Novation Nova Master Output Ruis!! :(

gremlin23

Compleet gestoord!
Lid sinds
3 december 2004
Berichten
1.186
Hey guys,


Ik heb recent een Novation Nova aangeschaft van een gast te Nijmegen.
Volgens mij heeft hij me een inadequaat product verkocht.
Knopjes, draaiknoppen, scherm en geluiden doen het wel.
Echter komt er adnormaal veel ruis uit de master output. Als ik dit vergelijk met aux out 3/4 of 5/6, dan kun je spreken van een wereld van verschil.
Als ik geluiden via mijn midi keyboard bespeel, dan hoor ik zelfs variaties in het ruisgehalte wanneer ik aan deze controller draai. Als ik dit via midi opneem, dan reproduceert hij deze ruistoevoeging.
Ook het veranderen van geluiden via program changes heeft een gelijksoortige invloed. Wanneer ik tussen de programs shift hoor ik duidelijk een variatie in ruis dat bijna hetzelfde is als bij de modulation wheel.
Dus:
-adnormaal hoge ruis op master inputs wanneer er niet eens geluiden worden geproduceerd.
-wanneer ik geluiden bespeel hoor ik deze ruis nog steeds op de achtergronden. Lijkt misschien zelfs dat er een interactie is tussen het spelende geluid en de ruis.
-wanneer ik modulation wheel draai, duidelijk invloed op ruis.
-zelfde geld voor program change messages.

Uiteindelijk is het mij nu al twee keer overkomen, dan de nova na een tijdje helemaal geen signaal meer uitzendt via de master outputs. Dit weet ik nog niet zeker en moet ik nog even checken of dat inderdaad zo is/daaran ligt.

Heeft iemand een gelijke ervaring gehad?
Ik heb al een mailtje naar Novation gestuurd maar ik krijg geen reactie.
Weet iemand misschien of ik er iets aan kan doen?

Ik heb de nova nu overigens al 1 week en vind het een super ding. Jammer genoeg is het in deze staat onbruikbaar...

Ik wacht jullie reacties af,

Hopelijk hebben sommigen van jullie een goede oplossing
:confused:
 
Thanks for the replies...


Heb net een Reset/Init geprobeerd. Het verandert niks aan het ruis.
OnAcid, jij hebt dus blijkbaar ook een Nova. Merk jij een duidelijk verschil in ruis tussen de master output en AUX 3/4?
Elke synth/module heeft altijd wel een beetje ruis bij de outputs maar bij mijn nova is het echt gestoord...

De persoon van wie ik het heb gekocht, blijkt niet te reageren ook nog :(
 
Heb je al andere kabels geprobeerd, om uit te sluiten dat je daar wat mee hebt?

-C-
 
Hey C738,

Ik had het al geprobeerd en heb het nogmaals geprobeerd. Het probleem blijft...
Ik denk dat ik de verkoper maar even ga opbellen...
Echt vervelend. Ik vind de Nova tot nu toe een super ding en ik heb er een hekel aan om tijd te verliezen aan dit soort zaken :stupid
 
Hey guys,

Ik heb de hele dag van alles geprobeerd. Ik dacht even dat het aan de adaptor lag (misschien is dit nog steeds zo), maar ben wel tot een soort van oplossing gekomen.
Het probleem word veroorzaakt door een van de midi sockets, of iets in die omgeving. Ik ben er toevallig achter gekomen dat als ik een midi kabel inplug op de midi-thru van de nova dat her ruis verdwijnt. Ook de problemen met de modulation wheel en zo voort. Wel moet de midi kabel die ik op de midi thru aansluit van de nova, ook werkelijk aan een ander midi socket zijn verbonden. In dit geval is dat mijn Juno 106.

Zo zit het dus:

Nova Midi IN/OUT/THRU.
Roland Juno 106 MID IN/OUT/THRU.
Controller Keyboard (Ensoniq TS10) MIDI OUT.

-MIDI OUT van ENSONIQ TS10 naar MIDI IN Nova -> RUIS en Problemen!
-MIDI OUT van Ensoniq TS10 naar MIDI IN Nova en Midi Out Nova naar Midi In Ensoniq TS10 > RUIS en Problemen.

Geen RUIS of Problemen:

Een van de bovenste connecties plus (+):

- Roland Juno THRU naar Novation Nova THRU > RUIS WEG en problemen weg! ( HIER KAN IK WAT MEE, TOCH?)
- Roland Juno OUT naar Novation Nova THRU > RUIS WEG en problemen weg! (al zal ik dit nooit doen, ik gebruik graag de out van mijn juno).

Andere connecties:

-als ik de Midi out kabel van de Ensoniq naar de Nova wegtrek en de Juno Thru kabel in de Thru van de Nova zit, dan hoor ik ook geen ruis.

Volgens mij hoef ik dus alleen een kabeltje van mijn Juno 106 MIDI THRU naar de Novation Nova THRU te laten lopen.
Als ik dit doe heb ik dus geen ruis meer.
Ik heb dit allemaal nog niet uitgetest in CUBASE SX 3. Ben de hele dag bezig geweest en moet nu nodig slapen:Z

Maar, wat denken jullie?
Kan ik hiermee werken?
Ik gebruik nooit de THRU outputs van mijn synths overig.
Zal ik morgen midi problemen hebben doordat de THRU van de Juno naar de Nova voor een of andere midi loop zorgt?

Als jullie dit lezen, denken jullie dat dit probleem makkelijk te repareren is? Lijkt mij een simpel geval van aarde/spanning of zo. Een van de midi kabels is niet goed ontaard of zo. Ik heb hier helemaal geen verstand van, maar jullie begrijpen mij wel.

Ik wacht jullie meningen en reacties af:)

Groetjes en bedankt,

Frederik.
 
Origineel geplaatst door gremlin23
Hey guys,

Ik heb de hele dag van alles geprobeerd. Ik dacht even dat het aan de adaptor lag (misschien is dit nog steeds zo), maar ben wel tot een soort van oplossing gekomen.
Het probleem word veroorzaakt door een van de midi sockets, of iets in die omgeving. Ik ben er toevallig achter gekomen dat als ik een midi kabel inplug op de midi-thru van de nova dat her ruis verdwijnt. Ook de problemen met de modulation wheel en zo voort. Wel moet de midi kabel die ik op de midi thru aansluit van de nova, ook werkelijk aan een ander midi socket zijn verbonden. In dit geval is dat mijn Juno 106.

Het klinkt mij eerlijk gezegd als 'iets' dat ook aan jouw setup kan liggen... heb zelf eens iets dergelijks gehad (lang lang lang geleden) met mijn E-mu ESi-32 sampler: aangesloten op de Atari ST kreeg ik bijgeluiden (met name bij controllers en pitch-bend; tikjes op de maat van de MIDI data en meer ruis) op de mix-out... toen ik de ESi-32 later op de MIDI-out van een PC aansloot hoorde ik die geluiden niet meer.

Behalve de seriele MIDI-stroom kan er nog een wereld aan 'ruis' via een MIDI-kabel vervoert worden. Hoogfrekwente interferenties van het MIDI-signaal, aardlus-achtige zaken, etc. Ook kan het midi-signaal vanuit de PC of de MIDI-thru van een voorgaand apparaat buiten de specificaties gemoduleerd worden (bijv. 7 Volt ipv 5 Volt etc)
Dit kan (afhankelijk van het ontwerp van de module) invloed op het geluid hebben.

Het feit dat de bijgeluiden verdwijnen als je een ander apparaat op de thru aansluit is ook een aanwijzing in die richting...

Ik zeg niet dat dit het geval is bij jou, maar wat ik wil duidelijk maken is dat er ´rare´ dingen kunnen gebeuren met combinaties van apparatuur.

Ter illustratie± het vreemdste dat ik heb meegemaakt is een ´goede middenklasse´ analoge mixer waarop ik radiozenders kon ontvangen! :) De fabrikant vond uiteraard geen enkel defect (en later hoorde ik van meer mensen die zoiets met een mixer hadden meegemaakt)

succes met je probleem!
 
Origineel geplaatst door gremlin23
Hey guys,

-MIDI OUT van ENSONIQ TS10 naar MIDI IN Nova -> RUIS en Problemen!
-MIDI OUT van Ensoniq TS10 naar MIDI IN Nova en Midi Out Nova naar Midi In Ensoniq TS10 > RUIS en Problemen.


Dit lijkt er toch echt op dat de Ensoniq TS10 brakke midi verzend.

Geen RUIS of Problemen:

Een van de bovenste connecties plus (+):

- Roland Juno THRU naar Novation Nova THRU > RUIS WEG en problemen weg! ( HIER KAN IK WAT MEE, TOCH?)
- Roland Juno OUT naar Novation Nova THRU > RUIS WEG en problemen weg! (al zal ik dit nooit doen, ik gebruik graag de out van mijn juno).

Midi THru naar Midi Thru is nutteloos. Dan heb ne een output op een output aangesloten. OUT naar THRU is ook nergens voor nodig.

Haal je Ensoniq eens helemaal uit het plaatje zou ik zeggen. Als je alleen de Juno OUT op de Novation IN zet. Wat hoor je dan?

Gewoon dingen wegstrepen tot je het probleem hebt gevonden. Maar zoals je het verhaal verteld lijkt het me gewoon die die TS10 brakkig is.
 
lijkt me toch gewoon dat er iets kapot is, storing/ aarde??? die je wegneemt door de midi thru connector aan iets anders te hangen.
zit die wel goed vast op het bord, die connector? of check anders de main outputs (zijn ze het alle 2 of alleen links of rechts?) zitten die wel goed vast?
nee, het zal toch wel iets anders zijn, gewoon ergens in het signaalpad iets kapot, dat je toevallig omzeilt door die midi thru.

als jij niks terughoort, bestaat de dikke kans dat de vorige eigenaar er ook last van had. hoef je je meteen geen zorgen meer te maken over je setup.
 
Hey guys,

Bedankt voor de reacties.
Hier de antwoorden. Ik had dit gister allemaal al geprobeerd.
Of ik nu de Juno 106 of de Ensoniq TS10 op de Nova aansluit, het ruis probleem blijft.
Het is zelfs zo erg dat het ruis aanwezig is wanneer ik het aan en uit knoptje van de NOVA uitzet. Met de voeding kabel erin natuurlijk..
Ik ben er uiteindelijk ook achter gekomen dat het ruis op alle outputs aanwezig is. Niet links of rechts (Gellukkig!).
Ik heb nu de Nova weer netjes in mijn studio geïnstalleerd. Midi in-Midi Out hangt hij aan mijn ESI M4U midi interface. Dan hoor ik natuurlijk geruis. Als ik vervolgens de Thru van de TS10 op de Thru van de Nova aansluit, dan zijn de problemen weg;)
Ik denk dus, "correct me if i'm wrong", dat er bij mijn Nova MIDI IN een storing is of aarde probleem. Dit los ik dus op de bovenstaande manier op en op deze manier denk ik er zelfs niet meer aan om de NOVA terug te brengen naar de ex-eigenaar...
Wat vinden jullie hiervan. Het Thru naar Thru kabeltje ligt bij mij in de studio niet in de weg en ik gebruik de Thru outputs niet.
Als ik op deze manier met mijn Nova werk, doe ik dan iets stoms of zou ik het toch moeten laten repareren of terug moeten brengen?

Ik heb de eigenaar wel kunnen bereiken en hij lijkt bereidt te willen helpen (hij had toen ik belde overigens weinig tijd, hij was net vader geworden..).

Dus, wat denken jullie?

Een hele fijne donderdag toegewenst!;)
 
als jij zo gelukkig bent, moet je het gewoon zo houden. (mij zou het dwars blijven zitten, volgens mij ben jij dus beter af!)
 
en wat die verkoper betreft, net vader geworden, dan weet je meteen wat voor type dat is, want die heeft dus mooi liggen neuken!
 
Origineel geplaatst door gremlin23
Hey guys,

Bedankt voor de reacties.
Hier de antwoorden. Ik had dit gister allemaal al geprobeerd.
Of ik nu de Juno 106 of de Ensoniq TS10 op de Nova aansluit, het ruis probleem blijft.
Het is zelfs zo erg dat het ruis aanwezig is wanneer ik het aan en uit knoptje van de NOVA uitzet. Met de voeding kabel erin natuurlijk..
Ik ben er uiteindelijk ook achter gekomen dat het ruis op alle outputs aanwezig is. Niet links of rechts (Gellukkig!).
Ik heb nu de Nova weer netjes in mijn studio geïnstalleerd. Midi in-Midi Out hangt hij aan mijn ESI M4U midi interface. Dan hoor ik natuurlijk geruis. Als ik vervolgens de Thru van de TS10 op de Thru van de Nova aansluit, dan zijn de problemen weg;)
Ik denk dus, "correct me if i'm wrong", dat er bij mijn Nova MIDI IN een storing is of aarde probleem. Dit los ik dus op de bovenstaande manier op en op deze manier denk ik er zelfs niet meer aan om de NOVA terug te brengen naar de ex-eigenaar...
Wat vinden jullie hiervan. Het Thru naar Thru kabeltje ligt bij mij in de studio niet in de weg en ik gebruik de Thru outputs niet.
Als ik op deze manier met mijn Nova werk, doe ik dan iets stoms of zou ik het toch moeten laten repareren of terug moeten brengen?

Ik heb de eigenaar wel kunnen bereiken en hij lijkt bereidt te willen helpen (hij had toen ik belde overigens weinig tijd, hij was net vader geworden..).

Dus, wat denken jullie?

Een hele fijne donderdag toegewenst!;)


Thru naar Thru moet in principe geen kwaad kunnen. Eneuh,,,,het lijkt inderdaad op een aarde probleem of iets dergelijks!
 
Origineel geplaatst door Leo
en wat die verkoper betreft, net vader geworden, dan weet je meteen wat voor type dat is, want die heeft dus mooi liggen neuken!

Beter neuken dan naaien, hè Leo? :duivels:

-C-
 
Ik heb ook zoiets gehad met mijn oude supernova 2 rack, ik gebruikte alleen de outputs 3 t/m 8 dan had ik er geen last van. Een keer master outputs jack erin en eruit werkte bij mij om de kraakjes weg te halen, maar dat vond ik te omslachtig en heb toen alleen 3 t/m 8 gebruikt.

Ik heb de rack verkocht (koper wist van probleem af tenminste bij mij, hij heeft voeding vervangen en dit lostte het volgens hem op....)

Ik heb nu trouwens een toetsenversie die heeft er totaal geen last van.
 
Als je handig bent, moet je even de voeding (de plug en het kastje) openmhalen en doormeten. Dikke kans dat daar iets verkeerd zit. Dat was bij mij ooit het geval. Ik kwam er overigens pas achter toen ik de adapter van een andere Nova aansloot op die van mij, toen bleek alles ineens te werken.
 
Laatst gewijzigd:
Behalve de seriele MIDI-stroom kan er nog een wereld aan 'ruis' via een MIDI-kabel vervoert worden. Hoogfrekwente interferenties van het MIDI-signaal, aardlus-achtige zaken, etc.

Ehm, midi is optisch gekoppeld, dus aardlussen heb je sowieso niet via midi.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ehm, midi is optisch gekoppeld, dus aarlussen heb je sowieso niet via midi.

optisch gekoppeld? Dat lijkt me echt heel sterk......

Verder zie je intern in een synth gewoon draden doorgesoldeerd van de IN naar de THRU hoor....komt niks optisch aan te pas!

Denk ook sowieso dat MIDI een veel te oude standaard is om met optische technieken te werken.
 
optisch gekoppeld? Dat lijkt me echt heel sterk......

Toch is het zo. Elke midi ingang moet (officieel) met een optocoupler gescheiden zijn.

Verder zie je intern in een synth gewoon draden doorgesoldeerd van de IN naar de THRU hoor....komt niks optisch aan te pas!

Da's dan erg brak. Officieel hoor je een thru op onderstaande manier (of vergelijkbaar) te maken:
 

Attachments

  • midi.jpg
    midi.jpg
    15,8 KB · Bekeken: 69
Back
Top