Formanta polivoks reparatie:::::

ok...nog even dubbelchecken...heb een digitale multimeter
zwarte probe op com, rode op VmA, he en ik zet het toestel dus op DCV 200, want daaronder heb ik enkel 20 ...

hou ik gewoon de rode en zwarte probe tegelijk aan 1 aansluiting op de condensator?

schijn me teherinneren dat het bij men andere synth rood op de condensator was en de zwarte lead ergens anders...maar kan voor iets anders geweest zijn.


leuk dit............:stupid
 
Origineel geplaatst door theputney
ok...nog even dubbelchecken...heb een digitale multimeter
zwarte probe op com, rode op VmA, he en ik zet het toestel dus op DCV 200, want daaronder heb ik enkel 20 ...

hou ik gewoon de rode en zwarte probe tegelijk aan 1 aansluiting op de condensator?

schijn me teherinneren dat het bij men andere synth rood op de condensator was en de zwarte lead ergens anders...maar kan voor iets anders geweest zijn.


leuk dit............:stupid

Nee, dan meet je niet veel:) , je heb 2 probes en twee draadjes aan je cap, voor ieder 1 dus, dus meet op die 2 draden met je 2 probes, en lees dan me vorige verhaaltje, en je heb je probes zo goed aangesloten op je meter.

suc6
 
volgens mij geeft mijn meter geen plus aan, maar enkel de waarde, min geeft ie wel aan met een min teken voor.
Ga er toch van uit dat het zo zal zijn. In elk geval heb ik op de eerste condensator wel een waarde gevonden die niet - was, en waarvan ik dus uitga dat ze positief was, die aansluiting heb ik dan ook met een plus aangestipt. Op de 2e echter kreeg ik een waarde van rond de 15 die dan fluctueert vinnen een paar seconden naar 0 gaat. wanneer ik de probe eraf haal en opnieuw meet terug hetzelfde....andere keren gewoon een 0 waarde.
Anyway, heb nu denk ik wel de + en + gevonden..........dus zover ben ik al wel....afhalen dan maar die ouwe dingen en vervangen met de 2200uF-64v?
 
Origineel geplaatst door theputney
volgens mij geeft mijn meter geen plus aan, maar enkel de waarde, min geeft ie wel aan met een min teken voor.
Ga er toch van uit dat het zo zal zijn. In elk geval heb ik op de eerste condensator wel een waarde gevonden die niet - was, en waarvan ik dus uitga dat ze positief was, die aansluiting heb ik dan ook met een plus aangestipt. Op de 2e echter kreeg ik een waarde van rond de 15 die dan fluctueert vinnen een paar seconden naar 0 gaat. wanneer ik de probe eraf haal en opnieuw meet terug hetzelfde....andere keren gewoon een 0 waarde.
Anyway, heb nu denk ik wel de + en + gevonden..........dus zover ben ik al wel....afhalen dan maar die ouwe dingen en vervangen met de 2200uF-64v?

Normaal gesproken werkt de methode van Richard wel. Maar als je een defecte synth hebt, waar het probleem waarschijnlijk in de voeding zit, dan kun deze methode beter niet gebruiken. Je kunt dan beter de draden van de condensators volgen naar de plek waar ze op de printplaat uitkomen. En vandaar uit kun je dan zien hoe de condensators op het voedingscircuit zijn aangesloten. Ik heb hier trouwens een schema van dat voedingscircuit. PB me anders even je email adres, dan stuur ik 'm naar je toe.

Met de test, die je hebt uitgevoerd, heb je waarschijnlijk wel de oorzaak van de storing gevonden, namelijk die ene condensator die zo fluctueert. :)
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Normaal gesproken werkt de methode van Richard wel. Maar als je een defecte synth hebt, waar het probleem waarschijnlijk in de voeding zit, dan kun deze methode beter niet gebruiken. Je kunt dan beter de draden van de condensators volgen naar de plek waar ze op de printplaat uitkomen. En vandaar uit kun je dan zien hoe de condensators op het voedingscircuit zijn aangesloten. Ik heb hier trouwens een schema van dat voedingscircuit. PB me anders even je email adres, dan stuur ik 'm naar je toe.

Met de test, die je hebt uitgevoerd, heb je waarschijnlijk wel de oorzaak van de storing gevonden, namelijk die ene condensator die zo fluctueert. :)

Ben ik met je eens, dit werkt alleen goed als het alleen die cap is die defect is maar ik vermoed uit zijn meting dat er ook een diode defect is, het lijkt er op dat Putny wisselspanning meet.

Maar de draden volgen leek mij voor een leek (sorry Putny:) ) nog moeilijker.

Ben ff aan het eten dus ik antwoord zo ff verder:W
 
Nou uitgegeten inmiddels, aangezien je niet goed kon meten op die ene cap is het toch wel verstandig dat je de bedrading volgt, je heb dus die 2 cap's lopen daar toevallig 3 draden vanaf, dus de 2 caps zijn met elkaar verbonden en daar gaat 1 draad vanaf?
Zo ja, dat maakt het wat makkelijker, dan staan ze waarschijnelijk in serie over beide voedingen met de aftakking op de 0, maar dit weet ik ook niet zeker want ik heb geen schema van je synth en ga er voor het gemak van uit dat deze (zoals de meeste) synth een symetriese voeding heeft.

Maar misschien kan Boemtsjak hier wat over zeggen?

Mocht het symetries zijn, de plus+ van een cap zit verbonden met de min- van de andere cap, dus als je van een de polariteit weet, weet je hem ook van die andere.

Nou maar hopen dat het alleen die 2 cap's zijn, als je synth gaat proberen sluit de audio aan en luister na inschakelen of je audio ok is, zo niet zet je synth direct weer uit, dan is er toch iets meer aan de hand waarschijnelijk.
 
Origineel geplaatst door richard2000
Mocht het symetries zijn, de plus+ van een cap zit verbonden met de min- van de andere cap, dus als je van een de polariteit weet, weet je hem ook van die andere.

De voeding is symmetrisch, maar op jouw manier kom je helaas niet te weten wat de polariteit is van de overige aansluitingen van de condensatoren. In het voedingsschema staat omschreven hoe de condensators staan aangesloten. Ik heb theputney net dat schema gemaild en ik denk dat hij er nu wel uit gaat komen.
 
Met oneindige dank aan boemtsjak en Richard, bedankt voor jullie tijd & kennis........ :

Condensators dus vervangen...de boel ingeplugd...en hoppa....
mijn polivoks is terug onder de levenden!!!!!!

Nu alleen nog proberen de nieuwe caps die nog volledig los en trouwens 5 keer
kleiner dan de oorspronkelijke terug vast te
maken op een of andere manier, en were back in business.


:okdan: :peukie: :dubbel:
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
De voeding is symmetrisch, maar op jouw manier kom je helaas niet te weten wat de polariteit is van de overige aansluitingen van de condensatoren. In het voedingsschema staat omschreven hoe de condensators staan aangesloten. Ik heb theputney net dat schema gemaild en ik denk dat hij er nu wel uit gaat komen.

Eeh hoezo niet, als ze in serie staan en je weet van 1 de polirariteit, dan weet je aan de hand van die verbinding van beide caps de polariteit van die andere toch ook?

Maar iig tof dat ie het weer doet, goed werk voor een leek ;)

:okdan:
 
Niet alleen leeft ie terug, maar ik ben ook verlost van een hele hoop ruis,
klinkt als een beest terug, hard en loepzuiver............erg fijn.....
 
Goed werk, man! :biertje:

Tja, met condensators is het net als met veel andere electronische onderdelen: door technologische ontwikkelingen worden ze elk jaar weer een stukje kleiner. :)

Origineel geplaatst door theputney
Met oneindige dank aan boemtsjak en Richard, bedankt voor jullie tijd & kennis........ :

Condensators dus vervangen...de boel ingeplugd...en hoppa....
mijn polivoks is terug onder de levenden!!!!!!

Nu alleen nog proberen de nieuwe caps die nog volledig los en trouwens 5 keer
kleiner dan de oorspronkelijke terug vast te
maken op een of andere manier, en were back in business.


:okdan: :peukie: :dubbel:
 
yep, ongeveer 4 keer zo klein me dunkt.
Nogmaals bedankt voor de hulp...appreciated.

euhm..nee mijne heeft geen cv, al zou het super zijn hem aan mijn
doepfer sequencer te hangen...maar ik heb ooit wel eens toevallig een schematje
gedownload waarop stond hoe je hem kon cv gate maken;;;;voor iemand die
er wat van kent is het denk ik vrij goed te doen...voor mij is het denk ik 3 levels te hoog
gegrepen. Mocht je het willen kan ik het wel es opzoeken.
 
Back
Top