Formanta polivoks reparatie:::::

theputney

Stamgast
Lid sinds
10 september 2003
Berichten
166
Locatie
Gent
Wie heeft tijd, skills en zin om mijn polivoks synth te repareren?
Hij output een lage luide brom momenteel..........
 
ow .....jaja..maar neenee, snap het, maar er komt voor de rest ook niks meer uit hoor,behalve wat modulatiegeluiden op die brom...
heb ooit eens bij andere synth hetzelfde gehad,bleek de power supply condensator te zijn die toen vervangen is...,lijkt opnieuw zoiets te zijn, maar blijft gokken natuurlijk.Heb hem net even opengegooid om te kijken of er geen dingen opvielen, boaards zijn hier en daar beetje geoxideerd,maar verder niets gezien,ook geen grote condensator die lekt ofzo....raar.
 
Ok, dan is het duidelijk geen aardlus maar is er echt iets stuk. Het zou inderdaad heel goed een condensator van de voeding kunnen zijn. Het vervelende is, dat je meestal aan een condensator niet kan zien of ie het nog wel doet of niet. Het beste is om de voedingsspanningen met een oscilloscoop op fluctuaties te bekijken. Ik zou er eventueel wel voor je naar willen kijken, alleen ontbreekt het me een beetje aan tijd op dit moment.
 
thx.......
Bij mijn synthi heb ik die condensator van de power supply en nog een paar kleinere op de boards
zelf met bevende handen vervangen toen er niks anders dan heavy distortion meer uitkwam. Was super toen hij daarna toen ik hem inplugde terug werkte zoals het hoort.
Het is me opgevallen dat op de polivoks condensators, zijn er twee grote aan de power supply geen waarden opstaan...
is gewoon wit.......
 
Origineel geplaatst door theputney
Het is me opgevallen dat op de polivoks condensators, zijn er twee grote aan de power supply geen waarden opstaan...
is gewoon wit.......

In de schema's staat er 2000 bij die condensators. Zeer waarschijnlijk zijn het daarom condensators van 2000 uF. Je kan deze vervangen door condensators van 2200 uF en het liefst een spanning van 63 Volt aan kunnen, maar waarschijnlijk zal 35 Volt ook wel genoeg zijn.
 
ok....heb dus het ding opengeschroefd, en.......
op die russische zelfbouw condensators staat dus geen min of plus.............
hmmmmm.....:stupid
 
Origineel geplaatst door theputney
ok....heb dus het ding opengeschroefd, en.......
op die russische zelfbouw condensators staat dus geen min of plus.............
hmmmmm.....:stupid

Meestal zit er wel een groef aan één van de uiteinden van de condensator. De kant van de groef is de +.
 
Dat kijk ik morgenochtend even na, zou fijn zijn maar ik heb toch mijn twijfels,
alweer een dank.



Origineel geplaatst door Boemtsjak
Meestal zit er wel een groef aan één van de uiteinden van de condensator. De kant van de groef is de +.
 
Want een foto zegt zoveel meer....hehe
Zo wordt het toch wat leuker. heb denk ik goed gekeken maar er staat nada op die caps.
 

Attachments

  • polivoks4.jpg
    polivoks4.jpg
    18,4 KB · Bekeken: 64
hier eentje van de volledige binnenkant, al zie je de borden vanuit deze hoek natuurlijk niet goed.
 

Attachments

  • polivokstotal.jpg
    polivokstotal.jpg
    20,8 KB · Bekeken: 60
Bij de laatste foto had ik natuurlijk de houder van de condensators al openfeschroefd, daarom liggen ze er gewoon plat op.
 
Je moet ff controleren of 1 van die 2 draden die uit die condenstor komen vast zit aan de behuizing van de cond., dus de metale cilinder waar die cond. in zit, dit kan je ook meten met een universeelmeter op Ohmstand.
Bij veel en oudere type cond. is de metalen buitenkant de min, dus zo kan je er wel achter komen vaak, anders moet je de bedrading volgen.
Over de waarde, beetje natte vinger dan maar als er nix opstaat, het zit in de voeding dus een beetje afwijken kan geen kwaad, ik weet niet hoe hoog de spanning is, maar ik denk zoiets als 2x 12-15 volt op de synth electronica, deze cond zitten zo te zien direct na de gelijkrichter en zitten voor de regelaars dus hier zal de spanning hoger zijn dus zou ik minimaal 25 Volt cond. gebruiken en min. capaciteit van 2200 uF nemen, dat moet voldoende zijn als je synth niet meer dan 1Amp trekt uit de voeding, dat is ong. 35Watt uit het 220net.

suc6
 
woops...you lost me. Dat heb je ,natuurlijk met electronica ongeletterden als ik. Wanneer alles duidelijk op de componenten staat en ik precies weet wat te doen, dan lukt het nog wel, maar anders is het huilen met de pet op...anyway...De nieuwe caps die ik heb gekocht zijn geloof ik 2200 uf en 64V ofzo, iets in die trant, eigenlijk zoals me aangeraden was in begin deze thread. Ze zijn alleszins een stuk kleiner dan wat je nu in die polivoks ziet zitten...maar dat los ik wel op.
 

Attachments

  • caps.jpg
    caps.jpg
    13,4 KB · Bekeken: 63
Ok, dan kan je 2 dingen doen, maar ik zal je de meest zekere geven, je kan de synth nog aan zetten schrijf je boven, zet de synth aan en meet met je meter de spanning op die caps, het gaat eigenlijk niet om die spanning maar om de polirateit, de + en - dus.
Dus zet je meter op gelijkspanning op ca 50VDC, dat is meestal zoiets als dit --- , deze niet ~ want dat is wisselspanning, en meet op de cap, zorg dat je meetpennen goed aangesloten zijn in je meter, dus rood in plus en zwart in min, als je meter naar rechts gaat zit je goed en noteer dan de + op je cap, dus waar je met je rode meetpen aan meet, dat is dan dus de plus van je caps.
Oh ja, als je een digitale meter heb, wordt dit meestal aangegeven met een plusteken +, verschijnt die dan zit je rode pen op de plus, bij een minteken - zit je rode op de min.
Die caps kan je wel vaszetten door die clips een beetje te verbuigen en daar tussen een stukkie fietsbinnenband ofzo.

Weet wat je doet en doe het met aandacht, een verkeerd om aangesloten cap wil je niet hebben in je synth, dan wordt het eenmalig een drumcomputer, boem dus=( .

suc6
 
Back
Top