Room EQ Wizard

BigDplayboy

Ouwe rot
Lid sinds
27 oktober 2002
Berichten
821
Locatie
Eindhoven
Bij deze een thread over de [gratis!!!] tool: Room EQ Wizard van John Mulcahy. [Zover ik begrijp heeft hij het programmaatje geschreven]
linkje: http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/index.html


screenshotsmall.jpg


En er zit ook een nederlandse handleiding bij [hoewel ze hier en daar nog wat snippets engels ertussen hebben laten zitten].

Wat is het nut van dit programmaatje?
Nou, voor iedereen die wilt weten wat de frequentie response van z'n studio/kamer is, is dit programmaatje een aanrader.

Benodigdheden:
Een full-duplex geluidskaart [L uit, R uit, L in, R in], een meetmicrofoon en een vrije middag :)

Het programma genereert zelf een noise-signaal dat langzaam over alle frequenties "sweept". Dit signaal wordt uitgezonden via de linker- en rechter uitgang van de geluidskaart. Het signaal op die linkeruitgang gaat meteen weer de geluidskaart in middels de linker ingang. Dit is om zo de frequentiecurve van de geluidskaartuitgangen te bepalen [deze zijn ook nooit perfect glad, vooral niet de analoge uitgangen die in dit programma gebruikt worden].
Het rechter signaal gaat naar de speakers toe en wordt dus de kamer ingeblazen.
Dit signaal wordt weer gemeten door de meetmicrofoon die op de rechtingang van de geluidskaart aangesloten wordt.

Aan de hand van de meetingen van het uitgezonden signaal wordt een curve gegenereert van de frequentie response van je studio/kamer. En met behulp van deze curve kun je je kamer dus heel mooi neutraliseren middels akoestisch materiaal, equalizers, feedback destroyers, verbouwingen, whatever :)
Met als hoofddoel: mixen die beter gaan klinken [dat is in ieder geval de achterliggende gedachte ;)]

Ikzelf heb een beetje ervaring ermee. Ik weet dat Hanz hier er meer ervaring mee heeft en heeft me ook al een paar keer goed geholpen met het geheel. Maar toch blijven er onduidelijkheden en volgens mij zijn die er ook nog genoeg bij andere mensen...
Vandaar deze thread om over dit leuke programmaatje te discussieren en elkaar tips te geven over het gebruik ervan.

Nog een andere thread waar dit mooie stukje software in terugkomt:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=513552&t=149#post513552



Mijn eerste vraag:
In hoeverre heeft de "zoem" die van de PC-ventilatoren afkomt effect op de metingen? Ik ga er vanuit, hoe harder je het signaal uitgeeft en meet, hoe minder effect dit heeft... Maar kan het de metingen royaal up-fucken?
Ik krijg binnen nu en een week als het goed is, m'n nieuwe processor binnen en dan kan ik eindelijk eens m'n m'n dualcore watercooled systeempje in elkaar zetten wat als alles klopt, muisstil is. Waarschijnlijk dat ik dan de metingen opnieuw zal moeten gaan doen, maar daar hou ik jullie dan wel van op de hoogte.
 
Laatst gewijzigd:
Jeetje! :D

Nou, om je eerste vraag maar te beantwoorden, dan.
Volgens mij heeft de 'zoem' van je pc ventilatoren niet zo veel invloed, tenminste, zover ik begrepen meen te hebben wordt dit voor de metingen door de wizard zorgvuldig weggewerkt.
Je ziet dan tijdens de eerste stap van het meten iets over 'determining environment noise' (of iets in die strekking).
Daarbij is het ook nog zo, dat de wizard behoorlijk selectief werkt: hij stuurt een toon op een bepaalde frequentie uit, en 'luistert' dan ook alleen naar het volume van *dezelfde toon* die terugkomt. (dit natuurlijk in een opvolgende serie van tonen over het hele frequentiespectrum heen, dit kan je zelf instellen).

Misschien trouwens even handig om de voorgaande threads over dit onderwerp er even bij te linken.
Wil jij dat misschien even doen, playboydinges? :D
 
EN hij is in Java geschreven!

Bretsig! :)
 
Origineel geplaatst door Hanz
Jeetje! :D

Nou, om je eerste vraag maar te beantwoorden, dan.
Volgens mij heeft de 'zoem' van je pc ventilatoren niet zo veel invloed, tenminste, zover ik begrepen meen te hebben wordt dit voor de metingen door de wizard zorgvuldig weggewerkt.
Je ziet dan tijdens de eerste stap van het meten iets over 'determining environment noise' (of iets in die strekking).
Daarbij is het ook nog zo, dat de wizard behoorlijk selectief werkt: hij stuurt een toon op een bepaalde frequentie uit, en 'luistert' dan ook alleen naar het volume van dezelfde toon die terugkomt. (dit natuurlijk in een opvolgende serie van tonen over het hele frequentiespectrum heen, dit kan je zelf instellen).

Misschien trouwens even handig om de voorgaande threads over dit onderwerp er even bij te linken.
Wil jij dat misschien even doen, playboydinges? :D


Eej, da's wel cool! Alleen hij geeft soms meldingen, waar ik niks mee kan. Dat ie zegt van:"Ow, er is een signaal van 85db gedetecteerd op een ingang waar geen signaal op hoort te zitten... ? Om vervolgens foutloos alsnog gewoon de metingen te doen.
Waarschijnlijk zal ik wel wat fout doen, het instellen/calibreren aan het begin is vrij lastig. Krijg ook een SPL van 115db terwijl hij er eentje van 75db wilt hebben, zegt ie... Nou denk ik niet dat er 115dB door m'n kamer vloog gisteren om 23:00 :D Maar iets zit er fout in ieder geval, terwijl hij wel mooi een frequentiecurve begon te tekenen.

Was trouwens ook vrij impressive om die pieken/dalen/roommodes echt terug te horen. Je hoort gewoon het geluidsvolume op een frequentie echt halveren e.d. :halleluja
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Waarschijnlijk zal ik wel wat fout doen, het instellen/calibreren aan het begin is vrij lastig. Krijg ook een SPL van 115db terwijl hij er eentje van 75db wilt hebben, zegt ie... Nou denk ik niet dat er 115dB door m'n kamer vloog gisteren om 23:00 :D Maar iets zit er fout in ieder geval, terwijl hij wel mooi een frequentiecurve begon te tekenen.

Er is één ding dat de wizard zelf niet kan doen, en dat is het bepalen van absolute SPL in jouw kamer.
Daarvoor zijn er teveel variabelen in soundcard, versterking, speakers, etc.
Je moet de SPL dan ook zien als een gecalibreerd gegeven; eerst stel je de wizard nl. zelf in op een bepaald 'fictioneel' SPL (evt. kan je met een SPL meter de juiste waarde aflezen en instellen).
Vervolgens denkt het programma dan altijd te werken met dit SPL.
Concreet: Als je eerst tegen de wizard vertelt dat 75 dB (werkelijk SPL) eigenlijk 150 dB is (gecalibreerd SPL), dan denkt hij voortaan dus ook 150 dB te meten terwijl eigenlijk 75dB je kamer in wordt gepompt.
 
Origineel geplaatst door richard2000
Stoer programma, maar houd ie ook rekening met de mic. curve, lijkt me wel toch?

Dacht het niet, want hoe moet het programma in godsnaam weten wat de mic-curve is?
Daarom zijn er dus ook speciale meetmicrofoons voor dit doeleinde die dus een hele neutrale curve hebben.

Ik zelf gebruik de ECM8000 van Behringer die aanbevolen wordt voor de metingen van de Behringer DEQ2496 Ultracurve, die ik ook heb. Alleen de DEQ is harstikke onnauwkeurig onder de 200Hz en daar zitten net de gevaarlijke roommodes en consorten. Vandaar dat ik voor de lagere frequenties de Room EQ Wizard gebruik.

Maar zover ik weet [en pin me er aub niet op vast ;)] kan het programma niet zelfstandig de microfooncurve achterhalen en er rekening mee houden tijdens de metingen.
 
Maar geeft dit programma dan een tip over hoe je je EQ op de mix moet aanpassen om een zo neutraal mogelijk signaal (lees: weinig staande golven) te krijgen?
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Dacht het niet, want hoe moet het programma in godsnaam weten wat de mic-curve is?
Daarom zijn er dus ook speciale meetmicrofoons voor dit doeleinde die dus een hele neutrale curve hebben.

Ik zelf gebruik de ECM8000 van Behringer die aanbevolen wordt voor de metingen van de Behringer DEQ2496 Ultracurve, die ik ook heb. Alleen de DEQ is harstikke onnauwkeurig onder de 200Hz en daar zitten net de gevaarlijke roommodes en consorten. Vandaar dat ik voor de lagere frequenties de Room EQ Wizard gebruik.

Maar zover ik weet [en pin me er aub niet op vast ;)] kan het programma niet zelfstandig de microfooncurve achterhalen en er rekening mee houden tijdens de metingen.

Ik heb de site ff doorgelezen en daar schijnen wel mic curves te zijn :
Compensation for C-weighting when using an external SPL meter as the input, calibration files can be loaded for microphones or SPL meters
Aleen nog ff zoeken waar en of je eigen mic er ook tussen staat, maar denk niet dat mijn hema ding er bij zal staan
:D
 
Origineel geplaatst door virkaz
Maar geeft dit programma dan een tip over hoe je je EQ op de mix moet aanpassen om een zo neutraal mogelijk signaal (lees: weinig staande golven) te krijgen?


Dit programma berekent voor jou de frequentieresponse in jouw kamer... Hij tekent letterlijk een grafiek met de gemeten gegevens. In die grafiek zie je dan bijv. dat alle geluiden op 100Hz een stuk harder in jouw kamer aanwezig zijn dan de rest. Dit heeft als gevolg dat jij tijdens het afmixen denkt dat je de 100Hz te hard hebt staan bij een bepaald instrument. Terwijl het geluid van dat instrument op 100Hz prima is, maar omdat jij het in jouw kamer versterkt hoort, denk jij dat het te hard staat, met als gevolg, jij mixt het geluid van het instrument met veelste weinig laag [100Hz].
Als je het nummer dan ergens anders hoort, zit er opeens veel minder bass in dat instrument, omdat jij dat zachter hebt uitgemixt.

Omdat je dankzij dit programmaatje een grafiek hebt met de frequentie response van je kamer, kun je daar rekening mee houden. Of als je een equalizer hebt die in de ketting vlak voor je speakers zit, dan kun je daarin instellingen veranderen zodat je kamer neutralere klinkt en jij dus je nummers beter afmixt.
Om bovenstaand voorbeeld weer aan te halen. Als 100Hz in jouw kamer bijv. 10dB harder klinkt dan het eigenlijk is. Dan kun je in je equalizer instellen dat ie 100Hz 10dB zachter moet weergeven.
Of je koopt akoestisch schuim o.i.d. dat heel efficient is in het absorberen van geluidssignalen omtrent 100Hz.

Laatste voorbeeld: als jij een nummer afgemixt hebt en je luistert het ergens anders en daar klinkt het heel schel/hoge tonen zijn hard, dan betekent dat dat jouw kamer veel hoge tonen absorbeert. Jij hoort ze dof en stelt de hoge tonen bij naar boven, waardoor het nummer bij jou goed klinkt, maar bij iemand anders dus schel. In het grafiekje van dit programma zul je zien dat het volume van de hogere frequenties een stuk lager liggen als de rest van de grafiek, wat dus er op duidt dat je kamer veel hoge tonen absorbeert.
In je equalizer kun je dan bijv. instellen welke frequenties hij precies hoeveel moet versterken van het geluidssignaal uit je monitors. Waardoor wat jij hoort dus neutraal klinkt, terwijl je instrumenten niet scheller afmixt en het bij andere mensen dus net zo klinkt, zoals jij het afgemixt hebt.

Pfff... Zo en nu heb ik een lamme arm, en als je het nu nog niet begrijpt, dan typ je dit stuk maar eens over voor straf :duivels:
 
Een citaatje uit de gebruikshandleiding:
Een kleine beweging van de meter kan resulteren in grote variaties binnen de metingen.

Dit betekend dat als je de meetmicrofoon een paar cm verplaatst je een compleet andere meting krijgt.


En welke meting is nu de juste?







Staar je niet blind op dit soort metingen.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Een citaatje uit de gebruikshandleiding:


Dit betekend dat als je de meetmicrofoon een paar cm verplaatst je een compleet andere meting krijgt.


En welke meting is nu de juste?







Staar je niet blind op dit soort metingen.

misschien moet je de mic op de plek houden waar je normaal luistert ? dus waar je hoofd fysiek in de kamer bevindt als je afmixt ..

dus zo'n 1 a 1,5 meter van elke speaker ongeveer .. maar daar zijn ook optimale waarden en verhoudingen voor te vinden ...

voor de rest is er maar 1 meeting die bepaald voor je of het werkt of niet .. en das de kwaliteit van je mixen :D
 
Origineel geplaatst door virkaz
Maar geeft dit programma dan een tip over hoe je je EQ op de mix moet aanpassen om een zo neutraal mogelijk signaal (lees: weinig staande golven) te krijgen?

Ja en nee.

Eerst het "ja":
Het programma kan naar aanleiding van je geanalyseerde room response concrete voorstellen doen voor het instellen van een equalizer. Oorspronkelijk was het programma geschreven om via de PC een hifi-equalizer van T+A (dacht ik) te kunnen programmeren, het leuke is dat er ook een voorziening gemaakt is om een Behringer BFD Pro (Feedback Destroyer) volautomatisch te kunnen programmeren via MIDI. Maar dan moet je dus wel nèt dat apparaat hebben (dat verder niet echt optimaal is, de opvolger DEQ2496 is echt stukken beter).

Via het paneeltje rechts-onderin doe je achtereenvolgens 'find peaks' en 'assign filters' om een aantal 'equalizer slots' (parametrische equalizer instellingen) te kunnen vinden. Deze instellingen kan je vervolgens min of meer overnemen op je eigen EQ. Als je dan weer opnieuw een Room EQ analyse uitvoert, zal (mits goed uitgevoerd) een vlakkere respons het gevolg zijn.

Dan ook maar het "nee":
Staande golven (pieken en dips veroorzaakt door je kamer afmetingen) zal je altijd hebben.
Wat je met een goed geprogrammeerde equalizer deels kunt doen, is het 'verzachten' van de meest storende pieken door de betreffende freqs een beetje 'naar beneden te draaien'. Hoeveel en waar, daar helpt de EQ wizard je mee.
De dips weghalen door extra 'bij te draaien' zal je trouwens niet lukken, om natuurkundige redenen (lees meer over staande golven als je wilt weten hoe dit komt). Dat begrijpt de Room EQ wizard trouwens ook, en die zal dat ook niet voorstellen.

Wat het instellen van je EQ niet zal kunnen veranderen, is het 'na-echo'en (reverbereren) van je kamer.
Een room mode op lage freqs (<200 Hz) zal je wel zachter kunnen zetten, maar het feit dat de lage tonen ook langer blijven 'dreunen' / 'rondzingen' in de tijd gezien, daar doe je niets aan.
Meer info hierover kan je op internet vinden onder de noemer "RT60".

Origineel geplaatst door Patat Met
Staar je niet blind op dit soort metingen.

Room EQ wizard is *in ieder geval* geen wondermiddel. Het werkt het beste voor het weghalen van de ergste (baspieken), of voor het 'afronden' van een kamer die je verder al akoestisch hebt aangepakt met basstraps en broadband absorbers.

Aan de andere kant: meten is weten, en kennis is macht.
Het stomste wat je kunt doen is denken dat je in een ideale ruimte zit, zonder dat je weet wat je probleemfrequenties en de eigenaardigheden van je kamer zijn. Want dàt zal zich zeker terugvertalen in je mixen.
 
Super progje presies wat ik zocht. Met dit progje kun je natuurlijk ook presies zien wat de room modes zijn .Persoonlijk zal ik alles onder de 200 hz gericht dempen , maar dat moet iedereen zelf weten .

Doe even een print screen als je een meting heb gedaan en post dat hier .
 
Okiz.. thanks man!

Origineel geplaatst door Hanz
Ja en nee.

Eerst het "ja":
Het programma kan naar aanleiding van je geanalyseerde room response concrete voorstellen doen voor het instellen van een equalizer. Oorspronkelijk was het programma geschreven om via de PC een hifi-equalizer van T+A (dacht ik) te kunnen programmeren, het leuke is dat er ook een voorziening gemaakt is om een Behringer BFD Pro (Feedback Destroyer) volautomatisch te kunnen programmeren via MIDI. Maar dan moet je dus wel nèt dat apparaat hebben (dat verder niet echt optimaal is, de opvolger DEQ2496 is echt stukken beter).

Via het paneeltje rechts-onderin doe je achtereenvolgens 'find peaks' en 'assign filters' om een aantal 'equalizer slots' (parametrische equalizer instellingen) te kunnen vinden. Deze instellingen kan je vervolgens min of meer overnemen op je eigen EQ. Als je dan weer opnieuw een Room EQ analyse uitvoert, zal (mits goed uitgevoerd) een vlakkere respons het gevolg zijn.

Dan ook maar het "nee":
Staande golven (pieken en dips veroorzaakt door je kamer afmetingen) zal je altijd hebben.
Wat je met een goed geprogrammeerde equalizer deels kunt doen, is het 'verzachten' van de meest storende pieken door de betreffende freqs een beetje 'naar beneden te draaien'. Hoeveel en waar, daar helpt de EQ wizard je mee.
De dips weghalen door extra 'bij te draaien' zal je trouwens niet lukken, om natuurkundige redenen (lees meer over staande golven als je wilt weten hoe dit komt). Dat begrijpt de Room EQ wizard trouwens ook, en die zal dat ook niet voorstellen.

Wat het instellen van je EQ niet zal kunnen veranderen, is het 'na-echo'en (reverbereren) van je kamer.
Een room mode op lage freqs (<200 Hz) zal je wel zachter kunnen zetten, maar het feit dat de lage tonen ook langer blijven 'dreunen' / 'rondzingen' in de tijd gezien, daar doe je niets aan.
Meer info hierover kan je op internet vinden onder de noemer "RT60".



Room EQ wizard is *in ieder geval* geen wondermiddel. Het werkt het beste voor het weghalen van de ergste (baspieken), of voor het 'afronden' van een kamer die je verder al akoestisch hebt aangepakt met basstraps en broadband absorbers.

Aan de andere kant: meten is weten, en kennis is macht.
Het stomste wat je kunt doen is denken dat je in een ideale ruimte zit, zonder dat je weet wat je probleemfrequenties en de eigenaardigheden van je kamer zijn. Want dàt zal zich zeker terugvertalen in je mixen.
 
nou ik snap er nog de ballen van
ik snap het principe maar qua instellingen gaat het fout ..
de grafieken die ik krijg liggen veels te laag .. peaken van max 35 db ???
( zal wel met de calibratie te maken hebben .. die dus niet zo goed wil lukken)

ik gebruik trouwens geen speciale mic .. gewoon een spl/db meter ( voltcraft van conrad)
waar een tulp uitgang opzit die ik naar me 1 ingang route van geluidskaart
de andere ingang van geluidskaart gaat naar het uitgang van me geluidskaart welke ik over heb
( andere uitgang gaat naar de mengtafel)

Ook de sweeps klinkt raar .. alsof ik latency problemen heb
allemaal klikjes door de sweep heen ..is toch niet normaal neem ik aan ? moet toch een clean signaal zijn ?
dan heb ik neem ik aan ook niks aa nde grafiek .. welke er trouwens zeeer raffeliguitziet ( wel logisch met klikjes e.d.)

Ik raak vooral in de war van de extra AV apparatuur die er op aangesloten kan worden
ik heb het idee dat ie dat echt nodig heeft ofzow ..

bij het calibreren heeft ie het ook over AV app waar je het geluid moet trimmen
maar niemand hier werkt met zo'n av dacht ik ..

naja als iemand een idee heeft ..
hij heeft ook over de metr (r) RMS waarde tussen de -15 tot -21 db zetten dmv van je input van je geluidskaart handmatig aan te passen .. maar als ik dat doe dan staat met geluidskaart ingang op +25 terwijl ik hem altijd op 0 heb staan)

naja vaag .. iemand een idee wat ik fout doen ?

txs!
 
Waarschijnlijk dat het iets heeft te maken met die fictionele instellingen zoals Hanz hierboven al vertelde...

Quoteje van Hanz:
Er is één ding dat de wizard zelf niet kan doen, en dat is het bepalen van absolute SPL in jouw kamer.
Daarvoor zijn er teveel variabelen in soundcard, versterking, speakers, etc.
Je moet de SPL dan ook zien als een gecalibreerd gegeven; eerst stel je de wizard nl. zelf in op een bepaald 'fictioneel' SPL (evt. kan je met een SPL meter de juiste waarde aflezen en instellen).
Vervolgens denkt het programma dan altijd te werken met dit SPL.
Concreet: Als je eerst tegen de wizard vertelt dat 75 dB (werkelijk SPL) eigenlijk 150 dB is (gecalibreerd SPL), dan denkt hij voortaan dus ook 150 dB te meten terwijl eigenlijk 75dB je kamer in wordt gepompt.

De instellingen bij mij staan qua volume ook niet perfect omdat ze terugspringen naar een of andere waarden.
Maar als ik dan uiteindelijk die metingen doe, zijn er geen problemen en ziet de curve er ook prima uit.


Die extra AV-apparatuur, daar wordt bijv. een equalizer of een feedback destroyer mee bedoelt. Waar je dus je frequenties in gaat stellen als je eenmaal een curve hebt gekregen van het programma. Je kunt er evt. idd het geluid mee trimmen als dat nodig zou zijn, maar dit kun je evt. ook al in je volumecontrols van je geluidskaart neem ik aan.
Die AV-apparatuur is niet nodig voor de metingen zelf.
Ik heb zelf pieken van 65dB zag ik gisteren, dus ik heb te hard gemeten. Het lijkt me de bedoeling dat de gemeten curve op de curve komt te liggen die standaard al in de grafiek staat. Dat is zeg maar de doel-curve... Dus als de gemeten curve er ver onder op boven ligt, dan zal ie ook niet de juiste parametrische instellingen aanraden.

Dus als je je gemeten curve op die neutrale lijn kunt krijgen qua volume, dan zit je al een heel stuk in de goede richting
 
Back
Top