Diy project Live controller

Ken Waldek

I M A G I N A T I O N
Lid sinds
9 december 2003
Berichten
322
Locatie
oostende
Sinds korte tijd heb ik wat zitten stoeien met live 5 Demo version, ik ben zwaar onder de indruk van dit proggie. alsmede omdat bijna alles via midi aanstuurbaar is.
Ik ben als producer begonnen gewoon omdat ik iets live wilde doen samen met dj'ing in het algemeen... kortom een gevarrieerde set neerzetten met de combinatie van hardware, software en vinyl. een track uitbrengen messchien ooit wel maar dit is niet men eerste prioriteit, moest het toch zover komen laat ik het masterwerk aan de echte kenners over.

Voorheen was men homestudioke totaal niet geschikt om live mee op te treden, na lang lezen, zoeken wezen uiteindelijk een minimum live setupje kunne samenstellen. Virus B,evolver, machinedrum, mpc2000xl,kaospad II en ableton live der nog bij is meer dan voldoende om zwaar uit de bol te gaan toch...

Nu voor ableton ben ik op zoek naar een hardware controller, heb er al heel wat voorbij zien komen maar telkens miste ik iets of de layout was niet ideaal in men ogen.. dus conclussie zelf aan de slag en een eigen hardware controller samenstellen voor het aansturen van ableton.

OEM/DIY Products van doepfer worden intern gebruikt als de hersenen... waar ik met dit topic vooral op doel is.

ik ben informatie aan het zoeken over degelijke rotarie encoders ,draaiknoppen, faders... als ik dit project op groen licht zet wil ik geen cheapo knoppen en co maar een degelijke robuste knaller van een controller samenstellen die me vele uurtjes plezier zal gunnen.

Dus ik zoek info over kwalitatief / prijsverhoudings gezinde

* potmeters + mooi ogende knoppen
* faders 100mm
* drukknoppen on/off eventueel verlicht als ze on zijn (industrieele had ik in gedacht, omdat die tegen een stootje kunnen?)
* switch

wie kan me helpen aan merknamen, links enz over deze bovenstaande elementen
der komen nog wat dingen bij maar eerst de basis uitwerken.
Nu ja ik wel er wel wat $$$ tegen smijten maar ook geen 1000 euro's dus prijs/kwaliteits verhoudingen in acht genomen.

Der is nog een hele weg te gaan maar men moet ergens beginnen, degelijke research is een ingredient tot een geslaagd geheel. :geslaagd:
 
Waar zijn die DIY Hard fans als je ze nodig hebt ?

Ben trouwens wat aan het surfen geweest in de vooravond, kheb een leuke site gevonden met mooie pushbuttons...



Hier

Ben dan even over de behuizing aan het nadenken, denk dat ik eerst een flightcase zal gebruiken om deze te verwezenlijken. Kan achteraf nog alles mooi inbouwen in een behuizing.

Zijn er trouwens mensen hier op het forum die ervaringen hebben met die midi kits van doepfer? Graag uw mening AUB
 
Ik heb een tijdje geleden een ontwerp gemaakt voor een DIY live controller, ook doormiddel van Doepfer systemen. Maar dit werd uiteindelijk zo ontzettend duur. Dat ik uiteindelijk toch voor een Behringer BCF 2000 ben gegaan, en zeker geen spijt. Hier zitten ook nog eens motorized faders bij wat bij DIY niet te doen is.
 
Nou ik was ook hetzelfde van plan,

Maar als je gaat rekenen: ik wou 128 pushbuttons 9 clips per spoor + stop * 11 sporen)

-> flightcase
-> 2 doepfer CTM modules
-> frontpanel
-> Knoppen
-> .................;

Ben ik beter af met en 15" of 17" touchscreen :)
 
Zelfbouw komt altijd duurder uit.

Faderfox is zeer geliefd bij Ableton gebruikers naar het schijnt. Alles kost 180 euro per stuk, valt goed mee vind ik.

Als je veel draaiknoppen wilt moet je voor een Doepfer Drehbank gaan. (kost rond de 350)
 
Tja het zal inderdaad een dure aangelegenheid worden, ik zoek de drehbank in tweedehands stuk of twee haal ze uit elkaar en maak er men eigen controller van. uit de pdf van doepger blijkt dat deze toch uit dezelfde modules bestaan als die om diy kits. en potmeters kan je zo ombouwen naar drukknoppen en faders dus gewoon een 10k weerstandje tussen uw drukknop en hoppa

Het is me meer om de layout te doen, die mawzer is wel intressant maar ook weer niet... kan deze niet aanpassen naar eigen wensen. hetgeen ik wil kom ik al rap aan 2 mawzer systemen het is te hoekering en hoe mee omgaan in het donker :d het oog wil ook wat ledjes en co moeten erook op komen

Had ik maar eerder aan dit idee zitten denken heb namelijk tijdje terug een pocket control de deur uit gedaan omdat deze hier maar stof stond te happen...

ik zit erook aan te denken van enkele tweedehands midi controllers aan te schaffen uc33 en dergelijke en deze om te bouwen in eigen case. heb gemerkt dat de meeste potmeters 10k zijn
dus kan men erook drukknoppen en faders van maken.

waarom brengen ze die controler die sasha gebruikt niet gewoon op de markt, dit is een mooi ogend en structureel kwalitatief geslaagd consept.

Maar waar ik tegenaan zie is dat die knoppen en faders zo cheapa aanvoelen, ik weet van men eigen dat ik in de kortste keren zo'n ding in men handen heb... tijdens een feesje ben ik niet te stoppen en moet alles toch wel robust in elkaar zitten. die faderfox heeft veel knoppen maar dit is veel te klein. mag er nie aan denken. klein kwa omvang dan en die knopjes zien erook niet al te stevig uit.

voorlopig zoek ik nog ff verder voor dit diy project dus wie weet er goeie merken voor potmeters, faders, drukknoppen die kwalitatief tegen een stootje kunnen. Voor drukknopen zat ik te denken aan industriele gevallen deze kunne nogal wat aan toch.
 
Laatst gewijzigd:
Voor al je knoppen, faders en potmeters één adres: ALPS. Niet zo goedkoop maar wel zeer goed.
 
Origineel geplaatst door Steven V
Voor al je knoppen, faders en potmeters één adres: ALPS. Niet zo goedkoop maar wel zeer goed.

heeft deze een website ? laat maar ondertussen gevonden...google your friend 8)
 
Misschein is dit wat:

react-final-1.jpg


Eigenlijk voor vj's.

http://www.resolume.com/react/index.php
 
2 vrienden van me, gebruiken ook live 5 tijdens hun optredens.
hun gebruiken gewoon 2 midi keyboards met faders en rotary encoders.

ik ben het merk vergeten.

ze zeggen dat het een sub merk van roland is.

ze zeggen dat het rond de 200€ kosten.

is vcolgens beter als zelf iets knutselen en dan debuggen.

anders moet je ff op "www.uCApps.de " kijken

die werkt met modules.
 
Origineel geplaatst door Steven V
Edirol.

exacto

: )
 
ff een update hoe het ermee staat intussen, heb beslist om dit projectje door te zetten.
Der wordt wel een combinatie van verschillende oem prints gebruikt. Doepfer voor het midi gebeuren pots en faders worden via deze aangestuurd. Men pushbuttons voor het triggeren zal ik regelen met een x-keys matrix usb interface, deze is ook in oem verkrijgbaar de print dan.

Die x-keys wordt normaal gebruikt als programeerbaar toetsenbord die macros ondersteunt.

Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met het maken van prints, etsen dus...
Kheb namelijk een oproep gelanceerd op een ander forum of er niemand mij kon helpen voor het etsen van een verbindingsmatrix om al me knoppen op 1 en dezelfde plaats te kunne aansluiten. het is namelijk zo dat ik inbouwknoppen gebruik en deze her en der op de controller geplaats zullen worden, dus niet naast elkaar zoals een normaal toetsenbord. anders wordt het een knoeiboel om alles aan te sluiten.

De link naar het desbetreffende topic klik hier

Nog een kleine quote van mezelf

* de input connector op deze printplaat is een 30 pins ,0.1" two row header. om 128 toesten aan te sturen heb je dus enkel die 30 pinnen tot je beschikking . ze lossen dit op door een matrix op te bouwen. (zie het als het spel zeeslag)

je hebt 8 rijen inputs en 16 kolomen inputs... 8x16 128 toetsen
Men onderstaande voorbeeld is opgesteld uit 1 R van row input pin en 1 C van colum input pin in het totaal moet onderstaande voorbeeld dus uit 8 van die modules bestaan. Op 1 print of op 8 printjes? Daarom opende ik dit topic.

Onderstaande link is een voorbeeld van hoe je een druktoets aansluit, alsook moet je weten dat al men druktoesten niet naast elkaar komen te staan maar her en der verdeeld worden daarom moet ik een centraal verbindingspunt voorzien om alle inbouw toetsen naar hun bestemming te routen

JPEG link zie http://www.kenwaldek.be/matrix/voorbeeldmodule.jpg (niet zo duidelijk)
PDF link zie http://www.kenwaldek.be/matrix/voorbeeld module.pdf (duidelijk leesbaar)

Ik heb deze schemas vlug ff gemaakt en zijn maar ter illustratie, het uiteindelijke ontwerp zou ik graag met jullie willen bespreken...

voorbeeld van een module print

JPEG link zie http://www.kenwaldek.be/matrix/moduleenkelprintplaatvoorbe.jpg
PDF link zie http://www.kenwaldek.be/matrix/module1.pdf

moest dit doenbaar zijn zou ik graag die 8 modules in 1 printplaat willen, met een 30pins male connector. Die ik dan via female gewoon kan verbinden met de oem print.
 
Back
Top