interessant artikel over vintage-synths

De kans dat er ooit weer SSM en CEM chips gereproduceerd worden is heel erg klein. Afgezien van de grote aantallen die je moet afnemen is de technologie waarin ze gemaakt zijn zo verouderd dat de meeste fabrikanten dit niet eens meer kunnen produceren. De enige hoop die ik koester is dat er een idoot een oude chipfab koopt en zijn zaakjes zo voor elkaar heeft dat ie kleine batches kan draaien.
De wasps blijven ook niet buiten schot, unbuffered CMOS wordt ook al lang niet meer gemaakt en het schijnt nogal kritisch te zijn welke chips je gebruikt omdat de analoge eigenschappen misbruikt worden en niet de digitale.
De eproms is toch niet echt iets waar ik me zorgen over maak, die raken niet zomaar hun software kwijt, daarnaast was iedereen op de hoogte van de levensverwachting mbt data van die chips en zijn de meeste eproms wel uitgelezen dus de inhoud is wel te achterhalen. Lastiger is dit bij mask programmed microcontrollers, deze zijn vaak niet uit te lezen. Ook door het RoHs verhaal en het verdwijnen van de CA3x80 chips, zal in de toekomst het steeds lastiger worden om synths te repareren. Voor fabrikanten die nu aktief zijn maakt het niet zo veel uit, er zijn genoeg andere componenten en alternatieven om een goede synthesizer te ontwerpen en bouwen. (poly's blijven lastig zonder ic's). Daarom ben ik ook zo anti doepfer, een paar jaar geleden hadden ze zelfs het lef om een oproep te doen om oude synths met 3340's erin in te leveren zodat ze High end vco's konden bouwen.
 
Origineel geplaatst door SaintEric
bespaar je de moeite.. ze gaan niet in de vuilnisbak, maar in de shredder.
Nou moe,

Zonde.

Met die dingen zouden ze een hoop anderen gelukkig kunnen maken.

Standaardantwoord van mij aangezien bedrijven computers na 2 jaar vaak ook zo weggooien.

Dit is ook wel hierop toepasbaar.

Maja niks aan te doen denk ik.
 
Ja flippen....wetend dat reperateurs prophets 10 gebruiken voor onderdelen....omdat het op raakt en dat een prophet 10 meer waard is als je hem als losse onderdelen verkoopt.....erg vervelend....
Toevallig ging van de week een cem3340 van me memorymoog kapot...gelukkig had senso er nog een.
En die zei ook al dat er steeds minder tekrijgen zijn.
 
Klinkt mischien gek, maar is het niet mogelijk om het voetje van de socket waarin zo'n cem3340 zit te vervangen met een printplaatje met pootjes, met daarop wat standaardcomponenten?

Ja ok geen idee wat in die cem zit hoor, ik ken ze helemaal niet; dadelijk bevat die cem een circuit ter grootte van een A4 op printplaat niveau en ja dan wordt het al wat lastiger.

Maar mischien dat je die schakeling kan vervangen met een paar slimme trucks van bestaande IC's.

Want ik denk toch dat er gewoon nog teveel liefhebbers zijn voor dergelijke spullen,

Dus als het echt krap wordt zal er wel wat komen. toch?
 
Er bestaan nu al analoge ic's die je zelf kunt programmeren, ik ken enkel Anadigm http://www.anadigm.com/Sol_10_d.asp . Waarschijnlijk zal het binnen 10 jaar wel mogelijk zijn om hier nog complexere analoge schakelingen in te bouwen, zoals bv. cem ic's. Mischien dat iemand tegen dan hiermee pin compatibele cem versies maakt.
 
Ik heb diverse CEM-houdende synths, af en toe gaat er wel eens een transistor, ic-tje of CEMmetje kapot (vca). Maar volgens mij begint de voorraad CEM's uit te putten. Hetzelfde geldt voor m'n CS80, daar heb ik onlangs een nieuwe vco en wat vca's voor moeten zoeken. Ellende bij die yamaha vco's is dat je ze niet zomaar voor een andere kunt vervangen, je moet er een vinden met de juiste temperatuur-codering.
Hopelijk besluit één of andere rijke stinkerd die CEM's te reproduceren. Laat 'm dan gelijk aan de yamaha-ic's denken !

De deskundigen in het artikel vermoeden dat, bij toenemende schaarste en steigende 2e-hands prijzen, ooit de oude schema's weer uit de lade worden getrokken. Ik hoop het.

Het opkopen van een andere oude bak levert niet lang iets op; die halfgeleiders hebben dezelfde leeftijd immers. Het schijnt zo te zijn dat na 20 a 30 jaar het materiaal in een sneller tempo verouderd. Tevens wordt er gewaarschuwd voor het te vaak aan- en uitschakelen. Laat de spullen liever langer aanstaan, dat gaat hooguit ten koste van de voeding en displays.
Ook grote temperatuur-schommelingen vermijden (uit de koude auto hup het stopkontakt in), en vocht natuurlijk.

Zeg Saint Eric, zijn alle Eprom-programma's van de Oberheims, Jupiters, Memorymoog's en Prophets inmiddels, bij jouw weten, veilig gesteld ? Van de Elka Synthex zijn ze wel op het internet te vinden.

Mocht m'n CS80 het ooit definitief begeven, ach laat ik daar maar niet aan denken.
 
In dat kader: hier een site van een (technisch begaafd) persoon, die de VCF van z'n Yamaha SY-2 (analoge oersynth, zeg maar 1 stem uit de Yamaha GX-1, de pappa van de CS80) opnieuw heeft gebouwd, samengesteld uit discrete onderdelen.

SY1_newfilts.JPG


Dus inderdaad het idee zoals eerder in deze thread beschreven; een chip vervangen door een 'dochterbordje' met componenten.

Maar die Anadigm chips, dat ziet er inderdaad vrij hoopgevend uit! :)
 
Origineel geplaatst door chromisX
Klinkt mischien gek, maar is het niet mogelijk om het voetje van de socket waarin zo'n cem3340 zit te vervangen met een printplaatje met pootjes, met daarop wat standaardcomponenten?
Nee dat gaat niet, de hoeveelheid componenten krijg je nooit op hetzelfde oppervlak, ook als je dubbelzijdig in het kleinste formaat SMD werkt kom je er nog niet bij in de buurt. Veel groter dan de DIL behuizing kan je het niet maken omdat het dan niet in de synth past.
Het concept van de anadigm chips lijkt aantrekkelijk, maar op dit moment is de nauwkeurigheid van deze programmeerbare bouwstenen nog te slecht om in synths te gebruiken, de komende tijd zal dat wel verbeteren. Maar vooral dingen zo als expo generators en ota's zijn dingen die niet of nauwelijks in andere toepassingen voorkomen en ik denk dat die dan ook niet realiseerbaar zijn en gaan worden met dit soort bouwstenen.
 
Origineel geplaatst door Hanz

Dus inderdaad het idee zoals eerder in deze thread beschreven; een chip vervangen door een 'dochterbordje' met componenten.
Deze modules waren al discreet net als de arp modules maar in doosje gegoten zodat ze niet eenvoudig na te maken zijn.
 
Zeg Saint Eric, zijn alle Eprom-programma's van de Oberheims, Jupiters, Memorymoog's en Prophets inmiddels, bij jouw weten, veilig gesteld ? Van de Elka Synthex zijn ze wel op het internet te vinden.

Ik denk het wel, er zijn veel 'echte' sleutelaars mee bezig geweest. Maar ik weet dat niet zeker.

Dus inderdaad het idee zoals eerder in deze thread beschreven; een chip vervangen door een 'dochterbordje' met componenten.

Nou..niet helemaal. dit waren (net zoals bij echt ouwe ARP's) in epoxyhars gegoten boardjes.
Die "chip" zoals je zegt was geen chip maar gewoon een compleet boardje met onderdelen

Bij ARP modules zijn alle schema's bekend in tegenstelling tot deze Yamaha modules dus er zat weinig anders op dan er een te slopen.
 
laten we een fonds beginnen om allerlei chips weer te produceren Het synthforum fonds haha

Klinkt leuk..
Even verder in mijn geheugen gegraven. je moest er 'maar' 10.000 afnemen en die gingen dan voor een 25$ per stuk. Bij de tweede 10.000 kwam je op een tientje...

en hoe langer we wachten hoe duurder/onmogelijker het wordt.

dus een kwart miljoen doet wonderen.

en die andere 20 ssm/cems dan?
 
Origineel geplaatst door Twiki
Deze modules waren al discreet net als de arp modules maar in doosje gegoten zodat ze niet eenvoudig na te maken zijn.

I stand corrected, sir! :o:
 
10.000 stuks afname en 25 euro per stuk?

Je zou al wereldwijd een soort initiatief moeten opzetten, en dan bv. verplichten dat je bv. minstends 10 koopt ofzo. Dan heb je gelijk een voorraad, afgezien van het feit dat het mischien verstandig is om alle CEM's te vervangen (kan je gelijk weer ertegenaan) bij 1000 klanten moet dat toch wel te regelen zijn, zeker als er mensen zijn die meer dan 10 afnemen. Vast dat zoiemand als SaintEric gelijk een goeie voorraad wil. Zijn er at most 1000 bezitters van dergelijke spullen? Zou me niks verbazen.

Ergens vind ik dat verhaaltje wel haalbaar, maar ik weet dan natuurlijk ook de details niet.

Stel dat je een soort generiek IC kan maken waarmee je dan makkelijk een 'daughterboard' kan maken voor vervanging van weet-ik-wat voor elektronica. Dwz, je ontwerpt een IC dat in principe, door middel van aansluiting van wat externe componenten ingezet kan worden als 10 verschillende IC's ofzo. Bv. met de chip, en met 12 passieve componenten heb je een vervangings 'CEM nummer zoveel'
 
Laatst gewijzigd:
Vast dat zoiemand als SaintEric gelijk een goeie voorraad wil.

Valt wel mee, er zitten niet zoveel cems in de arpjes :D
en ik neem steeds minder andere merken aan omdat ik 'goed' vooruit kan met kapotte arpjes.

Maar het zou erg prettig zijn als ze gewoon weer op de markt waren.

Je zou eens met Senso moeten praten over hoe lang je erover doet 10.000 cems te slijten. Hij heeft daar een redelijk inzicht in. En nogmaals, dan heb je nog maar 1 type. Welke gaan we doen? Alle akai liefhebbers roepen iets heel anders dan de prophet-gekken. Etc....
 
Origineel geplaatst door chromisX
Ergens vind ik dat verhaaltje wel haalbaar, maar ik weet dan natuurlijk ook de details niet.
Een ander detail is misschien dat je het ontwerp moet hebben van het masker dat nodig is voor productie, anders begin je nog niks, anders moet je het hele ic opniew ontwerpen. Bij de CEM's loopt dit misschien nog wel los, maar bij de SSM's is dat een probleem. Bovendien heb je dan maar 1 IC gered er zijn er ongeveer 20 waar hetzelfde probleem mee is.

Origineel geplaatst door chromisX
Stel dat je een soort generiek IC kan maken waarmee je dan makkelijk een 'daughterboard' kan maken voor vervanging van weet-ik-wat voor elektronica. Dwz, je ontwerpt een IC dat in principe, door middel van aansluiting van wat externe componenten ingezet kan worden als 10 verschillende IC's ofzo. Bv. met de chip, en met 12 passieve componenten heb je een vervangings 'CEM'. [/B]
De CEM's en SSM's zijn nogal divers, van envelope generator, vco tot vcf's in allerlei smaken etc. Daar zitten totaal andere schakelingen in. En wie gaat zoiets ontwerpen dan? en wat ga je daar aan verdienen? De markt is veel te klein in verhouding tot de kosten.
 
Dat artikel werkt heeft wel z'n uitwerking.
Ik krijg laatste paar dagen verdacht veel aanvragen uit Duitsland...
 
Dat daughterbord kan natuurlijk ook een pc zijn :eureka:
Oftewel een kabel van het IC voetje naar een kaart in je pc en dan softwarematig de schakelingen bouwen. Zou al kunnen met een oude gare goedekope laptop.
Niet dat je hier echt op zit te wachten natuurlijk, maar als het een oplossing kan zijn voor bepaalde componenten die er gewoon echt niet meer zijn.

Oja, misschien dat weer helemaal nergens opslaat, maar ik zeg wel eens meer wat geks.
 
Back
Top