Bananenpluggen maken [wie o wie?]

maxdox

rode peper en knoflook
Lid sinds
12 juli 2001
Berichten
1.143
Locatie
Maastricht
Ik heb een chronisch tekort aan patchkabeltjes voor m'n elector Formant.
Mijn versie gebruikt bananenen-naar-minijack kabeltjes.

Is er misschien nog iemand die zulke kabeltjes gebruikt en mij hier verder mee kan helpen?

:koffie:
 
liggen die niet gewoon in de winkel?? kijk anders eens bij zaken zoals display of nedis.
 
Ik kan de kabels of een converter paneel maken of de formant voor je ombouwen zodat je 1 systeem hebt, PB me maar als je intresse hebt.
 
@twiki tnx, ik heb je al ge-pb-et

geweldig forum! :halleluja

PS: Wat voor een zin heeft t om een conversie paneel te bouwen (wat is dat eigelijk)? Banenenpluggen zijn heel cool!
 
Met een conversiepaneel kun je banaan en jack makkelijk door elkaar gebruiken. Voorbeeldje staat hier
Maar heb je twee formants met verschillende stekkers? Waarom dan niet ombouwen naar banaan?
 
ah ok! duidelijk.

Ik was gewoon beniewd. Conversiepaneel is niet handig voor mij. Ik heb maar 1 formant. Deze gebruikt stekkers met aan 1 kant banaan en aan 1 kant een soort mini-jack.
 
Enig idee waarom er gekozen is om het met banaan en minijack te bouwen? Banaan control voltages en minijack audio? Of zit er een andere filosofie achter. Het lijkt me heel onhandig, ik zou alles hetzelfde systeem maken.
 
In het orginele design, gebruikt de formant jacks. De bouwer van mijn exemplaar heeft gekozen voor bananenpluggen omdat je zo de outputs makkelijk meerdere keren kan gebruiken (tot oneindig), zonder een mixer er tussen te zetten.
Bananenpluggen voor inputs hebben geen voordeel. Misschien dat je op die manier nooit een input met een input en output met een output kan verbinden (kan je dan iets kapot maken dmv kortsluitng?)
Of misschien waren bananen contacten toendertijd ook prijziger als jack contacten... ik weet het eigelijk niet.

Ik ben wel blij met die bananenpluggen, iedere modular zou ze moeten hebben!
 
Origineel geplaatst door maxdox
De bouwer van mijn exemplaar heeft gekozen voor bananenpluggen omdat je zo de outputs makkelijk meerdere keren kan gebruiken (tot oneindig), zonder een mixer er tussen te zetten.
Bananenpluggen voor inputs hebben geen voordeel. Misschien dat je op die manier nooit een input met een input en output met een output kan verbinden (kan je dan iets kapot maken dmv kortsluitng?)
Inputs met elkaar verbinden kan zonder problemen, heeft geen effect maar maakt niet uit, outputs van de Formant zijn beveiligd tegen overbelasting. Dus een rare keuze. Het is veel makkelijker om met kleuren van de banaansockets aan te geven of het ingang, uitgang, audio of cv is.
 
Ik ben wel super benieuwd naar je formant. Kun je niet eens met een brakke telefoon of zo een fotootje maken? :)
 
@johnny: wil ik graag doen ;) ...maar dat kan pas nadat ik zo'n moderne gsm geregeld heb

Twiki, misschien maakt het technisch dan niets uit, maar de keuze om alleen voor de outputs bananen-pluggen te gebruiken is dus eigelijk gewoon logisch. Het heeft geen zin om bananenplugs voor inputs te gebruiken. Of dit nou handig is laat ik in het midden.. misschien is het simpelweg een kostenoverweging geweest.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Ik zou echt heel mijn modular op 1 systeem overzetten.
Banaan dus.
Als jij je moog laat bananiseren, dan verklaart iedereen je voor gek.. of is die alweer verkocht? :)
 
Dat wordt de quote van de dag :D

"Je synth laten bananiseren"

geweldig :dubbel:
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Heb ik al gedaan.
Dat moet ik zien! Geweldig! :)
 
Back
Top