Oakley stopt ermee

Ongelooflijk... fijne regels.
 
Ook al is het triest voor de kleine bedrijfjes, er zijn volgens mij ook genoeg alternatieven qua materialen. En ik denk dat je ook subsidie kunt krijgen op de kosten als je materialen moet vervangen.
 
Naast die nieuwe wetgeving is zover ik zijn tekst begrijp dit de belangrijkste reden:
Sales of the modular products have been very poor of late

Ik vermoed namelijk dat die wetgeving niks had uitgemaakt als hij er voldoende zou kunnen verkopen voor een passende prijs...
 
Onderschat de invloed van het ROHS directive op de kleine synthesizer fabrikanten niet. Dit heeft verstrekkende gevolgen, niet alleen omdat alle onderdelenlijsten opnieuw moeten worden samengesteld met loodvrije componenten maar ook stoppen veel fabrikanten met het maken van componenten. Daarnaast gaat heel veel thru hole(componenten met pootjes die door de printplaat steken) over op SMD(oppervlakte montage componten). Dus printplaten moeten ook opnieuw ontworpen worden. Een ander probleem is de tijd dat je componenten op voorraad kan houden, nu is dat eigenlijk onbeperkt, loodvrije componenten moet binnen een jaar(oid) verwerkt worden. Dus bestellen in grote hoeveelheden om kwantumkorting te krijgen is er ook niet meer bij.
Kleine bedrijven hebben hier natuurlijk ook het meest last van, de kosten moeten uitgesmeerd worden over een klein aantal producten waar al weinig marge op was. De relatief al dure producten worden dus nog duurder. Voor grote fabrikanten maakt het niet veel uit, ontwerp wordt bij een fabhuis in china gedropt waar toch al alles met SMD gedaan werd en er komen producten terug die aan het ROHS verhaal voldoen.
Voor de kitjes en zelfbouwprojecten wordt het ook niet makkelijker, je moet bij een hogere temperatuur solderen waardoor de kans op beschadiging van componenten groter wordt en "moderne" componenten zijn over een tijdje alleen nog maar te krijgen in SMD. De wetgeving zorg dus niet alleen voor een omschakeling naar loodvrij maar ook naar SMD.
 
Kortom, alle synth-diy'ers moeten anti-Europa zijn...
nu weet ik eindelijk waarom ik nee gestemd heb bij dat referendum.
 
Tony gaat vooral niet door daar de afzetmarkt te klein is.
De andere modulair bouwers zoals Grant Richter gaan gewoon door met het nieuwe spul.
En ik vind het wel een goed punt hoor om lood in printen terug te brengen.
Je moet is na gaan hoeveel mobiele telefoons er per jaar weg gegooid worden.
 
Voor de kitjes en zelfbouwprojecten wordt het ook niet makkelijker, je moet bij een hogere temperatuur solderen waardoor de kans op beschadiging van componenten groter wordt en "moderne" componenten zijn over een tijdje alleen nog maar te krijgen in SMD.

Is het überhaupt wel te doen voor de gewone hobbyist? Ik ben nog van 't oude stempel met m'n Weller boutje en m'n rolletje 60/40 multicore. Aangezien dat af en toe al gepriegel is moet ik er niet aan denken SMD weerstanden te moeten solderen...
 
Waarom lood in PCB's verbieden?
Fucking treehuggers!

Nou ja, het is helemaal niet slecht om zoveel mogelijk zware metalen uit ons milieu te halen. Maar het is wel raar om op een vlak deze hele strenge regels te hanteren maar aan de andere kant gewoon door te gaan met verstrekken van lozings vergunningen voor de industrie, of niet structureel te werken aan de CO2 uitstoot. Maar je moet wel ergens beginnen.
Dat dit nadelen heeft voor de DIY elektronica hobbyisten zal waarschijnlijk helemaal niet in de overweging hebben meegeteld. En wellicht dat hierop best wel een uitzondering zou mogen worden gemaakt omdat die groep echt wel marginaal is tov de industrie.

Alternatieven zijn?
Zilver, nikkel, koper?
 
Wat een onzin met de industrie bla bla bla.
Wat weet jij over lozingsvergunningen?
Over BCZV's CZV"S etc?
Weet je hoeveel electronica er per jaar gekocht en weg gemikkerd word.
 
De reden van invoer lijkt me duidelijk, wegwerpmaatschappij en scheiden van lood is niet te doen of te duur. Ik vind het wel goed dat het gebeurd, maar ik ben niet blij mee met de gevolgen ervan. Er is voor de invoer een datum geprikt en is er weinig onderzoek geweest naar de gevolgen. Betrouwbaarheid wordt een probleem, NASA heeft onderzoek gedaan naar ROHS spul en er blijken sluitingen te onstaan omdat componenten oxideren. Aan tin wordt koper en zilver toegevoegd en heel erg agressieve flux. Schijnt niet echt goed te zijn voor je gezondheid.
SMD wordt altijd gezien als hopeloos voor hobbyisten maar dat valt wel mee hoor. Ik vind het heel prettig werken, geen gaatjes meer boren, geen pootjes meer knippen en buigen. Werkt veel sneller. Betekent wel dat je moet investeren in een bout met een kleine punt en een paar goede pincetten.
 
Heel erg jammer, Tony maakte mijns insziens geweldige spullen. Ik zat altijd nog met 't idee te spelen om een modular bij 'm te bestellen... maar helaas.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Wat een onzin met de industrie bla bla bla.
Wat weet jij over lozingsvergunningen?
Over BCZV's CZV"S etc?
Weet je hoeveel electronica er per jaar gekocht en weg gemikkerd word.

Er wordt nog steeds veels te veel rotzooi wereldwijd geloosd hoor.
En die industrie heeft altijd nog veel meer invloed bij de politiek dan het stelletje boomknuffelaars. Dus die lozingen blijven gewoon doorgaan, ook al weten ze zelf ook wel dat ze de planeet en haar ecosysteem lopen te vernaggelen.

En ook al lijken deze maatregelen op 'burgertje' pesten dan nog vind ik het helemaal niet verkeerd dat die 1 jaar oude senseo crema koffiezetter of nokia 3310 wordt gedumpt omdat er weer wat nieuws op de markt is maar er geen zware metalen in zitten.

En wie weet hebben wij aan die afvalbergen die wij nu aan't maken zijn over een jaar of 50 nog wel wat als onze olievoorraad op is en dan cadmium houdend plastic uit vuilstorten gaan halen omdaar nieuwe synthetische olie van te maken.

Waarschijnlijk is dan ook een software synth ook veel milieu vriendelijker dan een hardware synth. :dubbel:
 
Origineel geplaatst door fuse
Waarschijnlijk is dan ook een software synth ook veel milieu vriendelijker dan een hardware synth. :dubbel:

Weet je wel niet hoe kankerverwekkend al die bitjes niet zijn? Niemand die je daar overhoort, maar ze blijven maar softsynths maken.. Bah

R
 
Origineel geplaatst door fuse
En wie weet hebben wij aan die afvalbergen die wij nu aan't maken zijn over een jaar of 50 nog wel wat als onze olievoorraad op is en dan cadmium houdend plastic uit vuilstorten gaan halen omdaar nieuwe synthetische olie van te maken.
Dat hebben we nu al :). Methode heet TDP - thermal depolymerization.
http://www.sovereignty.org.uk/features/footnmouth/zwaste2.html

Waarschijnlijk is dan ook een software synth ook veel milieu vriendelijker dan een hardware synth. :dubbel:
Maar een softsynth is dan veel harder omdat je er ook nog een hometrainer bij krijgt om 'm aan de gang te houden ;). "Euj! M'n latency is te hoog!" "Ja, moet je ook harder trappen!" :D
 
I have always ran this part of the business as a way to support a hobby more than anything but from September Rachel, my trusty helper, will be going back to work as a teacher. This means I will have to handle all the orders and shipping like the old days. However, I don't make enough money from this to make this my full time job so something has to give.

Het voornaamste probleem is dat zijn partner ermee stopt. Dat gedoe met lood e.d. daar is wel overheen te komen met alternatieven. Je kan je natuurlijk afvragen of je het waard vind om opnieuw een tijdsinvestering te doen.

Waarschijnlijk is dan ook een software synth ook veel milieu vriendelijker dan een hardware synth.
Stroomverbruik van een softsynth is hoger :D :D :D (lol)

Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat wel en wat niet goed is voor het milieu. Ik probeer altijd mijn afval wel te verminderen door op te letten wat ik koop en lang te doen met elektrische apparaten en het op de juiste manier weg te gooien/recyclen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Er wordt nog steeds veels te veel rotzooi wereldwijd geloosd hoor.
En die industrie heeft altijd nog veel meer invloed bij de politiek dan het stelletje boomknuffelaars. Dus die lozingen blijven gewoon doorgaan, ook al weten ze zelf ook wel dat ze de planeet en haar ecosysteem lopen te vernaggelen.

En ook al lijken deze maatregelen op 'burgertje' pesten dan nog vind ik het helemaal niet verkeerd dat die 1 jaar oude senseo crema koffiezetter of nokia 3310 wordt gedumpt omdat er weer wat nieuws op de markt is maar er geen zware metalen in zitten.

En wie weet hebben wij aan die afvalbergen die wij nu aan't maken zijn over een jaar of 50 nog wel wat als onze olievoorraad op is en dan cadmium houdend plastic uit vuilstorten gaan halen omdaar nieuwe synthetische olie van te maken.

Waarschijnlijk is dan ook een software synth ook veel milieu vriendelijker dan een hardware synth. :dubbel:

Fuse kap nou is met domgelul zeg.
Over industrie en booknuffelaars en burgertje pesten etc.
Want het gaat echt nergens over wat je allemaal uitspuug nu.
 
Zeg mono, heb je nog wat zinnigs te zeggen? :Z
 
Back
Top