su 700 vs mpc 1000 live

K-Lee

Ingeburgerd
Lid sinds
20 januari 2004
Berichten
82
Locatie
Gent - Belgium
Na veel opzoekingswerk twijfel ik nog tussen een akai mpc1000 en een yamaha su700.

Het is in de eerste plaats voor live gebruik,
tweaken en zeer belangrijk, maar hier scoren ze beide goed op.

De prijs van de mpc ligt tweedehands een stuk hoger dan de su,
maar de su is dan weer moeilijker te vinden.
De mpc heeft usb wat een voordeel is.

Ik lees hier dat de su enkel aiff leest, klopt dit??
aiff is mac toch? dit zou wel een sterk nadeel zijn..
Ook de sequencing omt er minder goed uit bij de su : vb. bij 999m stopt de su...
Verder las ik dat de mpc pattern-based is en de su loop-based.
Maar wat betekent dit juist?
Bij de mpc kun je willekeurig de volgorde kiezen van je volgende pattern.
Maar dit moet je toch ook kunnen met de su?
Je kan toch moeilijk alles op voorhand in de juiste volgorde zetten hé, daar is weinig live aan...


Ik gebruikte vroeger live : rm1x, akai mpc2000xl, emu sampler...
Nu : rs7000 + ...

De 2000xl is al een tijd verkocht wegens aankoop rs7k, dus nu doe i m'n rm1x weg en ook mn emu esi4000 sampler, en in de plaats hiervan een mpc1000 of een su.

Muziekgenre is voornamelijk techno, samples zijn dus ritmisch maar voor beide is dit ok.




Ik heb een aantal jaar hetzelfde probleem : live overschakelen van 1 nummer naar een ander nummer. En terwijl 1 nummer speelt nieuwe samples laden voor een andere nummer terwijl je sequens verder loopt.
Ik denk dat de su hier beter scoort.

Ik twijfel nog over de manier waarop ik precies ga werken, nl. sluit ik de mpc1000 of de su aan op mn andere midi-chain of niet.
Ik denk er namelijk aan op het tempo gelijk te zetten en live de loops in te jammen,
een heel stuk moeilijker, meer kans dat je de mist in gaat, maar op die manier heb je het probleem niet om nieuwe samples in te laden.

Samples spelen dmv op 1 pad te drukken moet zowiezo kunnen, de mpc kan dit, maar het zou me erg sterk verwonderen moest de su dit niet kunnen.
 
ik ben constant ah verder zoeken en de su geniet nu toch wel de voorkeur (ook omdat hij een stuk goedkoper is)



ivm laden va samples : als het instrument speelt, kan je dan nieuwe samples loaden op datzelfde moment????
--> ik denk van niet, bij de mpc2000xl kan je dit nie, bij de 1000 en bij de su700 wss ook nie, ofwel?
 
Met een 2000XL kun je niks saven of loaden terwijl de sequencer draait.
 
Ik heb dezelfde vragen als hierboven worden gesteld, ik vind het ook jammer dat deze thread zo abrupt ophoudt :) Zijn er mensen die een su700 beziiten en de voor- en nadelen even op wil noemen? Ik hoorde ook dat je er voor live acts eigenlijk 2 moet hebben, hoe zit dat?
 
Met de su kun je ook geen samples laden als je aan het afspelen bent.

Ik heb er trouwens nog een te koop (met scsi0 dus als jullie interesse hebben stuur me een pb.

groet,

Jur
 
Lijkt me een goeie thread om em even aan te prijzen, weet ik gelijk wat ik er aan heb.
 
Origineel geplaatst door Steven V
Met een 2000XL kun je niks saven of loaden terwijl de sequencer draait.

Dit kan je met een su ook niet. Je zou er live eigenlijk een tweede erbij moeten hebben om alles in te laden.
De su is meer een soort 303 onder de sequencers/samplers, hij blijft je samples herhalen tot idd 999. Door veel tweak werk creeer je je tracks, dus alles wat je doet is Live! Het is een best wel riskante manier van optreden, maar o zo effectief als je 'em eenmaal kent! :P Je kan je tracks op deze manier volledig zelf indelen. En qua Tweak gehalte haalt de mpc het helaas niet bij de su. Een mpc is toch meer een pattern-based sequencer. Aiff is Apple, en je kan je samples in laden dmv een scsi zip/jaz drive, je moet hiervoor wel een expansion hebben. net als de 8 individuele outputs (die erg handig zijn!) ;)
 
Dit verhaal geld alleen voor de mpc als stand alone, ik heb het over wanneer je je beats etc uit de mpc haalt:

Het enige wat bij de mpc (zowel de 1000, 2000 en de andere) echt lekker is tijdens de live is het muten van (midi)tracks (vooral de kick natuurlijk :D) en het bashen op pads.

Je kan dus niet reeds bestaande tracks realtime tweaken. Je hebt bij de 1000 die q-sliders maar die kunnen maar 1pad (sample) tegelijkertijd beinvloeden. Stel je hebt bij 1 track verschillende samples gebruikt en je wilt ze allemaal met je q-slider omhoog pitchen/effectje erover etc dan gaat dat niet. Dit vind ik een groot gemis.


Als je al je andere gear sequenced in de mpc issie weldegelijk erg fijn maar voor live blijft je controle over je andere gear dus eigenlijk bij tracks muten.
 
Origineel geplaatst door Thoraval
Als je al je andere gear sequenced in de mpc issie weldegelijk erg fijn maar voor live blijft je controle over je andere gear dus eigenlijk bij tracks muten.

Eigenlijk moet je aan een MPC nog een filter of een multiFX (Kaoss Pad II bvb) hangen. Dan kun je wel degelijk een hoop meer. De ingebouwde filter in de MPC is eigenlijk niet zo bruikbaar vind ik, omdat je niet kunt sweepen.

Als je met een MPC live wil en je wilt je verschillende tracks laten overlopen in elkaar zoals een dj dat doet, heb je er eigenlijk ook best twee.
 
In een mpc2000xl kan je wel, met de samples die je van te voren hebt ingeladen, overdubs over je patterns opnemen. Dit betekent dat je dus live je drumpatterns kan inspelen, maar bijvoorbeeld ook met een vrije hand een baslijntje spelen op een synth. vervolgens druk je op record en kan je 1 patern opnemen. Hij blijft dan dit baslijntje herhalen zodat je weer een hand vrij hebt.
 
Origineel geplaatst door Missing Links
In een mpc2000xl kan je wel, met de samples die je van te voren hebt ingeladen, overdubs over je patterns opnemen. Dit betekent dat je dus live je drumpatterns kan inspelen, maar bijvoorbeeld ook met een vrije hand een baslijntje spelen op een synth. vervolgens druk je op record en kan je 1 patern opnemen. Hij blijft dan dit baslijntje herhalen zodat je weer een hand vrij hebt.

Dat klopt. Voorwaarde is wel dat je live goed kan drummen en/of spelen op je synth/keyboard.

Deze methode vind ik persoonlijk eigenlijk pas écht live; je bent hier eigenlijk muzikant.
 
Ach dat valt ook wel weer mee, je zet gewoon quantize aan...

en voor de rest moet je gewoon oefenen. Dat moeten normale mensen van vlees en bloed in een band ook.

(ik smokkel zelf wel een beetje hoor. Ik sta live op het podium met 2 mpc's en twee toetsenisten. Zij spelen, ik doe de beats en ben als het ware hun dirigent)
 
Origineel geplaatst door Missing Links
(ik smokkel zelf wel een beetje hoor. Ik sta live op het podium met 2 mpc's en twee toetsenisten. Zij spelen, ik doe de beats en ben als het ware hun dirigent)

Zo willen wij ook optreden, maar dan met één toetsenist. Het doel is ook dat ik leer drummen op de MPC, maar er moet nog veel geoefend worden...
 
Origineel geplaatst door sander
Met 128 mb in de MPC1000, hoef je in je set toch niet tussentijds extra samples te laden???

Ik heb een 2000XL.
 
Back
Top