Zelfbouw mini-mini mixer?

Origineel geplaatst door radiance
Ik denk dat je voor weinig geld WEL een zeer goede "summing" mixer kan bouwen.

Als je hem in een brooddoos stopt misschien wel.

Ik lig nu al aan 150 euro voor dat zelfbouw projectje, en ik heb geeneens een voeding... Zal hem aan een labovoeding moeten hangen wil ik ermee kunnen werken... Dus de kostprijs mét voeding zal zeker tegen de 200 euro liggen (een toroïdale transformator kost nogal). Met weinig geld kun je dus niet zo echt een zeer goede mixer maken...

De componenten op de print kosten twee keer niks, maar het gaat om al die andere zaken zoals jack aansluitingen, potmeters, knopjes, behuizing en transformator. Zelf bouwen is duur.
 
Re: Zelfbouw mini-mini mixer?

Origineel geplaatst door chromisX


Ik moet gewoon iets hebben in de trend van 4 inputs, 1 output, en dat gewoon 2x (stereo). Een knop of regeling is geeneens nodig. Als het maar zo werkt, en dan zo ruisloos mogelijk.


Voor wat hij vraagd heb je alleen een 19'inch rack + wat jack of XLR chassis delen, en wat weerstanden nodig. Heb je een passieve summing box. Je zou eventueel later nog een op-amp gain make up stage + voeding kunnen bouwen.
De passieve versie moet kunnen voor onder de 100 euro. Actief mischien iets meer als 150 euro. Let wel, je hebt dan wel een zeer goede summing box. Lijkt mij reden genoeg om er wat meer geld aan uit te geven.

Als je echter knoppen, fader's e.d. er op wil hebben dan gaat dat idd (zeker als het goede kwaliteit is) veel meer kosten dan gewoon een apparaat in de winkel kopen.
 
Origineel geplaatst door Jazper
Moet dat anno 2005 nog onderbouwt worden dan.. :confused:

Behringer heeft leuk spul.. maar je kunt maar beter zorgen dat er geen geluid door heen hoeft.. :biertje:

Ulitech bashen zoooooo erg 2002...
Probeer de vraag van de topicstarter nog eens te lezen en geef 'm een tip waar hij wel wat aan heeft.

Steven V. doet goed uit de doeken wat een zelfbouwproject om handen heeft.

Pat%20soldering%20WBS%201.jpg

Steven v. met zijn broodtrommel
 
Origineel geplaatst door The Q
Pat%20soldering%20WBS%201.jpg

Steven v. met zijn broodtrommel

Hee! Hoe kom je aan die foto? 8)

Ik kan het niet genoeg benadrukken, bezint eer ge begint! Voor dergelijke simpele toepassingen zal zelfbouw heel vaak duurder uitkomen. Plus het kost je een gigantische hoop tijd. En alsof dat nog niet erg genoeg is, zit je met de kans dat je bouwsel helemaal niet werkt (of toch ondermaats)!

Maar laat je vooral niet bang maken om te experimenteren. Bepaalde zaken kun je inderdaad wel beter zelf bouwen, bijvoorbeeld als je een SIDstation wilt, kun je voor een fractie van die prijs een zelfbouw SID synthje maken. Maar wat jij wilt kun je beter kopen. Ik had dat ook beter gedaan maar heb me - eerlijk is eerlijk - laten vangen (gelukkig was het nog niet zo erg als een vriend van me, die heeft een setje actieve luidsprekers gebouwd wat hem 250 euro gekost heeft).

Dus moraal van het verhaal: Kan het niet goedkoper, en zonee, heb ik het geld en de tijd ervoor over om toch iets zelf te bouwen?
 
Origineel geplaatst door manvsmachine yooz moet je de racpac weer afzeiken :duivels:
Het ding is nou eenmaal relatief zwaar voor z'n formaat ;).
 
Bedankt voor alle reacties,

Die summing box lijkt eigenlijk mijn originele idee.

Die kan dan op de ingang van mijn huidige mixer. Dat ben ik zowieso wel van plan met welke oplossing dan ook denk ik (of andersom) ;)

Maarja weet je, eigenlijk is het gewoon weer een voor-de-kont-klats "noodoplossing".

Nu ben ik sinds eergisteren een soundmodule (en 2 outputs :D) armer, en 120 euro rijker! Dat verandert de zaak al weer.

Steven je hebt gelijk,

Wil je echt iets met regeling, of wat dan ook, zonder gezeik maken dan is het inderdaad allemaal zo'n gedoe, en uiteindelijk kost het inderdaad ook allemaal geld, bergen moeite en wellicht hou ik er enkel een maagzweer aan over van ergernis.

Nu hoop ik komende weken nog wel meer geld vrij te krijgen,

Op basis daarvan kan ik me nog orienteren.

Maarja zoals radiance zei "een apparaat in de winkel kopen"... welke winkel? Wat ik vooral merk is de beperkte keuze in aanbod, zelfs bij zo'n site als thomann bij de analoge mixers.

Bij feedback hebben ze enkel goedkope en kleine behringers en dure mackie's. Nogal een contrast. Geen tussenweg of ander merk...

...en bij mij in de buurt (Z Limburg) is niet echt een zaak waar je voor normale(!) prijzen een mixer uit kan halen ben ik bang. Als ik zoek naar winkels kom ik vooral winkels tegen die me 3 kanaals DJ mixers verkopen met doodskoppen erop enzo.

Ik hou in ieder geval de 'te koop' sectie van het forum in de gaten. ;) (as always)

Nu is een "welke mixer" thread mischien heel afgezaagd in synthforum,

Maar ik kan me voorstellen dat mensen die vraag hebben. Ik vind het erg moeilijk!

Het lijkt me eens voor de verandering eens *luxe* om meerdere outs van mijn S3000XL aan te kunnen sluiten op een mixer met equalizing en met FX sends enzo.

XLR heb ik niet nodig, fantoomvoeding e.d ook niet. Ik kan toch niet zingen, behalve in bad.
 
Maarja over dat summen....

In werkelijkheid sluit je dan een stel outputs aan op een input, met weerstanden dan.

Maar krijg je dan geen spanningen op andere outputs die toevallig even - zijn van outputs die + zijn?

Is dat wel gezond?
 
Origineel geplaatst door chromisX
Maarja over dat summen....

In werkelijkheid sluit je dan een stel outputs aan op een input, met weerstanden dan.

Maar krijg je dan geen spanningen op andere outputs die toevallig even - zijn van outputs die + zijn?

Is dat wel gezond?

Er zijn een aantal "summing boxen" op de markt en die werken precies zo.... b.v. de Folcrom .
De weerstanden zorgen voor de "scheiding" tussen de kanalen.
 
Power requirements: none.

Ja dan moeten het wel passieve componenten zijn.

Maarja. je zou verwachten dat die dingen wel goedkoop zouden zijn, dan.

Niet dus.

Die ene heeft 16 kanalen in, 2 kanalen uit (zeg maar 8x stereo), voor de introductieprijs van maar liefst $795!

List price $1000 !

Jeetje!
 
Ik zou zeker niet voor zelfbouw gaan. Veel te veel moeite en dan heb je hem eindelijk af en dan kom je er waarschijnlijk achter dat je toch weer meer kanalen nodig hebt of toch weer eq enzo (tenzij je graag je apparaat zelf in elkaar zet, is wel leuk om te doen natuurlijk).

Ik heb jaren terug in bijna exact dezelfde situatie gezeten. Ik had toen ook een Spirit Notepad en had uitbreiding nodig. Ik heb toen een 2e hands Behringer MX8000 gekocht puur omdat hij zoveel ingangen heeft en ik net zoals jou graag al de outputs van mijn sampler wilde benutten.

Is Behringer goed? Ja en nee. Ik zou als ik er nu op terug kijk niet weer voor een Behringer zijn gegaan. Het is een prima apparaat met veel voor weinig maar hij heeft erg last van kanaal lekkage. Als je bijvoorbeeld een hihat op een kanaal 1 hebt zitten en je mute deze dan hoor je hem duidelijk 'lekken' op kanaal 2. Op zich geen probleem maar als je op kanaal 2 dan een phaser of een ander effect hebt zitten wordt deze dus getriggerd. Niet echt fijn dus.. De EQ klinkt ook behoorlijk schel. Spaarzaam zijn met de EQ dus, dan is het een prima bak. Ik heb niet zo heel veel ervaring met andere mixers maar ik heb wel eens een paar weken achter een grote Mackie 32.8 en een Soundcraft Ghost gezeten en die klinken duidelijk beter. Ik zou niet weten hoe ik het moet omschrijven maar de EQ op die tafels is warmer en muzikaler (de Spirit Notepad heb ik nog steeds en die klinkt beter dan de Behringer naar mijn bescheiden mening). Ik weet niet of dit trouwens nog geldig is voor de huidige Behringers, de MX8000 is tenslotte al een aantal jaren oud.

Het ligt er gewoon aan wat jij wil. Wil je nu snel een uitbreiding van je kanalen en maakt de kwaliteit/klank niet zo heel veel uit dan is een Behringer prima. Wil je wat meer investeren in de toekomst dan zou ik geld bij elkaar sprokkelen voor een Mackie of Soundcraft.
 
Een passieve mengert... Nou ik moet de eerste nog tegenkomen. Gewoon twee draadjes aan elkaar solderen met een weerstandje tussen, dat gaat niet werken hoor. Zo simpel gaat dat niet.

Ik mag er niet aan denken als ik met ziets bij m'n proffessor zou afkomen... Ik denk dat ik dan z'n hele lading krijt achter m'n hoofd zou krijgen :P
 
Origineel geplaatst door chromisX

Nu hoop ik komende weken nog wel meer geld vrij te krijgen,

Op basis daarvan kan ik me nog orienteren.

Maarja zoals radiance zei "een apparaat in de winkel kopen"... welke winkel? Wat ik vooral merk is de beperkte keuze in aanbod, zelfs bij zo'n site als thomann bij de analoge mixers.

Bij feedback hebben ze enkel goedkope en kleine behringers en dure mackie's. Nogal een contrast. Geen tussenweg of ander merk...

...en bij mij in de buurt (Z Limburg) is niet echt een zaak waar je voor normale(!) prijzen een mixer uit kan halen ben ik bang. Als ik zoek naar winkels kom ik vooral winkels tegen die me 3 kanaals DJ mixers verkopen met doodskoppen erop enzo.

Ik hou in ieder geval de 'te koop' sectie van het forum in de gaten. ;) (as always)

Wat dacht je van marktplaats.nl?
Daar vond ik aardig wat aanbod op goeie mixers: klik hier
Staat zelfs een in de buurt bij jou.:)
 
Dat wat emu vertelt over zijn ervaringen vind ik wel genoeg reden om voor een Spirit te gaan. Ik ben nogal kritisch wat dat betreft.

Zo'n Spirit Folio SX lijkt me wel wat.

Die ligt denk ik nu buiten budget.

Ik denk dat ik daar eerst wat aan moet doen.

Dit, in plaats van zo snel mogelijk iets kopen of een oplossing willen maken.
 
De markt in 2e hands (budget)mixers zit muurvast, maak er gebruik van zou ik zeggen.
 
Ik heb hier nog een (gemodificeerde) D&R Netherlands Series 700 staan. Deze is sinds ik mijn Soundcraft S200b heb niet meer aan geweest.

Ik heb geen flauw idee of hij nog 100% werkt. Maar indien je geinteresseerd bent wil ik gerust even, tussen de tentamens door, een paar kabels inpluggen en kijken of alles een beetje werkt. Hij mag dan voor een 130 euo's wel weg. Dan heb je 12 kanalen (8 stereo en 4 mono) en bladiebla tot je beschikking. Je moet dan wel rekening houden met meer ruimte dan een Spirit Folio of zo'n kleine behringer. De klompen- en tulpenkwaliteit van de D&R is voor sommige SF-users ongewtijfeld ook discutabel, maar ongetwijfeld beter dan zelfbouw.
 
Kraan,

Wacht maar totdat de tentamens voorbij zijn.

Voor mij staan er ook tentamens voor de deur.

Ik ben nog heel hard aan het twijfelen. Ik zie vanalles op marktplaats, en ik krijg her en der en ook via hier tips en suggesties door. En het is zeker dat ik financieel over 4 weken wat beter zit. In dat geval kan ik wat meer. ;)

D&R.... Ik ken het merk eigenlijk helemaal niet.

Met Google vond ik zo 123 ook niks, ik ga straks even verder zoeken erna. Maar ik krijg vooral hits in de context van 'radio mixing consoles'.

Maar als de mixer breder is dan 19" dan kan het wel eens een probleem gaan worden om hem hier kwijt te kunnen ben ik bang.
 
Origineel geplaatst door chromisX
Kraan,

Wacht maar totdat de tentamens voorbij zijn.

Voor mij staan er ook tentamens voor de deur.

Ik ben nog heel hard aan het twijfelen. Ik zie vanalles op marktplaats, en ik krijg her en der en ook via hier tips en suggesties door. En het is zeker dat ik financieel over 4 weken wat beter zit. In dat geval kan ik wat meer. ;)

D&R.... Ik ken het merk eigenlijk helemaal niet.

Met Google vond ik zo 123 ook niks, ik ga straks even verder zoeken erna. Maar ik krijg vooral hits in de context van 'radio mixing consoles'.

Maar als de mixer breder is dan 19" dan kan het wel eens een probleem gaan worden om hem hier kwijt te kunnen ben ik bang.

check d&R
 
http://www.d-r.nl/dnrsite/Service Parts/700seriesManual.PDF

Hier heb je een handleiding. Meer zal je niet vinden op internet.

Wat betreft het formaat is er een probleem, bepaald 19" is hij niet. Reken op 85 cm breed en 70 cm hoog.
Dus als je naast iets budget, iets compacts zoekt is dit geen goede optie.

Doens't matter at all. Staat hij hier gewoon opnieuw weer een flinke tijd voordat ik er opnieuw aan herrinnerd wordt en hem eens te koop ga zetten. Dat fucking sentiment ook altijd...
 
Origineel geplaatst door Kraan
http://www.d-r.nl/dnrsite/Service Parts/700seriesManual.PDF

Hier heb je een handleiding. Meer zal je niet vinden op internet.

Wat betreft het formaat is er een probleem, bepaald 19" is hij niet. Reken op 85 cm breed en 70 cm hoog.
Dus als je naast iets budget, iets compacts zoekt is dit geen goede optie.

Doens't matter at all. Staat hij hier gewoon opnieuw weer een flinke tijd voordat ik er opnieuw aan herrinnerd wordt en hem eens te koop ga zetten. Dat fucking sentiment ook altijd...
Maar volgens mij is dit wel meer een mixer voor radio e.d. alleen vanwege de RIAA correctie op de stereokanalen. trouwens wel nuttige schema's en printlayouts in de service manual:duivels:
 
Back
Top