Zelfbouw mini-mini mixer?

chromisX

heuleu!?
Lid sinds
3 augustus 2002
Berichten
260
Locatie
Bunde
Ik heb genoeg synths, maar een heel klein mengpaneel: een spirit notepad.

Ik heb vooralsnog nog niet de middelen (lees: geld) om deze te vervangen, maar ik wil wel graag alles min of meer aangesloten hebben.

Ik moet gewoon iets hebben in de trend van 4 inputs, 1 output, en dat gewoon 2x (stereo). Een knop of regeling is geeneens nodig. Als het maar zo werkt, en dan zo ruisloos mogelijk.

Was er maar iets dat gewoon op een 12V + GND adapter kan ipv al die symmerische voedingen van +15, -15 en GND want daar heb ik helemaal niets voor op dit moment!

Ik heb eens gezocht voor simpele mixercircuitjes.

http://sound.westhost.com/project94.htm

Nu zou Figure 2 - Mixer Amplifier interessant voor me zijn,

Maar ruist zoiets niet ontzettend? Is er geen simpelere maar goed klinkende (!) oplossing mogelijk?

Kan je ook gewoon diverse outputs samenknopen met een weerstand? krijg je dan geen rare feedback gevaren? Bij die op-amp schakeling heb je het virtuele aardpunt zeg maar bij de input die dat zou verhelpen. (althans dat denk ik)..

Mijn ervaring mbt elektronica is vooral digitaal, analoog ben ik niet zodanig in ervaren vandaar deze elementaire vragen.

Iemand tips?

Alvast dank,

Raymond.
 
Zelfbouw is toch meestal duurder...

Zelfbouw is toch meestal duurder...

Origineel geplaatst door chromisX

Was er maar iets dat gewoon op een 12V + GND adapter kan ipv al die symmerische voedingen van +15, -15 en GND

Kan je ook gewoon diverse outputs samenknopen met een weerstand? krijg je dan geen rare feedback gevaren? Bij die op-amp schakeling heb je het virtuele aardpunt zeg maar bij de input die dat zou verhelpen.

TJEK DIT http://www.behringer.com/UB1002/index.cfm?lang=ENG

Als ik dit zo lees snap ik het ook niet Maar als je gwoon een 4xstereo & 2xmono mixertje zoek voor 50euro met iets van noise reduction (want daar had je het ook over) werkt dit prima denk ik... Nu weet ik wel dat de meeste hier Behringer niet zo hoog aanzien maar deze mixer is goedkoop en doet het gewoon... ow ja en je heb 1 send kanaal voor een effectje of pedaaltje..:)
 
Op de site staat dat die 70euro kost maar bij Feedback in Rotterdam is hij volgens mij 50euro:P
 
Oh hmm bedankt voor de tip, ik wist geeneens dat er zo'n kleintjes bestonden. Ja waarom ook niet natuurlijk, mijn spirit notepad is ook klein.

Voor dat geld krijg je de moeite en materiaalkosten (als je het goed wil doen) er toch niet uit lijkt me.

Maar er is hoop! Nu heb ik waarschijnlijk het geluk dat ik vanavond een soundmodule kan verkopen 2e hands. In dat geval heb ik rond de 120 euro om te spenderen aan een mixer. Wie weet wat ik nog kan uithalen voor dat bedrag!
 
Origineel geplaatst door chromisX
Oh hmm bedankt voor de tip, ik wist geeneens dat er zo'n kleintjes bestonden. Ja waarom ook niet natuurlijk, mijn spirit notepad is ook klein.

Voor dat geld krijg je de moeite en materiaalkosten (als je het goed wil doen) er toch niet uit lijkt me.

Maar er is hoop! Nu heb ik waarschijnlijk het geluk dat ik vanavond een soundmodule kan verkopen 2e hands. In dat geval heb ik rond de 120 euro om te spenderen aan een mixer. Wie weet wat ik nog kan uithalen voor dat bedrag!

ik zou zowieso maar niet voor behringer gaan :eureka:
 
Wat een onzin steeds....Berhinger is niet goed bla bla bla....maar ik weet zeker dat MANVSMACHINE het echt niet
kan horen of er ergens een berhinger mixer tussen zat of niet.

Kijk, als je nu voor je mastering hardware tools in de behringer bak ga kijken kan je wel van een koude kermis thuis komen maar wees nou rëeel gasten, een mixer van berhinger doet het gewoon hoor...punt uit
 
P'cies: kun je met zelfbouw niet tegenop. Als zijn ze beslist niet ruisvrij, zo ruisvrij krijg je het zelf niet zo snel.
 
Voor een schoolprojectje dit jaar heb ik een mixer ontworpen. Het is wel nog niet af, en de vraag is natuurlijk of-tie werkt... Als je wilt kan ik je het schema en pcb layout doormailen of zo.

Het is een 4 kanaals stereo mixer met volumeregeling en gainregeling per kanaal. Ook nog een muteswitch per kanaal (dat kun je uiteraard gemakkelijk bypassen, alsook de volumeregelingen.
 
Ja, ik ben bekend met de "Behringer" versus de rest discussie. Ik heb het wel eens vaker gezien op dit forum.

Nu kan ik er niet over meepraten omdat ik simpelweg geen ervaring met Behringer heb,

Maar ik ben wel een zijkstraal wat betreft audiokwaliteit. Of ik het verschil kan horen weet ik niet. Ik heb die notepad zeker al 7 jaar, maar ik hoorde in ieder geval aanzienlijk verschil tussen mijn notepad en mijn voormalig Alecto rommelding toendertijd. ;) Niet alleen qua ruis maar ook qua klank.

Maar betaalbaar zijn ze zeker wel!

Maar zijn zijn tweedehandsjes ook wel denk ik.

Ik moet eens goed overdenken wat voor mij nu het beste is want ik vind het allemaal maar moeilijk.
 
Steven,

Als je een schema hebt (pcb doe ik vooralsnog nog even niet aan, afgezien van een (digitaal) midi sequencer projectje in de zomervakantie), dan altijd graag.

Ik kan het hoogstends bestuderen.

Maar de kans is groot dat ik me een hoop ellende en geklooi niet op de hals haal en eens even rustig ga kijken voor een betere, echte oplossing (een 2e handsje of als het universum mij gunstig gestemd is qua werk een hele grote - heb ik eigenlijk meer aan)
 
Origineel geplaatst door chromisX
Steven,

Als je een schema hebt (pcb doe ik vooralsnog nog even niet aan, afgezien van een (digitaal) midi sequencer projectje in de zomervakantie), dan altijd graag.

Ik kan het hoogstends bestuderen.

Maar de kans is groot dat ik me een hoop ellende en geklooi niet op de hals haal en eens even rustig ga kijken voor een betere, echte oplossing (een 2e handsje of als het universum mij gunstig gestemd is qua werk een hele grote - heb ik eigenlijk meer aan)
ik heb ook een 2 kanaals mixer gebouwd voor school
deze is makkelijk uit te breiden met meer kanalen en werkte best goed8)

En behringer heeft nogal snel "lekkende kanalen"
 
Origineel geplaatst door chromisX
Steven,

Als je een schema hebt (pcb doe ik vooralsnog nog even niet aan, afgezien van een (digitaal) midi sequencer projectje in de zomervakantie), dan altijd graag.

Ik kan het hoogstends bestuderen.

Maar de kans is groot dat ik me een hoop ellende en geklooi niet op de hals haal en eens even rustig ga kijken voor een betere, echte oplossing (een 2e handsje of als het universum mij gunstig gestemd is qua werk een hele grote - heb ik eigenlijk meer aan)

Je kunt beter een kant en klare oplossing kopen hoor. Ik vraag me trouwens af of ik niet beter een ander project heb gekozen, blijkt dat ik die mixer nu waarschijnlijk toch niet ga gebruiken en ga de gekochte potmeters enzo vast gebruiken voor m'n eindwerk volgend jaar.

Behringer maakt spullen goedkoper dan je ze zelf kunt maken. Probeer eens een 19" behuizing te kopen, voor dat geld koop je je zo'n rackmixer... Het is vriendelijker voor je portemonnee en het scheelt een hoop werk als je het niet zelf maakt.

Als je het schema wilt zend je maar een emailtje :)
 
Voor 120 eur is er toch zat op de 2e hands markt zou je denken?

Als zelfbouw de norm is dan kun je gerust een Behringer kopen want upper-class componenten zal je er toch niet inbakken gezien je budget, hooguit dezelfde die (idd) in een Behringer zitten, alleen heeft Uli ze 100x goedkoper ingekocht.

behringer_cake.jpg

Auch ein stuckje manVSmachine?

Een ouwe spirit zal waarschijnlijk net iets beter klinken en steviger gebouwd zijn maar dan gaat de prijs ook al snel omhoog.

edit: zie op MP genoeg spiritjes staan rond de 150 pleuro, daar moet toch een deal uit te halen zijn?
 
Origineel geplaatst door manvsmachine
ik zou zowieso maar niet voor behringer gaan :eureka:

En daar wil ik me bij aansluiten.. *D
 
Gaaf dat je je stelling zo goed onderbouwt Jazper.
 
Ach, als je SSL/Neve/Amek gewend bent, dan zul je al die A&H/Soundcraft/Topaz-shit ook niet zo best trekken, moet je maar denken :D
 
Is het niet ook zo dat de Notepad een wat meer warmere Britse sound heeft terwijl de Behringers neutraler zijn, een beetje afgekeken van Mackie en zo? Dan nog, als je niet veel met de EQ van het ding doet is er met een B niks mis, vind ik.. Pak je gelijk zo'n 2442FX of zo, vriend van me heeft er een en doet er alles op - klinkt ook nog eens goed ook.

Of je moet je een 2ehands Rac Pac of FX16 scoren als je qua sound gelijk wilt blijven. Zijn wel wat loggere apparaten, zeker die Rac Pac.

Zelf bouwen lijkt me iig niet de moeite waard, voornamelijk omdat je een hele hoop geld kwijt gaat zijn aan de behuizing en knopjes (tenzij je een standaard rackbak pakt).
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Is het niet ook zo dat de Notepad een wat meer warmere Britse sound heeft terwijl de Behringers neutraler zijn, een beetje afgekeken van Mackie en zo? Dan nog, als je niet veel met de EQ van het ding doet is er met een B niks mis, vind ik.. Pak je gelijk zo'n 2442FX of zo, vriend van me heeft er een en doet er alles op - klinkt ook nog eens goed ook.

Of je moet je een 2ehands Rac Pac of FX16 scoren als je qua sound gelijk wilt blijven. Zijn wel wat loggere apparaten, zeker die Rac Pac.

Zelf bouwen lijkt me iig niet de moeite waard, voornamelijk omdat je een hele hoop geld kwijt gaat zijn aan de behuizing en knopjes (tenzij je een standaard rackbak pakt).

yooz moet je de racpac weer afzeiken :duivels:
 
Origineel geplaatst door The Q
Voor 120 eur is er toch zat op de 2e hands markt zou je denken?

Als zelfbouw de norm is dan kun je gerust een Behringer kopen want upper-class componenten zal je er toch niet inbakken gezien je budget, hooguit dezelfde die (idd) in een Behringer zitten, alleen heeft Uli ze 100x goedkoper ingekocht.


Ik denk dat je voor weinig geld WEL een zeer goede "summing" mixer kan bouwen. Je kan namelijk een hele hoop weglaten zoals: eq, (mic) pre amp, faders enz. enz. Feitelijk kun je, zoals je al zei, alle signalen met elkaar verbinden met weerstanden ertussen. In een Behringer word het signaal idd slechter omdat het door een hoop goedkope componenten heengaat. Je zou b.v. zo'n Behringer mixer makkelijk kunnen upgraden door EQ (van binnen) te bypassen. Bij Mackie is dit niet anders.
Hier een link voor een summing mixer die eventueel ook zonder (make-up) op-amp te bouwen is.
 
Origineel geplaatst door The Q
Gaaf dat je je stelling zo goed onderbouwt Jazper.

Moet dat anno 2005 nog onderbouwt worden dan.. :confused:

Behringer heeft leuk spul.. maar je kunt maar beter zorgen dat er geen geluid door heen hoeft.. :biertje:
 
Back
Top