waarmee mijn baspartij spelen?

Reistier

Ingeburgerd
Lid sinds
1 juni 2004
Berichten
45
Hoi allemaal,

ik heb een (voor jullie waarschijnlijk betrekkelijk simpele) vraag. Ik zit namelijk in een bandje en hierin neem ik de basspartij en de synthpartij voor mijn rekening. Deze speel ik vaak tegelijk en dan wel de bass met de linkerhand en de synth met de rechterhand. Een tijd geleden deed ik dit allemaal op een keyboard (technics KN3000) waarbij ik de 6 octaven opsplitste in 2 bass en 4 synth octaven. Dit werkte redelijk totdat ik geen genoegen meer nam met het geluid wat eigenlijk bedroevend was. Ik heb toen voor de synth partijen een Korg Triton gekocht die hierin ruimschoots voldoet. De basspartijen speel ik nu nog steeds met het keyboard.
Nu vind ik echter de bassgeluiden uit het keyboard niet meer toereikend, eigenlijk zijn ze gewoon slecht. Daarbij komt nog dat ik af en toe een beetje moe word om met 2 van die apparaten te sjouwen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere optie om de basspartijen te spelen. Ik heb er alleen totaal geen verstand van wat nu de beste optie is.
Eigenlijk stel ik ook maar 3 eisen;
1. het mag niet al te veel geld kosten,
2. je moet makkelijk en snel kunnen switchen tussen geluiden (dus ook on-stage),
3. de bassgeluiden moeten beter zijn dan degene van een Technics KN3000 (en dat zal wel snel het geval zijn).

Zelf heb ik al geprobeerd om de Korg Triton op te splitsen in een bass en een synth partij, maar dat koste me teveel tijd en ging dus niet snel genoeg. On-stage lijkt me dat geen optie. (of ik moet momenteel een veel te omslachtige manier gebruiken).
Even ter verduidelijking; ik ben een vrij grote leek op dit gebied en ik weet nog niet zo goed hoe mijn Triton werkt. Hopelijk kunnen jullie me een paar adviezen geven. Alvast bedankt voor de moeite die jullie nemen om mijn vraag te beantwoorden,

reinier

PS) ik heb al lopen zoeken naar onderwerpen die hierover gaan, maar ik heb niets kunnen vinden wat hierop van toepassing is en alles in begrijpelijk termen uitlegt.
 
Re: waarmee mijn baspartij spelen?

Origineel geplaatst door Reistier
Zelf heb ik al geprobeerd om de Korg Triton op te splitsen in een bass en een synth partij, maar dat koste me teveel tijd en ging dus niet snel genoeg.
Combi's gebruiken. Dit zijn in feite multitimbrale setups die de geluiden in de Programs gebruiken. Op een Triton een Combi instellen zou eigenlijk een fluitje van een cent moeten zijn, omdat Korg (in tegenstelling tot Roland) Combi's als een soort veredelde extra presets beschouwt.

In feite is er geen verschil tussen layers en splits - het is de key range die het verschil maakt (bij layers overlapt dit, bij splits sluiten ze aan elkaar aan).

Dus, bewerk een Combi, en in theorie zou je dan een stel Programs moeten zien. Het helpt al wat als je een Combi pakt die al een split is. Als je dan dieper duikt in de bewerking zou je vrij eenvoudig moeten kunnen kiezen welke Program er gebruikt wordt, en van welke toets tot welke toets deze strekt.
 
Ja, dat heb ik al geprobeerd, maar ik liep daarbij tegen de volgende problemen aan;

-De basspartij was een stuk zachter dan de synthpartij, nu was dat niet zo moeilijk om te verhelpen, maar het koste me toen gewoon veel te veel tijd. Daarbij komt nog dat er vrij veel verschil zit in het volume van verschillende bassgeluidjes en dat pas je niet zomaar even aan. Ik werk namelijk niet met vooraf geprogrammeerde instellingen, ik speel namelijk heel veel inprovisatie.

-Het scheiden van de geluiden en het sturen naar verschillende uitgangen lukte me toen niet, maar dat is een kwestie van de manual doorlezen.

-af en toe heb ik aan 6 octaven dan te weinig.

Is het misschien ook een mogelijkheid om een klein mastertoetsenbord te kopen en deze via midi met de Triton te verbinden?
 
Koop een midi gestuurde analoge synthmodule erbij.

Bijvoorbeeld Roland Mks-50 is polyfoon en goedkoop, maar heeft geen filter zelf oscilatie en geen knopjes om aan te draaien.

Of Studio Electronics Se1-x/Atc-x als het echt goed moet klinken. De Se1-x heeft knopjes om aan te draaien voor extra genot.
 
Origineel geplaatst door Reistier
Is het misschien ook een mogelijkheid om een klein mastertoetsenbord te kopen en deze via midi met de Triton te verbinden?
Waarom zou je dat niet met die Technics doen, dan (als je die nog hebt, wat wel zo is als ik het goed begrijp)?

Tja, inderdaad is het kopen van een module erbij ook een oplossing, al is de ATC / SE wel verdomd duur, en zou ik 'm niet halen voor realistische basgeluiden. Wat Roland ook heeft is een M-BD1 - 1U, 19", met in feite de complete SR/JV Bass & Drums expansion erin. Lijkt me niet makkelijk om zo even te vinden, maar zou niet duur moeten zijn.
 
Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Koop een midi gestuurde analoge synthmodule erbij.

Een analoge synth module er bij lost niks op. Een Triton is een prima instrument, er zitten 4 controllers op die je bijvoorbeeld kunt gebruiken om het volume van je klanken in je Combi's aan te sturen, dat lijkt mij voor de vraagsteller een veel betere oplossing :eureka: Ik speel zelf live met 2 klavieren, 1 met 6 oktaven en 1 met 5, daarmee kan ik voldoende splits maken. Volumes stuur ik dus via de genoemde controllers, dat werkt prima, makkelijker kan niet.
 
Ten eerste: GEEN GELD UITGEVEN!

Zo, dat lucht op.

Oh ja, uitleg: alles wat je wil kan perfect met de Triton. Het kost misschien wat tijd om 'm te leren kennen, maar dan is het maken van layers/splits/combi's geen enkel probleem meer en zó ingesteld. Ook volumewijzingen hoeven niet veel tijd te kosten. Bovendien: al je combi's kun je gewoon opslaan, dus bij een ander nummer selecteer je gewoon een andere combi en je bent alweer klaar (dus inclusief de goede geluiden en hun volumeafstellingen). Wil je tijdens een nummer het volume aan kunnen passen, dan moet je het volume per part van je combi toewijzen aan je controllers zodat je realtime kunt 'mixen' - ook dat is mogelijk!

Hoe dat dan moet? Geen flauw idee, ik heb geen Triton, maar ik weet dat het kan en dat er uitstekende bassen uit de Triton kunnen komen. Als je weinig geld hebt is het dus ontzettend zonde om er een instrument bij te kopen. Als je de tijd die het kost om het geld te verdienen en om uit te zoeken welke je dan wil gebruikt om de handleiding door te spitten, dan komt het helemaal goed.
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Ten eerste: GEEN GELD UITGEVEN!

Zo, dat lucht op.

Oh ja, uitleg: alles wat je wil kan perfect met de Triton. Het kost misschien wat tijd om 'm te leren kennen, maar dan is het maken van layers/splits/combi's geen enkel probleem meer en zó ingesteld. Ook volumewijzingen hoeven niet veel tijd te kosten. Bovendien: al je combi's kun je gewoon opslaan, dus bij een ander nummer selecteer je gewoon een andere combi en je bent alweer klaar (dus inclusief de goede geluiden en hun volumeafstellingen). Wil je tijdens een nummer het volume aan kunnen passen, dan moet je het volume per part van je combi toewijzen aan je controllers zodat je realtime kunt 'mixen' - ook dat is mogelijk!

Hoe dat dan moet? Geen flauw idee, ik heb geen Triton, maar ik weet dat het kan en dat er uitstekende bassen uit de Triton kunnen komen. Als je weinig geld hebt is het dus ontzettend zonde om er een instrument bij te kopen. Als je de tijd die het kost om het geld te verdienen en om uit te zoeken welke je dan wil gebruikt om de handleiding door te spitten, dan komt het helemaal goed.

Helemaal mee eens. Andere apparatuur lost niks op, synth's zoals Triton's kunnen veel en worden niet voor niets veel gebruikt in bands. Dus gewoon even de manual lezen (hoofdstuk met Combi's en user assignable controllers) en er tijd in steken, dan komt alles goed :)
 
OK, hartelijk bedankt voor jullie reacties, ik zal eens een combi gaan proberen en de manual doorlezen ... ;)
Mocht ik er niet uitkomen dan zien jullie hier vanzelf wel weer een reactie :)
 
8) laten we het erop houden dat ik eruit gekomen ben ... gedeeltelijk dan. (ja, dat heeft lang geduurd ja ... ;) ) Ik heb al een heel aantal combi's geprogrammeerd staan en het werkt allemaal prima.
Ik loop nu alleen vast met de effecten. Ik heb namelijk onder programs een leuk Jazzorgeltje bewerkt en die wil ik nu toevoegen in een combi, maar als ik dat doe dan zijn volgens mij alle effecten verdwenen die ik zo leuk had toegevoegd. Gevolg is dus weer een kaal jazzorgeltje. Als ik vervolgens dezelfde effecten in de combi zelf probeer toe stoppen dan hoor ik ook al geen verschil. Kortom; het lijkt wel of die bepaalde combi de effecten negeert ... weet iemand wat ik fout doe?

PS) zoekfunctie leverde niets op, tritonhaven.com ook niet, en handleiding ook niet ... :erm:
 
Re: waarmee mijn baspartij spelen?

Origineel geplaatst door Reistier
Hoi allemaal,

ik heb een (voor jullie waarschijnlijk betrekkelijk simpele) vraag. Ik zit namelijk in een bandje en hierin neem ik de basspartij en de synthpartij voor mijn rekening. Deze speel ik vaak tegelijk en dan wel de bass met de linkerhand en de synth met de rechterhand. Een tijd geleden deed ik dit allemaal op een keyboard (technics KN3000) waarbij ik de 6 octaven opsplitste in 2 bass en 4 synth octaven. Dit werkte redelijk totdat ik geen genoegen meer nam met het geluid wat eigenlijk bedroevend was. Ik heb toen voor de synth partijen een Korg Triton gekocht die hierin ruimschoots voldoet. De basspartijen speel ik nu nog steeds met het keyboard.
Nu vind ik echter de bassgeluiden uit het keyboard niet meer toereikend, eigenlijk zijn ze gewoon slecht. Daarbij komt nog dat ik af en toe een beetje moe word om met 2 van die apparaten te sjouwen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere optie om de basspartijen te spelen. Ik heb er alleen totaal geen verstand van wat nu de beste optie is.
Eigenlijk stel ik ook maar 3 eisen;
1. het mag niet al te veel geld kosten,
2. je moet makkelijk en snel kunnen switchen tussen geluiden (dus ook on-stage),
3. de bassgeluiden moeten beter zijn dan degene van een Technics KN3000 (en dat zal wel snel het geval zijn).

Chapman Stick met MIDI-element.

http://www.stick.com
http://www.stick.com/instruments/midi/

Een Chapman Stick heeft een prima basgeluid (ik gebruik er regelmatig een puur daarvoor) .. en met de MIDI pick-up kun je al je andere MIDI-apparatuur aansturen.

Er is er nu zelfs te koop op Ebay:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7345644134

Als goedkoper alternatief heb je ook nog de Megatar-gitaren, maar ik zou niet weten hoe die klinken:

http://www.megatar.com
 
Origineel geplaatst door Reistier
Kortom; het lijkt wel of die bepaalde combi de effecten negeert ... weet iemand wat ik fout doe?
Dit heeft met het feit te maken dat multitimbrale synths alles moeten delen - en dat zijn effecten en polyfonie. Als je even opzoekt hoe je de effect-settings van een Program kopieert naar een Combi ben je er denk ik al voor een groot deel.

Je moet je een Combi voorstellen als een soort mengpaneel. Je kunt het individuele effect-aandeel per kanaal regelen, en als dat op 0 staat -en- de effecten zijn nog niet eens hetzelfde (neem aan dat je zoekt voor een rotary speaker effect), dan kom je natuurlijk niet veel verder. De kunst van een Combi is om de effecten zodanig uit te zoeken dat je een zo breed mogelijk palet kan bedienen en tegelijkertijd genoeg authenticiteit behoudt. Je wordt gedwongen een compromis te sluiten in sommige gevallen (voornamelijk met insert-effects - je wilt over piano en strings liever geen distortion, maar over een gitaar wel).
 
Origineel geplaatst door FLechdrop
Ik denk niet dat dat de handigste oplossing is (een stick), maar wel leuk :D

Je maakt er wel de blits mee ... en een beetje toetsenist moet toch links en rechts aparte partijen kunnen spelen. Helaas kan ik dat nog steeds niet goed, vandaar dat ik die Stick voornamelijk zelf gebruik als bas.
 
Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Je maakt er wel de blits mee ... en een beetje toetsenist moet toch links en rechts aparte partijen kunnen spelen. Helaas kan ik dat nog steeds niet goed, vandaar dat ik die Stick voornamelijk zelf gebruik als bas.

Cool instrument, lijkt me ook wel gaaf om te kunnen...

[off topic]heb je nog meer van die orginele instrumenten?[/off topic]
 
Wat ook wel een handige optie zou kunnen zijn is de korg prophecy
die is niet duur en zeker niet zwaar
lekker geluid
 
Back
Top