Misschien kun je ook nadenken over in ear-monitoring. In de gebruikelijke vorm is dat reteduur, maar je kunt het ook meer el cheapo doen. Bijv.:
* zet de gitaarversterkers in de hoek met een mic ervoor, zodat je niet al teveel uitstraling hebt en de versterkers niet per se erg hard hoeven om over het drumstel heen te komen (wel hard genoeg om niet teveel overspraak van de drums of elkaar te hebben);
* zet de basversterker ergens centraal neer voor de bass punch;
* leid de bas-DI, gitaarmics en keyboardsignaal naar een klein mengpaneeltje
(Behringer bijv.) en mix dat af;
* zet daar een 5-voudige hoofdtelefoonversterker achter en zet eenieder een (niet-gesloten) hoofdtelefoon op.
Op die manier kun je iedereen incl. de drummer een goede/bruikbare mix bieden, zonder dat het allemaal zo hard hoeft.
Zelf doe ik het ook op die manier, met het verschil dat ik een versterkeremulator gebruik en dus geen gitaarversterker nodig heb en "mijn" drummer in een apart, min of meer geluiddicht hok zit en ik dus 2 stereo-groepen nodig heb om de drummer een andere mix te bieden dan de rest van de band -overigens nochthans bestaande uit mezelf.
Totale kosten bovenop wat je al hebt: ca. 200 euro, schat ik.
Voordeel hiervan is ook dat als je live gaat, je gelijk al een eigen monitoring hebt in de vorm van die hoofdtelefoonversterker (zonder de gebruikelijke problemen met feedback en overspraak) en je evt. ook op maat gemaakte oortelefoontjes kunt laten maken, die omgevingslawaai (zoals een drumstel
) beperken. Dat kost wel meer, maar minder dan zo'n (draadloze) "echte" in ear-set.