Keyboard (Versterkende) Speakers

X-Rated

pr0n
Lid sinds
22 februari 2005
Berichten
88
Locatie
Putten, Gelderland
Kan iemand mij vertellen wat een mooi merk en model is voor keyboard speakers? Ze moeten 2x 100 watt Marshall MG100DFX en drums kunnen bijbenen in volume.

Alle mogelijkheden zijn welkom :)
 
Je vraag zal staan of vallen met het budget dat je daar voor over hebt natuurlijk.
Wat echt degelijk materiaal is voor zulke toestanden is RCF.
Niet echt goedkoop, maar wel steengoed én degelijk.
http://www.rcf.it/VediMacro.phtml?IDMacro=1661&m1=0&m2=0&m3=0_0_2
Ik zou al zeker voor een combinatie 2x 12"speaker/horn + sub gaan of anders 2X 15" speakers.
Vergeet ook niet dat je een flinke eindversterker nodig hebt die meestal ook wat duiten gaat kosten.
Het zal allicht niet fijn in de oren klinken, maar denk maar rond de 2500 euro. Anders 2de hand even rondsnollen.
Maar van één ding ben je dan wel zeker : Nu zullen respectievelijk de drummer én de gitarist vragen of het wat stiller kan !

}:| }:| }:|
 
€2500,- is wel errug veel geld! We dachten meer aan €100,- ~ €150,-. We zijn ook aan het kijken hoe of wat de mogelijkheden zijn wat zelfbouw betreft :) We zijn al een stuk wijzer geworden van internet.

Ken je modellen in die prijsklasse? Alvast bedankt wederom :)
 
Actieve live monitors beginnen vanaf 300 EUR nieuw (Behringer) maar dat klinkt als een krant. Alles wat beter klinkt is echt veel duurder, een goede mono monitor kost minimaal tussen de 500-1000 EUR. Je moet eens kijken of je een 2dehands Mackie SRM of JBL Eon kan vinden, die gaan loei hard en klinken redelijk goed.
 
Heb je dit nodig als stukje live-PA of puur voor de monitoring van het synthesizergeluid naar je bandgenoten en jezelf toe?
 
een peavey KB/A-300 misschien,3kanalen,ik sleur hem al jaren mee zonder probs,al heb ik er zelf 2 handvaten aangezet aan de zijkanten.
 
Origineel geplaatst door the captain
p.s.:wat is het verschil tussen een keyboardspeaker en een PA-speaker??
niet veel waarschijnlijk!!

Keyboardversterkers hebben vaak een klein mixertje ingebouwd, qua speakers wordt er vaak gebruik gemaakt van een 10,12 of 15" woofer + een piezo tweeter of bij de duurdere een horn. Qua sound leggen ze het meestal af tegen de PA speakers, daarom kun je vaak ook beter naar PA speakers kijken als je iets goeds zoekt. Zelf heb ik een digitale stereo PA van HK die ik als personal monitor gebruik. Voordeel daarvan is is dat je deze bij lage volumes goed klinkt (het moet niet hard) omdat deze, afhankelijk van het volume, automatisch frequenties corrigeert.
 
Misschien kun je ook nadenken over in ear-monitoring. In de gebruikelijke vorm is dat reteduur, maar je kunt het ook meer el cheapo doen. Bijv.:

* zet de gitaarversterkers in de hoek met een mic ervoor, zodat je niet al teveel uitstraling hebt en de versterkers niet per se erg hard hoeven om over het drumstel heen te komen (wel hard genoeg om niet teveel overspraak van de drums of elkaar te hebben);
* zet de basversterker ergens centraal neer voor de bass punch;
* leid de bas-DI, gitaarmics en keyboardsignaal naar een klein mengpaneeltje (Behringer bijv.) en mix dat af;
* zet daar een 5-voudige hoofdtelefoonversterker achter en zet eenieder een (niet-gesloten) hoofdtelefoon op.

Op die manier kun je iedereen incl. de drummer een goede/bruikbare mix bieden, zonder dat het allemaal zo hard hoeft.

Zelf doe ik het ook op die manier, met het verschil dat ik een versterkeremulator gebruik en dus geen gitaarversterker nodig heb en "mijn" drummer in een apart, min of meer geluiddicht hok zit en ik dus 2 stereo-groepen nodig heb om de drummer een andere mix te bieden dan de rest van de band -overigens nochthans bestaande uit mezelf.

Totale kosten bovenop wat je al hebt: ca. 200 euro, schat ik.

Voordeel hiervan is ook dat als je live gaat, je gelijk al een eigen monitoring hebt in de vorm van die hoofdtelefoonversterker (zonder de gebruikelijke problemen met feedback en overspraak) en je evt. ook op maat gemaakte oortelefoontjes kunt laten maken, die omgevingslawaai (zoals een drumstel :D) beperken. Dat kost wel meer, maar minder dan zo'n (draadloze) "echte" in ear-set.
 
Ik ben het wel met meinte eens. Het grote probleem is vaak dat het allemaal veel te hard staat, zeker bij gitaristen. Afgelopen weekend kreeg onze band complimenten van een andere band mbt ons geluid. De zanger snapte niet dat het zo goed en mooi gemixed klonk. Ik zei hem dat dat een kwestie van displine en je oren gebruiken. Ik wil maar zeggen dat hard spelen de mix op het podium kan verkloten. Ik kleine tentjes hoor je de versterkers van gitaristen in de zaal er vaak boven uit komen. De oplossing die bands dan kiezen: de anderen moeten ook harder. Tja......:stupid
 
Wat dat betreft is het sowieso goed dat je nu ook (al) met het opnemen van de band en het mixen bezig bent; dan krijg je tenminste door wat er allemaal komt kijken bij "een goed (band-)geluid". Waarom zou een live-optreden qua geluid anders zijn dan een opname? 'Tuurlijk, live streef je naar een wat ander geluid dan op een CD, maar de basisdoelen blijven gelijk, nl. dat alle instrumenten in voldoende mate hoorbaar zijn. Dat is dus iets anders dan dat iedereen iedereen moet kunnen horen (maar iedereen vooral zichzelf)!

Overigens nog ter aanvulling op mijn verhaal over in ear-monitoring: veel hoofdtelefoonversterkers bieden de mogelijkheid om per hoofdtelefoon 2 signalen te mixen, nl. een main-signaal en een direct-signaal. Mocht je mengpaneel over direct outs beschikken, dan kun je die per instrument doorlussen naar de overeenkomstige direct-ingang van de hoofdtelefoonversterker. Op die manier kan iedereen zelf bepalen hoe sterk hij zichzelf hoort.

Jullie voornaamste probleem zal zijn dat de meeste hoofdtelefoonversterkers 4-voudig zijn, terwijl jullie met z'n 5-n zijn. Vaak kun je overigens wel 1 uitgang dubbel gebruiken (mits de hoofdtelefoon genoeg impendantie hebben), maar dan zouden twee mensen dezelfde mix krijgen. Ik denk dat het het handigst is om dan de bassist en drummer dezelfde mix te geven.
 
Origineel geplaatst door renema
Bekijk dit eens. Gebruik ze zelf nu plm. 6 maanden en ze voldoen me uitstekend.
http://www.behringer.com/KX1200/index.cfm?lang=ENG

Ik heb een KX1200 gehad, maar ik vond het persoonlijk helemaal niks. Strings zijn OK maar Fenders en acoustische piano's klinken voor geen meter...wollig....geen dynamiek en vooral het hoog ontbreekt.
 
Back
Top