print etsen

Hallo,

hey wat cool. Ik ben ook op zoek naar iemand die prints kan etsen vanuit de Eagle software. Daarin heb ik de ontwerpen gemaakt. Doe je het handmatig, of machinaal? En hoeveel zou het kosten?

Een andere link die ik nog vond was http://www.digisys.nl. Die etsen ook, maar weet niet hoe duur.

Groeten,

Rutger

ps. Wat ga jij laten etsen mono? Ik heb een paar printplaten gemaakt van de modules die op ele4music.com staan. De oude circuits zijn dat, waarvan de schema's online beschikbaar zijn. Hoop dat ze werken....
 
Origineel geplaatst door Rutger19
Doe je het handmatig, of machinaal? En hoeveel zou het kosten?
Handmatig, dus geen soldeer masker, geen compontentenopdruk en niet doorgemetaliseerd.
Maar het werkt verder prima tot ongeveer 0,5 mm pitch componenten. Wat het kost is afhankelijk van het formaat, enkel of dubbelzijdig en het aantal. Ik kan vanuit alle programma's die kunnen printen een film maken, ik print dan naar een pdf document, hiervan laat ik de film maken die ik dan weer gebruik om te belichten.

www.eurocircuits.com is erg goedkoop. Vooral als je er 5 of meer nodig hebt.
Ik kan het wel wat goedkoper doen, ongeveer de helft van de prijs ex post in aantallen onder 3 daarna schiet het voor mij niet meer op, printen etsen en vooral boren is erg arbeidsintensief.
 
Je kunt ook een klein kitje kopen waar je het zelf mee kan doen, het is absoluut niet moeilijk.
Je krijgt dan bakken om in te etsen, tangetjes en de chemicalien worden in poedervorm of korrels geleverd.
Volgens mij heeft conrad e.d. dit soort kitjes wel, kun je gelijk lichtgevoelige printplaat meebestellen
 
Origineel geplaatst door PzHKL
Je krijgt dan bakken om in te etsen, tangetjes en de chemicalien worden in poedervorm of korrels geleverd.
Da's het makkelijke deel, de ovenschalen en de chemicalien, het is vooral het belichten en het maken van een goede film wat het lastig maakt en dan nog gaatjes boren van 0,8 mm. Daar heb je een speciale boormachine en boren voor nodig. Al met al ben je best wel wat geld kwijt om het allemaal aan te schaffen. En in de keuken kloten met chemicalien is ook echt niet alles.
 
Belichten is wel even iets wat je moet uitproberen, maar met een beetje handigheid en geduld kom je een heel eind.
Armatuurtje bouwen desnoods van zilverfolie en karton + een boormachine plaatsen in een boorkolom (verkrijgbaar bij elke bouwmarkt), hoog toerental en draaien met die hap.

Heb je een idee :eureka: kun je direct bezig.. dat is ook wat waard..
 
Je zou het es aan m'n broer kunnen vragen. Toen ik nog "jong was"heb ik hem regelmatig printplaten in de schuur zien bakken. Of misschien kan hij het wel op z'n werk doen....
 
Weet trouwens iemand waar je printen kunt laten maken die alleen maar als brakke PDF beschikbaar zijn?
Het gaat in dit geval om deze: http://www.angelfire.com/geek/srlabs/p6retro2.html
De PDF is op zich vrij netjes, maar is op totaal de verkeerde schaal.
Ik zal in ieder geval ook nog even kijken of de auteur nog bereikbaar is, want de PDF komt namelijk uit Eagle.

Anders is er nog de optie om terug te vallen op de oude versie: http://www.angelfire.com/geek/srlabs/p6retro.html. Want daar zit de .brd er wel gewoon bij.

Ik kan overigens zelf printen boren, dus het gaat me alleen om film, belichten en etsen.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Weet trouwens iemand waar je printen kunt laten maken die alleen maar als brakke PDF beschikbaar zijn?
Het gaat in dit geval om deze: http://www.angelfire.com/geek/srlabs/p6retro2.html
De PDF is op zich vrij netjes, maar is op totaal de verkeerde schaal.
Ik zal in ieder geval ook nog even kijken of de auteur nog bereikbaar is, want de PDF komt namelijk uit Eagle.

Anders is er nog de optie om terug te vallen op de oude versie: http://www.angelfire.com/geek/srlabs/p6retro.html. Want daar zit de .brd er wel gewoon bij.

Ik kan overigens zelf printen boren, dus het gaat me alleen om film, belichten en etsen.
Je kan die PDF toch gewoon op 100% zetten? normaal moet voldoende zijn.
 
Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
Gaat het hier over etsen wat in de beeldende kunst ook wel eens wordt toegepast?

soort van .. het is idd een soortgelijke kopieer techniek ! en stijn heeft helemaal gelijk .. belichten is echt niet nodig .. je strijkt die bende er zo op .. en ik kan het weten want me ex huisgenoot heeft zo me strijkijzer gesloopt ! maar hij is wel erg goed in dat soort plaatjes bakken ..

1 nadeel is wel dat je niet echt dicht op elkaar kan werken .. 90 nm is echt wat anders ! :D

godver als me studiokamer klaar is ga ik aan me 0909 beginnen !
 
Grappig idee :) Dat ga ik een keertje uitproberen. Even was ik bang dat het gebruik van ijzerchloride de toner wel aan zou vreten (toner = vaag spul soms), maar zo te zien gebruikt die persoon ook ijzerchloride.

Bij een productie van meerdere printplaten tegelijk is het misschien weer wat anders, dan moet je een aantal vellen extra inktjet-papier afdrukken. Maarja je verdient dan wel weer terug op het gebruik van niet-fotogevoelige printplaten ipv fotogevoelig :)
 
Ik heb wel geetst zoals in de kunstwereld, en ik zat net te denken, dan moet je ook printplaten op een kunstzinnige manier kunnen etsen; dat je met een penseeltje en wat teer (wat bij etsen gebruikt wordt) het schema er op schildert, en het overschot wegetst :okdan:

Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Dat ga ik in mijn achterhoofd houden, voor als ik een keer een experimentje wil doen :)
 
Origineel geplaatst door the red eye
Ik heb wel geetst zoals in de kunstwereld, en ik zat net te denken, dan moet je ook printplaten op een kunstzinnige manier kunnen etsen; dat je met een penseeltje en wat teer (wat bij etsen gebruikt wordt) het schema er op schildert, en het overschot wegetst :okdan:

Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Dat ga ik in mijn achterhoofd houden, voor als ik een keer een experimentje wil doen :)

Heb je wel is hele ouwe printplaten gezien? Volgens mij zit jou beschrijving daar niet ver van af! :D

R
 
Het enige dat mij nog altijd weerhoudt om printen te maken is het belichten,

Ja klinkt mischien raar maar als ik dat ga doen dan moet ik wel printen kunnen maken waarmee ik op z'n minst SMD componenten kan gebruiken. Ik hobby nogal graag met computerelektronica.

Mijn vermoeden bestaat dat tijdens belichting onder bv. de zonnebank het licht niet homogeen verdeeld is wegens de kromming van dat ding.

Belichten in de zon, tja, dat is ook maar koffiedik kijken lijkt me. Natuurlijk moet je met een echte lichtbak ook experimenteren maar die vind ik zo overdreven duur.

Iemand tips? Dan graag! :D
 
Back
Top