synth-onderhoud?

Origineel geplaatst door BananaWorld
Volgens mij zijn er meer advertenties met apparaten die net een servicebeurt hebben gehad dan dat er een servicebeurt wordt uitgevoerd. Dit is volgens mij gewoon een verkooptruck.

Vroeger, lang geleden, had je ook nog vaak een apart service manual bij een synth. Mocht je een oude bak hebben staan dan kan het best de moeite waard zijn om eens te kijken of er zo'n manual is.


Nou ik heb laatst een Polysix verkocht met als opmerking "net servicebeurt gehad" en dat was echt geen verkoop truc........Als ie die beurt niet had gehad was ie niet eens functioneel...complete batterij lekkage schade.....Ik denk dat het toch vaak eerlijk bedoeld is....De meeste muzikanten zijn eerlijk....(mijn ervaring)
 
Bedoel je dan gummen op de print of op het zwarte geleidertje ?
 
ik heb overigens wat gekloot met de portamento van mijn juno 106. komt dat vaker voor? dat ie soms wel soms niet doet, van hoog naar laag gaat terwijl je andersom speelt, heel vreemd.. is dat een kwestie van schoonmaken ook of is er dan wat heftigers aan de hand?
 
Origineel geplaatst door wouw
Bedoel je dan gummen op de print of op het zwarte geleidertje ?

-aan de onderzijde van de rubber toetscontacten zitten zwarte ronde plaatjes, deze moet je iets schoongummen.
-de (print-)toetscontacten met alcohol afnemen zodat deze ook schoon zijn.

zie deze site maar eens.
erg duidelijk, met foto's
 
Origineel geplaatst door Vinsound
-aan de onderzijde van de rubber toetscontacten zitten zwarte ronde plaatjes, deze moet je iets schoongummen.
-de (print-)toetscontacten met alcohol afnemen zodat deze ook schoon zijn.

zie deze site maar eens.
erg duidelijk, met foto's


Goede tip ! Dank je wel. Ik zal het eens proberen en laat wel weten hoe het gaat.
 
Origineel geplaatst door DJ Fuse
ik heb overigens wat gekloot met de portamento van mijn juno 106. komt dat vaker voor? dat ie soms wel soms niet doet, van hoog naar laag gaat terwijl je andersom speelt, heel vreemd.. is dat een kwestie van schoonmaken ook of is er dan wat heftigers aan de hand?

Dit lijkt me iets wat met de eigenschappen van een polyfone synth te maken heeft. Als alle zes oscilatoren van de Juno al een keer getriggerd zijn en je slaat daarna een toets aan, dan zal een van die OSC's (en dus stemmen) naar de nieuwe noot toe glijden. Dat zal dus nooit hetzelfde gaan, het kan dus zijn die OSC (die dus opnieuw getriggerd wordt) een noot lager _of_ hoger zat dan de noot die je speelt. Vandaar dat het lijkt of het random gaat (hoog -> laag, laag -> hoog).

Het lijkt me dus geen fout en zal schoonmaken ook geen verschil maken.
 
Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Nou ik heb laatst een Polysix verkocht met als opmerking "net servicebeurt gehad" en dat was echt geen verkoop truc........Als ie die beurt niet had gehad was ie niet eens functioneel...complete batterij lekkage schade.....Ik denk dat het toch vaak eerlijk bedoeld is....De meeste muzikanten zijn eerlijk....(mijn ervaring)

Ja ok, maar dat was dus eigelijk een noodzakelijke reparatie ipv van een servciebeurt.
Ik doelde meer op calibreren/tunen, uitvoorzorg onderdelen vervangen, etc.
 
Back
Top