synth-onderhoud?

chielos

...
Lid sinds
11 Maart 2003
Berichten
2.706
Locatie
delft
vaak staat er bij oude synths dat ze veel onderhoud nodig hebben, ik las het ook net weer in een thread over de waldorf wave.
ik vroeg me af.. wat voor "onderhoud" moet je allemaal plegen?
wat doen jullie allemaal aan het onderhoud van je bakkies?
 
Geen id wat je dr aan moet doen. Heb hier wel een brakke Alpha Juno 2 staan. Gaat tzt denk ik maar 'ns naar Feedback.
 
Origineel geplaatst door The Poisoner
Geen id wat je dr aan moet doen. Heb hier wel een brakke Alpha Juno 2 staan. Gaat tzt denk ik maar 'ns naar Feedback.

Wat mankeert er precies aan je Alpha Juno 2? Misschien dat je 'm namelijk zelf weer op kunt lappen. :)
 
Sommige toetsen doen t soms niet, zit een contactje van los, en de Alphadial is n btje de weg kwijt. Als je omhoog draait gaat de waarde van de parameter die ik aan het editten ben soms omlaag en vice versa. Het laatste is sinds kort, daarom wil ik hem bij Feedback laten nakijken ivm mogelijke andere gebreken die dan boven komen.
 
Tja... verder dan (toets)kontakten schoonmaken kom ik niet. Voor andere ellende dus maar naar de reparateur...
Ik geloof dat het sample-and-hold circuit van mijn Syrinx kapot is. Zodra ik een toets loslaat gaat tijdens de release de toon een stuk omlaag. Ja en laat zo'n synth nou eens NIET repareren?! Verder heb ik in 25 jaar tijd gelukkig nog nooit grote problemen ergens mee gehad (meer geluk dan wijsheid vermoedelijk).
 
Aan onderhoud van je synth kan je niet zo heel veel doen. Wel kan je ervoor zorgen dat je synth netjes blijft door hem niet constant te verhuizen en een stofhoes erover heen te leggen als je hem niet gebruikt.
 
Origineel geplaatst door Analogue100
Tja... verder dan (toets)kontakten schoonmaken kom ik niet. Voor andere ellende dus maar naar de reparateur...
Ik geloof dat het sample-and-hold circuit van mijn Syrinx kapot is. Zodra ik een toets loslaat gaat tijdens de release de toon een stuk omlaag. Ja en laat zo'n synth nou eens NIET repareren?! Verder heb ik in 25 jaar tijd gelukkig nog nooit grote problemen ergens mee gehad (meer geluk dan wijsheid vermoedelijk).

Misschien zit één van de veertjes onder de toetsen los. Bij de syrinx is verder bijna alles af te stellen dmv de trimpotjes op het frontpaneel. de lfo's golfvormen en touch&bend pad zijn makkelijk af te stellen. Het scalen van het toetsenbord en cv kun je misschien beter laten doen. Het toetsenbord is trouwens sowieso wat aan de brakke kant met syrinxen dus het gebruik van een goede cv/gate converter is aan te raden.
 
Veel analoge synths moeten na een bepaalde tijd weer goed afgesteld worden. Ik had een sonic 6 waarvan het filter niet goed afgesteld was. Je kan bijvoorbeeld kijken hoe het filter standaard klinkt met de freq. open, en hoe het klinkt als je het filter positief met een envelope moduleert. Als het filter dan nog helderder klinkt kun je dmv een trimpotje het filter afstellen.

veel analoge synths hebben trimpots voor filter freq. Resonantie, symmetrie van golfvormen, adsr, vca en keyboard scaling. Ik heb het altijd zelf gedaan maar wel geheel op eigen risico. Je kan het natuurlijk altijd verneuken:D
 
Over die Syrinx: Als ik 'm via een Doepfer MCV4 aanstuur (en dus geen gebruik maak van het -inderdaad dubieuze- toetsenbord van de Syrinx zelf) heb ik dezelfde klacht. Dus volgens mij niks mechanisch. Denk dat ik 'm toch maar eens wegbreng voor reparatie naar Music House in Utrecht. Of is Feedback (ik woon in Rotterdam) ook goed voor/in repararie van dit soort vintagespul?
 
@ Neon Vomit: Hoe en waarmee heb je de contacten schoongemaakt?
 
saint ercic valt aan te bevelen als het over reparaties gaat...is ook lid van forum dus PB,tje sturen en aan de slag
 
Ik vraag me wel eens af waarom er vaak allerlij oude synths opnieuw worden afgesteld, gecalibreed, etc. Maar waarom die van mij niet? Ik heb 2 juno-60's. Nu lees ik wel eens advertenties en dan staat er TK Juno-60, heeft net een servicebeurt gehad. Dan denk ik dus, mmmm, zouden die van mij dat ook nodig hebben?

Of worden er dan ook preventief onderdelen vervangen? zo ga ik binnenkort m'n Siel Cruise eens opnieuw onder de loep nemen en de eerste tip die ik kreeg waren de condensatoren v/h powerboard te vervangen. Niet dat ze kapot zijn, maar omdat ze problemen kunnen veroorzaken doordat ze achteruit gaan na al die jaren.
 
Nu lees ik wel eens advertenties en dan staat er TK Juno-60, heeft net een servicebeurt gehad.

Volgens mij zijn er meer advertenties met apparaten die net een servicebeurt hebben gehad dan dat er een servicebeurt wordt uitgevoerd. Dit is volgens mij gewoon een verkooptruck.

Vroeger, lang geleden, had je ook nog vaak een apart service manual bij een synth. Mocht je een oude bak hebben staan dan kan het best de moeite waard zijn om eens te kijken of er zo'n manual is.
 
Er zijn wel bepaalde synths die servicegevoelig schijnen te zijn. Dat lees je bijv vaak over de Prophet 5 en zeker over de 10. Of dat echt zo is weet ik niet - geen ervaring mee. Mijn Syrinx is nooit eerder wat mee mis geweest en die heb ik al sinds 1986. Mijn Juno 60 heb ik sinds 1983 en ik heb nooit iets hoeven bij te stellen, af te regelen of wat dan ook. Is ook nooit iets mee mis geweest. Volgens mij idd verkooppraatjes, dat van zo'n "servicebeurt". Mijn gouden regel: "If it ain't broke, don't fix it."
 
Na verloop van tijd veranderen de eigenschappen van analoge componenten, waardoor bij een polyfone synth niet alle stemmen meer een gelijk volume hebben of iets feller of doffer klinken (filter) tov elkaar. Dan moet er dus gecalibreerd worden. Bij een monofone synt valt zoiets niet snel op.

Heeft iemand trouwens een tip voor het reinigen van oude toetsenborden ? Ik bedoel dan de toetsenborden van japans fabrikaat welke in bv de Oberheim OB-8 of Memorymoog toegepast worden. Hier zitten van die rubberen matjes in met een geleidend zwart kerntje welke tijdens het drukken op de printplaat komt en zo contact maakt tussen 2 spoortjes. Soms maakt een toets minder goed kontakt, ik weet alleen niet met wat voor reinigingsmiddel dit het best te verhelpen valt...
 
Origineel geplaatst door wouw

Heeft iemand trouwens een tip voor het reinigen van oude toetsenborden ? Ik bedoel dan de toetsenborden van japans fabrikaat welke in bv de Oberheim OB-8 of Memorymoog toegepast worden. Hier zitten van die rubberen matjes in met een geleidend zwart kerntje welke tijdens het drukken op de printplaat komt en zo contact maakt tussen 2 spoortjes. Soms maakt een toets minder goed kontakt, ik weet alleen niet met wat voor reinigingsmiddel dit het best te verhelpen valt...

Hoi,
geen reinigingsmiddel gebruiken maar een gummetje,voorzichtig afgummen en geen restjes achterlaten.Dit werkt perfect!,ook voor polysix,mono/poly....
Klinkt gek maar werkt fantastisch..zorg wel dat je gum steeds schoon is,hij wordt hier snel zwart van..:okdan:
 
Back
Top