Zelfbouwsynthesizermodules

Rubenes

Gebruik standaard
Lid sinds
14 december 2003
Berichten
501
Ik zoek schema's voor VCO's, VCF's, VCA's etc. om een eigen synthesizer te kunnen bouwen. Ik zoek niet kits of printplaten, alleen schema's.

P.S.: Kan iemand mij een lijst geven van de meest populaire IC's die gebruikt worden, zoals functiongenerators en zo.
 
De losse modules speken mij persoonlijk niet aan.
Maar ieder zijn ding uiteraard.
Ik zou voor Ken Stone gaan als je lekker wil poken!!!
Of MOTM / Blacet
 
Re: Zelfbouwsynthesizermodules

Origineel geplaatst door Rubenes
P.S.: Kan iemand mij een lijst geven van de meest populaire IC's die gebruikt worden, zoals functiongenerators en zo.

Meest verkochte CEM.
Maar SSM chips klinken weer lekkerder.
 
Re: Re: Zelfbouwsynthesizermodules

Re: Re: Zelfbouwsynthesizermodules

Origineel geplaatst door mono-poly
Meest verkochte CEM.
Maar SSM chips klinken weer lekkerder.

Nee, ik bedoel typenummers van op-amps, functiegeneratoren en zo.
 
Origineel geplaatst door Jena_mu6
www.musicfromouterspace.com

Bedankt! Hier staan wel wat schema's.

Hier verzamel ik ff wat typenummers die veel voorkomen:
-TL084 - Op-amp
-TL082 - Op-amp
-LM13700 - Speciale Op-amp
-CD4001 - NOR gate
-CD40106 - Hex Schmitt Trigger
-CD4066 - Switch
En nog veel meer...
 
Laatst gewijzigd:
Een functiegenerator is toch een vco??????
En ga is achter synthesizer circuits aan van Barry Klein.
Is een te gek boek voor de hobbyist.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Een functiegenerator is toch een vco??????
En ga is achter synthesizer circuits aan van Barry Klein.
Is een te gek boek voor de hobbyist.


En nee, ik bedoel met een functiegenerator een microchip die een sinus, blokgolf etc. als output geeft.
Bedankt voor de tip.
 
CEM3340 VCO heeft toch echt golfvormen als output.
SSM2033 VCO heeft toch echt golfvormen als output.
SSM2030 VCO heeft toch echt golfvormen als output.
CEM3374 Dual VCO heeft toch echt golfvormen als output.

Zo heb je ook chips voor vca's / envelope generators / vcf's.
Ik heb nog wel wat liggen eventueel. 8)
 
Origineel geplaatst door mono-poly
CEM3340 VCO heeft toch echt golfvormen als output.
SSM2033 VCO heeft toch echt golfvormen als output.
SSM2030 VCO heeft toch echt golfvormen als output.
CEM3374 Dual VCO heeft toch echt golfvormen als output.

Zo heb je ook chips voor vca's / envelope generators / vcf's.
Ik heb nog wel wat liggen eventueel. 8)

Ik bedoelde dat SSM en CEM geen typenummers zijn. Wat jij nu geeft zijn wel typenummers.
 
Origineel geplaatst door Rubenes
En nee, ik bedoel met een functiegenerator een microchip die een sinus, blokgolf etc. als output geeft.
Bedankt voor de tip.
Ja die zijn er, bijvoorbeeld de xr2206 van exar en de 8038 van Harris. Je kan er een vco van maken maar dan alleen met een liniare stuurspanning en een zeer beperkt bereik. Niet echt geschikt als VCO in een synth, als (VC)LFO is het wel ok.
Ik zou geen SSM en CEM chips gebruiken omdat die niet meer gemaakt worden, ik vind dat die dingen eigenlijk gebruikt moeten worden om oude synth's te repareren. Er zijn genoeg alternatieven met makkelijk te verkrijgen componenten.
 
Origineel geplaatst door Twiki
Ja die zijn er, bijvoorbeeld de xr2206 van exar en de 8038 van Harris. Je kan er een vco van maken maar dan alleen met een liniare stuurspanning en een zeer beperkt bereik. Niet echt geschikt als VCO in een synth, als (VC)LFO is het wel ok.
Ik zou geen SSM en CEM chips gebruiken omdat die niet meer gemaakt worden, ik vind dat die dingen eigenlijk gebruikt moeten worden om oude synth's te repareren. Er zijn genoeg alternatieven met makkelijk te verkrijgen componenten.

Dat is dus niet handig... dus ik denk dat ik die schema's van Music From Outer Space ga bouwen. Allemaal heel erg bedankt en ik hoop dat mijn synth vroeg of laat het daglicht gaat zien! Zelf wou ik een semi-modular FM synth maken.

P.S.: Weet iemand hoe je meerde FM-inputs kunt maken op 1 oscillator?
 
Origineel geplaatst door Rubenes
P.S.: Weet iemand hoe je meerde FM-inputs kunt maken op 1 oscillator?
lineair of exponentieel?
Als je fm synthese wil zou ik niet voor analoog gaan, oscillatoren moeten heel stabiel zijn en heel nauwkeurig tracken.
 
Origineel geplaatst door Twiki
lineair of exponentieel?
Als je fm synthese wil zou ik niet voor analoog gaan, oscillatoren moeten heel stabiel zijn en heel nauwkeurig tracken.

Mijn doel was om eigenlijk een DX7 na te doen, maar dat is moeilijk als je analoge oscillatoren hebt. Dan maar geen FM-synthese, tenzij iemand mij een schema van een digitale oscillator kan geven die NIET met een DSP werkt. (functiegenerator?)
 
Strak plan om dat te bouwen. Ben iig zeer benieuwd wat er evt. uitkomt.. suc6 man!

btw, het modulair maken van een Dx7 kan misschien ook met een controller ervoor, misschien dat je dat minder moeite+knaken kost dan een volledig nieuw apparaat 'geïnspireerd' door de dx7 (zomaar een idee)
 
Origineel geplaatst door Sander02
Strak plan om dat te bouwen. Ben iig zeer benieuwd wat er evt. uitkomt.. suc6 man!

btw, het modulair maken van een Dx7 kan misschien ook met een controller ervoor, misschien dat je dat minder moeite+knaken kost dan een volledig nieuw apparaat 'geïnspireerd' door de dx7 (zomaar een idee)

Nee, ik wou iets maken met modulaire algoritmes, n.l. dat je kunt kiezen welke operator welke andere beinvloedt. Dat kan alleen als ik een DX7 sloop en er jackplugs in monteer.
 
BTW, ik keek in de datasheet van de LM13700 omdat ik niet helemaal begreep wat het deed en daar stonden ook veel schema's van oscillators en filters. Deze waren niet zo complex als die van Music From Outer Space, maar waren niet zo functioneel. Zijn deze wel nuttig, want deze microchip is ook helemaal niet zo duur.
 
Back
Top