MIDI setup / aansluiting met controller op verschillende kanalen (icm Cubase SX)

@quifster, maar andere mogen ook antwoorden.
Hoe zorg je ervoor in cubase dat een MIDI IN niet alle midi-kanalen ontvangt?
Als ik bv via een external sequencer 16 midi tracks over één MIDI OUT stuur en ik die op aparte tracks wil hebben in cubase dan ontvangt hij op elke track alle 16 midi data. Het probleem is dat je in cubase niet het midi kanaal van je MIDI IN kan kiezen. Bij de MIDI OUT kan dat wel. Ik weet wel dat er manieren zijn om dit voor elkaar te krijgen maar dan moet je met midi-filters aan de slag. Op elke midi-track filter je dan alle midi-kanalen die je niet nodig hebt.
Veels te omslachtig allemaal, dat moet toch anders kunnen?Not?
 
Tja, ik ben niet zeker of dit van belang voor jouw probleem is maar als je verschillende controller data over verschillende midi-kanalen wilt versturen lijkt het me wel. Maar we wachten ff af, misschien is er wel een makkelijke oplossing voor. Ik weet 'm alleen niet.
 
is mogelijk met behulp van MidiYoke en MidiOx (www.midiox.com)
- Maak virtuele midipoorten door het installeren MidiYoke
- Maak een setup in MidiOx waarmee je de mididata route zoals je wilt van je ene fysieke midi-in naar verschillende virtuele midipoorten en laat die op de normale manier binnenkomen in cubase
 
Origineel geplaatst door Sjaak
Ik denk dat je inderdaad een midi patchbay oplossing moet gaan gebruiken om de verschillende Behringer controller kanalen te re-routen naar verschillende synths. Tegelijktijd opnemen in Cubase gaat dan niet werken.

Zelf gebruik ik een 8*8 patchbay als centrale oplossing waar vandaan ik alles re-route naar een PC. In Cubase krijg ik dan ieder midi-kanaal van een synth op een apart midi-kanaal binnen via een 1*1 interface. Met deze setup kun je live alles aan en qua opnames ook, je hebt alleen als nadeel dat je in Cubase slechts met 1 midi in/out werk en dus 16 kanalen. Zie ook plaatje van mijn setup

In een Logic environment moet dat idd wel te fixen zijn maar aangezien ik
niet meer van soft-sequencer will veranderen en ook niet van plan ben een Apple
te kopen zou ik graag de PC alleen nog gebruiken als multi-track recorder en
sequencen + MIDI routen volledig via hardware doen.

Waar vind je die Miditemps ergens en hoeveel kosten ze want ze zien er wel vet uit!
 
Origineel geplaatst door Timo
is mogelijk met behulp van MidiYoke en MidiOx (www.midiox.com)
- Maak virtuele midipoorten door het installeren MidiYoke
- Maak een setup in MidiOx waarmee je de mididata route zoals je wilt van je ene fysieke midi-in naar verschillende virtuele midipoorten en laat die op de normale manier binnenkomen in cubase

Dat zou idd werken. Wel omslachtig voor zoiets simpels, maja. In Live kan je wel gewoon je midi-in kanaal kiezen.
 
Origineel geplaatst door 100%
In Live kan je wel gewoon je midi-in kanaal kiezen.
Ook meerdere tergelijkertijd?
 
Hoe moet ik dit aanpakken?

Hoe moet ik dit aanpakken?

Tot vorige week had ik alleen een Fantom X7 als externe synth en een Mackie Control.

Beiden aangesloten op een AMT. De Fantom op poort 1 en de MC op poort 2.

Vervolgens had ik in Logic voor poort 1 tm16 midichannels aangemaakt. Zodra ik dan na het betreffende audiokanaal van de Fantom geactiveerd te hebben middels de R(ecord) button op een van de 16 midi-channels in Logic ging staan, hoorde ik de hiermee communicerende midichannel op mijn Fantom als geluidsbron. Ik kon dus makkelijk vanuit Logic het gewenste midikanaal op mijn Fantom activeren.

Sinds enkele dagen heb ik een Yamaha P90 als masterkeyboard aangeschaft en tegelijkertijd maar een groter midi-interface van Edirol, de UM550.

Mijn midiaansluitingen zien er nu als volgt uit.
Op poort 1 in-uit : De P90
Op poort 2 in-uit : Fantom X7
Op poort 3 in-uit : Mackie Control (zodra ik een midikabel heb gehaald)

Door gebrek aan inzicht in midi loop ik nu tegen een aantal problemen aan.

1. Op mijn Edirol kun je dus specificeren naar welke outputpoort je inputpoort moet worden toegewezen.
Nu is het probleem dat ik dus wel via de Eirol mijn Roland kan activeren maar niet meer door in Logic op een andere miditrack te gaan staan , bijv. channel 2 de desbetreffende midichannel hoor. Ik kan dus niet meer vanuit Logic selecteren welke channel ik wil horen. Kan dit liggen aan mijn Edirol?

Mijn ideale situatie is dat ik vanuit Logic bijv. midichannel 1 en 2 op outputpoort 1 reserveer voor mijn p90 en vervolgens midichannel 1 tm 16 op outputport 2 voor de Roland.

Is het eigenlijk wel verstandig om zowel hardwarematig als softwarematig je midi-routing te regelen?

Is er iemand die mij met dit verhaal kan helpen?

Dank

Semble



8o)
 
Belachelijk

Belachelijk

Het blijkt nu gewoon geen gebrekkig inzicht van mij in midi te zijn maar gewoon mijn nieuwe Edirol!
Ik heb de hele boel aangesloten op mijn AMT en de boel draait helemaal top!

Wat een gedoe zeg. Maar goed alles is ergens goed voor.

Ik ga nu de boel weer op mijn nieuwe Edirol aansluiten in de hoop dat die het nu wel doet.
 
ok jongens

ok jongens

Dit monoloog krijgt dan uiteindelijk toch een happy end.

Ik heb alle drie mijn midi-gear op de Edirol aangesloten en het werkt helemaal zoals het hoort.

Ik ben er erg blij mee en zal zodra iemand anders ermee in de problemen geraakt zeker een helpende hand bij dit beestje kunnen bieden.
Is het gedoe toch ergens goed coor geweest.

Und jetzt Muzik machen!!!
 
Daar aan dat kleine cafeeee

Daar aan dat kleine cafeeee

aan de havennnnnnnnnn...lalalalala
 
Back
Top