MIDI setup / aansluiting met controller op verschillende kanalen (icm Cubase SX)

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.719
Locatie
Utrecht
Ik ben aan het kijken om zoiets als de behringer BCR 2000 te kopen:

BCR2000_big-111243205f73b9569c5e0e15fb4d9bb5.jpg


Nou wil ik daar verschillende synths tegelijk mee kunnen aansturen, terwijl mijn arrangement in Cubase SX loopt, om live verschillende synths te kunnen tweaken tijdens het opnemen naar .wav of gewoon eerst naar het arrangement.

Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen? Normaliter heb ik gewoon een masterkeyboard en als ik op een track klik dan stuur ik die track er mee aan, en alleen die track. Maar nu moeten dus verschillende kanalen zowel aangestuurd worden, als tegelijk in MIDI opgenomen kunnen worden.

Kan ik dit netjes oplossen via Cubase, of moet ik het via een MIDI interface laten echoen naar de verschillende kanalen en het maar vergeten om verschillende kanalen in Cubase tegelijk op te nemen?

Het doel is uiteindelijk om wat meer een live gevoel te krijgen bij opnames, en wat creatiever om te gaan met de mogelijkheden van de synths die ik al heb.
 
Ik denk dat het simpelst is: MIDI-OX gebruiken.

Controller aansluiten op je MIDI IN.
Deze IN dan doorlussen naar een virtuele MIDI poort en deze virtuele poort gebruiken om vanaf te recorden met je gewone sequencer. Verder de IN ook nog doorlussen naar de MIDI OUT(s), zodat de controle signalen worden doorgegeven aan je andere apparaten.

Het mooiste: MIDI-OX is nog gratis ook! http://www.midiox.com/ :)
Het minst mooiste: is best een ingewikkeld tooltje met veel opties. Even studeren dus...

Succes!
 
Nou het probleem is nog niet zozeer hoe het bij de hardware te krijgen, maar hoe het in Cubase apart op te nemen.
 
Wat ik zeg: MIDI OX. Routeren naar een virtuele MIDI poort, en daarvan opnemen.
Of ik moet je verkeerd begrijpen, maar volgens mij is dat een goeie optie.
 
Origineel geplaatst door Hanz
Wat ik zeg: MIDI OX. Routeren naar een virtuele MIDI poort, en daarvan opnemen.
Of ik moet je verkeerd begrijpen, maar volgens mij is dat een goeie optie.

Stel dat ik die controller zo inricht dat hij over verschillende kanalen sendt, dan maakt het uit of Cubase het allemaal in een kanaal pleurt als hij het opneemt of niet. Ik kan of via een MIDI-interface alles naar de juiste poortjes routen, of softwarematig, dat lijkt me het probleem niet.

Maar soms wil ik twee synths tegelijk aansturen.
 
Ik denk dat je inderdaad een midi patchbay oplossing moet gaan gebruiken om de verschillende Behringer controller kanalen te re-routen naar verschillende synths. Tegelijktijd opnemen in Cubase gaat dan niet werken.

Zelf gebruik ik een 8*8 patchbay als centrale oplossing waar vandaan ik alles re-route naar een PC. In Cubase krijg ik dan ieder midi-kanaal van een synth op een apart midi-kanaal binnen via een 1*1 interface. Met deze setup kun je live alles aan en qua opnames ook, je hebt alleen als nadeel dat je in Cubase slechts met 1 midi in/out werk en dus 16 kanalen. Zie ook plaatje van mijn setup
 

Attachments

  • midi-setup2.gif
    midi-setup2.gif
    37,6 KB · Bekeken: 107
Ik denk dat je inderdaad een midi patchbay oplossing moet gaan gebruiken om de verschillende Behringer controller kanalen te re-routen naar verschillende synths. Tegelijktijd opnemen in Cubase gaat dan niet werken.

Er bekruipt me inderdaad het gevoel dat het gewoon onmogelijk is in Cubase om op meerdere kanalen tegelijk MIDI op te nemen. Wat een ongelofelijke limitatie is dat eigenlijk.....je kunt wel zoveel audio kanalen als je wilt opnemen.....
 
Origineel geplaatst door bikkel
Er bekruipt me inderdaad het gevoel dat het gewoon onmogelijk is in Cubase om op meerdere kanalen tegelijk MIDI op te nemen. Wat een ongelofelijke limitatie is dat eigenlijk.....je kunt wel zoveel audio kanalen als je wilt opnemen.....

Je kunt wel op meerdere midi kanalen opnemen, alleen tegelijkertijd 2 verschillende synt's via de Behringer aansturen en apart live opnemen, dat niet. Ik heb nooit begrepen waarom Emagic en Steinberg geen uitgebreide midi patchbay opties hebben ingebouwd in Logic en Cubase... re-channeling, filters, splits, layers etc. Blijkbaar is daar niet veel markt voor en wordt sequence software alleen in studio's gebruikt en niet live. Gat in de markt, al 20 jaar.

Maar je zou eens moeten proberen of midi-ox een oplossing biedt door die tussen je synths en Cubase te plakken, en zodoende de re-channeling voor elkaar te krijgen. Dan heb je een vergelijkbare setup als ik die gebruik, namelijk de midi router als centrale punt ipv Cubase. Je moet ook eens kijken naar midi-yoke, ik denk dat je beide nodig hebt. Zie http://www.midiox.com/ voor de details
 
Nee okee maar stel dat ik een MIDI interface heb die wel uitgebruide rerouting kan doen over verschillende kanalen? Dan kan Cubase wél alles apart opnemen?
 
Je moet je Behringer als master aan een aparte midi patchbay hangen (dus met midi in en out) net zoals een synth. Vervolgens re-channel je de midi kanalen van de verschilende synths naar de midi interface van je PC, ieder op een apart kanaal.

Nou neem ik in Cubase altijd track voor track op, maar ik heb net ff zitten kijken in Cubase (SX2) en volgens mij moet het mogelijk zijn om op meerdere tracks tegelijkertijd op te nemen, dus met shift + muis meerdere de tracks selecteren met daaraan gekoppeld de juiste kanalen. Je kan ook nog de Input Transformer gebruiken waar je mee kunt filteren.

Het komt er op neer dat je de normale manier van werken in Cubase moet vergeten. Vroeger had ik een Emagic AMT8 waar ik alle 8 de midi in-en outputs als aparte midi devices zag in Cubase. Met de setup die ik nu gebruik, een Miditemp waar alle synths en controllers aanhangen + een Edirol 1*1 interface naar mijn laptop, werkt dat heel anders. Tis ff wennen maar 16 midi kanalen is nog altijd ruim voldoende voor 1 song. Je route gewoon ieder midi kanaal naar een willekeurige midi out op een willekeurig midi kanaal. Zo kun je dus de verschillende knoppen op aparte kanalen van een midi controller re-channelen naar verschillende synths.

Let op: je moet alles wel "dubbel" doorsturen van je midi router: 1x naar je synth en 1x naar je PC (Cubase). Voorbeeld:

Midi poorten:
- midi 1 in/out: Nord Lead 2
- midi 2 in/out: Fantom X
- midi 3 in/out: Behringer controller
- midi 4 in/out: edirol PC interface (PC met Cubase)

- midi kanaal 1 van Behringer stuurt filter cut off aan op Nord Lead 2
- midi kanaal 2 van Behringer stuurt filter cut off aan op Fantom X

- midi kanaal 1 van Behringer => re-routen naar midi kanaal 10 op NL2 + midi kanaal 1 op PC
- midi kanaal 2 van Behringer => re-routen naar midi kanaal 5 op Fantom X + midi kanaal 2 op PC

Met midi-ox en midi-yoke moet je volgens mij een eind kunnen komen, maar wellicht dat anderen hier ervaring mee hebben
 
O ja, en vergeet ook niet om de weg terug, dus van Cubase naar je synth te re-routen.

- midi kanaal 1 op PC -> re-routen naar midi kanaal 10 op NL2
- midi kanaal 2 op PC -> re-routen naar midi kanaal 5 op Fantom X

En natuurlijk de gewone synth-synth routes, anders hoor je niet veel :) Ik hoop dat het je een beetje duidelijk is. Zo niet, gewoon ff vragen, dan doe ik nog een poging :)
 
Origineel geplaatst door bikkel
Er bekruipt me inderdaad het gevoel dat het gewoon onmogelijk is in Cubase om op meerdere kanalen tegelijk MIDI op te nemen. Wat een ongelofelijke limitatie is dat eigenlijk.....je kunt wel zoveel audio kanalen als je wilt opnemen.....

het is geen enkel probleem om in cubase meerdere midikanalen en audiokanalen tegelijk op te nemen, zelfs meerdere synths of controllers tegelijk als input gebruiken op verschillende kanalen is doodeenvoudig. Dit doe je door per midikanaal de rec knop aan te vinken plus de juiste midi in te kiezen daar. in je bcr lus je de verschillende cc waarden gewoon door naar de synths die daar op moeten reageren. Dat is alles, dan kun je met 1 bcr meerdere softsynths tegelijk bedienen en tweaken en opnemen. En tegelijkertijd kun je als je dat wilt ook nog wel met meerdere synths tegelijk allemaal eigen softsynths bedienen en dat ook opnemen tegelijkertijd. Dus recording sessies met meerdere mensen is zo peanuts.
 
Origineel geplaatst door quifster
het is geen enkel probleem om in cubase meerdere midikanalen en audiokanalen tegelijk op te nemen, zelfs meerdere synths of controllers tegelijk als input gebruiken op verschillende kanalen is doodeenvoudig. Dit doe je door per midikanaal de rec knop aan te vinken plus de juiste midi in te kiezen daar. in je bcr lus je de verschillende cc waarden gewoon door naar de synths die daar op moeten reageren. Dat is alles, dan kun je met 1 bcr meerdere softsynths tegelijk bedienen en tweaken en opnemen. En tegelijkertijd kun je als je dat wilt ook nog wel met meerdere synths tegelijk allemaal eigen softsynths bedienen en dat ook opnemen tegelijkertijd. Dus recording sessies met meerdere mensen is zo peanuts.

Fantastisch!

Dan gaan we maar ff sparen :D
 
Origineel geplaatst door REY
The real Cubase master speaks ! :)

Hij heeft de manual wél goed gelezen. :W

Zo uitgebreid als Logic zal het wel nooit worden maar met Cubase kun je veel meer dan je denk. Maar dan kan ik nog wel problemen bedenken die met Logic ook niet kunnen maar die ik toch graag zou willen.
 
Voordat ik iets koop wil ik zeker weten dat het ook werkt. Aangezien ik het thuis helemaal niet kan testen op dit moment wil ik het gewoon van iemand anders horen. Vaak zitten er nog wel wat addertjes onder het gras met zulke dingen waar ik dan een paar honderd euro verder opeens achter zou kunnen komen.
 
Origineel geplaatst door Sjaak
Ik heb nooit begrepen waarom Emagic en Steinberg geen uitgebreide midi patchbay opties hebben ingebouwd in Logic en Cubase... re-channeling, filters, splits, layers etc. Blijkbaar is daar niet veel markt voor en wordt sequence software alleen in studio's gebruikt en niet live. Gat in de markt, al 20 jaar.

In ieder geval kun je met Logic de meest uitgebreide rechannelizing, filters, splits ed bedenken die je maar wilt, mits je de "environment" objecten een beetje doorhebt.Ook meerdere midikanalen tegelijkertijd opnemen is geen enkel probleem.

Dit environment was de reden dat ik jaren geleden ben overgestapt van Cubase naar Logic, plus de handige multiple editors en screensets. Vergeet niet, audio was toen nog helemaal geen issue, dus hoe cleverder de midi implementatie in mekaar zat, hoe beter. Jammer dat de ontwikkeling van midi-related objects niet verder doorgegaan is.
 
Origineel geplaatst door Sjaak
Ik heb nooit begrepen waarom Emagic en Steinberg geen uitgebreide midi patchbay opties hebben ingebouwd in Logic en Cubase... re-channeling, filters, splits, layers etc. Blijkbaar is daar niet veel markt voor en wordt sequence software alleen in studio's gebruikt en niet live. Gat in de markt, al 20 jaar.

In cubase zit juist wel een extreem uitgebreide midipatchbay. alleen je moet het wel op die manier interpreteren.
Het werkt als volgt:
alle MIDI IN en MIDI OUT porten die je in je computer hebt zijn beschikbaar in cubase. Je kunt deze porten aan en uit zetten in het midi device menu. (dus als je bepaalde porten niet nodig hebt kun je deze verbergen en uitzetten in cubase). De porten die je wel gebruikt kun je op elke manier aan elkaar koppelen. Dit werkt zelfs tussen verschillende interfaces. dit gaat heeel erg ver. een aantal voorbeelden om dit te verduidelijken.

stel je hebt een soundblaster audigy en een midex 8.
- op de soundblaster midi in heb je een synth aangesloten.
- op de midex 8 midi in heb je een synth aangesloten.

een paar van de de volgende configuraties zijn mogelijk (en nog veel meer uiteraard):

-> Soundblaster midi in - koppelen aan midex 8 midi out 3
-> midex 8 Midi in - koppelen aan soundblaster midi out
-> Midex 8 midi in - koppelen aan midex 8 midi out 2
-> soundblaster midi in EN midex 8 midi in - koppelen aan soundblaster midi out
-> soundblaster midi in EN midex 8 midi in - koppelen aan midex 8 midi out 1 of 2 of 3 of 4 ,etc.

uiteraard kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
Een ander voorbeeld:

stel je hebt de native pro53 ingeladen en je wilt via de cutoff knop op de native pro53 een hardware synth cutoff bedienen. Dit is ook heel simpel kwa routing. dit doe je als volgt:

-> kies bij midi in native pro53 - kies bij midi out de out channel van je hardware synth (bijv. midex 8 midi out 2)

als het cc nummer nu gelijk is dan werkt het direct, indien het cc nummer van de ene waarde naar de andere realtime geconverteerd moet worden kan dat door een midi insert in dat kanaal te gooien. Dus bijv. cc45 naar cc78 omzetten.


Dus veel uitgebreidere midipatchbay kan ik niet bedenken, en dit zit standaard in cubase sx.

Hetzelfde geldt voor audiorouting.
Ook hier kun je elke inputkanaal naar elk output kanaal routen. In sx3 kun je zelfs hardware fx op die manier integreren als vst fx. De audiolatency wordt automatisch gecompenseerd. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Voordat ik iets koop wil ik zeker weten dat het ook werkt. Aangezien ik het thuis helemaal niet kan testen op dit moment wil ik het gewoon van iemand anders horen. Vaak zitten er nog wel wat addertjes onder het gras met zulke dingen waar ik dan een paar honderd euro verder opeens achter zou kunnen komen.

Ik denk wel dat je met Cubase rekening moet houden met een uitgebreide studie en een oefening van jaren !
Tis een aardig complex progje :) als je er voor het eerst mee in aanraking komt !

Suc6
 
Origineel geplaatst door REY
Ik denk wel dat je met Cubase rekening moet houden met een uitgebreide studie en een oefening van jaren !
Tis een aardig complex progje :) als je er voor het eerst mee in aanraking komt !

Suc6

Het is ff doorbijten voor je het werkend hebt, dan is het ff makkelijk, en als je dan weer dieper gaat graven wordt het weer moeilijk.
 
Back
Top