Fruity Loops experts?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Ik help mensen met een beperking met muziek in FL terwijl ik Ableton gewend ben dus het is zoeken.
Nu ben ik thuis wat aan het oefenen en ik neem een kick op en wil in de pianoroll even wat aanpassen qua timing maar ik krijg met geen mogelijkheid de noot verplaatst naar een witte terwijl ik daar wel mee had opgenomen, zodra ik de noot wil verzetten wil ie alleen op de zwarte keys?
Ik heb gezocht op internet en dan vind ik in piano options dat je snap to scale kan uitzetten maar als ik bij ptions kijk dan staan daar alle toonladders maar er staat geen een aangeklikt en kijk dan bij het tabblad snap maar ik vind daar geen snap scale?
Dit zal volgens FruityLoops waarschijnlijk handig zijn maar ik kan hier geen logica in zien.
Is er een mogelijkheid dat je gewoon als je een nieuwe track begint dat het meteen goed staat want ik begrijp totaal niet waarom dit standaard aan moet staan als je op de pianoroll wat noten wil plaatsen.

ok, ik probeerde het enigzins te begrijpen, maar t was niet helemaal duidelijk waar je nou exact tegenaan liep (kick opgenomen of sample gebruikt).
FL heeft meerdere opties om "iets" te doen.

Het derde icoontje (muzieknootje) boven de pianoroll.
Ik wilde juist geen scale want met drums moet je vrij kunnen invullen op de pianoroll lijkt me, volgens mij is het logischer om eerst alles vrij te hebben en als je een beperking instelt dat je dan deze functie aktiveert.
Nu je toch hier bent meteen maar nog een vraag; ik laad op de timeline de FPC als plugin met 16 drumpads die allemaal hun eigen sound hebben en als ik er op klik dan hoor ik ze ook maar als ik naar de pianoroll ga en zie op verschillende toetsen de instrumenten staan en ik klik er op dan hoor ik niets, hoe werkt het dat ik ze ga horen?

F7, naar rechts in de pianoroll en op de sample naam klikken zou geluid moeten geven, echter als je geheel links van de naam klikt is het 0 velocity en uiterst rechts is het 100%.

Ik zie nu dat je met zo'n FPC pad allerlei grooves/beats kan selecteren en dan staan meteen de midi er in op de pianoroll maar toch als ik de instrumenten op met de toetsen van m'n keyboard bespeel staan ze een stuk zachter.

F7, naar rechts in de pianoroll en op de sample naam klikken zou geluid moeten geven, echter als je geheel links van de naam klikt is het 0 velocity en uiterst rechts is het 100%.
Dank je, idd ja, op zich handig maar het zou toch wel lekker zijn als dat ergens op de pianoroll staat dmv een indicator op het instrument of zoiets, dan heb je een aanwijzing want als je nieuw bent dan weet je dat gewoon niet.

Ik zie nu dat je met zo'n FPC pad allerlei grooves/beats kan selecteren en dan staan meteen de midi er in op de pianoroll maar toch als ik de instrumenten op met de toetsen van m'n keyboard bespeel staan ze een stuk zachter.

Dank je, idd ja, op zich handig maar het zou toch wel lekker zijn als dat ergens op de pianoroll staat dmv een indicator op het instrument of zoiets, dan heb je een aanwijzing want als je nieuw bent dan weet je dat gewoon niet.

Als je (shift+f8) naar je (sample) library gaat, werkt het daar afaik hetzelfde, het fijne daar aan is dat je niet de sample op 100% volume hoort als het toevallig keihard staat.

Het kan goed zijn dat je keyboard maar 64% velocity uitstuurt.

Ik begrijp dat je probeert om iets zo eenvoudig mogelijk probeert uit te leggen, ik zou echter 2 opties voorstellen die voor een beginner een stuk eenvoudiger zijn;
- Laadt/Sleep een losse sample vanuit de library in de stepsequencer, gewoon 1 drum per sample track zodat je op een grid stijl je drums kan programeren. Hierdoor blijf je voornamelijk in de channelrack (F6) werken en dat oogt eenvoudig.

- Sleep samples uit de library naar een track in de playlist, let wel dat sample properties dan in de AUDIO catagorie vallen als je in de channel rack kijkt (all, audio, unsorted optie bovenin het channelrack venster).

Het kan goed zijn dat je keyboard maar 64% velocity uitstuurt.
Dat zou kunnen want sommigen kon je nauwelijks horen.

- Laadt/Sleep een losse sample vanuit de library in de stepsequencer, gewoon 1 drum per sample track zodat je op een grid stijl je drums kan programeren. Hierdoor blijf je voornamelijk in de channelrack (F6) werken en dat oogt eenvoudig.
Dat is voor iemand die begint misschien handig dus dat doe ik ook als ik met iemand met een beperking ga zitten want dan blijft het overzichtelijk, dan zie je bijv alleen de kick of de snare.
Maar ik ben vanuit Ableton gewend om op een grid/pianoroll al m'n druminstrumenten te zien zodat ik heel makkelijk hier en daar wat accenten kan maken, voor mij is het nu gewoon een leuke uitdaging om 'ns een paar aardige tracks te maken in een nieuwe daw zodat ik een beetje ermee kan omgaan.
Wat ik me ook afvraag is waarom je in een sampler bijv een plugin laadt met keys als je dan helemaal geen toonhoogtes of akkoorden kan zien, het enigste wat je dan ziet zijn de steps en hoe de je op zoiets je frasering door wat lange of korte noten te spelen, voor mezelf is dat erg onhandig.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik bijv in Ableton bijna nooit met clips werk maar altijd op de timeline omdat je dan een volledig overzicht van je track hebt.
Clipview is weer wel handig als iemand live een gig doet en snel van de ene naar de andere sequence wil gaan of in een bepaalde volgorde het laat afspelen zodat je je handen vrij hebt maar da's niet mijn manier van werken.

Dat zou kunnen want sommigen kon je nauwelijks horen.

Dat is voor iemand die begint misschien handig dus dat doe ik ook als ik met iemand met een beperking ga zitten want dan blijft het overzichtelijk, dan zie je bijv alleen de kick of de snare.
Maar ik ben vanuit Ableton gewend om op een grid/pianoroll al m'n druminstrumenten te zien zodat ik heel makkelijk hier en daar wat accenten kan maken, voor mij is het nu gewoon een leuke uitdaging om 'ns een paar aardige tracks te maken in een nieuwe daw zodat ik een beetje ermee kan omgaan.
Wat ik me ook afvraag is waarom je in een sampler bijv een plugin laadt met keys als je dan helemaal geen toonhoogtes of akkoorden kan zien, het enigste wat je dan ziet zijn de steps en hoe de je op zoiets je frasering door wat lange of korte noten te spelen, voor mezelf is dat erg onhandig.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik bijv in Ableton bijna nooit met clips werk maar altijd op de timeline omdat je dan een volledig overzicht van je track hebt.
Clipview is weer wel handig als iemand live een gig doet en snel van de ene naar de andere sequence wil gaan of in een bepaalde volgorde het laat afspelen zodat je je handen vrij hebt maar da's niet mijn manier van werken.
Ik heb hier ook wel wat ervaring in, wat ik in deze situaties doe is voorgekauwde template instellen waarbij dus al een paar plugins zijn ingeladen en reeds verwezen naar een kanaal in de mixer zodat ze zelf niet hoeven te zoeken/laden. Klik op een kanaal in de channel rack en go...

Leer de sneltoetsen F5 tot F9 te gebruiken, dat maakt het werkprocess in FL overzichtelijk en snel

Leer muis combinaties voor simpele handelingen zoals selecteren (ctrl+lmb), vrij bewegen van een object (alt+lmb) etc.

En die clips/pattern mode werkt duswel als pattern of lineare track in de playlist (F5) aangezien een pattern zo lang kan zijn als je wilt, dus ik zou het ook niet uit leggen als een clip mits het voor drums is.
Maak het voor drums dus wel eenvoudig en gebruik patterns zodat zij aanvankelijk de step editor kunnen gebruiken en gaandeweg leren te begrijpen dat er meerdere opties zijn.

Ik heb vandaag weer even wat in FL geprobeerd maar loop tegen het volgende aan; ik heb met de Solina plugin een paar maten opgenomen, je ziet ze in het channel rack en op de pianoroll maar ik hoor niets,
iemand een idee?
het gekke is dat je wel de noten in de pianoroll en in het channel rack ziet maar niet op de timeline, hoe kan dat en what to do?
Ik heb de screenprints even bijgevoegd.

Attachments

• Schermopname (37).png
    Schermopname (37).png
    178,1 KB · Bekeken: 7
  • Schermopname (38).png
    Schermopname (38).png
    165,2 KB · Bekeken: 9
Je hebt een pattern met de fpc en een pattern voor de solina, alleen de solina pattern heb je nog niet in de playlist gezet. Je ziet em links van de playlist staan, dus je kan em daar naar de playlist slepen.

n pattern met de fpc en een pattern voor de solina, alleen de solina pattern heb je nog niet in de playlist gezet. Je ziet em links van de playlist staan, dus je kan em daar naar de playlist slepen.
Dank je, ik dacht omdat ie al op de track te zien was dat alles oké was maar schijnbaar moet je elk instrument nog in de playlist slepen?
Goed om te weten maar waarom gaat dit niet automatisch als je een plugin op track 2 hebt geladen, de plugin stond al genoemd op track 2, dan zou toch alles al goed moeten zijn.
Ik ben gewend dat als je een plugin laadt op een track dat automatisch alles goed staat, schijnbaar mis ik de logica hierachter.
Nog een vraagje, ik wil dat een plugin op z'n eigen track komt maar niet in het channel rack, ik was met een empty template begonnen, niets nada maar schijnbaar laadt ie toch dat channel rack, hoe zet ik dat uit?
Ik probeer nu opnieuw een nieuwe track met een empty pattern maar meteen staat op track 1 weer een channel rack, is dat niet weg te krijgen?

Je hebt de vrijheid om meerdere sequences in 1 pattern te zetten of een pattern per instrument, dus het kan allemaal. Wat niet kan is iets dat je wel wilt gebruiken maar niet in je channelrack hebben, alle audio, samples of plugins die jij inlaadt staan in de channelrack (los van de zichtbaarheid all/audio/unsorted).

Je kan ook verder ook 1 pattern gebruiken om bijvoorbeeld een idee uit te werken omdat vervolgens te splitsen in pattern per instrument (menu/patterns/split by channel).

Je hebt de vrijheid om meerdere sequences in 1 pattern te zetten of een pattern per instrument, dus het kan allemaal. Wat niet kan is iets dat je wel wilt gebruiken maar niet in je channelrack hebben, alle audio, samples of plugins die jij inlaadt staan in de channelrack (los van de zichtbaarheid all/audio/unsorted).

Je kan ook verder ook 1 pattern gebruiken om bijvoorbeeld een idee uit te werken omdat vervolgens te splitsen in pattern per instrument (menu/patterns/split by channel).
Oké, dank je wel

Back