Ableton: (one-shot) clips op stop zetten als je de sequencer stopt

kobuz

Ouwe rot
OK, ik hoop dat ik iets over het hoofd zie en/of dat iemand een goede tip voor me heeft:

Ik ben wat aan het experimenteren met samplen in Ableton, terwijl de cirklon alles sequenced. Ik heb bv een 8bar loop gesampled in een audio clip, die ik af en toe aan wil zetten, maar niet continue. Dat heb ik gefixed door quantization uit te zetten, launch mode op trigger en die trigger ik dan via een 8bar pattern op de cirklon, met 1 noot in het begin. Die pattern kan ik dus aan/uit zetten om wel of niet die loop in ableton te triggeren. So far so good.

Maar, als ik de sequence stop terwijl de one-shot loop nog bezig is, wordt deze niet uitgeschakeld, maar blijft op play staan. De volgende keer als ik op play druk van de cirklon wordt de one-shot gelijk afgespeeld, terwijl ik deze zelf niet trigger. Erg irritant, want ik moet dan dus eigenlijk handmatig eea stoppen in Ableton als ik de cirklon stop terwijl one-shot loops nog bezig zijn.

Iemand die mijn issue begrijpt en een oplossing weet?

Wat ik zelf al gevonden had:
- Drum rack gebruiken. Liever niet, want dan heb ik weer een extra track
- Trigger mode gate gebruiken, ook liever niet, want dan draai ik me on ongeluk om 8bar langer noten in te voeren

Als je in Ableton op de stop knop (transport) drukt stoppen alle oneshots. De delay tails niet trouwens, dan moet je er nog een keer op stop drukken. Je kan die stop knop eventueel mappen aan een midi cc, misschien zelf aan je stop knop op de Cirklon? Het is irritant als dat doorloopt ja.

Edit: rechts boven aan op MIDI drukken, daarna op de stop knop klikken en de stop knop op de Cirklon indrukken.

Weet niet of je uberhaubt Ableton op play hebt of alleen los de samples triggered. Maar als je Ableton synced met je Cirklon en de transports midi mapped kan je in ieder geval die oneshots stopzetten.

Een all notes off signaal zou mogelijk ook nog kunnen.

Thanks voor het meedenken, maar ook als ik ableton laat sequencen kan ik zo vaak op stop drukken als ik wil, de clip blijft op 'play' staan. Dwz, hij speelt niet meer af, maar zodra je weer op transport play drukt wordt ie gelijk afgespeeld, terwijl ik dat alleen wil als de clip ook daadwerkelijk getriggerd wordt.

Lastig uit te leggen, maar als ik stop druk, wil ik dat die groene play dus op grijze stop komt te staan ;)

Screenshot 2024-09-29 at 14.51.37.png

Overigens heb ik voor mezelf nu een prima workaround en dat is de clip stop button triggeren aan het begin van scene's op de cirklon waarin ik betreffende clip niet gestart wil hebben.

Oh ja dan kan je de sample beter in een Simpler gooien en met C3 triggeren als oneshot. Of in een Drum Rack inderdaad.
Ik denk dat je dan het zelfde probleem houd omdat je dan toch steeds de clip triggerd

Ik weet niet of ik je probleem helemaal snap, maar als je je sample in een "simpler device" gooit heb je de keuze om t samlle af te spelen in "oneshot" mode of "classic" mode (die laatste stopt sample playback meteen als je midi note beeindigd, is dit wat je zoekt)
(En slice... maar dat heeft hier denk ik niet veel mee van doen)

Wellicht dat hiermee spelen oets opleverd

Thanks voor het meedenken allemaal, ik heb het idee alsof het toch niet helemaal duidelijk is wat ik bedoel. Ik wil liever niet met een simpler of drumrack werken, zodat ik gewoon één track heb voor het opnemen en triggeren van audio clips.

Ik probeer het nog een keer ;)

- Ik druk op play op de cirklon -> ableton gaat mee als slave
- Zodra ik de audio clip één keer trigger via de cirklon wordt deze één keer afgespeeld.
- De clip start met een grijs vierkantje en krijgt dus op het moment van triggeren een groen play driehoekje en als de clip klaar is weer het grijze vierkantje. So far so good....
- Maar... Als ik na het triggeren van de audio clip de cirklon stop en die clip is nog bezig, stopt de audio wel, maar blijft het groene play icoontje actief. Daardoor wordt die clip gelijk weer afgespeeld zodra ik weer op play druk op de cirklon
- Ik zou dus verwachten dat als je de sequence stopt, dat die clip terug naar het grijze vierkantje gaat en niet het groene playicoontje houdt

Hetzelfde gedrag heb je overigens als Ableton zelf master is.

Dit kan dus met de follow Action “stop”

Maar dan gaat de "play"-status van het clipje toch pas op "stop", nadat het clipje is afgespeeld? Niet zodra Live stopt?

@kobuz kan 't (ook) niet vinden, vreemd inderdaad.. je zou een key-binding kunnen maken (met ctrl-k of cmd-k) voor de "stop all clips"-knop.. en dan op "z" plaatsen, of een andere toets in de buurt van de spatiebalk..

Screen Shot 2024-09-30 at 17.11.40.png

@rasz thanks, maar dat maakt geen verschil, zoals @stoter ook aangeeft.

je zou een key-binding kunnen maken (met ctrl-k of cmd-k) voor de "stop all clips"-knop.. en dan op "z" plaatsen, of een andere toets in de buurt van de spatiebalk..
Ook een handige workaround inderdaad. Ik heb nu de 'Clip stop' van het betreffende kanaal gemapped aan een andere note en stuur die aan het begin van patterns waarin ik de clip niet wil horen. Dat werkt op zich ook wel, maar het blijven workarounds die niet nodig zouden moeten zijn als je het mij vraagt ;).

Maar dan gaat de "play"-status van het clipje toch pas op "stop", nadat het clipje is afgespeeld? Niet zodra Live stopt?

@kobuz kan 't (ook) niet vinden, vreemd inderdaad.. je zou een key-binding kunnen maken (met ctrl-k of cmd-k) voor de "stop all clips"-knop.. en dan op "z" plaatsen, of een andere toets in de buurt van de spatiebalk..

Bekijk bijlage 3853404
Nee hoor als je stopt houd het gewoon op en moet je de clip weer zelf starten, ik gebruik live 12 trouwens.

Nee hoor als je stopt houd het gewoon op en moet je de clip weer zelf starten, ik gebruik live 12 trouwens.
Ik dacht dat ik het met de interne sequencer ook geprobeerd had en wilde een filmpje maken om te laten zien dat het echt niet werkt.... maar zie nu inderdaad dat het wel werkt :). Blijkbaar niet goed gecheckt de vorige keer of toch alleen met de cirklon als sequencer, als ik die gebruik als master werkt die follow action helaas niet.

Wellicht kan ik daar nog in de settings kijken wat ie precies mee stuurt als start en stop.

Thanks again in ieder geval @rasz

Ok bizar, in ableton settings de sync type van de cirklon aangepast naar timecode en daarna weer terug naar midi clock en nu werkt het wel...bijzonder dit, maargoed, lijkt nu te werken zoals ik zou verwachten :)

Ok bizar, in ableton settings de sync type van de cirklon aangepast naar timecode en daarna weer terug naar midi clock en nu werkt het wel...bijzonder dit, maargoed, lijkt nu te werken zoals ik zou verwachten :)
Dat komt omdat de midi settings dan resetten dit kan je ook doen dmv appeltje-m of shift-m heeft bij ook al menig midi probleem opgelost naa een aangepaste setting.

hehe, preview staat op mijn insta ;). Twee weken terug mee bezig geweest en nu proberen wat uit te werken. En gebruik dat weer om eea uit te proberne met samplen in ableton terwijl de cirklon master blijft.

Back