Ik wil een ambient modular synth bouwen, waar begin ik?

Voor mij is onmisbaar de Morphagene of andere looper en Plaits, als veelzijdige bron. Oneiroi lijkt me een hele goeie ook om mee te beginnen.
Ik doe veel met live inspelen en dan loopen en of granular. En natuurlijk een lekker filter.

Ga ook lekker naar modular optredens. Dan krijg je een betere indruk van wat mensen kunnen met hun modules. De meeste mensen vinden het ook leuk om er van alles over uit te leggen.
Denk aan Modulation Utrecht, Voltage Control Amsterdam, Noodlebar Rotterdam en wie vult het aan? Want er zijn er meer.

Volgens mij kun je met een Benjolin een heel eind komen.
Maar je mist wel vca's

Als ik eerlijk ben weet ik niet precies wat nou een Krell patch is.
Maar maak op mijn Easel vaak zelf generative dingen waarbij random het random bestuurd en het geluid zichzelf speelt en elke keer anders is.
Dat is toch een Krell patch?
Hier probeert iemand dat op de Benjolin:

Moest denken aan dit, is alweer van wat jaren geleden. De gebruikte modules dus ook, kijk even hier in de beschrijving van de video hoe en welke zijn gebruikt.

en hoe zou zo'n patch er concreet uitzien in hardware?
Het lijkt me dat TS niet erg bekend is met hardware...
Buchla patches voorstellen lijkt me daarom niet direct aangewezen.
Ik zou eerder aanraden om eerst met software te starten, gratis en mogelijkheden genoeg.
Begrip van wat en hoe modules verbonden moeten worden is 80% van de nodige kennis.

Uit de vragen die je stelt denk ik op te maken zonder al teveel voorkennis aan dit avontuur begint. Zo stond ik er 1,5 jaar geleden ook voor en sinds dien heb ik veel geleerd. Je leest van iedereen dat je nooit VCA's en attenuverters en andere modulatie bronnen tekort kan komen. Ik kan je van harte aanbevelen om "simpel" te beginnen en er misschien 1 speciale/bijzondere module bij zet. Waarom simpel tussen aanhalingstekens? Omdat je enorm complexe dingen kan doen met een klein kistje basic modules. Zeker aan het begin van mijn euro avontuur heb ik dat niet doorgehad, maar ook onderschat (ook wel een keer of 3 op het punt gestaan om er mee te stoppen).

Die filmpjes die @JugJug voorstelde (in het bijzonder die van Monotrail) zijn goede startpunten. Die technieken ga je pas goed snappen als je ze ook toe gaat passen, anders blijft het te theoretisch (of dat geld in ieder geval voor mij). Als je kunt benoemen waar jouw basis setje aan zou moeten voldoen (iets dat toch wel gaat veranderen), dan heb je een aardig idee van welke modules je moet kopen. Dat bedoel ik niet flauw, maar voorkauwen wat je moet aanschaffen is gewoon bijna onmogelijk. Een rack samenstellen is zó persoonlijk... Alleen richting geven kan als je een rack gaat maken.

Ik zou zéker eerst eens met VCV rack aan het stoeien gaan. Dan kan je al aardig uitzoeken wat de basisconcepten zijn en is nog gratis ook. Daar zitten van een aantal bekende merken toffe modules in (zelfs de Oneiroi tegen een schappelijk prijsje) en helpt mij om nieuwe concepten uit ze zoeken en wat dat betekent voor de modules die ik graag zou willen aanschaffen in het echie. Daarbij is Plan your modular synthesizer rack on ModularGrid je grote vriend.

maar voorkauwen wat je moet aanschaffen is gewoon bijna onmogelijk
Ik sluit me bij deze (en de rest van het verhaal van @Luctae) aan. Vandaar dat ik ook bewust geen merken of modulenamen gaf, het gaat eerder om functionaliteit. Daar kom je vaak pas achter als je bezig bent. Dat gezegd hebbende; als je écht niet met software wil beginnen neem dan in ieder geval wat basis bouwblokken die altijd van pas gaan komen. Dus niet blindstaren op de fancy blinkende lichtjes modules of het nieuwste van het nieuwste, maar solide gereedschap voor in je gereedschapskist waarmee je je soundscapes gaat bouwen. Daarmee voorkom je dat je een jaar later weer een hoop moet verkopen omdat je op een verkeerd spoor zat.

Te gekke tips mannen. Ik ga met software het eerst leren en dan over naar hardware.
En als een soort mantra kan je je altijd herinneren dat de sterkte van modular het moduleren is. Moduleren is het veranderen van een parameter aan de hand van een andere parameter bijv. een trage lfo of een sequencer - of een mengeling van beide - die je via een vca (versterker/dimmer) langzaam handmatig opendraait en zo de golfvorm van een oscillator of de cutoff van een filter - of wederom beiden - beinvloedt. In feite kan je alles met alles beinvloeden en centraal staat de interactie met je instrument. Als je gewoon met je keyboard een vaste patch wil bespelen, is het soms beter om bij software te blijven.

Ik zou een Mega Rack van Erica kopen en helemaal volrammen. Hele dagen op Modular Grid en YouTube zitten. Twee-drie jaar lang alleen maar modules kopen en verkopen, liefst wekelijks. Daar dan de beste 184hp uitzoeken en in een apart skiffje zetten voor "focus en efficiënte workflow". Eindelijk eens wat dingen afmaken in plaats van vrijblijvend "experimenteren" en "testen". Concluderen dat het eigenlijk allemaal maar matig klinkt terwijl het een hoop gedoe is. Alles weer verkopen.

Laatst gewijzigd:
Maar goed, daarom begin ik niet aan modular but that's just me.
Kan me vergissen maar volgens mij heb jij een paar jaar terug ook een keer de sprong gewaagd maar na verloop van tijd er achter kwam dat het niet jouw ding was en alles weer verkocht?

Kan me vergissen maar volgens mij heb jij een paar jaar terug ook een keer de sprong gewaagd maar na verloop van tijd er achter kwam dat het niet jouw ding was en alles weer verkocht?
Ik heb wat semi-modular gehad (oa Neutron, Barp 2600, K-2, Erebus, Ants!, 0-Coast, Matriarch), maar nooit een eurorack setup. Mede idd na tot 2x toe te beseffen dat al dat gepatch niks voor mij is. Heb nu alleen nog een Pulsar-23.

Back