Oude track openen in Ableton en kopiëeren naar nieuw project

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Ik wil een oudere track opnieuw openen in Ableton en wat dingen aanpassen maar ik wil ook de oude track bewaren zodat ik 2 versies heb inclusief de vst's die erbij horen dus niet alleen de audio en midi.
Ik dacht dat dit ging met collect and save all maar ik zie geen kopie of iets en m'n oude track kan ik wel opnieuw openen dus die is niet weg maar wat ik wil lukt nog niet.
Kan iemand me de juiste stappen vertellen zodat ik een preciese kopie krijg?

File => save as.

No worries! Soms is het leven heel simpel en denken we te moeilijk!

Ik wil een oudere track opnieuw openen in Ableton en wat dingen aanpassen maar ik wil ook de oude track bewaren zodat ik 2 versies heb inclusief de vst's die erbij horen dus niet alleen de audio en midi.
Ik dacht dat dit ging met collect and save all maar ik zie geen kopie of iets en m'n oude track kan ik wel opnieuw openen dus die is niet weg maar wat ik wil lukt nog niet.
Kan iemand me de juiste stappen vertellen zodat ik een preciese kopie krijg?

FYI: Collect & save zorgt ervoor dat alle samples en recordings die je gebruikt ook daadwerkelijk in het mapje van je project komen te staan. Erg handige feature voor als je tracks hebt afgemaakt en wilt archiveren / backuppen.

Ja, top, dat is wel een essentiele archiveer tip inderdaad!

Nog een archiveer tip: via manage project kun je " create pack" doen, dan maakt hij er 1 file van i.p.v. een folder.

Nog een archiveer tip: via manage project kun je " create pack" doen, dan maakt hij er 1 file van i.p.v. een folder.
Hmmm... Die functie kende ik nog niet.
Ik goigle het net ff en begrijp dat je die methode kunt gebruiken ook om kleine packs met presets van je racks en samples te maken van je kleine prutswerkjes en experimentjes zodat je ze makkelijk erbij pakt voor toekomstige andere projecten? (Net zoals de packs die je krijgt bij suite?)

Dat is dan wel interresant.

Ik ga me daar wel even verder in verdiepen want ik maak echt heel veel instrument racks in ableton die ik vervolgens nooit meer aanraak omdat ik niks meer met het project doe. Als dit werkt zoals ik denk dat het werkt kan ik hier een heleboel uithalen.

Handige tip, die kende ik nog niet.
Ik vraag me af wat precies het verschil is want als je "save file as" doet en de file naar iemand toestuurt en die opent 'm in Ableton krijgt ie toch ook dezelfde track te zien als die je hebt gesaved?

Hier in ieder geval een clip hoe je dat doet;

Die instrument racks kun je toch gewoon saven (floppy icoontje)? Dan komen ze als preset onder instrument rack in de browser.

Ook kun je complete sporen vanuit een ander project via de browser in een nieuw project slepen.

Volgens mij is die "create pack" optie vooral handig als je een heel project wilt delen met iemand anders. Maar dus ook voor archivering, denk ik.

Ik las ergens dat mensen het ook gebruikten als een manier om samples en presets te organiseren.
Of als je een avondje geprutst hebt op een nieuw projectje en er zitten wat leuke ideeenbin dat je met zon pack een toegankelijke manier hebt om de opnames en racks zo paraat hebt

Dat kan idd ook zoals jij dat zegt (dat doe ik nu ook zo), maar ik maak er ook veel waarbij ik dat niet doe... Ik sla zeg maar niet al mn racks op ... Omdat ik er niet aan denk, of omdat het me teveel gedoe is op een avondje prutsen. Ook niet alle opnames sla ik apart en toegankelijk op.

Als dit een makkelijke manier blijkt om alles in 1 klap simpel toegankelijk te naken voor toekomstig werk dan zou dat best in mijn manier van werken passen...

Maar goed ik heb me er nog niet verder in verdiept. Ff keer proberen en kijken of t wat voor me is.

Back