Geschikt MIDI keyboard bij Moog Mavis

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
6.534
Locatie
Zeist
Wat is een geschikt MIDI keyboard voor bij de Moog Mavis. Let op dat je in de Mavis niet simpelweg een MIDI plug kunt steken.
 
Vereist:
- Je moet er direct de Moog Mavis mee kunnen aansturen (dus zonder extra MIDI2CV interface).
- Je moet er direct een Eurorack modular mee kunnen aansturen (dus zonder extra MIDI2CV interface).
- Je moet er ook plugins in plugin hosts mee kunnen aansturen.
- Prijs afhankelijk van de functionaliteit niet meer dan ca. 300 euro.

Gewenst:
- Liever geen Behringer (het bedrijf staat me tegen).
- Wat extra draaiknoppen en/of sliders voor het regelen van parameters van plugins zou leuk zijn.
 
Laatst gewijzigd:
- Arturia Keystep/Keystep 37 € 139,-/€ 185,-
- Akai MPK Mini Plus € 149,-

De keystep pro biedt je meer CV/Gate mogelijkheden, maar is wel € 459,-
 
Nog vergeten te vermelden:

Ik heb geen ruimte voor een breed keyboard, dus het moet een keyboardje van twee octaven zijn.
 
dus het moet een keyboardje van twee octaven zijn

Dat wordt een uitdaging, want veel kleiner dan de MPK wordt niet vermoed ik.

Overigens heb ik zowel de Keystep 37 als de MPK mini plus.
Ik vind beide controllers prima eigenlijk, maar de toetsen van de Keystep voelen wat steviger.
Verder vind ik de tweede rij knoppen, de pads en de joystick controller naast de picch en mod wielen wel een fijne toevoeging.

Mijn partner gebruikt de Keystep voornamelijk als CV/Gate controller voor haar mini modular en ik gebruik de MPK voornamelijk voor mobiel.
Ze voldoen beiden voor allebei de taken zo nodig.
 
@ProgHead Midi is wel wat beperkter ...

Wellicht is dit ook even leuk om te bekijken als je tijd en zin hebt.

 
@MstrFX Ja - maar dat is precies de rabbit hole waar ik uit wil blijven. De mogelijkheden in hard- en software zijn tegenwoordig eindeloos en als je niet oppast ben je al snel alleen nog maar bezig met je te oriënteren en allerlei gear uit te proberen zonder nog aan eigen creatieve projecten toe te komen.
 
De AKAI Professional MPK Mini MK3 ziet er heel leuk en goed uit, maar kun je die wel op de Moog Mavis aansluiten?
 
De AKAI Professional MPK Mini MK3 ziet er heel leuk en goed uit, maar kun je die wel op de Moog Mavis aansluiten?

Met alleen een USB aansluiting wordt dat een uitdaging denk ik.
 
De beste keuze en netjes in de prijs is een Keystep 32 omdat die ook cv out heeft en de minitoetsen zijn beter dan van de meeste andere kleintjes.
Iets groter dan twee oktaven maar voor wat je wilt echt een goede keuze, neemt weinig ruimte in.
 
@Disharmonic Ik werk tegenwoordig zowel met Windows (op mijn laptop) als met Linux (op mijn desktop). Het pluginsverhaal heeft vooral betrekking op Windows plugins.

@Tom 32 Dan gaat dat feest (helaas!) niet door. De hoofdreden voor een tweede keyboardje is om de Moog Mavis te kunnen aansturen.

@krautrock1958 Helaas maar die is toch echt te groot, ik heb daar simpelweg de ruimte niet voor.
 
Het is kennelijk toch minder eenvoudig dan het lijkt. Een alternatief is een MIDI2CV module voor mijn Eurorack te kopen. Die kan ik dan als interface tussen het keyboard en de Mavis gebruiken.
 
De beste keuze en netjes in de prijs is een Keystep 32 omdat die ook cv out heeft en de minitoetsen zijn beter dan van de meeste andere kleintjes.
Iets groter dan twee oktaven maar voor wat je wilt echt een goede keuze, neemt weinig ruimte in.
Arturia Beatstep/ pro
 
Helaas maar die is toch echt te groot, ik heb daar simpelweg de ruimte niet voor.
Dan blijft er weinig keus over wnat de meesten hebben een usb aansluiting en geen midi of cv.
De enige met midi out is X-2 mini en dan kan je een midi to cv erbij kopen, dat wil je misschien niet maar da's volgens mij de enigste oplossing, ik heb deze en die stuurt ook als het nodig is m'n eurotack aan.

Arturia Beatstep/ pro
Is geen keyboard maar wel een goede keuze maar scheelt maar een cm of 7 met de keystep 32, een 25 mini keyboard is nog wat smaller dus meet eerst je ruimte op.

Een alternatief is een MIDI2CV module voor mijn Eurorack te kopen. Die kan ik dan als interface tussen het keyboard en de Mavis gebruiken.
Da's een goede oplossing, deze heb ik ook en werkt goed;Hexinverter Mutant Brain
Behringer is 100 euro goedkoper maar met de Mutant Brain heb je en stuk meer outs natuurlijk alleen de Behringer heeft ook usb verbinding en dat hebben veel van die kleine keyboards ook ipv midi out, dus die is op die manier weer handiger.
 
Tenzij er nog iemand met een betere oplossing komt wordt het dus een MIDI2CV module. Maar dan wel een MIDI2CV module met een USB input, anders past dat ook weer niet.

Maakt zo'n module er dan ook zelf een monofoon CV signaal van (ook als je meerdere toetsen tegelijk aanslaat)?
 
Back
Top