Studio monitoren plakt aan de buitenkant HEDD Type 5

Zeker waar, zelf zie ik ze iig voorlopig niet gaan. Zelfde dus met mijn superoem platenspelers, boeit niet zoveel dat de onderkant plakt :)
Helaas is dit niet de onderkant!
 
Helaas idd de rubber coating.

Ik heb mijn Aw4416 en zijkanten van de sub phatty met baby doekjes schoon gemaakt.
De moog uiteindelijk ook met wat ipa, omdat daar heb tekst oid onder zat wat ik zou kunnen wegpoetsen.

Ipa werkt sneller en als er gewoon een harde sterke ondergrond onder zit dan zou ik dat gebruiken, dan hoef je minder hard te schrobben.

Maar het blijft onvoorstelbaar dat fabrikanten het nog steeds gebruiken...
 
Gewoon niet kopen inderdaad. Die Keith McMillen (RIP) ook. Ik heb ook zo’n Bopad, ik durf vanwege m’n bloeddruk de doos nieteens open te maken
 
En "wrappen" met folie, is dat een optie?
Dat is eventueel een optie, maar dan moet ik wel iemand hebben die hier ervaring mee heeft.
Als ik zelf dit ga doen ben ik bang dat niet goed komt en daar zijn deze speakers nou net iets te duur voor geweest!
 
Als het om schmutzigheid gaat, ga ik alles te lijf met glassex. Tast nooit iets aan wat ik niet wil, haalt alles weg wat waar ik vanaf wil.
Een maat van mij heeft de zelfde speakers en die heeft dit topic ook gelezen en zegt tegen mij dat die ook met glassex schoonmaakt!
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Ik heb er toen de beruchte sticky knoppen van de Minibrute 2s mee schoon gemaakt en nooit meer last gehad. Lijkt me hetzelfde materiaal.
 
Als een sopje niet werkt.
Deze kwam ik ook nog tegen,

 
Laatst gewijzigd:
Zelfde dus met mijn superoem platenspelers, boeit niet zoveel dat de onderkant plakt :)
Hier ook, verschrikkelijk ! Zeker nu ik ze wil verkopen, want ik heb 2 anderen (non sticky) gekocht.
Ik zag laatst iemand op YT die het fixte met benzine, op een doekje.

Mijn Propellerhead Balance geluidskaart heeft er ook heel erg last van.
 
De sticky residu kan je redelijk makkelijk verwijderen met isopropanol. Dat heb ik destijds gedaan met de hotas, het is even een werkje, vooral op lastig te bereiken plekken maar dan ben je er wel van af.

Het nadeel ervan is dat onder de rubber coating geen "afgewerkte" laag zit. De bewerkte oppervlakken kwamen er uit te zien als een goedkoop stuk plastic speelgoed.

Ik kan mij voorstellen dat een metalen object er beter vanaf komt als de rubberen coating verwijdert is.

Hier een foto van de hotas nadat ik de coating verwijdert heb met isopropanol, alle zwarte onderdelen waren bedekt met de rubberen coating. Lelijk glimmend plastic kwam te voorschijn.

IMG_20240916_034412.jpg
 
Sticky stuff verwijderen is helemaal niet zo moeilijk, het is alleen een werkje van lange duur en geduld om alles mooi weg te krijgen.
Nadien zit je natuurlijk met product wat geen coating meer heeft en er vrij goedkoop zal uitzien, maar het plakt niet meer.

Ik hen over de jaren heen al veel rubber coatings verwijderd. Mijn Korg mini kaos pad S2 en mini kaossilator S2 heb ik ontdaan van de coating en tot mijn verbazing bleven alle letters gewoon aanwezig, het zit er nu wel uit als een goedkoop plastiek ding. De Moog sub phatty waar de zijkanten sticky van werden, Mijn Touché die begon te plakken etc.
In geval van de touché van expressive e kan je gewoon bij hun een nieuwe behuizing vragen. Na een paar dagen heb je die al in huis en ziet je Touché er als nieuw uit en zonder rubber coating.
Expressive e is dan ook het enige bedrijf dat hun fout inziet en er een oplossing voor heeft, bij andere bedrijven krijg je gewoon de middenvinger zoals bij Moog waar ik het probleem van mijn Sub Phatty met zijn totaal vergeelde keys en plakkende zijkanten aankaartte.

Ik stel mij gewoon de vraag waarom deze coating nog steeds gebruikt wordt. Het zit er inderdaad mooier uit in het begin maar zorgt voor een hoop ellende een paar jaar later.

Probeer eerst met gewone alcohol van 99 graden bv Forever vintage huishoudalcohol. Dit is het minst schadelijke.
Werkt dat niet dan neem je Isopropanol bv Cramolin 4021411 Isopropanol 200 ml in een spuitbus.
Je kan ook een gewone fles Isopropanol kopen van 1L het moet geen spuitbus zijn.
Er is ook nog de IPA 99 Cleaner wat ook gewoon Isopropanol is bv K2 B504 Elektronica reiniger, ook weer in een spuitbus.

Ik probeer altijd eerst met huishoudalcohol van 99° en als dat niet lukt gebruik ik Isopropanol.

Veel succes.
 
Je bedoelt 99% alcohol waarschijnlijk, daar maakte ik vroeger de looprollen van m'n cassettedeck mee schoon.
Om correct te zijn is het Forever vintage huishoudalcohol van 95°, het bolletje staat voor graden niet procent maar het komt op hetzelfde neer.
Ik hoop dat je iets bent met mijn berichtje.
 
Back
Top