9u 60hp modular uitbreiden

Ik heb een bod gedaan op een MI ripples, hopelijk wordt dat wat. Iig aansprekend dat de CV moduleer baar is, het multimode is en dat er ook een vca op zit.
Vond demos ook goed klinken.

Ik wil iig af van mijn TipTop audio Forbidden Planet, nooit echt mee geklikt.
 
Nieuwste tweaks:
-> @krautrock1958 er zit een slim versie van de doepfer wasp filter in, die wilde ik, net als iedereen geloof ik, sowieso al.
-> MI Ripples deal gesloten
-> ST modular reverb, goedkope experimentele reverb, hopelijk verkrijgbaar.
 
Het houdt me nog steeds bezig, ik zit in verloren uurtjes tijdens mijn vakantie te tetrissen op modular grid.

Ik heb een totaal nieuwe opzet:
Mijn huidige rack blijft 9u 60hp:
Daar komt een draagbaar gedeelte bij van 6u 104hp met eventueel nog een 1u rij afhankelijk van de case.

Het draagbare gedeelte zou een tiptop Mantis of Intellijel 7u kunnen worden. De focus ligt dan op performen, denk daarbij aan bas, lead en drums. Daarnaast heeft de case een neven functie om als gitaar effect ding te fungeren.
De draagbare case is gebouwd rond de waarschijnlijk goedkope Proton en Erebus reissue of Dysphonia... ik twijfel.

De dreadbox hysteria in de 60hp case hou ik want die zit ook op erebus v3. Prima aanvuling dus voor in de studio.

De captn Big O en DB nostalgia maken nu minder sense en moeten misschien maar weg tzt...

Screenshot_20240819_194414_Chrome.jpg

Screenshot_20240819_194530_Chrome.jpg
 
In mijn vorige post beetje slachtoffer geworden van GAS denk ik. Moet kunnen. Besloten het toch wat gefocuster en kleiner aan te pakken. Voor nu een 7u 84 HP opzet gemaakt ter vervanging van mijn huidige rack. Nu met de PICO dsp @stoter en met een 4hp wasp @krautrock1958

Modules die ik heb die afvallen:

4h passive attenuator
Tip top forbidden audio
Ritual Miasma
DB antidote
Cre8audio Captn Big O
BRAIDS (kloon)
2hp Tube
Dual Atari Punk
Passive mult

Ik vergeet vast nog wat. Ik vraag me af of de 2hp mix die ik heb te diep zal zijn voor de uiteindelijke case.

Dingen waar ik wel een second opinion bij kan gebruiken:
- wat missen jullie?
- waar is te veel van?
- nog 1U tips?

Het idee is een case met 8x drum geluiden en 3x melodie lijnen (of 1 + 1 parafoon). Geschikt voor een simpele mix voor een performance en geschikt om een elektrische gitaah doorheen te halen (via de DB Nostalgia).
Daarnaast ook zeker voor gebruik in de thuisstudio, maar daar heb ik ook momenteel andere synths, software en drum computer als aanvuling.

 
Subtielere tweaks. Ik ben begonnen om de onderdelen te verzamelen, gaat wel even duren. Fotos en voorbeelden volgen denk ik nog.
Ik ben erg tevreden over de opzet. Voor de rest moet het denk ik in het gebruik blijken. Voor nu denk ik vooral heel weinig distortion/saturatie en betrekkelijk weinig delays/reverbs. Pedal I/O past ook niet meer.


Suggesties blijven welkom natuurlijk
 
Toch nog wat tweaks:

Edit: nu ook geswitched van telefoon naar mijn moeders computer om de volgorde/locaties beter te ordenen.

Qua drive saturatie nu ok, pico drive, utopia pulserizer en pico dsp overdrive/bitcrush.

Wat weinig (analoge) envelopes misschien, maar ik hoop/verwacht dat Pamela's workout dit ondervangt?

Overzicht:

3x vco
1x physical modelling (rings)
1x digital multi osc
4x sample (qd)
BIA
707 samples
5x + 1x integrated vca
2x mono 2x stereo mixer
3x optional Lfo, 4x internal lfo (QD), 4x lfo
2x s/h
2x noise
2x att1x slew
2x optional envelope, 2x envelope
2x multi fx (o.a. reverb, delay, chorus)
3x filter
1x Lpg (passive)
1x Drive
1x Pulserizer
1x Phaser
1x Resonator (rings)
1x Delay
2x guitar in
1x consumer audio equipm. In (eg radio)
Headphone out
Pam's 8x out
 
Laatst gewijzigd:
wat missen jullie?
Misschien heb ik het doel niet helemaal goed begrepen, maar ik mis eigenlijk modulatie modules. Het komt op mij over als een set waar je vooral zelf aan de knoppen moet draaien om te moduleren. Dan blijft het heel statisch want je hebt (waarschijnlijk) maar 2 handen.
 
Misschien heb ik het doel niet helemaal goed begrepen, maar ik mis eigenlijk modulatie modules. Het komt op mij over als een set waar je vooral zelf aan de knoppen moet draaien om te moduleren. Dan blijft het heel statisch want je hebt (waarschijnlijk) maar 2 handen.
Bedankt voor je reactie. Ik vroeg me dat ook af. Wat zou jij toevoegen/vervangen?

Ik heb sowieso nog een tweak gedaan:
Ipv Pams workout -> Pique (4hp Peaks) zodat ik 2x env/lfo erbij heb.

Daarnaast ga ik ook een sequencer gebruiken net 3x mod output.

Voor overzicht wat er nu in de setup zit:
2x Env ADSR/lfo Pique
2x Pico AR env
1x LFO DB Euphoria
1x LFO DB Nostalgia
1x LFO DB Utopia
2x ADSR/LFO/function Gen. DB ataxia
1x Pico LFO en 1x S/H
1x S/H en 2x noise
(3x mod Korg SQ 64)
(4x lfo intern Quad Drum)



Ik zou 2x 4hp kunnen vervangen (wavefolder en wasp filter) voor mod sources? Ik zag de Orch en denk dan aan een tweede piques? Suggesties zijn welkom.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou 2x 4hp kunnen vervangen (wavefolder en wasp filter) voor mod sources? Ik zag de Orch en denk dan aan een tweede piques? Maar suggesties zijn Eer welkom.
Filters zou ik zo houden, vooral het Wasp filter is erg leuk. Ik zou zelf random en (kleine) sequencer modules toevoegen en simpelere envelope modules vervangen door varianten waar je meer controle hebt over de stages. Ik moet wel er bij zeggen dat ik de modules die je nu gekozen hebt niet ken, wellicht zie ik bepaalde mogelijkheden over het hoofd. De Dreadbox modules komen mij altijd over als soort van jack-of-all-trades, ik kies zelf liever losse modules voor de functionaliteiten die daar gecombineerd worden.
 
Filters zou ik zo houden, vooral het Wasp filter is erg leuk. Ik zou zelf random en (kleine) sequencer modules toevoegen en simpelere envelope modules vervangen door varianten waar je meer controle hebt over de stages. Ik moet wel er bij zeggen dat ik de modules die je nu gekozen hebt niet ken, wellicht zie ik bepaalde mogelijkheden over het hoofd. De Dreadbox modules komen mij altijd over als soort van jack-of-all-trades, ik kies zelf liever losse modules voor de functionaliteiten die daar gecombineerd worden.
Bedankt voor je reactie,
Ik heb in het midden wel de 1u random noise tools zitten iig.

Ben benieuwd wat voor patches je maakt/ waarvoor je random inzet, is dat meer generatieve muziek?

Ik overweeg deze twee modules:

Screenshot_20240823_105558_Chrome.jpg
Screenshot_20240823_105545_Chrome.jpg

Ik zie ook wat meer bijzondere random sources van Pittsburg of Noise engeenering, maar ik vind ze op het eerste gezicht moeilijk te doorgronden. Dus ben benieuwd als je tips hebt.

voor meer sequencing zou ik verder denken aan een korg sq-1 extern of doepfer dark timer nog bij denk ik. Of misschien een Behrinher Edge/ Moog DFAM die dan ook ingezet kan worden voor de sequencer.
 
voor meer sequencing zou ik verder denken aan een korg sq-1 extern of doepfer dark timer nog bij denk ik.
Ik heb beide uitgeprobeerd en gezien het prijsverschil had ik de voorkeur voor de SQ-1, leuk ding waar je veel lol van hebt voor een bescheiden prijs.
De Dark Time is echt een oldskool sequencer die te weinig biedt voor wat je betaald en ik vond 'm niet echt logisch ook.
Sequencers zijn voor mij pas waardevol als je lekker hands on kan pielen want je hebt hele uitgebreide maar dan moet je programmeren en is de spontaniteit weg, je moet snel kunnen draaien, schuiven, enz
Sequencers als module zijn vaak aan de prijs, de enigste goedkopere die ik echt leuk vindt is de Malekko Varigate 4+
 
de enigste goedkopere die ik echt leuk vindt is de Malekko Varigate 4+
Wow, dat Malekko kende ik eigenlijk alleen maar van naam. De varigate4+ en veel van hun spul ziet er echt super goed uit. Hun envelopes en lfos zijn ook behoorlijk geavanceerd. Voor nu iig op de verlanglijst, even nadenken of ik dit in het systeem op neem. Ook gezien de prijs.

Die SQ-1 komt er zeker.
 
Voor nu iig op de verlanglijst
Nog iets voor op je lijstje als het om moduleren gaat; een quadruple envelope generator, leuk voor zowel je vco's en ook voor drums natuurlijk, je hebt oa XAOC Zadar, MI Stages en Klavis Quadigy bijv.
Zelf heb ik de Klavas Quadigy die heel uitgebreid is met oa een studio mode en performance mode maar ook bijv met een interne cv matrix en andere zaken, errug leuk wel;

 
Ben vreemdgegaan op reddit en heb een hoop feedback gekregen, mijn vorige opzet had:
1. Te veel kleine modules, daardoor 'ergonomisch onspeelbaar'
2. Te weinig modulatie en utility, te veel voices.
3. Te weinig focus, het is me met klem afheraden om drums in eurorack te doen, vooral in zon klein rack.
4. Mensen gaven aan dat ze verwachten dat ik geen fatsoenlijke mix uit het apparaat zou kunnen krijgen, dus ook in die zin zounhet niet werken.

Ik was blij met mijn vorige opzet, ik denk dat ze gelijk hadden. Klooiend op Modular Grid vergeet ik een beetje hoe klein 7u 84HP echt is. Ik heb derhalve het idee van een modular groovebox met een beetje spijt maar opgegeven. Het werd ook echt te duur, ik heb nu een opzet met meet modules die ik al heb...

De opzet is nu gericht op een 3 osc subtractive synth met veel van de dreadbox chromatic modules. Daarnaast heeft de case veel effecten en is het zeer geschikt om een gitaar in te pluggen. Met input met envelope follower en pedal I/O. Qua modulatie ligt veel van de last bij Pams pro workout. Daarnaast de Ataxia, Pique en Pico (clocked) LFO/S/H.

Als ik modules zou vervangen zouden dat Antidote (resonator) en/of Dystopia (Noise/bitcrush) zijn.
In plaats daarvan zou ik denken aan een Maths, function junction, andere modulatie of misschien nog meer fx. Gezien de B functie als gitaar fx zou een spring reverb zeker niet verkeerd zijn. Een goed multi fx kan zeker ook, ik zie overal de fx aid, dat zal niet voor niks zijn denk ik. Ook kijk ik met een schuin oog naar Knit (6u Plaits) zou wel een hoop toevoegen qua mogelijkheden in mij inschatting.
Edit: nu ik er langer over nadenk lijkt het me toch ook wel erg leuk om de BIA er toch weer in te stoppen. Wel weer erg veel voices...


Ik weet niet hoeveel ik er in de praktijk echt buiten de deur mee zal spelen, maar in dat geval zie ik een goede rol voor mijn TR6s en misschien een toekomstige Behringer Edge om drums te verzorgen.

Als vriendjes zal de case een moog gramdmother hebben en een 0 coast. Ik verwacht dat de Proton er op termijn ook zal komen omdat het gewoon een erg goed en goedkoop ding lijkt.

Ok, genoeg om mijn eigen as gedraaid, hoor graag wat ik beter kan doen met mijn opzet!
 
Ik denk als je budget bepert is en je wilt je case niet te groot maken dat je dan beter met een tweedehandse Neutron of bijv een East Beast kan beginnen als je iets tegen Behringer hebt.
De East Beast heeft trouwens een clock en een midi in, een sequencer/arpeggiator, scheelt je meteen wat modules ook, is 40 hp en gezien je budget heb je dan voor zo'n 240 euro meteen een mooi begin East Beast - Semi-modular East Coast style synthesizer — Cre8audio

Dan heb je een goed startpunt wat je kan patchen met andere modules, dan hou je ruimte over en zet er dan enkele modulatie en FX modules bij en een mixertje en kan je alsnog die QD erbij zetten en als je dan later toch wil uitbreiden dan koop je een grotere case omdat je weer wat hebt kunnen sparen en koop je losse modules.

Als je zo graag alles los hebt dan kost het meer geld en meer ruimte maar als je begint is een semi modulaire synth een stuk logischer om mee te starten.
Ik heb de Edge en is leuk voor drum sounds maar als sequencer om je modules aan te sturen raad ik 'm af want hij is zeer beperkt, je hebt met de East Beast al meer mogelijkheden (ook generatief) en je kan een keystep of zo aansluiten ook.
 
Laatst gewijzigd:
@krautrock1958 bedankt dat je mee blijft denken! Goed om te horen over de Behringer Edge.
Ik heb al redelijk wat modules los. Beetje chaotisch gelopen, door leren eurorack en tweedehands markt, maar zit prima spul bij. Ik zit dus ook een beetje te kijken hoe ik kan uitbreiden op wat ik heb. Tegelijkertijd ben ik met je eens dat de Neutron gewoon heel veel sense maakt. Als ik eerlijk ben spaar ik dan denk ik liever door voor de Proton, die me net wat meer aanspreekt. Ook gezien dat de Neutron tweedehands prijzen niet zo gek ver onder de nieuwprijs liggen.
Om eerlijk te zijn ben ik vooral aan het kijken wat ik ga doen qua case en ik heb besloten dat de rest toch tijd nodig zal hebben qua financieen en voortschrijdend inzicht.

Momenteel heb ik een Moog rack 9u 60 HP. Daarvan wordt 8hp opgesnoept door cp1a's. Ik kan tweedehands een 84 hp 7u koffer krijgen. Die zou ik als uitbreiding kunnen nemen of als vervanging. Tegelijkertijd overweeg ik een nieuwe koffer case te kopen van 9u 104 HP vam Case from lake. Dat is minder draagbaar, maar dat meenemen naar locatie zal toch hooguit een paar keer per jaar zijn. Voor studio gebruik is dit toch fijner denk ik en redelijk betaalbaar. Ik zou dat mijn huidige moog rack spullen en cp1as ook kunnen verkopen, want ik wil toch niet meer groter, eerder modules vervangen door slimmere of hogere kwaliteit/prijs modules.

Zie foto:

1724591585655.png


1724591614506.png


Ik zou ook de koffer van 7u kunnen kopen tweedehands en mijn moog rack kunnen houden, financieel maakt dat het meeste sense, maar is ook wat rommeliger en groter in de thuisstudio.

Ik heb een eerste opzet voor de 9u 104hp case gemaakt. De proton is hierin centraal. Dikke kans dag dit allemaal weer veranderd uiteraard.


Hoe dan ook, ik moet denk ik eerst wat spullen verkopen en de knoop doorhakken over de case.
 

Attachments

  • 1724591938286.png
    1724591938286.png
    603,9 KB · Bekeken: 8
Deze schone dame heeft haar entree gemaakt:
20240828_183749.jpg

Daarnaast ben ik sinds het starten van deze thread eigenaar geworden van:

MXMXMX Ornaments and Crime
2hp VCA
Piques (kloon)
Dreadbox Utopia
Dreadbox Psychosis
Dreadbox Dystopia
Soundforce s-707

Ik heb afscheid genomen van de braids (kloon) en Tiptop forbidden planet in een ruil, de rest is allemaal tweedehands. Volgende week ga ik ws mijn 2hp tune (met kapot lampje) ruilen voor een sequential switch.

nu nog een case uitbreiding of nieuwe case!
 
Vandaag een MI ripples en ears binnen gekregen.

Nog steeds op zoek naar een case. Ik kwam deze tegen:

1725486905958.png


239,- voor 6u 62hp met 16 aansluitingen...

Ik heb er dit voor bedacht:

Ik heb de meeste modules al, op 4 na. Ik zou dit dan thuis gebruiken met mijn moog 3 tier rack 60hp aan eurorack modules. Daarnaast heb ik dan ook een grandmother en een 0 coast als aanvullende semi modulars en als toetsenbord/sequencer. Daarnaast de SQ-64

Maar het is natuurlijk wel leuk om deze draagbare case ook los te kunnen gebruiken, al zal dat meer de uitzondering dan de regel zijn. Ik zie mezelf voorlopig niet op een podium staan, het is meer om naar bekenden mee te nemen om tracks te bouwen, met behulp van een sequencer. Ik zou dan ook mijn Tr6s meenemen voor meer conventionele drumcomputer sounds en samples.

Ik ben benieuwd wat jullie missen in de opzet. Dikke kans dat ik erop uit kom dat deze case gewoon te klein is.aar het spreekt me aan dat het zo draagbaar en betaalbaar is en dat hetbqua breedte goed matched met mijn moog 60hp rack.
 
Back
Top