Een synth op basis van magnetische versterkers?

Voor audio toepassingen heb je geen heel hoge frequenties nodig, dus dat is geen probleem. En dat de zaak zich net als bij radiobuizen even moet instellen geeft voor een experimenteel apparaat ook niets.
 
Off Topic:

Die ken ik ja! Daar heb ik op een ander forum nog hoogoplopende discussies over gehad. Het is op het eerste gezicht te zot voor woorden dat de energie niet via de draden maar door de ruimte daaromheen van de batterij naar de de lamp vloeit, maar toch is dat is wat er gebeurt. Discussie over de Poynting vector graag in een eigen topic, want dit is explosieve materie.

Het gaat idd zeer tegen de intuïtie in.

Hier word het heel goed uitgelegd.


Poynting vector - Wikipedia

Sorry voor de ruis.
 
Het bestelde tweedehands standaardwerk is zojuist aangekomen in een heel bijzondere verpakking ;) :

boek.JPG


Maakt niet uit, op de omslag na is het nog in uitstekende staat, en ook niet te duur.
 
Ben nu bezig met een eenvoudige Falstad module voor een praktische spoel (dus met verzadiging en hysteresis). Vraag is nog even wat handige waarden zijn voor de zelfinductie L, de ohmse weerstand R, en de verzadigingsstroom I voor de stuurspoel van onze saturable inductor.
 
Waarden die ongeveer overeenkomen met wat je mag verwachten als je het in het echt maakt. Ja, dat is nog weinig concreet. ;)
 
Ik kan dat later allemaal nog aanpassen, maar ik moet nu toch ook ergens mee beginnen. En wel het liefst met waarden die voor de doe-het-zelver later gemakkelijk realiseerbaar zijn. ;)
 
Ik kan je alleen even een gedachte experiment meegeven.
Als het toch een synth moet worden.. zou ik mechanica niet uitsluiten. offset deflectie gebruiken voor bundelen. Koelen...




Screenshot 2024-07-11 at 17.57.09.png
 
Ik vrees dat Falstad niet krachtig genoeg is voor het bouwen van een realistische saturable reactor simulatie. Onderstaande doet wat het moet doen, maar je hoeft maar iets aan de ingestelde waarden te veranderen en de simulatie loopt vast... :(

 
Zit op de telefoon, maar bedoel je dat de software vastloopt, of dat de simulator geen output meer geeft?
 
De simulatie stopt bij lastiger instellingen direct of na enige tijd met de melding "Convergence failed!". Ik overweeg nu om Micro-Cap maar eens uit te proberen...
 
Ja, kan zijn dat een andere simulator modellen gebruikt die in dit geval beter werken. En andere oorzaak is wellicht de tijdstap, ik lees dat een te kleine tijdstap ook een oorzaak van deze fout kan zijn in simulatoren.
 
En andere oorzaak is wellicht de tijdstap, ik lees dat een te kleine tijdstap ook een oorzaak van deze fout kan zijn in simulatoren.

Dat zal ik dan nog uitproberen. mijn idee was om de tijdstap met het oog op de nauwkeurigheid juist zo klein mogelijk te nemen. Nog wat verder getest, en inderdaad werkt die beter met een kortere tijdstap. Maar het resultaat verschijnt dan wel tergend langzaam...
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top