Garden of Zen

Hmm, dat kan nog wat tegenvallen.. zoveel visuele feedback krijg je niet, in stereo-mode EQ je zoals je dat (waarschijnlijk) gewend bent.
Zoals je gewend bent? :D
Jullie denken allemaal veel te ingewikkeld, ik heb Ableton nu een jaar of 5 en ik heb toch zeker al twee keer van EQ gebruik gemaakt.
Maar als je zulke goeie tracks maakt als mij dan heb je dat ook helemaal niet nodig natuurlijk. :D

Dus je boost of cut een frequentie(-band), over het gehele stereo-beeld.

In mid-side-mode kies je wat je EQ't, en je hebt dan twee keuzes: het midden (alle audio die links en rechts identiek is, oftewel mono én gecentreerd), of de zijkanten (alle overige frequenties, die rechts en links verschillen).

Galm grossiert aan de zijkanten - daarmee creëert het de illusie van ruimtelijkheid, en vandaar dus ook de tip om mid-side te proberen, en dan specifiek de side.

Makes sense? Geef gerust aan
Dit klinkt wel logisch en ik kan me er zeker iets bij voorstellen.
Ik ga zodra ik er even zin in heb met deze track even wat uitproberen want ik ben ook niet tevreden met zoals ie nu is qua track en sounds of misschien maak ik wel een nieuwe in deze stijl mét EQ.
In ieder geval bedankt want als dit echt veel aan diepte scheelt dan zou ik daar best blij mee zijn en het klinkt dat als niet veel werk en/of erg ingewikkeld om een goed resultaat te behalen.
 
Ook niet buiten Ableton? Je hifi-setje met een smiley? :)
Nee, dat was vroeger op de autoradio, lang geleden. :)
Mijn versterker is zo'n ding waar je niets op kan regelen, geen balans, bass of treble.
Vroeger in 1974 van m'n eerste paar maandsalarissen m'n eerste echte hifi versterker bij elkaar gespaard, een Luxman SQ700X, die had een bass en treble regeling per kant en kantelfrequenties, ja het was wat, dat vond iedereen geweldig toen. :D

Have fun!
Komt goed!
 
Ik werk met Ableton ja.


Mien jong, zozo, ik ben 66 en jij? :D

Mien jong slaat op je bewustzijn, niet op je lichaam :D
39 hier inmiddels!
Ik werk met Ableton ja.


Mien jong, zozo, ik ben 66 en jij? :D


Dit komt wel verwarrend over. :? :D
Maar wellicht als ik het voor me zie in Ableton dat het dan meteen een stuk duidelijker is, thanks!

Ik vroeg me als 'ns af hoe sommigen zo'n mooi diep stereoveld krijgen dus dit lijkt me een mooie tip, ga van de week wel 'ns kijken.
Kan best zijn dat ik van de week nog een remix maak van de track met eventueel nog andere sounds hier of daar, de geposte track was ook niet geheel naar m'n zin maar ik ben geen type die keer op keer weer zit te peuteren in een track, mijn tracks komen niet verder dan het forum dus dan ben ik niet zo perfectionistisch, waar sommigen uren zitten te schaven in de mix is het bij mij meestal snel klaar.

Ja, zo krijg je idd dat diepe stereoveld. Alleen om een écht goed stereoveld te krijgen moet je soms ook stukken juist verzwakken ipv versterken uiteraard, en sowieso een goede 'input' hebben voor de EQ. Das logisch.
Maar jouw track is al prima in orde verder wat dat/mij betreft. Een beetje klooien met m/s-EQ zou wonderen kunnen doen wellicht om dat diepere stereoveld er meer in te brengen. Vraagt zo'n Zen-track wel naar m.i.
 
Ja, zo krijg je idd dat diepe stereoveld. Alleen om een écht goed stereoveld te krijgen moet je soms ook stukken juist verzwakken ipv versterken uiteraard, en sowieso een goede 'input' hebben voor de EQ. Das logisch.
Maar jouw track is al prima in orde verder wat dat/mij betreft. Een beetje klooien met m/s-EQ zou wonderen kunnen doen wellicht om dat diepere stereoveld er meer in te brengen. Vraagt zo'n Zen-track wel naar m.i.
Ja, zo'n track kan zoiets wel gebruiken, ik ga er binnenkort mee aan de gang.
 
Dank jullie voor de positieve reakties!


Ik ben al een tijdje gescheiden dus helaas want ik zou het erg leuk vinden als ik een vrouw zou kennen met een redelijke stem die af en toe wat wil inzingen.
Ik hou ook erg van funky tracks en daar zou een swingende vrouwenstem goed inpassen, misschien dat ik AI 'ns een keer daarvoor ga gebruiken, sommigen zullen daar wel een probleem van maken maar ik zou graag gebruik van een vrouwenstem willen maken.
In ieder geval heb je met deze track even een relaxmoment gehad, top!

Dat was precies de bedoeling, lekker toch!

Mooi dat je kon relaxen met de track!

Ja, ik ben aardig produktief momenteel en ik heb alweer een idee voor een track dus wie weet komt er weer wat aan.
Het leuke vind ik dat het zo verschillend kan zijn, het is maar net in welke mood ik ben.
Ik weet wel iemand voor je. Ik vroeg het gisteren aan d'r: 'Ik lees wel eens op synthforum andere producers die aangeven graag iemand te zouden willen kennen als optie als ze eens een vrouwenstem nodig hebben. Lijkt jou dat niet wat (naast de samenwerking die ik wel eens met d'r doe), en ze gaf aan dat dat d'r wel leuk lijkt. Kan je er wel mee in contact brengen.
 
Ik weet wel iemand voor je. Ik vroeg het gisteren aan d'r: 'Ik lees wel eens op synthforum andere producers die aangeven graag iemand te zouden willen kennen als optie als ze eens een vrouwenstem nodig hebben. Lijkt jou dat niet wat (naast de samenwerking die ik wel eens met d'r doe), en ze gaf aan dat dat d'r wel leuk lijkt. Kan je er wel mee in contact brengen.

Oh tof van je, ze heeft in ieder geval een hele mooie stem maar zij klinkt wel heel professioneel en ik ben hobbyist dus als zij verdiensten verwacht voor haar zang (wat ik me kan voorstellen) dan laat ik de beurt voorbij gaan want ik breng geen muziek uit, ik post alleen op het forum.
Maar als zij het leuk vindt om af en toe 'ns iets in te zingen gewoon omdat ze muziek leuk vindt dan is dat prima natuurlijk en als ze eventueel eigen teksten maakt of wil meedenken aan een track, dat lijkt me leuk, wie weet kunnen we dan zo nu en dan 'ns een projectje samen doen?
Ik hoor wel van je wat de bedoeling is.
 
Oh tof van je, ze heeft in ieder geval een hele mooie stem maar zij klinkt wel heel professioneel en ik ben hobbyist dus als zij verdiensten verwacht voor haar zang (wat ik me kan voorstellen) dan laat ik de beurt voorbij gaan want ik breng geen muziek uit, ik post alleen op het forum.
Maar als zij het leuk vindt om af en toe 'ns iets in te zingen gewoon omdat ze muziek leuk vindt dan is dat prima natuurlijk en als ze eventueel eigen teksten maakt of wil meedenken aan een track, dat lijkt me leuk, wie weet kunnen we dan zo nu en dan 'ns een projectje samen doen?
Ik hoor wel van je wat de bedoeling is.

Nee hoor, geen beroepszangeres, en vraagt er ook geen geld voor. Doet het gewoon met liefde voor muziek. Heeft idd een mooie stem. Ze heeft wel de stukjes heel wat keren overnieuw van me moeten doen, want ik neem zelf niet met minder genoegen dan met heulemoal top :P Maar goed, dat hoort er natuurlijk bij als je een zangproject doet.
De tekst in het nummer heeft zijzelf geschreven en is een heel persoonlijke tekst. Ik heb alleen het instrumentale deel gedaan, de melodieën en zo verzonnen bij de tekst, en dat voor haar voorgezongen zodat zij dan weer dat voorbeeld kon volgen etc. Maar de tekst en het idee kwam helemaal van haar. Leuk mens om mee samen te werken!
Heb d'r gesproken iig, en het lijkt d'r leuk om wat voor je te doen als je het nodig hebt. Mocht je d'r facebook geven. Heb je dat zelf ook, Facebook?
 
Laatst gewijzigd:
Nee hoor, geen beroepszangeres, en vraagt er ook geen geld voor. Doet het gewoon met liefde voor muziek. Heeft idd een mooie stem. Ze heeft wel de stukjes heel wat keren overnieuw van me moeten doen, want ik neem zelf niet met minder genoegen dan met heulemoal top :P Maar goed, dat hoort er natuurlijk bij als je een zangproject doet.
De tekst in het nummer heeft zijzelf geschreven en is een heel persoonlijke tekst. Ik heb alleen het instrumentale deel gedaan, de melodieën en zo verzonnen bij de tekst, en dat voor haar voorgezongen zodat zij dan weer dat voorbeeld kon volgen etc. Maar de tekst en het idee kwam helemaal van haar. Leuk mens om mee samen te werken!
Heb d'r gesproken iig, en het lijkt d'r leuk om wat voor je te doen als je het nodig hebt. Mocht je d'r facebook geven. Heb je dat zelf ook, Facebook?
Ah, da's leuk wie weet dat we een keertje wat proberen.
Helaas heb ik geen facebook, ik stuur je even een pb
 
Klinkt heel fijn.. :mega: wat een sfeer geven dit soort authentieke klanken altijd.. helemaal ZEN ja..
Het geluid van de klankschalen klinkt wat droog ja.. las dat er toch reverb op zit.. misschien ook moelijk om zoiets met een reverb ruimte te geven daardat niet zoveel boventonen in de harmonischen zitten?
 
Klinkt heel fijn.. :mega: wat een sfeer geven dit soort authentieke klanken altijd.. helemaal ZEN ja..
Het geluid van de klankschalen klinkt wat droog ja.. las dat er toch reverb op zit.. misschien ook moelijk om zoiets met een reverb ruimte te geven daardat niet zoveel boventonen in de harmonischen zitten?
Dank je Patrick!
Ja, de mix is ook nog niet lekker en ik ga er opnieuw aandacht aan schenken en wellicht met wat nieuwe sounds ook.
Dit was een beginnetje maar er komt nog een nieuwe versie, waarschijnlijk zodra ik m'n track af heb waar ik nu mee bezig ben die hint naar die vroegere aktieseries op de zaterdagavonden toen we alleen nog Nederland 1 en 2 hadden. :)
 
Dank je Patrick!
Ja, de mix is ook nog niet lekker en ik ga er opnieuw aandacht aan schenken en wellicht met wat nieuwe sounds ook.
Dit was een beginnetje maar er komt nog een nieuwe versie, waarschijnlijk zodra ik m'n track af heb waar ik nu mee bezig ben die hint naar die vroegere aktieseries op de zaterdagavonden toen we alleen nog Nederland 1 en 2 hadden. :)
oh.. :okdan: take care!!
 
Al geëxperimenteerd met mide-sight EQ?
Nee nog niet, zie de vorige comments.
Eerst de track afmaken waar ik nu mee bezig ben en dan ga ik terug naar deze want behalve de EQ wil ik er ook een andere track van maken, wel zen natuurlijk maar langer en ook misschien wat andere sounds.
 
Back
Top