Hoe gebruik jij correctie software voor jouw akoestiek?

kobuz

Ouwe rot
Lid sinds
11 oktober 2012
Berichten
3.383
Locatie
Eindhoven
Zet jij ALTIJD de calibratie aan van bv Sonar works of Arc? Of gebruik je een eigen EQ om te compenseren? Of gebruik je het alleen af en toe ter controle? Luister je ook muziek met de calibratie aan?

Waarom deze vraag? Gisteren mijn studio gemeten met Sonar works en kwam erachter dat ik behoorlijk veel laag heb. Dat verwachtte ik ook al, maar dat het zo erg was had ik niet verwacht (zowel met als zonder sub). Als ik de calibratie aanzet is het geluid zo bizar anders, dat me dat wel een tijdje gaat kosten om aan te wennen. Het fijne BOOMMMM geluid waar ik van hou in muziek is gewoon weg en ben benieuwd of ik daar niet te hard voor ga compenseren als ik die calibratie aan laat staan.

Meting met sub:
1717657560011.png


Zonder sub:
1717657598494.png
 
Het is mijn mening, en waarschijnlijk iets waar niet iedereen het mee eens is hier… Maar wanneer je het systeem waar je mee werkt goed kent, bijvoorbeeld aan de hand van andere muziek die je er op luistert, dan zal correctie software niet het gouden ei zijn. Althans voor mij. Een klein beetje correctie zou misschien bepaalde bass ophoping en andere dingen mooi kunnen wegwerken waardoor het wat strakker klinkt en rustiger aanvoelt voor je oren. Juist de aanvulling in het laag, wat je zelf ook omschrijft prettig te vinden, heeft er voor gezorgd dat ik beter ben gaan mixen. Op het moment gebruik ik een hoofdtelefoon voor het mixen, en met correctie software klinkt dat ding als een natte krant. Snap zelf ook nooit zo goed waarom mensen zo graag een neutraal mogelijk afluister systeem willen hebben. Wellicht is het onwetendheid van mijn kant? Om terug te komen op je vraag, zou ik er mee spelen/afwisselen tijdens de mix/master fasen. Wat is de reden dat je dit bent gaan gebruiken? Uit noodzaak (eind mixen die slecht klinken), of nieuwsgierigheid?
 
Ja ik ken het wel... Bij mij geeft ie ook aan veel laag te hebben, terwijl ik m op t oor redelijk conservatief had afgesteld. Wanneer ik te weinig laag hoor (gevoelsmatig) ga ik net als jij noemt over compenseren en draai ik er teveel laag in, met als gevolg dat het een zompige brei is op andere systemen. Wat ik een tijdje gedaan is de middenweg zoeken. Je kan 1: de dry wet mix van de correctie aanpassen of 2: per frequentieband zelf aangeven of ie moet versterken of verzwakken, ik geloof met een blauw schuifje boven je graph.

In de praktijk komt het er bij mij op neer dat ik de software soms een beetje irritant vond en ik die na een computerprobleem niet meer opnieuw geïnstalleerd heb. Ik mis het eigenlijk niet...
 
Wat is de reden dat je dit bent gaan gebruiken? Uit noodzaak (eind mixen die slecht klinken), of nieuwsgierigheid?
Goeie vraag. Vooral nieuwsgierig, maar toch ook wel met het vermoeden dat ik te veel laag heb en daardoor daar veel meer tijd in steek dan nodig zou moeten zijn. Ik gebruik het overigens dus nog niet, maar ben het dus aan het overwegen.

Een klein beetje correctie zou misschien bepaalde bass ophoping en andere dingen mooi kunnen wegwerken waardoor het wat strakker klinkt en rustiger aanvoelt voor je oren.

Wat ik een tijdje gedaan is de middenweg zoeken.
Dat zou inderdaad ook kunnen, kijken of ik ergens tussenin kan zetten, wat misschien wel helpt met mixen, maar er niet voor zorgt dat ik ga over compenseren.

n de praktijk komt het er bij mij op neer dat ik de software soms een beetje irritant vond
De reden dat ik nu dus weer kijk is vanwege de IK Multimedia Arc Studio, die zet je tussen geluidskaart en speakers en is set and forget. Dat spreekt me wel aan, had alleen niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn (als ik volledige compensatie doe). Vandaar dat ik benieuwd ben naar hoe anderen hier mee om gaan.
 
Staan je speakers dicht bij de muur?

Mijn speakers hebben het laag vrij vlak.
Als ik daar de bas goed hoor dan is hij overal dik.
Als je speaker te veel bas geeft dan zullen je mixen wellicht juist te weining bas krijgen.
 
Wellicht staan ze te dicht bij de muur, staan er in ieder geval wel wat vanaf op stands, ik gok een cm of 30 a 40. Zijn HEDD 05s met de baspoort wel aan de voorkant. En ik heb inderdaad vaak dat ik denk dat ik juist te weinig laag heb als ik mijn tracks ergens anders hoor.

Als ik daar de bas goed hoor dan is hij overal dik.
Wel een goeie dit, misschien moet ik op zoek naar een instelling waar het EN dik klinkt voor mij, maar ook ergens anders. Zoals eerder al aangegeven, ergens tussenin gaan zitten.

Bedenk me nu dat ik ook nog met de low-shelf filters van de hedds en het volume van de sub kan spelen om evt een en ander te verbeteren.
 
Ik gebruik ook geen correctie software.
Denk eerlijk dat speaker simulaties, correctie software ed een beetje slangenolie zijn.
Een kleine correctie op de masterbus met een doel is weer wat anders.
Heeft wel zin om eens je kamer door te sweepen zodat je de problematische frequenties kunt zien.

Mijn speakers klinken ... klinisch... Yamaha HS8's
Als een mix er niet goed op klinkt klinkt het nergens.
Professionele afgemixte/masterder tracks klinken er allemaal goed op.

Ik ben beter gaan mixen door mijn muziekaal gehoor te verbeteren en mijn apparatuur goed te leren kennen.
Zo kan ik fijne mixen op een HD25 maken.
Die ken ik heel goed. Echt jaren mee ge-dj'ed en geproduceerd en muziek op afgeluisterd.

Tja

1717677833875.png



ik ben niet voor prettige sound.
Maar een systeem waar je alles goed kunt horen maar wel lang genoeg op kan werken.
Een systeem wat je kent.

Als je dan correctie software wil gebruiken zorg dan eerst voor het beste geluid voor de correctie en daarna wellicht een kleine correctie aanpassen.

Maar goed het is maar mijn persoonlijke insteek.
Er zijn vele wegen naar Rome.
 
Bij mij vertaalt het beter met Sonarworks aan. dwz: de mix klinkt op andere systemen ongeveer als in mijn setup. Ik denk dat het vooral een low-end issue is en als je muziek niet zo kritisch is op dat gebied kun je waarschijnlijk ook wel zonder. Ik schrok in eerste instantie ook van het enorme verschil in het laag. Echte antwoord op de vraag of het klopt of niet is de moeizame weg van testen van jouw mixes op verschillende systemen, wel leerzaam natuurlijk, over meer dan alleen Sonarworks. Het is in eerste instantie wel even wennen.
 
Ja goed punt. ik mix mijn low-end niet op de monitors.
Hoewel ik wel een truuk heb.
Lowend doe ik vaak op de koptelefoon.

Ik maak geen dance ofzo.
Dus iid mijn muziek heeft geen nadruk op laag.
 
Ik hou wel van een stevige pot techno, maar ook in andere stijlen vind ik een lekker aanwezig laag altijd fijn. Ben in ieder geval al blij met de antwoorden hier, geeft me de motivatie om hier wat meer in te duiken :)
 
Ja. Soundworks staat altijd aan in m'n home-studio.
Zo zit ik veel dichter bij het gewenste geluid als ik m'n tracks afspeel op de genadeloze soundsystem in de grote pro-studio.

Aka: met correctie software heb ik meer controle over het finale geluid.
 
je kan denken ik ken mn speakers wel enzo. maar je gaat altijd mixen op je gehoor wat je t lekkerste vindt
ook als je sommige dingen niet goed kan horen op je systeem zul je die misschien per ongeluk eens goed mixen, maar je kan er niet op rekenen
ik had eerder sonarworks, veel beter dan niks, maar nu heb ik MA1 van neumann en dat is goddelijke shit
een hele goede ruimte en/of roomcorrectie is bijna nog wel belangrijker dan speakers vanaf een bepaalde prijs
 
Als je het beter wilt aanpakken kun je REW downloaden en een meting doen in realtime. Terwijl de meting aan de gang is, kun je de monitoren en/of bureau verschuiven om frequentie lineariteit te verbeteren. Dit is zo'n beetje het eerste wat men doet wanneer kamerakoestiek behandeld moet worden. En REW heeft veel meer mogelijkheden en geeft meer details.
 
O cool, morgen uitproberen. Heb nu 3 metingen en wil nog eea uitproberen, maar die 30 metingen elke keer zijn wel flink irritant hehe
 
Als je het beter wilt aanpakken kun je REW downloaden en een meting doen in realtime. Terwijl de meting aan de gang is, kun je de monitoren en/of bureau verschuiven om frequentie lineariteit te verbeteren. Dit is zo'n beetje het eerste wat men doet wanneer kamerakoestiek behandeld moet worden. En REW heeft veel meer mogelijkheden en geeft meer details.
He-le-maal mee eens. Meten en positiebepaling zou de eerste stap moeten zijn, want het is waar de meeste winst te behalen valt. Dan akoestische behandeling, en dan pas ruimtecorrectie.
 
Het liefst zou ik inderdaad alles leeg halen en volledig optimaliseren als studio, maar dat zit er helaas niet in. Don't push your luck zeggen ze wel eens ;). Heb ook even naar REW gekeken, maar dat gaat me voor nu de pet toch wat te boven. Das misschien interessant om een keer te doen als ik evt wel alles overhoop kan gooien en dan iemand erbij hebben die er net wat meer verstand van heeft.

Anyway. Ik heb nu mijn speakers iets verder van de muur (nog steeds maar 20cm...) en uit de hoeken gehaald, waardoor ik nu ook goed in het midden kan zitten van de speakers. Subwoofer volume wat naar beneden en op de hedds de lowshelf op -1 en de highshelf op +1. Dat heb ik nog eens gecheckt met sonarworks en ziet er zo uit.

3 andere instelllingen + positie.png


Volgens mij al wel wat beter dan wat ik had:
1 .png
 
Ik had hetzelfde, wilde er vanaf zijn en gewoon weer produceren ipv dagen bezig zijn met gedoe. Is ook een beetje afhankelijk of je het leuk vind en handig bent met de akoestische techniek. Het hoeft (kan) volgens mij ook niet 100% te zijn. Wat wel slim kan zijn is met een goede koptelefoon checken of SW je de goede kant opstuurt (en volgens mij hoeft dat geen koptelefoon van honderden euro's te zijn -ik heb wel zoveel uitgegeven en denk dat dat wat overkill was- ). Als het goed is merk je dan niet heel veel verschil tussen mix over koptelefoon en via de monitors met SW er op.

Ik herinner me nog de tijd voordat ik SW gebruikte waarbij mijn Kick-Bass op mijn zitplek geweldig klonk en op andere systemen heel anders en veel slechter, dat was erg frustrerend. Voor echte professioneel productieniveau moet er natuurlijk nog wel wat meer gebeuren maar dan praat je over heel ander kostenplaatje.
 
yes ziet er beter uit kwa bass nu de speakers verder van de muur staan.
Verbaasd me dat het invloed over het hele spectrum lijkt te hebben.
Ziet er nu vlakker uit.

Zelf heb ik wel panelen.
Dit is puur om de reverb level naar beneden te halen.
Het galmde te veel, maar wel een hele mooie akkoestiek.
Nu kan ik er er goed instrumenten opnemen.
 
Verbaasd me dat het invloed over het hele spectrum lijkt te hebben.
Ziet er nu vlakker uit.
tov de eerste meting ook wat instellingen op de monitoren en woofer aangepast. Klinkt met calibratie aan nu een stuk prettiger. Vooral die spike op 110 is irritant als de calibratie uit staat. Nu weer met wat anders verder, later nog eens verder kijken.
 
Back
Top