Juno-X/Jupiter-X & Roland Cloud

Ben toch ook stiekem nieuwsgierig naar de Roland Cloud thingy...
al was het maar voor de Drum Machine Collectie en de JD-800...
 
Die Jupiter x zal een goede keuze zijn. Om het nog wat moeilijker te maken zou ik ook nog de prophet rev 2 overwegen. Erg leuke synth ook, zonder gehannes met software ;)
 
Ja, maar dan heb je 'alleen maar' een analoge synth, en bovendien een weinig spannende imo (de Prophet '08/Rev 2 en afgeleiden vind ik de minst karaktervolle synths van Sequential).
 
Hoe makkelijk is de bediening eigenlijk van de digitale klassiekers JD-800 en XV 5080 op de Juno/Jupiter X ?
Dat zijn toch behoorlijk afwijkende synths van de oude analoge bakken waar de interface beter voor geschikt lijkt.
 
Ik vind de interface van de Jupiter-X best te doen. Zeker in combinatie met de overlays. Het dekt enkel de meest gebruikte parameters van de oscillators, filters, LFO’s, envelopes etc. De overige parameters kunnen via het menu bereiken. Sinds OS 3.0 is dat sterk verbeterd. En je hebt per model een editor. Die werkt prima.
 
Eigenlijk tweedehands is de X een geweldige aankoop.De tweedehands van het jaar.
En je laat 2 dezelfde klanken horen van de X,en je zegt dat de ene een originele is van de 8 en de andere de X.Ik zou de commentaren wel is willen horen.😁
 
Eigenlijk tweedehands is de X een geweldige aankoop.De tweedehands van het jaar.
En je laat 2 dezelfde klanken horen van de X,en je zegt dat de ene een originele is van de 8 en de andere de X.Ik zou de commentaren wel is willen horen.😁

Van nature ga ik liever voor vintage (wat ik niet koop verder maar toch), maar voor de Jupiter X zou ik wel een uitzondering maken. Denk dat het zo'n complete synth is waardoor je echt waar voor je geld krijgt.

Roland Cloud vind ik trouwens ook primadeluxe.
 
Ik heb hier al eens geopperd om en blind contest te doen. Ik denk dat ik het zelf niet kan horen. Mij maakt het ook niks uit, als het maar lekker klinkt. Toch?
Een contest voor wie?Wie heeft er een JP-8 gehad of heeft er één?En zelfs 2 identieke JP's klinkt ook al verschillend.Dat heb je met analoog.
Beter tussen Roland ACB en Zencore van een JP houden.
 
Een JP8 klinkt anders dan een JPx.
De Jupiter X klinkt beter en past beter in een moderne studio.

Alleen als de Jupiterx in dezelfde studio staat op dezelfde effecten als mijn jup8 zal ik ze kunnen blind herkennen.

Op een vreemde jup8 in een vreemde studio zal ik de blindtest falen, ze klinken anders maar niet anders genoeg.

Bijna iedere jup8 eigenaar kent de rauwe klank van zijn eigen Jp8 niet, je gebruikt hem nagenoeg nooit zonder externe effecten.

Vergelijken is onozel in mijn opinie een jupx is een jupx en niets anders. het is uniek.
 
Wat kan de Jupiter X wat de Fantom niet kan? (in het kort)
De Jupiter X is meer een old school synth en de fantom is een werkstation.

Het voor de hand liggende grote verschil is dat de Fantom een werkstation is, een sequencer, analoog filter, sampling, en meer uitbreidingen. De N/Zyme-uitbreiding, Hammond-stijl orgel, V Piano en ACB-modellen van de Jupiter 8 en SH 101 zijn niet beschikbaar op de Jupiter X. Er is echter geen vocale designer model beschikbaar op de Fantom.
Ze klinken allebei geweldig.De looks van e X is fantastisch.De fantom is meer gericht op studio gebruik en midi besturing.Er is ook een prijs verschil,de Fantom is redelijk wat duurder.
Het zijn geen originele geluiden van de echten, maar zijn echt close.En of je met de echte, originele synt's je een betere songwriter ga maken?
 
Ik heb het hele Jupiter-X / Juno-X dilemma inmiddels helemaal laten vallen. Na ze beiden gehoord te hebben kon het me eigenlijk niet echt overtuigen. Ik heb softsynths die min of meer hetzelfde klinken. De rompler sounds vond ik wel aardig, maar ook daar heb ik al een alternatief voor. Ik was vooral geinsteresseeerd in de Juno / Jupiter emulatie.
Vreemde move van mij misschien, maar ik heb het over een hele andere boeg gegooid door een Hydrasynth Deluxe te kopen. Daar kan ik voorlopig wel mee uit de voeten. Geweldige synth.
 
Back
Top