Juno-X/Jupiter-X & Roland Cloud

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.019
Locatie
Barendrecht
Ik overweeg de aanschaf van een Juno-X of een jupiter-X. Er zijn me echter een paar dingen niet helemaal duidelijk en dat heeft vooral te maken met Roland Cloud.
Ik ben geinteresseerd in de expansiemogelijkheden van de Juno-X en de Jupiter-X. Kan de Jupiter-X bijvoorbeeld de Juno 60 expansion hebben en de Juno-X de Jupiter expansion? Ook wel benieuwd naar de JX8P etc. Dus welke synth kan welke expansions hebben en welke zijn factory geinstalleerd?
Om het antwoord op deze vragen te vinden ben ik gaan kijken op Roland Cloud. Ik heb daar een accountje aangemaakt en hoopte daar de mogelijkheden te vinden en vooral de prijzen van de expansions. Die vind ik namelijk nergens.
Ook kreeg ik meteen een vraag op de cloud voor een lidmaatschap.

- Heb ik altijd een lidmaatschap nodig op Roland Cloud om expansions te kunnen gebruiken? Want ik heb helemaal geen zin in een maandelijks lidmaatschap.
- Werken de expansions ook zonder ROland Cloud?
- Wat kosten die expansions? Ik kan dat nergens vinden.

Ik hoop dat iemand die vragen kan beantwoorden.
 
Hier staat ongeveer alles: Roland - Roland Cloud Membership

Vanaf een Pro account heb je de model expansions*. Wil je geen betaald abo, dan kun je lifetime keys kopen. Dit kun je doen via de Cloud Manager, daar kun je ook de prijzen zien. Je hebt altijd een Roland Cloud account nodig, maar bij lifetime keys kan dit dus ook een gratis account zijn.

* EDIT - Schijnbaar moet je die voor de hardware alsnog los kopen, zie de posts van Tom 32 hieronder.
 
Laatst gewijzigd:
Je hoeft geen betalend account (core) te hebben om expansions te kunnen aanschaffen.

Er zijn verschillende soorten plugins en expansions.
In de Juipter X/Xm zitten standaard de Jupiter-x, Jupiter-8, Juno-106, SH-101, JX-8P, XV-5080 en RD Piano.
De JD-800 en Vocal Designer zijn los te verkrijgen en kosten elk $ 149,-
Voorts zijn er nog een aantal EXZ uitbreidingnen voor elk $ 19,99

In de Juno-X zitten standaard de Juno-106, Juno-60, XV-5080 en RD Piano.

De Jupiter-8, SH-101, JX-8P, JD-800 en Coval Designer kunnen er voor $ 149,- per stuk worden bijgekocht.
Ook de EXZ kunnen in de Juno-x worden geladen voor elk $ 19,99

De expansion models zijn in software versie onderdeel van Zenology.
Om Zenology pro te kunnen draaien heb je wel een pro abonnement nodig.
 
Vanaf een Pro account heb je de model expansions

Alleen voor Zenology volgens mij. Voor de hardware expansions moet altijd betaald worden.
 
Alleen voor Zenology volgens mij. Voor de hardware expansions moet altijd betaald worden.
Oh echt? Ik dacht dat net als bij de 'Plug Outs' je deze ook meteen op de hardware kon zetten. Maar zou kunnen hoor, ik heb geen ervaring met dat stukje Roland ecosysteem. Lekker duidelijk.
 
Oh echt? Ik dacht dat net als bij de 'Plug Outs' je deze ook meteen op de hardware kon zetten.

Het is een beetje schimmig, want bij de Fantom zijn de klassieke abm expansions gratis, maar de acb expansions zijn weer onderdeel van de betaalde EX upgrade.
De ACB Plugouts voor System-1 en System-8zijn ook altijd betaald, maar heb je wel meteen ook de software versies.

Bij de Fantom-0 zijn de klassieke expansions betaald en de EXZ en Super Natural Acoustic gratis.
 
De ACB Plugouts voor System-1 en System-8zijn ook altijd betaald, maar heb je wel meteen ook de software versies.
Ik kan vanuit Cloud Ultimate alle ACB Plugouts van de System-1 gewoon naar mijn System-1m schrijven en voor de meeste heb ik niet betaald volgens mij. System-8 kan ik niet testen want die heb ik niet, maar ik heb daar sowieso wel alle software versies van.
 
Hartelijk dank voor alle info. Ik vind wel dat Roland het allemaal erg onduidelijk maakt en dat de info moeilijk op hun site te vinden is. Maar als ik het goed begrijp kan ik zonder lidmaatschap en kan ik de expansions dan aanschaffen voor 149 euro met een liftime key. Wel prijzig eerlijk gezegd. Ook jammer dat de Jupiter-X de Juno 106 expansion heeft en niet de Juno 60. Zou praktisch hetzelfde moeten zijn overigens. Ik twijfel een beetje tussen de Jupiter-X of de Juno-X. Nogal een fors prijsverschil, voor ogenschijnlijk vooral wat meer controls.
Ik lees ook dat beide synths de 5080 sounds aan boord hebben. Wat me daarbij dan niet helemaal duidelijk is, of daar ook alle edit mogelijkheden van de 5080 bij zitten. M.a.w. heb ik een volledige 5080 tot mijn beschikking, of alleen de sounds.
Ik verzuip ik ook een beetje in alle benamingen. Zenology, Zencore, ACB, Plugout etc. Ik ben geen synth groentje, maar wel een beetje een Roland groentje. Na de D50 en de JD990 is er bij mij geen Roland apparaat meer in huis gekomen. Dus op zich wel leuk me daar weer eens in te verdiepen.
 
Globaal:
  • Roland Cloud is de overkoepelende dienst waar alles onder valt.
  • Zencore is het huidige technische platform dat het meest gebruikt wordt in Roland spul. Hier zit de XV5080 basis in en de 'model expansions' vallen hieronder. Patches tussen Zencore instrumenten zijn meestal uitwisselbaar.
  • Zenology (Pro) is een softsynth op de Zencore basis.
  • ACB staat voor Analog Circuit Behaviour en wordt toegepast als softsynths en in de hardware Aira en Boutique reeks. De versies die je kunt uploaden naar de System-1(m) en System-8 worden 'PlugOuts' genoemd.
  • De Model Expansions van Zencore zijn minder CPU intensief dan de ACB instrumenten. Gevolg is meer polyfonie maar iets minder goede emulatie.
 
Helemaal helder nu. Hartelijk dank. ACB zit zo te zien niet in de Juno-X en Jupiter-X. Daar moet ik dan weer een Fantom voor kopen zie ik. Ze maken het er allemaal niet makkelijker op bij Roland. Maar de perfecte synth bestaat natuurlijk ook niet. Zit er trouwens nog een limiet aan het maximum aantal zencore expansions dat de Juno/Jupiter-X kan bevatten?
 
Maar als ik het goed begrijp kan ik zonder lidmaatschap en kan ik de expansions dan aanschaffen voor 149 euro met een liftime key.

Het wordt een stuk duidelijker als je de Cloud Manager download. Daarin staat alles per instrument op een rijtje.
 
Helemaal helder nu. Hartelijk dank. ACB zit zo te zien niet in de Juno-X en Jupiter-X. Daar moet ik dan weer een Fantom voor kopen zie ik. Ze maken het er allemaal niet makkelijker op bij Roland. Maar de perfecte synth bestaat natuurlijk ook niet. Zit er trouwens nog een limiet aan het maximum aantal zencore expansions dat de Juno/Jupiter-X kan bevatten?
Ik geloof ook niet dat alle ACB models in de Fantom kunnen, volgens mij alleen de SH-101 toch op dit moment?

De System-8 is de meest geschikte ACB host op dit moment, die kan ze allemaal hebben geloof ik.
 
Ik kan vanuit Cloud Ultimate alle ACB Plugouts van de System-1 gewoon naar mijn System-1m schrijven

Hm, ik zie nu dat ik in cloud manager op het moment helemaal niet zie óf en welk abonnement je nodig hebt voor hardware.
Bij de software zie ik dat wel trouwens.
 
Ik geloof ook niet dat alle ACB models in de Fantom kunnen, volgens mij alleen de SH-101 toch op dit moment?

De System-8 is de meest geschikte ACB host op dit moment, die kan ze allemaal hebben geloof ik.

Op het moment kunnen er ACB modellen van de Jupiter-8, JX-3P en SH-101 in de Fantom worden geladen.
Als ACB is wat je wilt is de System-8 inderdaad de beste oplossing.....of een dijk van een computer die de plugins moeiteloos draait natuurlijk.
 
Wat ik wil ligt er een beetje aan of de ACB's echt hoorbaar veel beter zijn dan de zencore's. Zo te zien is ACB een oudere techniek dan zencore, wat overigens niet altijd wil zeggen dat nieuwer beter is. Ik zoek een synth tussen de 1500 en max 2500 euro. Een synth met uitgebreide analoge mogelijkheden (en dan is Virtual Analog, mits goed, ook prima). Bijkomstig vind ik realistische geluiden zoals fraaie strings, piano's etc. ook erg fijn. Ik ben erg gescharmeerd van de Juno 60 en heb er spijt van dat ik de originele ooit weggedaan heb. De Juno 60 had echter wel tamelijk wat beperkingen en veel klonk al snel hetzelfde. Dus een at veelzijdiger synth zou fijn zijn. Als alternatief heb ik ook naar de Deepmind 12 gekeken, maar de polyfonie van de Juno-X spreekt me wel aan en uiteraard heb ik dan ook een groeter klankenpalet door de XV-5080 sounds. Dus ik hink een beetje op twee gedachten. Echt 100% analoog of een goede VA die niet extreem duur is. Ik heb zelfs nog gekeken naar de UB-XA, maar om een of andere reden kan dat ding me nog niet overtuigen. Het helpt ook niet dat hier in mijn buurt (Rotterdam) nergens een zaak zit waar ik e.e.a. kan uitproberen. Bax heeft nauwelijks wat staan en helemaal naar Goes rijden is niet iets wat ik even in een uurtje doe. Daarnaast heeft Bax ook geen Behringer meer, dus dat tesen is sowieso een uitdaging. Vooralsnog wil ik eerst eens kijken of ik ergens de Juno/Jupiter-X kan uitproberen.
 
Als je een allrounder wil, lijkt zo'n Jupiter of Juno me een prima keuze.
 
Wat ik wil ligt er een beetje aan of de ACB's echt hoorbaar veel beter zijn dan de zencore's.

ACB zou een authentiekere emulatie zijn tot op componentniveau, met als nadeel dat veel rekenkracht vereist is.
Als ik eerlijk ben, ik hecht zelf niet zo heel veel aan die 'puurheid', maar er zijn mensen die duidelijk een kwaliteitsverschil zeggen te horen.
Ik heb voor de grap weleens dezelfde patch geprobeerd te maken in de System-8 en Jupiter-X en helemaal hetzelfde kreeg ik ze niet, maar om nu te zeggen dat de ene beter klonk dan de ander.

Ik vind de System-8 een prima synthesizer en vooral ook het model van de System-8 zelf, maar ik ben het met Nap eens dat de JP-X of Juno-X prima allrounders zijn. Naast de modellen is er Zencore zelf waarmee zo'n beetje alles kan. Het is in feite een opgepompte XV engine met golfvormen, supersaw en heel veel samples.
 
Ik was heel erg gecharmeerd van de Jupiter x. had er bijna 1 aangeschaft.
Die uitbreidingen kan je gerust een jaar mee wachten, met al dat er standaard inzit ben je wel even zoet.

de jupiter en juno models zijn heel erg goed, de SH101 en JX8p zijn ook top.

Geen fan van de RD-piano en xv heb ik de originele niet,kan daar niets over zeggen.

Jupiter x model is het beste dat erin zit :{


De juno x is mooi maar de funfactor is veel lager, beter Jupiter x gaan
jm2c
 
Geen fan van de RD-piano en xv heb ik de originele niet,kan daar niets over zeggen.

Jupiter x model is het beste dat erin zit :{

Helemaal eens.
Het Jupiter-X model was een hele fijne toevoeging. Het Juno-X model zal vergelijkbaar zijn neem ik aan.
De RD-piano vind ik echt niet lekker klinken.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Mocht het je interesseren.Op tweedehands.be staan er een paar JP-X te koop; zo rond de 1600 euro.
 
Back
Top