De stapel met 'een begin' projecten

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.528
Locatie
Gelderland
Ik denk dat veel 'van ons' wel een stapel met halve projecten heeft liggen.
Een leuk loopje, paar variaties en meer niet.
En daar stopte het.

Ik probeer af en toe door die stapel heen te bladeren en verder te gaan met zo'n oud idee.
Dit is een goed voorbeeld van een jam die maar niet verder kwam. Negen pogingen later kwam er ineens inspiratie en stond er in no time een jam.
Deze keer niet voorzien van commentaar 'over de jam', maar over waar ik het net over had.

 
Heerlijke sfeer, mooi gedaan! 👏

Vraagje uit interesse: Hoe 'blader je door je stapel' in jouw setup en zorg je er in je hardware setup voor dat ieder project z'n originele settings qua mix en synths behoudt? Op mijn digitale mixer maak ik een nieuw project per nieuwe track aan, dus los van mijn patchbay-patch is dat stuk soort van 'total recall'. Maar qua synths is dat lastiger: bij veel synths kun je natuurlijk een preset opslaan en deze met een Program Change aanroepen aan het begin van een track (geen garanties dat die preset over 5 jaar nog bestaat). Ik zag een tijdje geleden een studio walkthrough van Kebu en hij deed per synth een SysEx-dump op de eerste bars van ieder project (in Cubase dacht ik). Dat was wat bewerkelijk maar wel vrij betrouwbaar, omdat je daardoor je presets extern opslaat in je DAW-project. Maar dat werkt niet in Ableton wegens geen volledige SysEx-support... En dan heb je natuurlijk altijd nog de synths zonder presets (modular, oude analoge bakken zoals de 101, etc.) waarbij het überhaupt niet kan, behalve eventueel met de klassieke patchbooks.

Ik worstel hier soms mee, zelfs als ik niet meerdere projecten tegelijk draai maar gewoon de volgende dag verder wil werken aan een track en niet de hele nacht de studio aan wil laten staan. Dus ben benieuwd naar je ervaringen!
 
Prachtige jam. Heb genoten 👍👍👍
Thnx!!!
Heerlijke sfeer, mooi gedaan! 👏
Bedankt!
Vraagje uit interesse: Hoe 'blader je door je stapel' in jouw setup en zorg je er in je hardware setup voor dat ieder project z'n originele settings qua mix en synths behoudt? Op mijn digitale mixer maak ik een nieuw project per nieuwe track aan, dus los van mijn patchbay-patch is dat stuk soort van 'total recall'. Maar qua synths is dat lastiger: bij veel synths kun je natuurlijk een preset opslaan en deze met een Program Change aanroepen aan het begin van een track (geen garanties dat die preset over 5 jaar nog bestaat). Ik zag een tijdje geleden een studio walkthrough van Kebu en hij deed per synth een SysEx-dump op de eerste bars van ieder project (in Cubase dacht ik). Dat was wat bewerkelijk maar wel vrij betrouwbaar, omdat je daardoor je presets extern opslaat in je DAW-project. Maar dat werkt niet in Ableton wegens geen volledige SysEx-support... En dan heb je natuurlijk altijd nog de synths zonder presets (modular, oude analoge bakken zoals de 101, etc.) waarbij het überhaupt niet kan, behalve eventueel met de klassieke patchbooks.

Ik worstel hier soms mee, zelfs als ik niet meerdere projecten tegelijk draai maar gewoon de volgende dag verder wil werken aan een track en niet de hele nacht de studio aan wil laten staan. Dus ben benieuwd naar je ervaringen!
Ik heb een simpel systeem bedacht, wat redelijk goed werkt in mijn geval (beperkte setup, het is maar hobby, dus goed is goed genoeg)
Ik heb mijn instrumenten bewust met patchgeheugen gekocht, dus als ik maar weet welke patch (preset) het was, weet ik genoeg.
Dus ik heb een Excel bestand waarin ik bijhoudt per project, per synth welke patch er gebruikt is.
Zolang ik patches niet 'overschrijf', zit ik dus gebakken.
Dat laatste gebeurt een enkele keer, maar dat is dan mijn eigen 'schuld'.

Er zitten nog een paar gaatjes in deze werkwijze en dat heeft vooral met gemak te maken.
De AUX routing van de XR18 is mede bepalend voor het geluid (welke synth krijgt welk pedaaltje). Dat moet ik dan eigenlijk ook per project opslaan.
Maar gemakshalve sla ik dat vaak over. (dat kost me gewoon te veel tijd)
Is dat erg?
Niet erg genoeg, want als ik terug moet komen op een project waar de inspiratie op is gedroogd, dan merk ik dat ik vaak beter terug kan vallen op de 'kern ideeën' en vanaf daar helemaal opnieuw kan beginnen. Dus dan ga ik de FX toch opnieuw routen.
Ik neem het geluid Pre 'alles' op (dus geen EQ etc. in de XR18 ) alleen de gain en aux routing zijn van invloed op de opname.
Dat maakt het ook weer wat makkelijker qua 'recall'.
Ik heb geen patchbay (alles is permanent gepatcht) dus dat maakt het ook makkelijker. Die beperking leg ik mijzelf op en soms baal ik er van (GAS), maar dit werkt voor mij prima.

En qua afmixen heb ik geen DAW recall. Daar zit toch weinig creativiteit in, dat is alleen EQ, compressie en levels. (anders is het niet DAWLess meer voor mij).
Ik heb ondertussen wel een paar DAW templates voor verschillende FX routings (drum via Deco V2, Minitaur via Deco V2 etc.etc.), want dan hoef ik niet zoveel in te stellen elke keer bij het afmixen.
 
Laatst gewijzigd:
Thanks voor je uitgebreide antwoord! Het lijkt redelijk op mijn project-management. Ik hou ook notities bij met de gebruikte synth-presets per track. Zo kan ik ook zien welke presets al 'in gebruik' zijn (en niet meer een factory-preset). Soms is dat wat tricky, met bijvoorbeeld patches die alleen een nummer hebben en geen naam (bv. matrix-1000) of bij die nare Roland patch-structuur waarbij je Patches/Tones/Partials hebt die ook weer uitwisselbaar zijn met andere patches. Het komt dan toch wel regelmatig voor dat je per ongeluk een patch/tone overschrijft die je al voor een andere project hebt ingezet. Maar goed, het is redelijk werkbaar voor nu.

Qua mix gebruik ik een Allen & Heath SQ5 waarbij ik één scene (project) per nieuwe nummer aanmaak. Je merkt dat het ding echt ontworpen is voor live situaties, want een scene heeft echt volledige total recall, inclusief de i/o patching en alle mix/eq/fx settings, superfijn. Dat voelt net zo betrouwbaar als een DAW dan. Voorheen had ik een analoog mengpaneel, en toen miste ik die total recall wel.

Op het einde van een sessie neem ik meestal alle audio-sporen clean op in Ableton, zodat ik in ieder geval een opname heb die ik nog fatsoenlijk kan mixen en eventueel verknippen.
 
Thanks voor je uitgebreide antwoord! Het lijkt redelijk op mijn project-management. Ik hou ook notities bij met de gebruikte synth-presets per track. Zo kan ik ook zien welke presets al 'in gebruik' zijn (en niet meer een factory-preset). Soms is dat wat tricky, met bijvoorbeeld patches die alleen een nummer hebben en geen naam (bv. matrix-1000) of bij die nare Roland patch-structuur waarbij je Patches/Tones/Partials hebt die ook weer uitwisselbaar zijn met andere patches. Het komt dan toch wel regelmatig voor dat je per ongeluk een patch/tone overschrijft die je al voor een andere project hebt ingezet. Maar goed, het is redelijk werkbaar voor nu.
Ja, ik heb een beperkt aantal synths en die hebben een goed patch management systeem, dus dat gaat op zich prima. Als ik me maar netjes houd aan het 'niet hergebruiken' van patches :)
Qua mix gebruik ik een Allen & Heath SQ5 waarbij ik één scene (project) per nieuwe nummer aanmaak. Je merkt dat het ding echt ontworpen is voor live situaties, want een scene heeft echt volledige total recall, inclusief de i/o patching en alle mix/eq/fx settings, superfijn. Dat voelt net zo betrouwbaar als een DAW dan. Voorheen had ik een analoog mengpaneel, en toen miste ik die total recall wel.
Ja, dat heeft de XR18 ook. Alles wordt opgeslagen per 'backup'. Alleen zijn lang niet alle settings relevant, omdat die geen gevolgen hebben voor de opname (die gaan pre 'alles').
Ik gebruik dit heel veel omdat ik switch tussen de oefenruimte en mijn thuisstudio (en dat zijn compleet andere setups).
En ook switch tussen 2 XR18's. Dus dat backup verhaal is echt essentieel voor mij.

Op het einde van een sessie neem ik meestal alle audio-sporen clean op in Ableton, zodat ik in ieder geval een opname heb die ik nog fatsoenlijk kan mixen en eventueel verknippen.
Ja, dat doe ik ook. Alleen bewaar ik hem totdat de video live staat en ik er nooit meer wat mee hoef.
De 2track opname blijft wel bewaard trouwens. Voor als ik hem nog een x wil gebruiken als backing track.
Maar eigenlijk heb ik de multitracks nagenoeg niet meer 'nodig' daarna. En aangezien die zo 4Gb per avond zijn, tikt dat nog wel aan.
Staat nog wel op mijn lijstje om daar een keer een backup disk voor te gaan kopen, waar ik die voor langere tijd weg ga schrijven.
Ik gok op een 600Gb per jaar, dus met een 6Tb schijf kan ik 10 jaar vooruit :) En dan dubbel voor redundancy :)
 
Back
Top