Thnx!!!
Heerlijke sfeer, mooi gedaan!
Bedankt!
Vraagje uit interesse: Hoe 'blader je door je stapel' in jouw setup en zorg je er in je hardware setup voor dat ieder project z'n originele settings qua mix en synths behoudt? Op mijn digitale mixer maak ik een nieuw project per nieuwe track aan, dus los van mijn patchbay-patch is dat stuk soort van 'total recall'. Maar qua synths is dat lastiger: bij veel synths kun je natuurlijk een preset opslaan en deze met een Program Change aanroepen aan het begin van een track (geen garanties dat die preset over 5 jaar nog bestaat). Ik zag een tijdje geleden een studio walkthrough van Kebu en hij deed per synth een SysEx-dump op de eerste bars van ieder project (in Cubase dacht ik). Dat was wat bewerkelijk maar wel vrij betrouwbaar, omdat je daardoor je presets extern opslaat in je DAW-project. Maar dat werkt niet in Ableton wegens geen volledige SysEx-support... En dan heb je natuurlijk altijd nog de synths zonder presets (modular, oude analoge bakken zoals de 101, etc.) waarbij het überhaupt niet kan, behalve eventueel met de klassieke patchbooks.
Ik worstel hier soms mee, zelfs als ik niet meerdere projecten tegelijk draai maar gewoon de volgende dag verder wil werken aan een track en niet de hele nacht de studio aan wil laten staan. Dus ben benieuwd naar je ervaringen!
Ik heb een simpel systeem bedacht, wat redelijk goed werkt in mijn geval (beperkte setup, het is maar hobby, dus goed is goed genoeg)
Ik heb mijn instrumenten bewust met patchgeheugen gekocht, dus als ik maar weet welke patch (preset) het was, weet ik genoeg.
Dus ik heb een Excel bestand waarin ik bijhoudt per project, per synth welke patch er gebruikt is.
Zolang ik patches niet 'overschrijf', zit ik dus gebakken.
Dat laatste gebeurt een enkele keer, maar dat is dan mijn eigen 'schuld'.
Er zitten nog een paar gaatjes in deze werkwijze en dat heeft vooral met gemak te maken.
De AUX routing van de XR18 is mede bepalend voor het geluid (welke synth krijgt welk pedaaltje). Dat moet ik dan eigenlijk ook per project opslaan.
Maar gemakshalve sla ik dat vaak over. (dat kost me gewoon te veel tijd)
Is dat erg?
Niet erg genoeg, want als ik terug moet komen op een project waar de inspiratie op is gedroogd, dan merk ik dat ik vaak beter terug kan vallen op de 'kern ideeën' en vanaf daar helemaal opnieuw kan beginnen. Dus dan ga ik de FX toch opnieuw routen.
Ik neem het geluid Pre 'alles' op (dus geen EQ etc. in de XR18 ) alleen de gain en aux routing zijn van invloed op de opname.
Dat maakt het ook weer wat makkelijker qua 'recall'.
Ik heb geen patchbay (alles is permanent gepatcht) dus dat maakt het ook makkelijker. Die beperking leg ik mijzelf op en soms baal ik er van (GAS), maar dit werkt voor mij prima.
En qua afmixen heb ik geen DAW recall. Daar zit toch weinig creativiteit in, dat is alleen EQ, compressie en levels. (anders is het niet DAWLess meer voor mij).
Ik heb ondertussen wel een paar DAW templates voor verschillende FX routings (drum via Deco V2, Minitaur via Deco V2 etc.etc.), want dan hoef ik niet zoveel in te stellen elke keer bij het afmixen.