Generatieve patch in de hitparade?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
6.009
Locatie
Zeist
Heeft er ooit een generatieve patch de hitparade gehaald? En hoe zit het dan met copyright e.d.?
 
Mocht dat al het geval zijn, je kunt je voorstellen dat iemand niet aan de grote klok hangt dat iets generatief is in zijn of haar nummer, juist om die reden?
 
Ik zou het juist als een geweldige prestatie rekenen als ikzelf een dergelijke patch op mijn naam kon schrijven...

(Het moet dan natuurlijk geen infantiel meebral deuntje zijn, maar iets met artistieke kwaliteiten.)
 
dat wordt moeilijk

Dat klopt - het wordt in meerdere opzichten moeilijk. 8) Maar er zijn toch steeds bands geweest de en kwaliteit leverden en succes hadden.
 
Ik zou het juist als een geweldige prestatie rekenen als ikzelf een dergelijke patch op mijn naam kon schrijven...

Maar het is dan wel slechts de prestatie dat je de voorwaarden creëert voor het genereren, het eindproduct zelf heb je niet zelf gemaakt. Vergelijk het met ChatGPT e.d., je kunt misschien een hele slimme prompt bedenken en de AI geeft daarna een mooie tekst. De prompt is jouw werk, maar de gegenereerde tekst niet. Ik denk dat een boel mensen liever maar net doen alsof ze zelf de tekst hebben geschreven. Al val je met de teksten die AI maakt nog steeds vrij gemakkelijk door de mand, denk ik.
 
Er zijn grote platenmaatschappijen die alle ai generatieve etc dingen verbieden omdat de wetgeving daarvoor nog niet vast ligt en ze willen daarom niet het risico lopen dat ze over 10 jaar opeens allemaal claims aan hun broek krijgen. Dit heb ik uit een solidstate talk mee gekregen.
 
Er zijn grote platenmaatschappijen die alle ai generatieve etc dingen verbieden omdat de wetgeving daarvoor nog niet vast ligt en ze willen daarom niet het risico lopen dat ze over 10 jaar opeens allemaal claims aan hun broek krijgen. Dit heb ik uit een solidstate talk mee gekregen.

Dat vroeg ik mij inderdaad af, maar kennelijk is dat juridisch dus nog onduidelijk.
 
Maar het is dan wel slechts de prestatie dat je de voorwaarden creëert voor het genereren, het eindproduct zelf heb je niet zelf gemaakt. Vergelijk het met ChatGPT e.d., je kunt misschien een hele slimme prompt bedenken en de AI geeft daarna een mooie tekst. De prompt is jouw werk, maar de gegenereerde tekst niet. Ik denk dat een boel mensen liever maar net doen alsof ze zelf de tekst hebben geschreven. Al val je met de teksten die AI maakt nog steeds vrij gemakkelijk door de mand, denk ik.

Ik denk toch dat je de moeilijkheid van het bedenken van een muzikaal interessante generatieve patch onderschat...
 
Ik denk toch dat je de moeilijkheid van het bedenken van een muzikaal interessante generatieve patch onderschat...

Hangt ervanaf waar we het over hebben. Het mag dan inderdaad een prestatie om bv. met een "ouderwetse" modular iets te patchen dat echt heel goed klinkt, maar met AI ligt het toch anders, denk ik. Helemaal naar de toekomst, nu is het wellicht nog slimmigheid van de gebruiker wat nodig is om de AI te bewegen om met iets leuks op de proppen te komen, maar misschien over een tijdje hoef je er bijna geen moeite meer voor te doen.
 
Elke hit waar een arpeggiator in gebruikt wordt?

Generatieve muziek is een groot grijs gebied, wat betreft de invloed op de output van zowel je eigen input als andermands werk als input.
Als je in een geavanceerde arpeggiator zelf een patroon programmeert en dan daarmee een partij genereert op basis van een zelf bedacht akkoorden schema en ritme lijkt het me overduidelijk dat jij daar copyright op hebt.
Als je een AI tool vraagt om een melodie te maken die lijkt op 3 specifieke tracks, wordt het een heel ander verhaal.
 
Even voor de duidelijkheid: ik heb het over patches op een ouderwetse (al dan niet virtuele) analoge modulaire synthesizer.
Componeren met behulp van AI beschouw ik net als fietsen op een elektrische fiets als een boerenbedrog. :beard:
 
Ah - een medestander! Helaas denk ik dat we al te laat zijn om dit fenomeen nog te kunnen stoppen, ik moet het nu doen met het binnensmonds als "oplichters" uitschelden van de lieden die mij ongevraagd op een elektrische fiets voorbij flitsen. :D
 
Elke hit waar een arpeggiator in gebruikt wordt?

Generatieve muziek is een groot grijs gebied, wat betreft de invloed op de output van zowel je eigen input als andermands werk als input.
Als je in een geavanceerde arpeggiator zelf een patroon programmeert en dan daarmee een partij genereert op basis van een zelf bedacht akkoorden schema en ritme lijkt het me overduidelijk dat jij daar copyright op hebt.
Als je een AI tool vraagt om een melodie te maken die lijkt op 3 specifieke tracks, wordt het een heel ander verhaal.
Het vraagstuk is nu meer of als Ai iets maakt of dat de eigenaar van die ai niet ge copyright houder is dus bijv openai of Google of meta. En dat ze als ze dat op een of andere manier rond zouden krijgen ze dan na 10 jaar opeens met claims komen omdat je bijv chatgpt hebt gebruikt om een text te genereren.
 
Generatieve patches zullen nooit in de hitparade komen want de hitparade is toch voor de gemiddelde mens en dat zijn generatieve patches niet.
Een generatieve patch als onderdeel van een compositie dat zou nog wel kunnen maar het moet toch op de een of andere manier een beetje herkenbaar zijn voor mensen.
 
Generatieve patches zullen nooit in de hitparade komen want de hitparade is toch voor de gemiddelde mens en dat zijn generatieve patches niet.
Een generatieve patch als onderdeel van een compositie dat zou nog wel kunnen maar het moet toch op de een of andere manier een beetje herkenbaar zijn voor mensen.

Dat vermoed ik ook, maar soms gebeuren er gekke onverwachte dingen. Vandaar mijn vraag.
 
dat een analoog gegenereerde patch een analoog is voor ai-music generatie. best geinig idee, het programma, de prompt in de vorm van kabels. Het idee dat een prompt net zoveel invloed heeft op het resultaat als een kabel spaghetti op wat modules. en de programmeur net zo weinig op het resultaat. en dat dat voor problemen kan geven over wie of wat de copyright's bezit..
overigens zal voor de meeste mensen het ai- resultaat veel beter te verteren zijn dan een analoge versie. misschien is eerst een prompt schrijven en dan een patch maken.. dezelfde prompt aan een ai voeren en kijken hoe groot de verschillen zijn..
 
Er zit een generatieve patch in de winnende SF Contest track van afgelopen editie, het 'Bouncy Balls' device uit het 'Inspired by Nature' pack die random noten (binnen een scale) triggert op de Yamaha EX5r... Weliswaar niet helemaal hitparade maar gezien de goede smaak van de leden misschien nog wel gewichtiger :D
 
Deze bedoel je?:

 
Back
Top