Arturia Minibrute V: Polyfone vst-versie van een moderne classic

minibrute.jpeg


Direct na Superbooth 2024 denkt Arturia: Ach, er kan er nog wel ff eentje bij, we zijn toch bezig.

En dat is de Minibrute V geworden, een digitale versie van hun eerste analoge hardware synth ooit. Die kwam uit in 2012 maar de virtuele Minibrute is niet blijven steken in dat jaar.
Arturia rustte deze versie van de synth uit met acht stemmen polyfonie. Bijna een virtuele Polybrute, alleen het ladderfilter ontbreekt...

Net als de originele hardware heeft de Minibrute V een enkele oscillatorarchitectuur die kan worden gemengd met drie golfvormen en een ruisgenerator. Bovendien is er een sub-oscillator met twee golven. Verschillende shapers, waaronder PWM, ultra saw en de beroemde metallizer, zijn ook aan boord.

Hierna gaat het signaal door Arturia's favoriet, het Steiner Parker-filter. De Brute-factor is uiteraard ook aanwezig, die zorgt voor wat extra harmonischen, een beetje zoals de oude minimoog-truuk met het terugvoeren van het signaal uit de headphone naar de externe input.

Verder aanwezige modulatie: twee ADSR's en een multiwave-LFO, met PWM. Tot slot in de signaalketen een aardige verzameling van Arturia effecten: Reverb, Delay, Compressie, EQ en een grote collectie aan andere effecten. Je hebt 4 FX-slots die je vrij kan configureren.

Lena van Arturia heeft een 20 minuten durende deep-dive:



De Arturia Minibrute V is nu verkrijgbaar voor de introprijs van 99,- maar met een Arturia account kan je nog extra korting krijgen, 69,- en zelfs 49,- is ook al gespot. Even checken dus. Leverbaar als ST, VST3, AU, en AAX voor MacOS en Windows.

 
Laatst gewijzigd:
Interessante ontwikkeling. Benieuwd of ze de Matrixbrute en/of Polybrute ook ooit gaan emuleren?

Hier ook 49 euro. Heb hem niet nodig, maar ben toch wel benieuwd naar de demo.
 
ik ga 'm zeker kopen, 49 euri, ik heb 'm, als ik er iets van hoorde, erg goed gevonden, en de voorbeelden.... lekkere synth... mangler....
en zoals al gezegd ook met MPE en MTS-ESP, wat 'm nog uitgebreider maakt...

hebben ze het van Cherry Audio afgekeken?? of was het al lang een plan....

maar zeker geen slecht idee om de Minifreak en nu de Minibrute als VST beschikbaar te maken, goeie, moderne (op ouwe techniek, met nieuw randje) synths.
Arturia kan het wel...
 
€49 hier, maar ik hoef hem ook niet want ik vind het origineel al verschrikkelijk klinken. Wellicht komt 'ie tzt eens mee als ik een upgrade naar een toekomstige versie van V Collection koop in een of andere sale.
 
€49 hier, maar ik hoef hem ook niet want ik vind het origineel al verschrikkelijk klinken. Wellicht komt 'ie tzt eens mee als ik een upgrade naar een toekomstige versie van V Collection koop in een of andere sale.

haha, ik heb m net gekocht en alleen even op mijn laptop uitgeprobeerd, standaard presets, wat een geluid. wow! (zoals altijd het valt ook perfekt in mijn muziek, om het zo te zeggen, dus....)

heerlik den diversiteit (want dit klinkt tegenwoordig zéeer ouderwets en klichee, heerlik klichee, ik kom op een leeftijd dat ik de hele dag klichees uit.......)


hij heeft MPE, hee, @Nap .......
 
Mijn favoriete Arturia MPE synth is Pigments :D

die is ook knalgoed!

en heeft ook MTS-ESP, waarom meld ik dit steeds. scales! Surge XT, de synth, kan ook werken als een MTS-ESP master, en heeft een vrij uitgebreide tuning sektie, waarmee je ook tunings kan genereren.
fun..... dus ook gratis nu goed toegankelijk tegenover de betaalde varianten zoals Infinitone DMT, ODDsound (die begon...) en Entonal Audio.
 
Grappige ontwikkeling, een softwarefabrikant die voor het eerst een hardware instrument produceert waar ze vervolgens weer software van maken.

Ik kocht ooit uit pure hebberigheid de MiniBrute.
Ik kon niets met de klank, maar toen ik begon met Eurorack diende hij nog een paar jaar als mijn eerste CV/Gate controller.
Nooit spijt gehad van de verkoop en hem ook nooit gemist.

Deze hoeft er dus niet te komen, temeer daar ik nog een MiniBrute 2S heb staan.
 
wat is dit voor een move... een modern goed klinkend analoog instrument maken is sowieso al een challenge... om een poging te doen en het dan vervolgens weer om te katten naar software.... ik noemde die synth altijd grappend de miniflute...
 
Als ie in een toekomstige versie van de V collection komt en goed in de aanbieding, dan probeer ik ‘m misschien wel een keer.
 
tof synthje hoor, lust wel veel cpu. maar erg mooi geluid, kan ook erg kapot, das ook prima
fx zijn ook lekker erin.

naast de minifreak en sq80V/e-mulator II V mijn fav uit de stal van arturia. eervolle vermelding voor de synclavier/cme en prophet vs

Vreemd genoeg vind ik die digitale synths en moderne analoge dingen het tofste van arturia. Behalve pigments, dat is gewoon teveel van het goede waardoor je de weg kwijtraakt.

Dit ermee gedaan in 5min, zit alleen een Pulsar Echorec overheen
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind m'n 2S en Freak top voor lekker kloten met gare bassen en effecten, maar ik hoef er geen akkoorden mee te spelen en heb (toegegeven enkel online) niks van de Poly OG of 12 gehoord waar ik m'n portemonnee voor zou trekken. Het zal het eigenzinnige filter zijn maar misschien ook de nadruk op de 'brute factor' en waveshaping. Voor akkoorden wil ik een ambient saus of jazzy/funky als ik denk dat ik er iets goeds mee kan spelen. De prijs is prima en ik weet zeker dat o.a. @vink er fijne dingen mee gaat doen. We hebben het goed.
 
Back
Top