High cpu usage op de buchla V

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.355
Locatie
Apeldoorn
Ik gebruik momenteel regelmatig Buchla V van Arturia en heb bij verschillende presets een cpu ergens tussen de 40 en 50%, bij de meeste zo'n beetje tegen de 20%.
Als ik dan met een cpu van 50% draai dan krijg ik scratches en noises zo nu en dan zoals je wel bij een pc hebt als je net wat over de top gaat qua latency.
Als ik Live open dan draait m'n cpu op 2 a 3% en met andere plugins heb ik geen last, ik heb m'n latency al teruggezet naar 1024 en een beperkt aantal in en outs aktief maar het blijft tegen de 50%, dit is niet oké voor een I7 8700 met 32gb ram en een ssd.
Dit maakt de Buchla V in sommige gevallen onbruikbaar, ik heb een mailtje gestuurd naar Arturia.
Zijn er bij jullie ook dit soort ervaringen met Buchla V?
Hieronder een paar schermopnames
 

Attachments

  • Schermopname (198).png
    Schermopname (198).png
    568,3 KB · Bekeken: 37
  • Schermopname (199).png
    Schermopname (199).png
    570,1 KB · Bekeken: 29
  • Schermopname (202).png
    Schermopname (202).png
    563,5 KB · Bekeken: 30
Hoog cpu verbruik van de Buchla Easel V is algemeen bekend.
Goede analoge emulatie kost nou eenmaal cpu.
Het hangt ook allemaal van de individuele core performance van je cpu af.
 
@krautrock1958 volgens mij moet een easel op je proc beter presteren, je hoeft zeker geen 1024 samples in te stellen..

vreemd genoeg dezelfde CPU readings, in Easel.... maar CPU 'zegt' iets anders.... geen enkel probleem hier, met Easel op 256 samples. wel een 5900x.

maar op mijn i7 6700K systeem was het ook geen problematische plugin... en da is toch 2 generaties lager, en 2 cores minder dan jouw CPU....

dus: moet eigenlijk probleemloos funktioneren. (maar soms heb je verschillende of zelfs min of meer identieke of in de buurt liggende (...) systemen, toch hele grote verschillen, het dat kan ook soms per plugin zijn.)
 
ja kan natuurlijk ook dat de computer beter getuned moet worden.
cpu throthling uit, power management alles max... dat soort dingen.

ik heb een veel oudere i5 cpu en hij slurpt wel cpu maar is wel bruikbaar.
 
Ik zag van de week op de Arturia site bij General Questions bij de buchla V op een plaatje dat onderaan op de toolbar dingen staan zoals cpu usage do/undo brightness enz en ook de voices maar het gekke is dat bij mij de voices er niet bij stonden.
Dat zette mij op een verkeerd spoor dus ik kwam niet verder.

1716447324325.png


Ik klikte zojuist op de settings aan de zijkant voor midi enz en daar staat de hoeveelheid voices bij? :? (zie plaatje )
Waarschijnlijk veranderd in een latere update of zo, voices teruggezet naar 2 ipv 4 en nu is het weer ok, cpu usage is ook terug naar 28%.
Thanks in ieder geval voor de jullie reakties!

kan natuurlijk ook dat de computer beter getuned moet worden.
Goede opmerking maar de computer is al efficiënt afgesteld, zuinig opstarten, geen extra apps of services enz
 

Attachments

  • Schermopname (203).png
    Schermopname (203).png
    512,7 KB · Bekeken: 12
Heb je CPU throttling uit staan in je BIOS?
Wat @vink zegt.. ik heb een veel mindere CPU dan jij en draai de Buchla Easel V gewoon in default en verbruikt minder CPU.

Zie "tweaking the computer"


  • Disable Hyper-Threading (Intel)/Simultaneous Multi-Threading (AMD) in the UEFI BIOS if your CPU supports it and if your BIOS allows you to modify this setting.
  • Disable advanced power-saving and dynamic performance options for your CPU if applicable. This usually needs to be done in the UEFI BIOS of your computer and includes ‘Enhanced Intel SpeedStep (EIST)’, ‘AMD Cool 'n' Quiet’, ‘Intel Turbo Boost’, and ‘AMD Turbo CORE’.
  • Disable C-States in the UEFI BIOS if this is accessible. C-States allow your CPU to sleep when idle, which may interfere with real-time applications such as audio. This option is often called ‘Disable CPU Idle State for Power Saving’.
 
het meest effektieve en meest snelle...

is het kiezen van high performance plan in windows. die zet de proc naar 100%.

dit geldt overigens nog voor de 8e gen.

de nieuwste amd en intel procs reageren er niet op. iig de amd's...

HT uitzetten kan helpen, maar kan ook processor kracht kosten. ik heb het nooit uitgeschakeld.

c-states. helpt.

er zijn nog meer detail tweaks voor performance plans en bios.

maar vooral high performance wil nog al wat schelen...
 
Haha, dan is een echte Easel goedkoper dan de PC+programma die je nodig hebt om 'm kraakvrij na te doen ( en die nog sneller in waarde achteruit gaat dan een chinese batterijen auto).
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik heb in de instellingen 'm op hoge prestaties gezet en even geprobeerd met max voices op de Buchla, dat gaat nu probleemloos al staat Ableton op 50% cpu.
Toch heb ik 't nooit eerder gehad met muziek op de pc, nu pas met die Buchla, meestal zit de processor ergens tussen de 10 en 20% als ik wat dingen open heb staan.
Kreeg vanochtend ook antwoord van Arturia dat bij sommige presets het gebruikelijk is dat cpu zo hoog staat net als bij jullie.
Ik moet wel oppassen met deze dingen want ik heb een mini pc (Intel NUC) die passief gekoeld is met een andere behuizing die de afgelopen jaren al een paar keer zelfs in de gewone stand toch stand by ging omdat ie te heet werd.
Ik heb een klein usb gevoed ventilatortje ervoor staan, ik moet me maar aanwennen dat als ik met Ableton bezig ben dat ik die fan elke keer aanzet.
 
Hyper Threading word door Ableton al uitgezet voor Ableton alleen.
wilde ik al melden.....

goed. het lijkt nu goed te werken!

en aha een nuc, ja koeling is van groot belang bij langere, grotere belasting...

edit 3.... op high. dan blijft de kloksnelheid stabiel en gaat niet steeds mee met de vraag, wat tot crackles kan leiden..

soms gaat cpu gebruik dan ook omlaag soms niet. maar van belang is de konstante kloksnelheid. die wat meer warmte geeft idle, niet veel.
 
Heb je CPU throttling uit staan in je BIOS?
Als je dat uitzet, zal de PC gewoon uitvallen bij te hoge temperatuur. Dát lijkt me geen oplossing.

Als de CPU throttled bij langdurige zware belasting dan heb je gewoon geen geschikt systeem gekocht/gebouwd voor deze toepassing. Oplossing: betere PC kopen/bouwen of minder zwaar belasten (of de koeling verbeteren, indien mogelijk).
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou Cpu throttling toch ook niet uitzetten op een NUC en al zeker niet als er al koeling problemen zijn .
 
Ik zou Cpu throttling toch ook niet uitzetten op een NUC en al zeker niet als er al koeling problemen zijn .
Gelukkig zijn er nu verschillende soorten beveiligingen tegen oververhitting. Begin jaren 2000* (Athlon XP / Pentium 4) brandde de CPU gewoon door als die te heet werd.

* En alle jaren ervoor ook natuurlijk, maar toen werden CPUs zo warm niet.
 
ik en Steinberg zijn het daar niet mee eens.
Speedstep en dat soort zaken zijn nadelig voor een DAW.
Maar goed in geval van een laptop is het wellicht een afweging.
En bij passieve koeling ook.
 
ik en Steinberg zijn het daar niet mee eens.
Speedstep en dat soort zaken zijn nadelig voor een DAW.
Maar goed in geval van een laptop is het wellicht een afweging.
En bij passieve koeling ook.
"Speedstep en dat soort zaken" staan bij mij allemaal aan (Cubase, Intel 2nd gen laptop, Intel 6700 en AMD 7900X), zonder problemen, zonder nadelen. Da's dus onmogelijk volgens jouw/Steinberg's mening.

Wat is je audio interface?
 
Mogelijks is CPU throttling niet ideaal ingesteld (bij te lage temperatuur) bij bepaalde OEM PC's. Maar om daar iets zinnigs over te zeggen is meer info nodig in de OP.
 
Mogelijks is CPU throttling niet ideaal ingesteld (bij te lage temperatuur) bij bepaalde OEM PC's.
Ik kon in het bios nergens iets vinden over de cpu throttling instelling, je kan wel voltages veranderen maar throttling heb ik niet gezien.

Ik heb die NUC gekocht omdat ik in het vorige huis wat weinig ruimte had en wilde een possieve koeling want juist die kleine pc's daar kan je zelf geen stille fans in plaatsen want die zijn allemaal 80 a 120 mm dus werd het zo'n behuizing met stevige, dikke koelribben voor betere warmteafvoer.
Dus nu heb ik zo'n usb fan erbij voor het geval dat en zo'n NUC is al niet ideaal want die heeft weinig usb ingangen.
De volgende pc wordt weer een normale tower maar dit pc tje is een jaar of 5 oud dus is het wat zonde om nu al te vervangen.

Twee sensors tegen oververhitting zijn aktief; één bij de processor en de andere op het moederbord dus er is nog steeds beveiliging maar ik blijf wel alert, als de pc te vaak gaat uitvallen dan zet ik 'm weer terug van hoge prestaties naar gemiddeld en dan soms bij de Buchla met twee voices ipv van vier, bij Buchla gaat het toch vaak juist om noise en freakysounds en niet om prachtige klanktapijten. :D
Maar goed, ik kijk nu eerst hoe het gaat met alle voices aan en bij andere plugins heb ik geen last.
Ik heb wel over m'n fan nagedacht want dat kleine ding blaast lekker maar maakt wel wat veel geluid en draait te snel ondanks dat ie op de laagste stand staat dus misschien ga ik kijken voor een ander klein ventilatortje die traploos is in te stellen en ook stil is, ik keek al even en dan zie je wel stille ventilator staan maar ben bang dat het dan verschillende keren retour sturen wordt want niet alles is stil wat stil genoemd wordt.
 
Back
Top