spartaans (en enjoyable) producen met weinig effecten (in een groovebox)

squezel

Leon Du Star
Lid sinds
17 augustus 2004
Berichten
70
In de volgende video's heb ik een minimalist-no-problems workflow gedocumenteerd.
Sidechain-compressors, transient-designers and tig 'must-have plugins' worden al snel uit de kast getrokken bij een gemiddeld producer-tutorial video.
Das leuk, maar ik heb het een personal challenge gemaakt om daar tegenwoordig zoveel mogelijk van weg te blijven.
Waarom? Diverse redenen:

* Gewoon, vind ik interessant.
* veel te veel/moeilijk doen is veel te makkelijk tegenwoordig (vooral met plugins & oneindig routings)
* veel ouwe synthwave/discoplaten klinken echt supersimpel EN superdik
* perceptie vs reality: ik heb me zo vaak grandioos vergist (die 'megastudio met megafx en synths' bleek achteraf een knetterstonede Jaydee met 1 atari 1 synth 1 sampler)
* met highpass, lowpass en bandpass filter op een kanaal kan je vaak 90% van allerlei problemen verminderen
* de gemiddelde luisteraar begrijpt (of stoort zich) niet eens aan de veel problemen die plugins oplossen, voordat je het weet loop je stringtheory en quantum physics te researchen

Demo video



Breakdown video

 
Laatst gewijzigd:
Kan ik me wel in vinden, ik was toevallig laatst op zoek naar een Bitwig template en daar kwam ik het ook tegen. Voor 90% van de geluiden heb je helemaal geen compressors nodig en als er een issue is is het vaak een kwestie van een probleem in de bron, of gewoon iets wat niet past. De verleiding is groot om dit allemaal te fixen het beste is toch om het simpel te houden.
 
Geweldige video's. :okdan:

Ik ben zelf niet iemand die samples gebruikt, behalve in mijn Jomox Alphabase, en heb een hoop geleerd.
Samplen en resamplen is iets wat ik nog moet leren gebruiken.
Het lijkt mij heel nuttig om ideeën die ik heb, aan te vullen om een complete plaat te maken.



Nog wat eenvoud tips:

Beperk het aantal reverbs en echo's die je gebruikt.
Echt niet elk geluid hoeft zijn eigen reverb en echo pluginn te hebben. Sterker nog, het gaat er vaak juist minder goed van klinken.
Gewoon maximaal 2 reverbs gebruiken, 1 voor dichtbij en 1 voor veraf. Dit zorgt voor automatische "lijm".
Hetzelfde geld voor echo. 1 korte echo en 1 lange echo is vaak meer dan genoeg.
In mijn huiskamer setup gebruik ik 1 reverb en 1 echo voor de standaard effecten.
Moet een geluid verder achter in de mix, dan gaan die geluiden door een extra echo.
Totaal dus maar 1 reverb en 2 echo's.
In een daw setting zijn 2 reverbs, 2 echo's en 1 modulatie effect vaak genoeg.
Alleen het hoofd geluid en de achtergrond geluiden krijgen iets extra's.
 
Back
Top