Welke 808 clone komt het dichtst in de buurt van het origineel qua klank?

ik heb in mijn DIY Yocto 808 zorgvuldig geselecteerde japans sprekende transistors.
En deze is dan ook heel kalm en organisch gekalibreerd.

 
Geen fx.

De Yocto gaat een Tascam 244 in. 3 kanalen, BD, SD, hats.
Het 4e kanaal zit een feedbackloop via de aux send.
Dan kun je via je parametric eq de feedback filteren.

Wat je hoort zijn de 4 sporen van de opname op de 244.
 
Als ik nog geen TR808 had zou ik wss voor die van Behringer gaan. Soms is het een zegen als je de og nog nooit heb gehad.

Waarom ik dat zo zeg is omdat ik ondertussen al aan mijn 3de TR-909 zit, elke verkoop ik hem en denk dan met een clone af te kunnen.
Maar als je oortjes eenmaal aan de OG zijn gewend dan zijn alle clones (Behalve de RE909) een ware teleurstelling.

Zelfs die TR09 van Roland zelf kon mij niet bekoren. Andere die ik heb gehad waren een 9090 rack en een NAVA.

Als ik jou was, maar ik kan niet in je portemonnee kijken, zou ik voor de RE-808 gaan. Kost de ongeveer helft van een OG

 
Zou dit in principe niet op te lossen moeten zijn door aparte kanalen op te nemen en dan dmv sidechain compressie te ducken? Dan moet je wel eerst goed kunnen analyseren welke geluiden in de 808 dominant zijn en welke geluiden zachter worden.
Het ligt erg aan de onderlinge verhoudingen van de instrumenten, en de mix uitgang heeft ook zijn eigen versterker circuit met twee opamps. Dit zal ook wat compressie en vervorming met zich meebrengen.
 
Ik heb een rd8 hier staan, als we een patroon, tempo en swing afspreken dan kan ik wel de Behringer uploaden.
Dit is een heel goed idee.

Ik stel voor:
120bpm
Kick op 1, 7 en 11.
Snare op 5, 8, 10 en 13.
Closed hihats op alles.
Accent op alle 8ste.
Swing op 0.

Nog een paar belangrijke dingen.
4 maten lange geluidsfile.
En alle geluidsfiles moeten exact hetzelfde RMS geluidsniveau hebben. -12dB is prima.
 
Het is lastig uit te leggen zo, en heb nu geen rd8. Maar toen ik een rd8 synchroon had lopen met mijn 808 was er wel duidelijk een verschik, de rd8 klonk 'irritant' naar mijn idee.
Ik zou eens een rd8 moeten aanschaffen puur voor de vergelijking.
Ik had hetzelfde gevoel met mijn 606 vs rd6.
Heb er zelfs een draadje over gemaakt. Tr-606 vs RD-6

Maar nu ben ik daarover helemaal niet meer zo zeker.
 
Dit is een heel goed idee.

Ik stel voor:
120bpm
Kick op 1, 7 en 11.
Snare op 5, 8, 10 en 13.
Closed hihats op alles.
Accent op alle 8ste.
Swing op 0.

Nog een paar belangrijke dingen.
4 maten lange geluidsfile.
En alle geluidsfiles moeten exact hetzelfde RMS geluidsniveau hebben. -12dB is prima.
Alles via de main outs, toch, en geen compressie?
 
Exact.
En alle geluiden op max.
Even voor de duidelijkheid: als je accent op 8 zegt, bedoel je op elke 8ste noot? Dus 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15.

En alle geluiden op max is misschien geen goed idee, want dan domineert op mijn RD8 mijn bas drum heel erg. Ik vermoed dat relatieve output levels behoorlijk verschillen tussen de verschillende modellen, niet?
 
OK had even tijd, hier is ie dan. Behringer RD8 met volgende settings:
120bpm
Kick op 1, 7 en 11.
Snare op 5, 8, 10 en 13.
Closed hihats op alles.
Accent op alle 8ste noten.
Swing op 0.
Main out; alle geluiden op maximum output.
Geen compressie, geen eq
-12dbu output
 

Attachments

  • Behringer RD8.wav
    2,9 MB
exact hetzelfde RMS geluidsniveau

Moet even kijken hoe ik dit het beste meet. De waardes in de mixer van Ableton zijn peak, dus die afstellen op -12 gaat niet werken, als ik het allemaal goed begrijp. In de preferences gezocht of het display ook RMS kan weergeven, maar niet kunnen vinden.

Hoeveel LUFS is -12 dB RMS ongeveer? Stem ik het daar wel op af.

Of iedereen doet gewoon -12 dB peak. Als niemand compressie toepast, zou dat evengoed kunnen. Verschil in RMS is dan direct een verschil in de apparaten.

@Kobboi hoe heb jij die -12 gemeten? RMS of peak?


Ohw en iedereen moet natuurlijk ook dezelfde settings hebben wat betreft de geluiden. Alle parameters (tune, decay, etc etc) op 12u?
 
Deze twee plugins kunnen een goede optie zijn:



Het is wel verstandig om 1 standaard aan te houden: LUFS of RMS. Ik zou het op LUFS houden.
 
thanks @elektrovolt !

Ik dacht dat RMS en LUFS allebei over luidheid gingen, en dus uitwisselbaar (omrekenbaar) zouden kunnen zijn. Laat me graag onderwijzen op dat vlak (niet in dit draadje wellicht).

Denk dat het wat betreft de test op twee manieren kan.

Iedereen dezelfde piek, en dan is het verschil in luidheid het verschil tussen de apparaten.

Iedereen dezelfde luidheid, en dan is het verschil in pieken het verschil tussen de apparaten.

Die verschillen zijn trouwens een aanname van me. Misschien blijkt dat incorrect te zijn.
 
@Kobboi hoe heb jij die -12 gemeten? RMS of peak?


Ohw en iedereen moet natuurlijk ook dezelfde settings hebben wat betreft de geluiden. Alle parameters (tune, decay, etc etc) op 12u?
Ik heb peak gemeten. Dat lijkt me het beste. Bovendien is deze hele thread gestart over de relatie tussen de kick, snare en hhat op de 808, dus is piek misschien het beste.

Ik had nog de settings van mijn andere track staan, zal alle andere parameters op 12 uur zetten, hoewel ik wel denk dat we daardoor op de verschillende apparaten verschillende klanken zullen hebben (ik herinner me een youtube filmpje). Daarna neem ik opnieuw de loop op. Zal wel pas vanavond zijn.
 
thanks @elektrovolt !

Ik dacht dat RMS en LUFS allebei over luidheid gingen, en dus uitwisselbaar (omrekenbaar) zouden kunnen zijn. Laat me graag onderwijzen op dat vlak (niet in dit draadje wellicht).
Nou doe ik het toch eventjes :D
Beide manieren gaan inderdaad over luidheid, bij LU(FS) gebruikt men de RMS gecombineerd met een K-weging: dat is een set filters die de menselijke gehoorcurve een soort van emuleren.
Daarbij worden er ook twee gates gebruikt die signalen onder een bepaald niveau niet meerekent. Dat betekent dus dat ze niet uitwisselbaar zijn.
 
Back
Top