Hoe gaan jullie om met back-uppen?

niet de beste wijze, een komplete backup van alle data; vrijwel alleen eigen data, dus geen libraries, etc. maar in 1 folder zitten wel b.v. wat factory presets, maakt niet uit; duidelijker alles wat ik zelf heb gemaakt....

op 1 externe HD, die alleen aangesloten wordt voor backups, met FreeFileSync...

wilde overgaan naar 2 externe HD's, maar de enclosure was DOA, nog een nieuwe kopen, want weet niet eens meer waar ik die heb gekocht....

of ik ga eens een nieuwe (of 2e hands) maar meer moderne NAS kopen. als 2e backup, want dat deed ik wel, maar heeft nu geen zin meer denk ik?
 
Ik gebruik SyncBackFree tussen twee externe disks en doe een backup wanneer ik denk iets zinnigs te hebben gemaakt (onregelmatig, dus).
En ja 'werk' kwijtraken is ook best bevrijdend.
 
Ik gebruik SyncBackFree tussen twee externe disks en doe een backup wanneer ik denk iets zinnigs te hebben gemaakt (onregelmatig, dus).
En ja 'werk' kwijtraken is ook best bevrijdend.

kwijtraken bevrijdend? ja, ik heb wat samples eens verloren naar een HD crash, lang lang geleden.
ik ben van een programmeer projekt, de laatste versie (of versies) verloren. vreemd, want zo zouden er moeten staan. in de tijd dat backups maakte met CD's. dat vind ik wel jammer.

ik zit overigens, haha, toch een backup te maken naar mijn NAS weer, sinds mijn nieuwe desktop niet meer gedaan. de schijf is nog prima in orde. en de NAS gebruik ik alleen voor audio projekten (en; wat ik geschreven heb; mijn schrijfarbeid...).

toch wel iets netter, 2 backups (zie dat ik meer folders moet toevoegen).
 
In Ableton > collect & save all, en dan project uploaden naar mn Google One opslag. Kost 3 mins na elke sessie, en blij mee als mn pc een keer crasht.
 
Ik heb een nas met 2 disks in raid, als ik iets lokaal opsla wordt het naar 2 disks op mijn nas gesynced. De lokale ssd hoeft dus ook niet zo groot te zijn. Ik heb ook automatisch versiebeheer etc. Werkt best goed.
 
Ik ben zo iemand die regelmatig handmatig backups maakt op een externe HD. Omdat ik dan de controle heb over wat er gebeurt haha.
Is trouwens niet eens zoveel werk, maar als ik niet snel zou kunnen werken met Total Commander zou ik er niet aan beginnen.
Een online backup zit ik nog over na te denken. Want hoe verdraaid zonde en buitengewoon frustrerend zou het zijn als je ineens al je creatieve werk, maar ook bijvoorbeeld al je foto's e.d. kwijt bent door brand...
 
Ik back nooit up. NEVVAH!

In de 15 jaar op Mac ook nog nooit nodig gehad 🤙
 
Ik ben ooit 1x alles kwijtgeraakt op mijn harde schijf toen ik die schijf in een nieuwe computer plaatste. Wrsch kortsluiting. Iig ALLES op die schijf verloren en slechts 50% terug kunnen halen van diverse externe kaartjes en schijven. Ik ben daar echt door getraumatiseerd en gezworen dat mij dat nooit meer zou overkomen! Dus vanaf die tijd nauwgezet alle data gebackupped. Eerst Time Machine gebruikt, maar daar werd ik iebelig van en de HD liep ook voortdurend vol. Uiteindelijk heb ik nu drie backup plaatsen: 2 harde schijven (1 Tb per stuk) direct aan m'n computer gekoppeld, 4 harde schijven ( plm 6 Tb in totaal) op mijn voormalige Mac Pro en een backup 'in the cloud' via Backblaze. Dit laatste kan je ten zeerste aanraden, want daarmee wordt voortdurend een backup gemaakt van je data (niet je programma's en het systeem) voor een zeer schappelijke prijs per maand. Dit heeft wederom een keer mijn digitale leven gered toen zomaar opeens mijn interne harde schijf (SSD 1Tb) het begaf. Zonder problemen kon ik alle data terugzetten. Iedereen die beweert dat'ie geen backup nodig heeft of wil maken is in mijn ogen een volkomen dwaas, want ooit gaat het een keer mis!
 
Weet iemand een betrouwbare cloud storage dienst met goede uploadsnelheid ?
Ik wil wel een mappenstructuur kunnen zien en naast automatische synchronisatie mogelijkheden e.d. de optie hebben om handmatig dingen te kunnen aanpassen op bestandsniveau.
Of gewoon maar voor betaalde Google Drive of MS Onedrive gaan? Ik ben een beetje wantrouwend bij de allergrootsten, maar ook weer niet heel erg, en zeker niet zo wantrouwend als ik zou zijn bij kleine partijtjes en niet gevestigde namen.
 
HDDs en SSDs kunnen altijd de geest geven of corrupt raken, dat is niet echt OS afhankelijk.

Dat is logisch, maar ik heb om de zoveel jaar een nieuwe voor m’n werk. Ooit eens een Ssd vervangen omdat ie op t randje was. Maar backups? NEVVAH! Ik vertik t!
 
Weet iemand een betrouwbare cloud storage dienst met goede uploadsnelheid ?
Ik wil wel een mappenstructuur kunnen zien en naast automatische synchronisatie mogelijkheden e.d. de optie hebben om handmatig dingen te kunnen aanpassen op bestandsniveau.
Of gewoon maar voor betaalde Google Drive of MS Onedrive gaan? Ik ben een beetje wantrouwend bij de allergrootsten, maar ook weer niet heel erg, en zeker niet zo wantrouwend als ik zou zijn bij kleine partijtjes en niet gevestigde namen.

Thuis - MEGA

(Was Megaupload, dus de feds kijken mee ;)

En wat betreft folderstructuur weet ik niet, maar je kan gratis checken
 
Weet iemand een betrouwbare cloud storage dienst met goede uploadsnelheid ?
Ik wil wel een mappenstructuur kunnen zien en naast automatische synchronisatie mogelijkheden e.d. de optie hebben om handmatig dingen te kunnen aanpassen op bestandsniveau.
Of gewoon maar voor betaalde Google Drive of MS Onedrive gaan? Ik ben een beetje wantrouwend bij de allergrootsten, maar ook weer niet heel erg, en zeker niet zo wantrouwend als ik zou zijn bij kleine partijtjes en niet gevestigde namen.
Wellicht kun je deze eens bekijken

Zeker niet de duurste 500 GB voor €10 per jaar.

5TB voor €100 per jaar.
 
Weet iemand een betrouwbare cloud storage dienst met goede uploadsnelheid ?
Ik weet geen goede betrouwbare cloud storage dienst. Ik wil echter even waarschuwen voor "degoo.com". Ik heb een lifetime 10TB subscription bij hen (eenmalig $99 betaald hiervoor). Ik heb daar archives van mijn DAW projecten geüpload en op een gegeven moment kreeg ik een bericht dat er "copyrighted materiaal" in mijn data gevonden was. Ik kreeg de kans om te bewijzen dat ik de copyrights bezit wat lastig is. Dus ik heb gezegd dat de copyrighted muziek in een DAW project zit wat je als het ware als de "source code" (bron code) voor de track kunt zien. Ik heb dit bezwaar ingediend. Daarna is alle content verwijderd en mijn account opgeheven. Maanden later kreeg ik een bericht dat ze mijn verdediging accepteren en is mijn account hersteld.... maar ik kreeg 10TB lege storage tot mijn beschikking. Ze hebben dus alles gewist zonder backup/restore te doen. Ik heb ook gehoord van klanten bij Degoo die op een gegeven moment corrupte bestanden hadden.

Voor mij persoonlijk was dit niet erg want zoals gezegd heb ik meerdere kopieën van mijn DAW projecten maar als je "vertrouwd" op je backup bij Degoo kun je dus behoorlijk bedrogen uitkomen. PAS OP!
 
Ik ben zelf tijdens een verhuizing alle muziek kwijtgeraakt die ik tussen 1985 en 2002 heb geproduceerd. Ook daarna nog verschillende keren muziek kwijtgeraakt (niet opgenomen) omdat ik zo nodig weer workstations met uniek geformatteerde floppy's verkocht waar nieuwere apparaten weer niets mee konden. Daar heb ik toen van geleerd en 4 externe harde schijven gevuld met goodies (muziekstukken, samples, vst-synths/effecten, drivers etc). Onlangs nog een crash gehad dus was reuze blij dat ik mijn nieuwe HD weer snel in de lucht had :). Ik backup mijn muziek de laatste jaren ook standaard op Youtube, maar realiseer me dat bij brand/diefstal alleen dat nog overblijft.:(

Helaas is dit mij ook overkomen. Met dank aan Samsung voor een fabrieksfoutje in hun barracuda hd's. Van mijn echt oude jaren '90 dingen heb ik nog wel het e.e.a. op DCC, wellicht nog een cd'r hier en daar. Vanaf begin '00 waren er wel sporadische backups waardoor niet echt alles kwijt is van daarna. Maargoed.

Nu heb ik een NAS in Raid, dus als daarin 1 HD kapot gaat is het nog te recoveren. Daar gaat periodiek mijn bitwig project folder in. De NAS kan ik ook nog in de cloud syncen maar dat moet ik nog wel even regelen.
Verder staat mijn bitwig folder gesynced met Onedrive, sowieso handig omdat ik ook op verschillende PC's werk (oude PC is studio workhorse, eigenlijk alleen voor audio, nieuwe moderne pc is voor 'mastering', ozone etc).
Tracks in wording kopieer ik eigenlijk na elke sessie sowieso naar de NAS zodat ik deze ook buitenshuis kan luisteren.

Dus voor wat betreft digitale backups zit ik denk ik nu wel goed, maar toch blijft een fysieke media ergens toch het allerbeste. HD's (en zeker SSDs) kun je niet 20 jaar in een kast laten liggen en verwachten dat het nog vlekkeloos werkt. Hetzelfde geldt voor CD'rs.
Al met al zijn gaan cassettes toch het meest lang mee, ik koop af en toe wat pakketten tapes. Daar zitten dan exemplaren tussen uit de jaren '70 die nog kristalhelder klinken.
 
Back
Top