Hoe gaan jullie om met back-uppen?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.773
Locatie
Zwolle
Ik heb een vraag over back-uppen. Gisteren las ik een boek over een hacken en een van de tips was: maak regelmatig back-ups. "Maar dat doe je uiteraard al." Eeuh, nee. Ik ben daar echt heel lui en slecht in.

Maken jullie wel back-ups? Waar sla je ze op? En wat back-up je allemaal? Zijn daar handige tools voor? Of andere slimmigheden?

Alle tips zijn welkom, want ik wil dit toch eens wat serieuzer aanpakken in 2024. Stop je een maand tijd en energie in een nummer en dan crasht je pc 😯
 
Externe schijf met hoofdmappen voor audio, video, foto's,... Daarin submappen genaamd "YYYY_MM_DD_[projectnaam]". Na nieuwjaar pleur ik alle submappen van hetzelfde jaar in de map "YYYY" en kopieer ik deze naar een reserveschijf. Zo blijft het archief overzichtelijk, chronologisch en vind ik alles gemakkelijk terug.
 
Time Machine maakt hier ieder uur automatisch een backup naar twee verschillende externe schijven, maar ik zou eigenlijk nog eens offsite iets moeten regelen via cloud backup oid voor het geval de boel afbrandt of overstroomt.

Geen backups maken is wel echt riskant, ik heb het toch wel een aantal keren meegemaakt dat een HDD of zelfs SSD er gewoon mee kapt. Soms tijdelijk en helpt opnieuw formatteren, maar ook wel compleet dood zonder enig teken van leven zelfs na reanimatiepogingen. En dan is het nog maar de vraag of je de data die er op staat nog kunt redden, zeker als je geen expert bent en/of de tools niet hebt op dat gebied.
 
Laatst gewijzigd:
Net als @Nap gebruik ik MacOS en laat Time Machine ieder uur (incremental) backups maken van mijn volledige systeem inclusief alle Kontakt instrumenten en andere ellende die erop staat. In mijn geval gaan de backups naar een dubbel uitgevoerd backup device (1 device met 2 schijven die mirrors zijn). Ik heb dus drie lokale kopieën en eens in de zoveel tijd maak ik ook nog kopieën naar "losse" externe schijven. Op dit moment bewaar ik die ook thuis maar deze zou ik ook bijvoorbeeld bij mijn vader thuis kunnen bewaren om beschermd te zijn tegen brand e.d.

Om te beginnen zou ik gewoon een externe HD aanschaffen (5 TB draaischijf ding) en via geautomatiseerde tools (Windows backup met een schedule) daar kopieën naar toe schrijven. Laat desnoods die schijf gewoon aan je computer hangen zodat windows backup altijd zijn backup kan maken... en doe jezelf een lol... kopieer meteen je foto's daarheen want die zijn minstens zo onvervangbaar als je muzikale projecten.
 
... en doe jezelf een lol... kopieer meteen je foto's daarheen want die zijn minstens zo onvervangbaar als je muzikale projecten.

Dat doe ik wel, daarvoor heb ik zelfs 3 harde schijven. Er ligt er o.a. een bij mijn moeder, en eentje goed ingepakt in een losse schuur voor het geval er brand uitbreekt. Die vind ik kennelijk net wat belangrijker dan mijn muzikale probeersels 😉
 
Als het maar iets van belang is schrijf ik het vijfvoudig weg op externe hard-disken SSD als gewone als SD kaartjes of sticks.
Dat alleen omdat opslag zo goedkoop is geworden. Nauwelijks cloud alleen een paar hele kleine dingetjes.
Dan heb ik ook nog een computer die nooit op het internet komt met een reseve besturingssyteem op hardisk extern bewaard.
Die gebruik ik om m`n geluid te editen in de eindfase. Verder werk ik altijd met laatste verbeter versies met opeenvolgend nummer en als het veel werk was tussendoor ook naar andere soorten opslag.
 
Ik gooi iedere paar jaar alles weg, mijn projecten, presets ed. Werkt bevrijdend je wordt weer gedwongen na te denken i.p.v. met standaard routines te werken. Nieuwe pc? Ik neem niets mee. Alleen tracks bewaar ik op SC.
 
Die vind ik kennelijk net wat belangrijker dan mijn muzikale probeersels 😉
Je mag je "muzikale uitprobeersels" echt wel iets hoger waarderen dan dat hoor. Stel ze maar gelijk aan je foto's zeker omdat je er toch veel tijd en moeite in steekt... zonde om kwijt te raken. Dus ik zou zeggen breidt je proces voor het maken van backups van foto's uit naar het maken van backups van je muzikale projecten en je bent er... :okdan:
 
Raid 1 mirror.
Als 1 disk ontploft heb ik de data nog.
En ook nog een externe harddisk.

Ik heb wel eens gehad dat een harddisk in de fik vloog.

Als je erover nadenkt dan is analoge tape het meest betrouwbaar.
Zo worden er nog makkelijk remixen ed van werken uit de jaren 60, 70, 80 gedaan van die tapes.
Digitaal is wat dat betreft onbetrouwbaar als de pest.
 
Oude projecten open ik ook zelden (nou ja, eigenlijk nooit), oude muziek luister ik zelden terug maar ik vind het wel leuk om te bewaren - al is het maar de MP3 of WAV van de originele mixdown. Maar helemaal wat @3ddie zegt, let op je foto's. Ik dacht een tijdje geleden een aantal jaar kwijt te zijn (was gelukkig niet zo) en daar had ik toch wel even goed buikpijn van.
 
Ik ben er ook nogal lui in.
Ik heb een jaar of drie geleden m'n harde schijf gekloond naar m'n nieuwe pc toen en die ssd ligt in de kast maar ondertussen is er weer veel veranderd dus ik ben gewoon de lul als m'n harde schijf crasht.
Best kans dat ik over een paar jaar een nieuwe pc koop en dan m'n huidige schijf weer kloon naar die nieuwe, maar hopen dus dat deze het nog een paar jaar blijft doen.
 
Ik gooi iedere paar jaar alles weg, mijn projecten, presets ed. Werkt bevrijdend.

Dat gevoel herken ik helemaal. Is het weg, dan maak ik het opnieuw als het belangrijk is. Of niet, ook goed.

Dat doen die zandkunstenaars uit het Midden-Oosten trouwens ook. Een windvlaag erover en het kunstwerk bestaat niet meer. Lang leve de vergankelijkheid. Ik heb nu alleen net een nieuwe demo verstuurd en dan zou het qua timing wel heel slecht uitkomen 😉
 
Time Machine maakt hier ieder uur automatisch een backup naar twee verschillende externe schijven, maar ik zou eigenlijk nog eens offsite iets moeten regelen via cloud backup oid voor het geval de boel afbrandt of overstroomt.
Hier hetzelfde, maar ik vind de cloud oplossingen nog te duur.

Ik had eerst een soort backup schijf met zaken die ik niet perse snel nodig heb, maar wel wil bewaren, wat eigenlijk irritant is als je hem nodig hebt. Nu heb ik alles op mijn Mac en daarop aangesloten ssd van 1tb. Dat backup ik volledig via Time Machine op een NAS en af en toe naar een oude externe harde schijf om het op twee plekken te hebben. Maar das allemaal weg idd als het huis af fikt. Zit nu te denken om een klein extern schijfje te kopen en bij een maat van me te stallen die dichtbij woont. En dan af en toe updaten natuurlijk.

Offtopic: Wel irritant trouwens dat backuppen met een SSD, die purged data niet goed omdat er dan referenties naar de backup zijn. Daardoor zegt mijn ssd dat ik 900 GB gebruik, terwijl ik er laatst zo'n 350 GB van opgeschoond heb. Nog niet helemaal uitgevonden hoe ik dit nu weer op lost
 
MacOS maakt hier een Time Machine backup, 1 keer per dag, naar een externe SSD. Verder heb ik net voo 50 euro een tweedehands NAS gekocht met 2 harde schijven van 1TB. Daar zit een complete server in. Volledig overkill. Geweldig. Een van de HDs is voor films en series (die ik uiteraard van DVD rip) en de andere is voor de extra backup van de backup.
 
Laatst gewijzigd:
Ik back up helemaal niets.
Weg = pech. YOLO

3a5.jpg
 
Ik heb een externe harde schijf waar ik onder meer "hoogtepunten" van mijn gepiel en zelf geschreven programmaatjes op heb staan. Zo nu en dan actualiseer ik wat er op die externe schijf staat. Het is leuk om die oude dingen nog eens terug te horen en te zien, en het geeft ook gemoedsrust te weten dat niet alles verloren is als mijn computer het begeeft.
 
Ik ben zelf tijdens een verhuizing alle muziek kwijtgeraakt die ik tussen 1985 en 2002 heb geproduceerd. Ook daarna nog verschillende keren muziek kwijtgeraakt (niet opgenomen) omdat ik zo nodig weer workstations met uniek geformatteerde floppy's verkocht waar nieuwere apparaten weer niets mee konden. Daar heb ik toen van geleerd en 4 externe harde schijven gevuld met goodies (muziekstukken, samples, vst-synths/effecten, drivers etc). Onlangs nog een crash gehad dus was reuze blij dat ik mijn nieuwe HD weer snel in de lucht had :). Ik backup mijn muziek de laatste jaren ook standaard op Youtube, maar realiseer me dat bij brand/diefstal alleen dat nog overblijft.:(
 
Back
Top