Eurorack kit voor drumsounds

als je tevreden bent over die contour kan je toch ook eens kijken voor een paar joranalogue modules.ik heb zelf alleen de filter 8 waar ik meer dan tevreden mee ben.en als ik soms naar mijn eurorack kijk heb ik wel eens spijt dat ik niet alles van 1 merk heb gekocht.nu heb ik ondertussen wel wat merken bij elkaar maar om dat allemaal lekker samen te laten werken heb je weer een rack vol met utilities nodig.maar goed,die zijn natuurlijk ook altijd handig,eurocrack
 
als het gaat om een oscillator om een constant geluid te maken, waar geen 'drum' op staat, dan zijn er wel heel veel mogelijkheden :D
je kunt met alles percussie maken als je een contour 1 of iets dergelijks hebt... in welk budget zoeken we voor het geheel?

met de contour 1 heb je een voorsmaakje van joranalogue, persoonlijk mijn favoriete modulemaker, en die hebben eigenlijk alles in huis om je verder te helpen als je wilt. allemaal analoog ook, wat je aangaf als voorkeur.
hun generate 3 oscillator heeft lineaire en exponentiële fm, soft en hard sync en veel mogelijkheden voor self patching/cross mod. geweldig ding!
orbit 3 voor de snares/hats en/of modulatie.
filter 8 voor filters of 8 x lfo, enz. of hem pingen voor een basdrum.
mix 3 voor de mix en oversturing (en als 3 x vca).
dan ben je natuurlijk wel al meer dan duizend euro lichter (en riskeer je nog dat de outputs te 'hot' zijn voor je andere gear, hou daar rekening mee met eurorack).
geen presets ook, maar dat wist je al.

dus moet je je eigenlijk vooral afvragen waarom je precies voor eurorack zou willen kiezen.
want voor iets dat altijd zowat klaar staat en waar je weinig tot geen kabeltjes moet prikken, heb je goedkopere en makkelijkere oplossingen.
curves van envelopes aanpassen moet toch ook met andere oplossingen lukken, als het alleen daarom gaat?

daar staat tegenover dat, eens je tot de vaststelling komt dat je modules hebt die veel meer kunnen dan percussie alleen, er een hele parallelle wereld opengaat.
die wereld is verslavend en bijzonder immens, en dus ook gevaarlijk voor budget en focus 8) heerlijk, dat wel!
maar... the rabbithole is real! daar moet je mentaal (en financieel) op voorbereid zijn.
 
En qua budget houd ik het graag onder de 500€. 2dehands en geduldig het ding samenstellen

Een rabbit hole zal het nooit worden aangezien ik niet hou van al het gepatch :-) Dus da’s positief. Fingers crossed, though ;)
 
Wacht even... je wilt dus een modulaire synth om drums mee te maken, maar je houdt niet van kabels patchen en het mag niet bedoeld zijn om drums mee te maken. Ik pas...
 
Als je voor max 500 euro een enkele patchable drum voice wilt hebben, zou ik op de 2e hands markt kijken naar iets als:
Behringer Neutron
ALM Pip slope mk2 / WMD SSF Mini slew / Make Noise function / Make Noise contour
Behringer CP1A / Tiptop uZeus
Behuizing
Eventueel extra utils zoals mixer, multiple, vca, attenuators.

Als budget het toe laat kan een Make Noise Maths ook een goede optie zijn ipv een enkele functie generator.

Met de Neutron als basis heb je veel meer mogelijkheden dan met een paar losse modules voor hetzelfde geld. Als je niet wilt patchen zal je maar een fractie van het potentieel benutten.
 
Wacht even... je wilt dus een modulaire synth om drums mee te maken, maar je houdt niet van kabels patchen en het mag niet bedoeld zijn om drums mee te maken. Ik pas...
Geen probleem, hoor :-) Ik zie de schijnbare contradicties. Als je weet wat die Contour 1 doet, dan kan je achterhalen dat “drum modules” die niet sustainen niet goed gaat werken. Omdat ik de Contour 1 in ‘t eerste bericht had vermeld, ging ik er van uit dat jullie op dezelfde lijn zaten. Dus gezocht is een oscillator module die sustaint (continuous voltage) en die snel inharmonic overtones genereert. Vandaar de vermelding van FM, cross-mod. En uiteraard een multi mode filter (FM input is handig). Er zijn zoveel opties dat ik door het bos de bomen niet zie
 
500 euro startbudget in eurorack komt zo ongeveer overeen met schoenen kopen voor 25 euro.
al zeker als je case en zo nog moet meetellen. het kan maar je zult er niet enorm ver mee komen, al zeker niet omdat 1/3 van je budget al weg is aan een contour 1.

ook, om de schoenvergelijking door te trekken, als je niet graag wilt patchen, is toch voor eurorack kiezen net als een paar bergschoenen kopen voor 300 euro en die alleen gebruiken om thuis van de keuken naar de studio te stappen. duur, niet comfortabel en niet efficiënt, hoewel je er in de juiste omstandigheden enorm veel plezier van zou hebben.

maar als we toch even koppig vasthouden aan het idee, en je in de ban bent van contour 1:
je zou verschillende contours naast elkaar kunnen hangen en met elk ervan iets anders doen. want net zoals alles van joranalogue is contour 1 verre van een one trick pony.
je kunt hem als oscillator gebruiken, als low pass filter, als slew limiter, als envelope, als lfo, als inverter, als track&hold, als fm/am tone generator, als clock, ... maar niet allemaal tegelijk, dus je hebt er verschillende nodig.
met 3-4 stuks zit je zelfs tweedehands al over je budget en dan heb je wel nog geen case en geen power. en geen vca. en nog niets voor interessante modulatie met wat meer random elementen.

geweldige module, maar in modular gaat het net om het combineren van modules en het patchen/moduleren, pas dan kun je er iets mee doen. kijk/luister maar eens voor een voorbeeld specifiek voor percussie:

de rest van de video is overigens ook de moeite.
 
Laatst gewijzigd:
continuous voltage had ik overigens nooit van gehoord in eurorack land.een oscillator sustaint altijd als er geen vca ingebouwd zit die getriggerd moet worden. Control voltage (cv) ken ik dan weer wel
 
continuous voltage had ik overigens nooit van gehoord in eurorack land.een oscillator sustaint altijd als er geen vca ingebouwd zit die getriggerd moet worden. Control voltage (cv) ken ik dan weer wel
Idd ja. Die drum modules hebben allemaal een decay. Zodoende m’n wensen nog wat finetunen: oscillator module zonder onboard envelope
 
Aan iedereen, vanzelfsprekend, bedankt nogmaals voor de tips, informatie en alternatieve opties 👍🏼

Heb min of meer een systeempje in m’n hoofd, maar weet niet waar te beginnen. De opties (modules) lijken eindeloos

Als het idd te prijzig wordt, is een Nord Modular ook een optie natuurlijk. De DFAM / Edge is interessant. Maar mss wat beperkt. Zonder de sequencer lijkt me dat iig wat underwhelming
 
voor de rest, de tips van @MPCman zijn top.
met een semimodular beginnen is een goed idee, want het aanbod aan modules is enorm en de mogelijke combinaties zijn moeilijk te bevatten, zeker als beginner in eurorack.
iets met som groter dan geheel...
Inderdaad
 
De semi modulaire Make Noise 0-coast is misschien ook interessant als start aangezien je bij zowel de slope als contour sectie controle hebt over de curve vorm.
 
Back
Top