Welke moderne mono synth vind je goed?

flyweight

Respect the instrument and connect
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.559
Locatie
outerspace
Mono's er zijn er een hoop en ik heb er best een hoop.
Nu zijn er klassiekers en klonen van die klassiekers.
Laten we die ff niet in scope noemen. Dus geen ms20 mini/fs, Behringer klonen van etc.
Maar welke moderne mono vind jij fijn er waarom?

Zelf vind ik de Matrixbrute heel tof omdat die zo diep met modular integreert en de sound.
Vind dat een van de beste mono's ooit gemaakt. Een arp2600 van de toekomst.

Dan vin ik de Moog Matriarch en subfatty erg fijn kwa sound maar heb die niet aangeschaft

De Pioneer As1
 
De MonoTribe is echt een hele vette bak. De oscillator klinkt goed, het filter is lekker smerig en die LFO / Env gaat in audio range wat hij eigenlijk helemaal niet trekt op een hele plezierige manier. Hij klinkt gewoon lekker in heel veel instellingen. Maar een paar knoppen en switches waar je snel een compleet ander geluid mee maakt. Intuïtieve sequencer.
 
Matriarch is mijn favoriet, zowel de klank als wat je er allemaal mee kunt. Prachtig ding.
 
Matriarch vind ik ook helemaal te gek maar is strikt genomen natuurlijk geen mono...toch? Maar anders kies ik daar zeker weten ook voor. Heb verder ook geen moderne mono's staan volgens mij, alleen maar antieke meuk :D
 
Nou ja dan is de Matrixbrute ook geen mono.
Maar laten we stellen dat parafoon als mono door mag.

De Pioneer AS1 is voor mijn een geweldige Pro One V2.
De Pro 2 en Pro 3 heb ik dan minder mee.
 
Als parafoon ook mag dan voor mij de Waldorf Pulse 2. Moderne dikke sound met veel mogelijkheden. Vaak vergeten in de “lijstjes”.
 
Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal gehad, maar ik ben al jaren tevreden met m'n Dreadbox Typhon.

- Dikke sound

- Voor mij genoeg mogelijkheden voor modulatie

- Modulatiesequencer

- Niet veel knoppen, maar prima te bedienen

- De interne sequencer heeft iets. Ik weet nooit zo goed of die verschillende internal clocks nou echt een hoorbaar verschil maken, maar als dat zo is, dan heeft Typhon een lekkere timing, naar mijn oren. Dat ding spuugt het er lekker uit.

- Zelf ben niet erg fan van de effecten, maar veel vinden die Sinevibes effecten fijn.

De Monotribe vind ik ook tof, o.a. om de redenen die @bikkel aangeeft.

Ik ben al lang van m'n GAS af, maar ben nog wel benieuwd naar de PWM Malevolent, da's wel een apart ding. Maar ben niet benieuwd genoeg om er 400-500 ballen voor uit te geven.
 
Make Noise 0-Coast.

Packs a punch, kleine brutale opdonder (plucky envelope, dynamics output overstuurt heel fijn), super-speels (my first modular gateway to eurocrack) en veelzijdig.. dikke basslines, heerlijke bleeps.

Laat je niet direct misleiden door het ontbreken van een filter (mocht je op onderzoek uit gaan). Als je iets constant wil filteren mis je dat inderdaad - maar als je het om sweeps en/of envelope following te doen is, kan je dit aardig nabootsen met de overtones en dynamics. (Dat was althans best een leuke uitdaging.)
 
Voor mijn mono bass werk kom ik altijd bij de moog subsequent37 uit, moeilijker om slecht dan goed te laten klinken :)

Matriarch mooiste mono pielbak.
 
M'n schattige lichtblauwe Microbrute is bij mij een blijvertje. Niet omdat ie zo dik of vet is (eerder wat ijl en goedkoop klinkend). Maar omdat je er zo heerlijk ruig mee kan scheuren als je het filter overstuurt. Doet het goed als schreeuw-lead over grunge / punk / rock gitaren, als een soort overtreffende trap over distorted gitaar. Da’s dan ook eigenlijk enkel waar ik ‘m voor gebruik. M’n andere synths zijn tegenwoordig enkel VSTs en Eurorack vrees ik :erm:
 
Matriarch vind ik ook helemaal te gek maar is strikt genomen natuurlijk geen mono...toch?
Daar is al menig forum over volgezwetst en nog steeds niet echt consensus over geloof ik. Ik vind een Matriarch een monofone synth omdat hij 1 voice heeft met als leukigheid dat je de VCO's afzonderlijk kunt tunen met het keyboard waardoor je meer dan 1 noot tegelijk kunt spelen. Maar strikt genomen is dat niet anders dan iedere andere monosynth met meer dan 1 VCO, alleen dan moet je het altijd met de frequency knop doen in plaats van met keyboard. In de praktijk voelt het natuurlijk heel anders, maar in essentie heb je gewoon 1 voice waarbij de VCO's gemixt worden, en vanaf daar het filter, de VCA en envelopes delen. 1 voice, dus monofoon. Kortom: de meningen zijn verdeeld maar ik heb gelijk.
 
Studio Electronics SE-3X, Sequential Pro-3 of Minimoog Voyager als het wat mag kosten, anders Pulse 1 of 2 met editor of een Bass Station 2 of een SE-02. Qua sound is die laatste van de 'goedkope' opties wel heel goed voor elkaar.
 
Ik denk toch wel de Bass Station 2. Super fijn en ongecompliceerd met toch veel functies. goede midi implementatie, en een verslavende sound. Misschien ook wel omdat het de bak is waarop ik synthese pas echt goed op geleerd heb. Ik denk dat ik in de toekomst toch nog wel een Moog wil, maar misschien doe ik dat wel via de eurorack route doe…
 
Ouwe meuk is natuurlijk heel erg leuk.

Buchla 208 nog leuker.
Heb zelf 4 baby buchla's 4 volca modulars. Wat hele leuke capabele mono's die net als de AS1 voor speelgoed worden aangezien.
 
Ik wil nog eens zo'n Buchla Easel proberen, maar dan wel graag eerst voor een habbekrats. Schiet eens op, Uli.
 
Ik heb een Pro 2 gehad, die vond ik wel goed, toch weggedaan, het was geen Pro One.

Sequential Pro 3 ziet er indrukwekkend uit, nog nooit onder de vingers gehad, maar nu je over begint.. :W
 
Voor mijn mono bass werk kom ik altijd bij de moog subsequent37 uit, moeilijker om slecht dan goed te laten klinken :)

Matriarch mooiste mono pielbak.
Voor mij ook de subsequent 37. Matriarch staat nog op mijn wensenlijstje.
 
Voor mij de Dave Smith Mopho. Ik heb de SE keys uitvoering, dus niet het kleine bakje. Hij is vrij uitgebreid en vindt hem vrij fijn te gebruiken.
 
Back
Top