Condensators en inspelen myth of true story?

Helaas leest hier niemand meer technische boeken over elektronische componenten. Daarom heb ik eerder ook maar een video geplaatst waarin hetzelfde wordt beweerd als ik eerder ook in de vakliteratuur heb gelezen. Daar hecht ik meer waarde aan dan aan de ongefundeerde claims van (on)gelovigen die hier maar wat roepen omdat ze niet de moeite wensen nemen om ook zelf even na te slaan hoe een elco werkt en hoe je een elco zo nodig kunt reformen.

Nog een stap verder is om de beschikbare vakkennis zelf dan maar in twijfel te trekken op basis van Gödel's stelling of op grond van op niets gebaseerd (on)geloof. Maar helaas - dat is kennelijk het tijdsgewricht waarin we leven. :beard:
 
ja @Patat Met je hebt helemaal gelijk. :D

@ProgHead Wat je zegt is wel en goed punt.
Als je electronica echt wil snappen dan moet je de natuurkunde erachter bestuderen. En zo leren hoe een component zijn werk doet.
 
Helaas leest hier niemand meer technische boeken over elektronische componenten. Daarom heb ik eerder ook maar een video geplaatst waarin hetzelfde wordt beweerd als ik eerder ook in de vakliteratuur heb gelezen. Daar hecht ik meer waarde aan dan aan de ongefundeerde claims van (on)gelovigen die hier maar wat roepen omdat ze niet de moeite wensen nemen om ook zelf even na te slaan hoe een elco werkt en hoe je een elco zo nodig kunt reformen.

Er is een groot verschil tussen iets meten en iets horen.
En in de audio is het kunnen horen ja of nee, datgene wat telt.

En we kunnen ons zelf erg goed voor de gek houden:
 
Nog een stap verder is om de beschikbare vakkennis zelf dan maar in twijfel te trekken op basis van Gödel's stelling of op grond van op niets gebaseerd (on)geloof. Maar helaas - dat is kennelijk het tijdsgewricht waarin we leven.
Goed, ik laat me toch nog verleiden tot discussie. :D
Ik trek vakkennis niet in twijfel maar sommigen op het forum zweren zo bij wetenschap dat ik dan Gödels stelling naar voren breng, die verklaarde namelijk dat wetenschap niet op alles het uiteindelijke antwoord hoeft te zijn.
Ook Heisenberg z'n stelling verklaarde dat een meting niet volledig was al ging het in dat geval dan niet om audio maar het gaat mij er dan om dan wetenschap best wel kritisch beschouwd mag worden en
ook fotonenverstrengeling is iets wat de wetenschap met de huidige middelen niet kan verklaren en zo zijn er meer zaken.
Er wordt zo gauw met de wetenschap geschermd als het uiteindelijke antwoord op alles en dat is een nogal beperkend inzicht maar het is gemakkelijk voor diegene die graag alles verklaart en bewijst.
Daarnaast is er een menselijke waarneming en ook voorkeur en is het dus niet zo dat wat de beste componenten zijn ook uiteindelijk de meeste voorkeur krijgt ook al zeggen de testresultaten dat er maar één de beste is.
Waarom zouden er anders zoveel versterkers of luidsprekers verkocht worden als we met ééntje toe zouden kunnen?
De menselijke beleving ook al nemen we onszelf in de maling is nog altijd maatgevend voor datgene wat je koopt omdat je het ene nou eenmaal prettiger vindt klinken dat het andere en misschien zitten daar wel elco's of andere componenten van een iets mindere kwaliteit in?
 
Er wordt zo gauw met de wetenschap geschermd als het uiteindelijke antwoord op alles en dat is een nogal beperkend inzicht maar het is gemakkelijk voor diegene die graag alles verklaart en bewijst.

Geen enkele wetenschapper zal dit zo stellig beweren, aangezien het niet zeker is dat de wetenschap uiteindelijk op alles een antwoord kan geven.

De eis voor bewijs is er trouwens ook om zin van onzin te onderscheiden. Stel dat jij zegt dat onzichtbare, vliegende olifanten bestaan, ik zeg dan inderdaad dat je daarvoor bewijs moet aandragen. Anders neem ik je simpelweg niet serieus. En Schiphol ook niet. :D
 
We kennen allemaal het voorbeeld toch wel van de 'pro audio hi fi' fans die voor een akelig dure stereoset worden gezet met alleen maar TOPcomponenten en snoeren en elkaar bijna met tranen in de ogen om de hals vliegen hoe fantastisch het klinkt totdat er een doek wordt opgetild waaronder een goedkope standaardset verscholen zat die de muziek bleek weer te geven? Niets zo makkelijk te manipuleren als menselijke waarneming. Vooroordelen en emotie spelen waarschijnlijk een grotere rol dan objectieve weergave bij dat soort dingen.

De echte eye-opener was voor mij bij iets totaal niet-audio-gerelateerds: een echte blinde wijnproeverij. We kregen de flessen niet te zien, de wijn was allemaal dezelfde temperatuur en werd geschonken (buiten beeld) in een zwarte beker zodat je de kleur ook niet kon zien. Je had dus alleen je neus en mond tot je beschikking.
Nu ben ik zeker geen kenner, maar ik draai al wat jaren mee en ben bij menige proeverij geweest, ken wel wat druivensoorten en hun eigenschappen, weet wel iets van de verschillende wijnlanden/gebieden etc. dus een complete dombo ben ik nu ook weer niet.
Resultaat: Ik had bij ongeveer de helft de keuze tussen wit of rood al fout.
 
Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: PWM
Goed, ik laat me toch nog verleiden tot discussie. :D
Ik trek vakkennis niet in twijfel maar sommigen op het forum zweren zo bij wetenschap dat ik dan Gödels stelling naar voren breng, die verklaarde namelijk dat wetenschap niet op alles het uiteindelijke antwoord hoeft te zijn.
Filosofische_consequenties van Gödel.
Als het gaat om natuurkundige verklaringen, zoals audio, hoeven we alleen maar experimenten uit te voeren en die wiskundig verklaren.
Je zou dus voor elk experiment andere axioma's kunnen gebruiken.
Dat doen we bv bij relativiteit en kwantum mechanica.
Samen verklaren deze theorieën (bijna) alles wat we tot nu toe hebben waargenomen.


Ook Heisenberg z'n stelling verklaarde dat een meting niet volledig was
Een meting heeft altijd een bepaalde onzekerheid. Dus bv mijn tafel heeft een lengte van 100cm +-1cm.
Onzekerheidsrelatie_van_Heisenberg
Maar Heisenberg gaat er over dat 2 aan elkaar gerelateerde eigenschappen van een systeem niet tegelijkertijd extreem nauwkeurig gemeten kunnen worden.
Wil je maar 1 van die eigenschappen meten, dan kan dat veeeeel nauwkeuriger dan de onzekerheidsrelatie van Heisenberg.
Dat gaat dan wel weer ten koste van de nauwkeurigheid van de andere eigenschap.
Voorbeeld hier is de detectie van zwaartekrachtsgolven. Waar de fase van de fotonen wel zeer nauwkeurig word gemeten, maar de amplitude niet.


Er wordt zo gauw met de wetenschap geschermd als het uiteindelijke antwoord op alles en dat is een nogal beperkend inzicht maar het is gemakkelijk voor diegene die graag alles verklaart en bewijst.
Alles verklaren is wat veel.
Maar dat betekend niet dat we niets kunnen verklaren.
De reden dat wij nu via een toetsenbord en een scherm met elkaar kunnen communiceren, betekent dat we bepaalde dingen echt heel goed snappen.
Er is een groot verschil tussen niets kunnen verklaren en iets kunnen verklaren.
En alles in audio kunnen we prima verklaren met de huidige kennis.
Al wil dat er bij een groep fanatieke audio apparatuur kopers niet in.

Daarnaast is er een menselijke waarneming en ook voorkeur en is het dus niet zo dat wat de beste componenten zijn ook uiteindelijk de meeste voorkeur krijgt ook al zeggen de testresultaten dat er maar één de beste is.
Er zijn heel veel manieren om de voorkeur voor bepaalde audio apparatuur te testen.
En het blijkt dat de overgrote hoeveelheid geteste mensen een specifieke voorkeur heeft voor neutraal klinkende audio apparatuur.

Waarom zouden er anders zoveel versterkers of luidsprekers verkocht worden?
De kracht van marketing en een totaal gebrek aan kritisch denkvermogen.


De menselijke beleving ook al nemen we onszelf in de maling is nog altijd maatgevend voor datgene wat je koopt omdat je het ene nou eenmaal prettiger vindt klinken dat het andere
Tuurlijk.
Maar ga je persoonlijke mening niet als absolute waarheid verkopen.
 
De kracht van marketing en een totaal gebrek aan kritisch denkvermogen.
Je sluit dat wat mensen mooi vinden geheel uit, naast een soort van objectieve meting is er ook nog zoiets als smaak, dat is het menselijke aspect en om dat af te doen als een gebrek aan kritisch denkvermogen is vreemd.
Dat klinkt alsof een mens geen smaak mag hebben en niet mag vertrouwen op z'n zintuigen maar alleen op testresultaten moet afgaan.
Maar ga je persoonlijke mening niet als absolute waarheid verkopen.
Mijn persoonlijke waarheid is dat mensen hun eigen smaak hebben en daar vaak hun keuze op baseren terwijl jij iemands smaak als gebrek aan kritisch denkvermogen ziet en in het kader van een wetenschappelijke meting de rest als niet terzake doet en dit eigenlijk maar flauwekul vindt want mensen moeten hun keus vooral door metingen laten bepalen ipv op hun eigen zintuigen afgaan.
Dat komt voor mij over als disrepectvol aan een mens z'n mening of smaak en dat jouw mening voor iedereen moet gelden en zo niet doe je het af als dom, niet kritisch of iets in die orde.

Er zijn hierover al vaker discussies geweest met jou en je stokpaardje betreffende wetenschappelijke metingen en op mij kom je vrij drammerig over en zullen we het wel nooit eens worden, wat mij betreft is het beter om dit te laten rusten ipv eindeloos door te gaan in een discussie van mensen wiens standpunten te ver uit elkaar liggen.
 
Een elco kan onbruikbaar worden als die heel lang op de plank heeft gelegen of verkeerd behandeld is. Soms (als de schade niet al te erg is) lukt het dan nog om zo'n elco weer goed te krijgen door de aangelegde spanning erover langzaam op te voeren tot de maximaal toegestane waarde, daarbij wordt dan het inwendige oxidatielaagje dat in de elco als diëlektricum dient weer hersteld. Als paardenmiddel kan men het apparaat waar die elco in geplaatst is ook gewoon een tijd aan laten staan, maar een dergelijke schoktherapie kan ook het definitieve einde van de elco betekenen. De ervaringen van flyweight uit de openingspost zijn geheel in lijn met wat we van elco's weten. Er is dan ook geen enkele reden om te veronderstellen dat flyweight zichzelf voor gek heeft gehouden. Het gaat hier immers niet om een beetje meer of een beetje minder maar om een heel duidelijk verschil:

Tijdens de tests waren viool geluiden werkelijk niet te harden.

Maar als mensen die niet weten hoe elco's werken en zich daar ook niet in wensen te verdiepen liever aan hun eigen (on)geloof vasthouden, dan kan ik dat ook niet helpen.
 
Nu heb ik een behringer RD6 waar de hihats snerpend hoog zijn en hoop dat inspelen kan helpen. Maar dat lijkt niet het geval en het zal best wel eens de headphone amp kunnen zijn of is er een andere mod nodig...
Ik heb dat eens onderzocht.

Een probleem hier is dat ik niet zonder modificatie de koptelefoon uitgang en de directe uitgang tegelijkertijd kon opnemen.
De reden dat dit een probleem is is dat je maar mag testen met 1 verschil.
Zijn er meerdere verschillen, dan weet je niet waar het eventuele geluidsverschil door word veroorzaakt.

Dus heb ik hier een compromis gemaakt, het kon ff niet anders.

Ik heb 8 closed hihats opgenomen via de directe uitgang en 8 via de koptelefoon uitgang.
Toen heb ik die 2 files gelijk gemaakt in RMS volume (binnen 0,1dB, dat is echt erg belangrijk) en hun spectrum vergeleken.
Daaruit leek het erop dat er waarschijnlijk klankverschil zit tussen de directe uitgang en de koptelefoon uitgang.
Het probleem hiermee is is dat de spectrum analyzer die ik gebruik (Fabfilter Q2) de spectrums bij elkaar optelt en alleen de maximale waarden laat zien.

Dus heb ik de individuele spectra van elke hihat genomen en vergeleken.
Het is dan duidelijk dat elke hihat echt anders klinkt. Dit geld overigens voor alle geluiden uit de RD-6, het is een levend ding en dat vind ik erg goed.
Zie ook hier.

Hier zijn de wav files bijgevoegd.
 

Attachments

  • direct.wav
    596,1 KB
  • KOptelefoon.wav
    596,1 KB
Hier zijn de individuele spectra van elke directe hihat uitgang.
 

Attachments

  • Direct 8.jpg
    Direct 8.jpg
    63,9 KB · Bekeken: 51
  • Direct 7.jpg
    Direct 7.jpg
    64,2 KB · Bekeken: 54
  • Direct 6.jpg
    Direct 6.jpg
    63,9 KB · Bekeken: 53
  • Direct 5.jpg
    Direct 5.jpg
    64,5 KB · Bekeken: 56
  • Direct 4.jpg
    Direct 4.jpg
    64,2 KB · Bekeken: 52
  • Direct 3.jpg
    Direct 3.jpg
    64,1 KB · Bekeken: 51
  • Direct 2.jpg
    Direct 2.jpg
    64,1 KB · Bekeken: 56
  • Direct 1.jpg
    Direct 1.jpg
    63,7 KB · Bekeken: 48
Hier zijn de spectra van de koptelefoon uitgang.

Ik zie een klein beetje verschil bij 20kHz, dat kunnen maar weinig mensen horen.
En dat geld alleen maar voor individuele frequenties.
Zijn er meerdere frequenties in het spectrum, zoals hier, dan krijg je te maken met Auditory masking - Wikipedia

Mijn voorlopige conclusie is dat het geluidsverschil tussen de koptelefoon uitgang en de directe uitgang er niet is bij mijn RD-6.
 

Attachments

  • Kop 7.jpg
    Kop 7.jpg
    64 KB · Bekeken: 48
  • Kop 6.jpg
    Kop 6.jpg
    64,2 KB · Bekeken: 50
  • Kop 5.jpg
    Kop 5.jpg
    64 KB · Bekeken: 52
  • Kop 4.jpg
    Kop 4.jpg
    63,8 KB · Bekeken: 54
  • Kop 3.jpg
    Kop 3.jpg
    64,2 KB · Bekeken: 53
  • Kop 2.jpg
    Kop 2.jpg
    64,2 KB · Bekeken: 54
  • Kop 1.jpg
    Kop 1.jpg
    64,3 KB · Bekeken: 53
  • Kop 8.jpg
    Kop 8.jpg
    64,3 KB · Bekeken: 53
Je sluit dat wat mensen mooi vinden geheel uit, naast een soort van objectieve meting is er ook nog zoiets als smaak, dat is het menselijke aspect en om dat af te doen als een gebrek aan kritisch denkvermogen is vreemd.
Dat klinkt alsof een mens geen smaak mag hebben en niet mag vertrouwen op z'n zintuigen maar alleen op testresultaten moet afgaan.
Je mag prima op je zintuigen vertrouwen, maar je moet er wel degelijk rekening mee houden dat die je kunnen belazeren.
Doe je dat niet, dan word je continu belazerd door 1 jezelf, 2 anderen.
En je gaat anderen ook nog eens belazeren op internetforums. Dat is hetgeen waar ik behoorlijk bezwaar tegen heb.

Mijn persoonlijke waarheid is dat mensen hun eigen smaak hebben en daar vaak hun keuze op baseren terwijl jij iemands smaak als gebrek aan kritisch denkvermogen ziet en in het kader van een wetenschappelijke meting de rest als niet terzake doet en dit eigenlijk maar flauwekul vindt want mensen moeten hun keus vooral door metingen laten bepalen ipv op hun eigen zintuigen afgaan.
Dat komt voor mij over als disrepectvol aan een mens z'n mening of smaak en dat jouw mening voor iedereen moet gelden en zo niet doe je het af als dom, niet kritisch of iets in die orde.
Het verschil is dat de smaak van de ene persoon gebaseerd is op geloof en de smaak van de andere op empirisch bewijs.

Er zijn hierover al vaker discussies geweest met jou en je stokpaardje betreffende wetenschappelijke metingen en op mij kom je vrij drammerig over en zullen we het wel nooit eens worden, wat mij betreft is het beter om dit te laten rusten ipv eindeloos door te gaan in een discussie van mensen wiens standpunten te ver uit elkaar liggen.
Realiteit is lastig voor sommigen.
Wie is er hier disrespectvol naar wie? Dat balletje gaat namelijk 2 kanten op.
 
Ah cool! Dat vind ik wel tof hoe je dit aanpakt.
No frills no bullshit. :)

Ja ik ben later verder gegaan en kwam ook op het punt dat de direct out hetzelfde klinkt.
Hij is zachter dus daardoor leek het probleem minder.
Wat een verkeerde obeservatie was.

Ik denk wel dat 1 reden waarom de HH/CY minder zijn is omdat z te hoog zijn gepitched.

Nu heb ik mijn RD6 al 3 dagen aan laten staan.
Niet dat er iets veranderd. :)
Als ik dan demo's van echte 606's hoor ik hele mooie hihats die ook een stuk lager gepitched zijn.

De Behringer kan dus de lenghte van de hihats veranderen dus de hihats zijn daarom zoiezo ander dan de OG.
[scale function] + [tempo]

Ik moet zeggen ik ken de 606 alleen van samples waarbij ik een enorme snare kon maken door deze in reason helemaal plat te compressen.
De RD-6 stelt kwa kick en snare dan ook niet teleur.
Het klinkt werkelijk heerlijk en echt anders dan de 808. De 606 en 808 zijn voor mij persoonlijk de drummachines met de lekkerste electronische sound.


De enige mod die ik wil gaan doen is deze:

Ik hoor hier dat de hihats wat lage gepitched zijn en meer als de OG klinken. Als dit niet goed uitpakt koop ik een OG.



Tuning the CY and HAT filters – extensive version

Right, this the following is some work but pays well of in my opinion. As has been mentioned amply, the RD6 CY and HH tend to lack in body and metallic sizzle when compared to their TR 606 counterparts, while the latter can display rather drastic variations between units too. By replacing the set resistors for the cutoff values of all four filters involved in these circuits, you have great freedom in dialling in your preferred settings.
 
Back
Top