Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Het echt oude analoge spul kan vast nog wel gerepareerd worden, maar bij moderne digitale apparaten is dat een stuk lastiger. Dan kan je misschien nog van meerdere defecte apparaten weer een nieuwe samenstellen maar veel chips worden al niet meer gemaakt en dan nog is solderen/programmeren een heel lastige en dure tak van sport, zeker als je het niet zelf kan.De ouderdom van vintage spul neemt alleen maar toe, en daarmee de risico's rondom componenten en de verkrijgbaarheid ervan.
Ik moet een beetje denken aan de opmerking in de handleiding van de MS-20 reissues dat de circuits anders klinken omdat ze nog nieuw zijn en je 'm 40 jaar moet bewaren om het vintage geluid te krijgenGeen enkele clone/remake geeft het gevoel van het origineel, ook al zijn moderne synths zoals bv. de ISE-NIN en OB-8X fantastische apparaten qua sound en features.
Meer dan een beetje winst is mogelijk als een toestel flink gehyped wordt (vorig jaar een Monomachine voor >2x aanschafprijs verkocht). Maar denk inderdaad dat beleggen gemiddeld genomen beter rendement geeftAls pure investering is vintage in ieder geval veel te riskant. Als er niks stuk gaat/is kun je meestal wel ongeveer hetzelfde krijgen bij verkoop, of met een klein beetje winst/verlies.
De standaard-componenten wel ja, maar zodra er custom ICs inzitten wordt 't al snel tricky in mijn ervaring, zoals bij bijvoorbeeld een Matrix-1000 of MKS-80. Dan moet je echt hopen dat ze niet stuk gaan, of nu alvast wat reserve-onderdelen inslaan. Als je mazzel hebt zijn er alternatieve apparaten zoals bijvoorbeeld een oud Boss PH-2 pedaaltje waar twee Roland IR3109 filter ICs inzitten die o.a. in een 101, Juno en Jupiter gebruikt wordt. Als ik mij goed herinner is daar zelfs een clone IC van tegenwoordig. Andere ICs zijn een stuk problematischer om te vinden.Het echt oude analoge spul kan vast nog wel gerepareerd worden, maar bij moderne digitale apparaten is dat een stuk lastiger. Dan kan je misschien nog van meerdere defecte apparaten weer een nieuwe samenstellen maar veel chips worden al niet meer gemaakt en dan nog is solderen/programmeren een heel lastige en dure tak van sport, zeker als je het niet zelf kan.
Haha ja inderdaad, en ergens klopt dat wel. Ik doelde overigens meer op het gevoel dat het originele apparaat geeft, niet zozeer de sound. Het fysieke voorkomen, de clicky keys, de stroeve faders, de geur, het gewicht, de historie, dat soort dingen. En natuurlijk het feit dat je wéét dat je een originele aan het bespelen bent ipv een clone/remake. Je hoort er weinig van in je muziek, maar de ervaring is wel anders. Zelfs de beste Pink Floyd cover band zal nooit het gevoel geven dat je hebt als je Pink Floyd zelf op het podium ziet spelen.Ik moet een beetje denken aan de opmerking in de handleiding van de MS-20 reissues dat de circuits anders klinken omdat ze nog nieuw zijn en je 'm 40 jaar moet bewaren om het vintage geluid te krijgen![]()
Haha ja inderdaad, en ergens klopt dat wel. Ik doelde overigens meer op het gevoel dat het originele apparaat geeft, niet zozeer de sound. Het fysieke voorkomen, de clicky keys, de stroeve faders, de geur, het gewicht, de historie, dat soort dingen.
Oftewel: compleet op emotie gebaseerd. Maar als het jullie brengt waar jullie willen zijn is het vast de moeite waard.de lak is te nieuw en de schakelknoppen hebben niet dezelfde satisfying feel als je ze schakelt. Beetje zoals een oude auto, heel mechanisch met een veer vanbinnen, mooie mechaniek.
Op de 'capacitor plague' van begin deze eeuw na zijn die dingen over het algemeen niet slechter geworden. Oude drogen ook uit en gaan ook stuk...Dat van die 'over 40 jaar klinkt ie als een oude' is onzin want de nieuwe caps enz gaan niet t zelfde verouderen, met wat pech gaan ze veel sneller sneuvelen.
Over welke vintage synths heb je het?continu achter reparaties e.d. aan lopen
Inderdaad, vooral emotie. Iedereen die beweert dat hij/zij alleen op een rationele manier een muziekinstrument koopt geloof ik toch niet, want dat 'wow!'-gevoel van een lekkere sound, fijne bediening of toffe feature bij moderne synths is ook puur emotie. Het is maar wat je belangrijk vindt.Oftewel: compleet op emotie gebaseerd. Maar als het jullie brengt waar jullie willen zijn is het vast de moeite waard.
Ik krijg vooral een hopeloos gevoel van continu achter reparaties e.d. aan lopen en maak liever muziek met spul wat niet op punt van uit elkaar vallen staat, krijg ik tenminste meer dan alleen mineur akkoorden uit![]()
Ja herkenbaar, ik moest al zachtjes huilen van binnen toen ik het JX-8P model hoorde op de Xm. Maar toen ik de Boutique JX-08 hoorde werd het één groot tranendal.ik heb op een nieuwe Jupiter de jx8p presets bespeeld en da’s toch echt niet de real deal. Emotioneel gezien dan![]()
Ja, ik heb daar zelf dan weer heel weinig mee. Als ik op vintage synths speel verbaast me hoe slecht de klavieren vaak zijn, en de classics hebben vaak niet eens velocity of aftertouch. Voelt toch wel als iets teveel stappen terug voor mij. Vanuit historisch oogpunt vind ik ze tof, maar ik heb liever iets moderns.Ik doelde overigens meer op het gevoel dat het originele apparaat geeft, niet zozeer de sound. Het fysieke voorkomen, de clicky keys, de stroeve faders, de geur, het gewicht, de historie, dat soort dingen.
Geen specifieke, meer algemene ervaring met oudere electronica.Over welke vintage synths heb je het?
Tja, ik ervaar dat anders na 20 jaar vintage synths en computers.Geen specifieke, meer algemene ervaring met oudere electronica.