Steeds sneller systeem nodig en waar houdt het op?

Je moet wel het hele verhaal vertellen, jij zegt dat het tof is maar ik heb een jaar of 12 geleden met Ubuntu het geprobeerd en een jaar of 6 geleden opnieuw toen ik een nieuwe pc had gebouwd en elke keer na een tijdje werkten sommige zaken niet.
Hier hetzelfde. De huiskamer-pc draait op Ubuntu. Prima om een beetje te internetten, maar regelmatig doet het geluid het gewoon niet. Dan moet je een bepaalde code intikken om de drivers te resetten, en dan werkt het wel weer. Maar voor je daar een keer achter bent...

Het is een beetje hetzelfde gevoel als met Open Source software. Als je geduld hebt krijg je alles wel aan de praat, maar het blijft toch een beetje houtje-touwtje. En als het niet werkt, vind je online ook veel minder oplossingen.
 
Hier hetzelfde. De huiskamer-pc draait op Ubuntu. Prima om een beetje te internetten, maar regelmatig doet het geluid het gewoon niet. Dan moet je een bepaalde code intikken om de drivers te resetten, en dan werkt het wel weer. Maar voor je daar een keer achter bent...
Ja, de info over Linux da's niet geweldig, ik had een keer een wat lichter pctje voor in de huiskamer gebouwd om youtube op m'n tv te kunnen kijken en als het nodig was m'n mail te doen en dat soort dingen.
Dan ging het een tijdje goed en dan weer update problemen of gedoe met een driver en probeer het dan maar op te lossen als je zo weinig info vindt op het net en allemaal slierten code tijdens een update en die stopt dan en gaat niet verder, vertel mij maar wat al die code dan inhoudt?
Ik bouw windows pc's en daar kan ik goed m'n weg op vinden en voor mij is het dan niet interessant om dan ook nog 'ns me in Linux te verdiepen terwijl info al zo moeilijk te vinden is.
Voor mij geen Linux meer ook al is het gratis, teveel gedoe en dan betaal ik liever voor een OS en werkt het over het algemeen wel.
 
Je moet wel het hele verhaal vertellen, jij zegt dat het tof is maar ik heb een jaar of 12 geleden met Ubuntu het geprobeerd en een jaar of 6 geleden opnieuw toen ik een nieuwe pc had gebouwd en elke keer na een tijdje werkten sommige zaken niet
Beide keren na verloop van tijd driver problemen en niet te vergeten dat er voor best wel wat software geen Linux drivers bestaan.
Maar het vervelendste is dat als je een keer een probleem hebt dat je het niet zomaar oplost, dat vind ik niet zo tof moet ik zeggen.
Sommige dingen gaan wel maar over andere dingen kon ik zo ongeveer behalve op een enkele Engelstalige site iets vinden over het probleem wat ik had en zelfs dan kreeg ik het niet opgelost itt Windows.
Met Windows vindt je makkelijk en heel veel info en los ik altijd alles op en dat is met Linux wel anders.

Misschien als je programmeur bent en je vindt het leuk om je helemaal te verdiepen in Linux dat het je ondanks een aantal beperkingen wel een redelijk goede ervaring kan geven.
Maar als je vlot iets wil oplossen en niet steeds wil deep diven in de motor van Linux dan kan je beter op windows of Apple aan de gang gaan.
Voor mij is een pc iets wat over het algemeen gewoon moet werken en als er dan een keer iets is dan moet ik dat wel kunnen oplossen zonder expert in een OS te worden en waar je regelmatig weer in moet duiken want als je een keer iets hebt en een half jaar later weer dan ben je over het algemeen het meeste weer vergeten.
Op een gegeven moment kon ik niet meer updaten en stopte die tijdens het update proces, hele slierten code en voor mij was het onduidelijk wat er dan aan de hand was, gezocht en vrijwel niets op internet te vinden.
Het is een kwestie van hoe je tegenover een OS staat als gebruiker. Ben je een typische desktop gebruiker dan kan je het beste bij windows of mac blijven, ben je developer of systeembeheerder voor linux / unix systemen dan is het handig om linux te gebruiken. Wat tof is voor een developer is wat anders dan wat tof is voor een desktop gebruiker. Het hele verhaal vertellen gaat ook op als je windows of mac wil promoten, je kan gewoon heel veel dingen niet (makkelijk) die in een linux omgeving wel kunnen. Het is maar wat je nodig hebt.
 
Het is maar een vermoeden, maar ik heb het idee dat software developers weleens te makkelijk zijn en niet altijd het maximale uit de hardware halen en dus matig geoptimaliseerde software uitbrengen.
Dit zie je in ieder geval heel sterk in de wereld van de games. Vroeger was men meer genoodzaakt om het maximale eruit te halen maar tegenwoordig heeft de hardware zoveel capaciteit dat men een beetje lui is geworden.
Moraal van het verhaal: steeds een sneller systeem zou niet nodig moeten zijn als de software goed geoptimaliseerd is (?)
 
Het hele verhaal vertellen gaat ook op als je windows of mac wil promoten, je kan gewoon heel veel dingen niet (makkelijk) die in een linux omgeving wel kunnen. Het is maar wat je nodig hebt.
We hebben het hier over de gemiddelde gebruiker, he? 😀 Die wil niet klooien met drivers en prutsen in een Kernel als iets niet werkt. Die wil gewoon plug en play.
 
Ik vind een beetje hacken en pielen op zijn tijd hartstikke leuk, maar voor mij geldt ook dat mijn applicaties en apparatuur gewoon moeten werken met minimaal gezeik en gedoe. Op mijn DAW hoef ik dan ook zeker geen Linux of half-werkende nooit-uit-beta 0.9.351553 build 23567024 open source applicaties. Maar ik kan me ook voorstellen dat je een hoop lol kunt hebben om te proberen wat audioapps op je Steamdeck aan de gang te krijgen bijvoorbeeld. Dan is het hacken en pielen een doel op zich.
 
We hebben het hier over de gemiddelde gebruiker, he? 😀 Die wil niet klooien met drivers en prutsen in een Kernel als iets niet werkt. Die wil gewoon plug en play.
Dat zeg ik, de typische desktop gebruiker kan beter bij Windows of Mac blijven. Ik gebruik soms linux omdat ik een vps met een webserver beheer en ook beetje webapplicaties schrijf tussen de bedrijven door, daar is linux uitstekend geschikt voor, dus in dat opzicht vind Linux ook tof en uiteraard kan je er verschrikkelijk veel meer mee maar dat is niet voor mij, windows vind ik niet tof en mac een beetje.
 
In plaats van nog meer versies creëren van Linux naast de honderden die al bestaan zou het misschien een beter idee zijn als al die ontwikkelaars 'ns de koppen bij elkaar steken om te komen tot één versie die gewoon goed draait op huidige, courante hardware en iedereen en z'n moeder het zonder gedoe kan gebruiken, als een echt alternatief voor Windows of Mac.
 
In plaats van nog meer versies creëren van Linux naast de honderden die al bestaan zou het misschien een beter idee zijn als al die ontwikkelaars 'ns de koppen bij elkaar steken om te komen tot één versie die gewoon goed draait op huidige, courante hardware en iedereen en z'n moeder het zonder gedoe kan gebruiken, als een echt alternatief voor Windows of Mac.
Dat zal een lastige opgave zijn, gezien de Linux community voor een zeer groot deel bestaat uit ik-weet-het-beter einzelgangers.
 
Haha...
Klein offtopic vraagje loopt uit de klauwen...
Ik heb syntorial en plogue chipsounds allebij geprobeert...
Tis niet gelukt...

Die steamdeck is een handheld game device... gewoon een lolletje.. kijken wat ik er op aan de praat krijg. Ik maak mn muziek in windows ^^
 
yes idd, Linux and BSD is niet voor N00Bs.
Maar voor de technische nerds onder ons.
Nou ja Ubuntu, Windows en Mac zijn wel voor N00Bs :D

FF serieus. Het is gewoon vrij moeilijk om een heel nieuw OS te leren en een Unix terminal etc.
Maar als je dat leuk vind is het juist een platform waar je veel kan leren.
Maar ook als je jaren Mac gebruikt en dan ineens Windows moet gebruiken.
In Windows land word je een soort van dom gehouden terwijl bv Debian en FreeBSD diepgaande documetatie heeft.
Ik heb daar serieus een goede opleiding van gekregen.
Als je muziek programma native onder Linux draaid kun je verder alles wel doen.
Alleen helaas wel met een enorme performance boost en betere latency.

Ableton onder wine is weer niet goed en veel te traag.

Leuke is wel dat de meeste mensen in de wereld Linux draaien en dat dus niet weten :-)
 
Kan het niet laten om ff te reageren. Ubuntu draait hier al jaren(>20) als een zonnetje.Er zijn Linux distributies die wel degelijk geschikt zijn voor nieuwe gebruikers, zoals Mint en Ubuntu. Mensen zijn nu eenmaal aan Windows (o.a.door school en werk) gewend. Ik gebruik alleen Windows 10 daar sommige software (spelletjes en muziek) helaas niet op Linux draaien.
Ubuntu heeft een zeer goede nl talige support en is mede daardoor ook zeer gebruikersvriendelijk en zo kan ik nog wel ff doorgaan. 8)
 
Totdat je een audio-interface oid wil aansluiten. Dan begint het gelazer.
 
In plaats van nog meer versies creëren van Linux naast de honderden die al bestaan zou het misschien een beter idee zijn als al die ontwikkelaars 'ns de koppen bij elkaar steken om te komen tot één versie die gewoon goed draait op huidige, courante hardware en iedereen en z'n moeder het zonder gedoe kan gebruiken, als een echt alternatief voor Windows of Mac.
Mee eens want ik heb beide keren dat ik ubuntu de kans gaf op een nieuwe pc gewoon gedoe gehad binnen een jaar, laat ze 'ns een goed werkend OS maken.
En het zou al een stuk schelen wanneer je gewoon bij storingen duidelijke beschrijvingen op het internet kan vinden wat er aan de hand is en hoe je het oplost maar die info is soms niet of heel moeilijk te vinden.
En dan bedoel ik niet een programmaatje verwijderen en opnieuw installeren maar bijv als je een storing krigt dat het updaten niet meer gaat en je wel een hele rits code ziet maar wat dan verder als je op het internet er vrijwel niets over vindt?
Ik bouw al een jaar of 25 m'n eigen pc's dus ik ben zeker niet de gemiddelde gebruiker en help als vrijwilliger anderen met hun pc maar als ook ik er dan niet uitkom dan schort er wat aan de informatievoorziening, leg mij maar uit als je zo'n sliert code ziet dat je weet wat er aan de hand is als programmeren niet je hobby is.
Net als m'n auto wil ik instappen en wegwezen, het liefst elke dag ipv me te verdiepen in het programmeren van Linux.
Linux is leuk als je wilt mailen en wat surfen maar als je meer vraagt dan kan het al snel een moeilijk verhaal worden.


Het is een kwestie van hoe je tegenover een OS staat als gebruiker. Ben je een typische desktop gebruiker dan kan je het beste bij windows of mac blijven, ben je developer of systeembeheerder voor linux / unix systemen dan is het handig om linux te gebruiken. Wat tof is voor een developer is wat anders dan wat tof is voor een desktop gebruiker. Het hele verhaal vertellen gaat ook op als je windows of mac wil promoten, je kan gewoon heel veel dingen niet (makkelijk) die in een linux omgeving wel kunnen. Het is maar wat je nodig hebt.

Voor programmeurs zal Linux meer vrijheid betekenen neem ik aan omdat het open source is maar gebruik jij Linux voor je audio?
Ik vraag me of of de plugins die je hebt wel willen draaien op Linux en je OS zal het waarschijnlijk ook lastig hebben.
 
Laatst gewijzigd:
Nou gebruik ik geen plug-ins, maar gebruik de DAW alleen om midi uit te sturen, dus voorlopig zit ik nog goed.
Daarvoor voldoet mijn ST van 1986 dus nog steeds. :) Dus qua rekenkracht zit het bij jou wel snor... Maar of er even efficiënt gebruik van gemaakt wordt, dat is een tweede. Bij die ST werd er specifiek voor 1 OS en hardwareconfig geschreven ipv dat het breed inzetbaar moest zijn.
 
Mee eens want ik heb beide keren dat ik ubuntu de kans gaf op een nieuwe pc gewoon gedoe gehad binnen een jaar, laat ze 'ns een goed werkend OS maken.
En het zou al een stuk schelen wanneer je gewoon bij storingen duidelijke beschrijvingen op het internet kan vinden wat er aan de hand is en hoe je het oplost maar die info is soms niet of heel moeilijk te vinden.
En dan bedoel ik niet een programmaatje verwijderen en opnieuw installeren maar bijv als je een storing krigt dat het updaten niet meer gaat en je wel een hele rits code ziet maar wat dan verder als je op het internet er vrijwel niets over vindt?
Ik bouw al een jaar of 25 m'n eigen pc's dus ik ben zeker niet de gemiddelde gebruiker en help als vrijwilliger anderen met hun pc maar als ook ik er dan niet uitkom dan schort er wat aan de informatievoorziening, leg mij maar uit als je zo'n sliert code ziet dat je weet wat er aan de hand is als programmeren niet je hobby is.
Net als m'n auto wil ik instappen en wegwezen, het liefst elke dag ipv me te verdiepen in het programmeren van Linux.
Linux is leuk als je wilt mailen en wat surfen maar als je meer vraagt dan kan het al snel een moeilijk verhaal worden.




Voor programmeurs zal Linux meer vrijheid betekenen neem ik aan omdat het open source is maar gebruik jij Linux voor je audio?
Ik vraag me of of de plugins die je hebt wel willen draaien op Linux en je OS zal het waarschijnlijk ook lastig hebben.
In linux vind je alles terug in de logfiles.
Maar je kan linux het beste links laten liggen als je een mac of windows ervaring zoekt. Linux is van oorsprong bedoeld voor server toepassingen. De grafische interface is niet primair het bestaansrecht van linux.

Je zegt dat het ophoudt met linux als je meer wil dan een beetje surfen, maar dat is dus niet waar. Linux kan zo verschrikkelijk veel en ook beter dan Windows ( Server ) maar dan moet je wel beheerder zijn of ontwikkelaar om daar wat aan te hebben.
 
Weldra genoeg alleen met een smartphone?
 
Ach zo meteen chatgpt en Ben Bohmer botje en iedereen kan weer “look mum no hands” template house maken.
 
Daarvoor voldoet mijn ST van 1986 dus nog steeds. :) Dus qua rekenkracht zit het bij jou wel snor... Maar of er even efficiënt gebruik van gemaakt wordt, dat is een tweede. Bij die ST werd er specifiek voor 1 OS en hardwareconfig geschreven ipv dat het breed inzetbaar moest zijn.
Nou ja, ik gebruik die pc ook om te gamen (Insurgency Sandstorm), 3D tekenwerk met Fusion 360 voor m’n 3D printer en Orcad/Cadence voor m’n electronica ontwerpen.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top