QX-1 buttons

iunowhu

Stamgast
Lid sinds
23 mei 2004
Berichten
379
Zijn er leden die ooit een QX-1 hebben (gehad) en daar de druktoetsen van hebben vervangen of schoongemaakt?
 
Ik denk niet dat de QX1 met tactile switches werkt. Alles gebeurt via een soort van computerklavier. Op syntaur.com (VS) vind je tal van reserve onderdelen voor dit bakbeest. Gewoon even op hun site ingeven dat je een Yamaha QX1 wil opzoeken en tadaa.

Hopelijk ben je hier iets mee.

Succes :okdan:
 
Nooit zo'n Yamaha gehad of aan gewerkt, wel al soortgelijke switches opengemaakt om te herstellen en/of vervangen
Fotootj's van Yamaha Qx1

qx1-repair-1353x1000-3.jpg

Ze komen op zich bekend voor maar ja, al die dingen lijken op elkaar op zo'n foto.
Best achterhaal je eerst wat de fabrikant is, vermoedelijk ALPS of Cherry
 
Had zelf al onderzoek gedaan, vandaar dat ik vroeg of iemand hier ooit met deze switches heeft gewerkt. Zou graag de ervaringen willen weten, m.b.t. desolderen en reinigen.
Zijn ze uberhaubt te reinigen? Is het de moeite/geld waard?
Mijn QX1 was ongelooflijk smerig toen ik 'm kocht (lang geleden) en dat vuil zou dus ook binnen in die schakelaars kunnen zitten?
 
Ik heb ooit microswitches van SY99, W30 en D20 vervangen. Als je een goede soldeerzuiger en -bout hebt en een beetje een vaste hand, dan valt dit prima mee. Zo´n switch kuisen, heeft meestal weinig zin. Ze zijn eerder versleten.
Je moet er vooral zeker van zijn dat je de goede switch aanschaft. Yamaha gebruikt(e) heel dikwijls ALPS- switches maar ook daar heb je dan verschillende types in.

Ik zou eens contact opnemen met die mannen van Syntaur of waarom niet met support van Yamaha en gewoon vragen welke type de QX1 gebruikt. Eens je dat weet kan je op zoek gaan naar verkooppunten. Synth-parts.com zitten in Duitsland en hebben een ruime keuze.
 
Mijn QX1 was ongelooflijk smerig toen ik 'm kocht (lang geleden) en dat vuil zou dus ook binnen in die schakelaars kunnen zitten?
If it aint broken dont fix it?

Vuil is zelden oorzaak dat zo’n dingen falen
 
Back
Top