Vintage en lo-fi effect vsts

Dorian Urac

Intergalactic rock star
Lid sinds
12 oktober 2022
Berichten
292
Locatie
Alpha Centauri
Ik hou van plugins die audio een vintage vibe geven, alsof opnames van piepende en slepende oude cassettes, bandrecorders, vinyl of van 8-bits en zo komen. Wat zijn jouw favorieten? ‘k Ben zelf wel gecharmeerd van Klevgrand DAW LP (ook zonder de vinyl kraakjes) en Klevgrand DAW cassette (voor het echte lofi gejengel), en daarnaast Magnetite van Black Rooster. Die laatste is echt te gek op je master, maar is wel wat meer voor de nuances (subtiel). 't Mag van mij ook wel destructiever, zolang het nog maar realistisch als een vintage opname klinkt en geen artificieel kunstje wordt.

Nou vroeg ik me af of RC-20 Retro Color van XLN iets toevoegt aan m’n arsenaal ("wear dropouts" yeah!!! :mega:, of dat er andere vst’s voorhanden zijn. Realisme staat voorop.
Hoe maak jij je tracks in-the-box ’vintage’? Misschien kunnen we hier met elkaar wat tips delen of zo.
 
Laatst gewijzigd:
@snitch Top! Compleet anders dan de vsts's die ik noemde. Meer in de hoek van digitale ruis/wanorde. Zat even op hun site te kijken, maar die SketschCassette vst van hen klinkt ook lekker desctructief en realistisch. Ga ze beiden even laten bezinken. Prijs is ook fijn :)
 
Decimort 2
Very stylish GUi en niet duur. Alweer een top vst waar ik nog nooit van had gehoord. Top!

Arturia Mello Fi
Hoe kon ik die vergeten te noemen?! Heb 'm zelf ook gratis weten te verkrijgen en gebruik 'm vaak op pads, rhodes/piano's en guitar. Heb mede door deze later de hele Arturia fx-bundel aangeschaft. Da's ook een aanrader trouwens om een vintage karakter te verkrijgen in je sound (o.a. spring reverb, BBD, space echo en allerlei saturation/tube preamps en compressors zitten erin).
 
Hoe kon ik die vergeten te noemen?! Heb 'm zelf ook gratis weten te verkrijgen en gebruik 'm vaak op pads, rhodes/piano's en guitar. Heb mede door deze later de hele Arturia fx-bundel aangeschaft. Da's ook een aanrader trouwens om een vintage karakter te verkrijgen in je sound (o.a. spring reverb, BBD, space echo en allerlei saturation/tube preamps en compressors zitten erin).

ik wilde die ook noemen, die @Montfrooij noemde, wanneer je m hebt gebruiken, is sterk in afbraak. en je hebt de hele fx bundel, daar kun je al heel wat mee.

maar die Mello Fi, is erg goed... vind ik zelf..
 
Ik gebruik ze zelf niet maar van wat ik hoorde vond ik de Abbey Road plugins wel goed moet ik zeggen, die emuleren de analoge sound van de sixties studio;


Ze kosten een paar tientjes per stuk; Waves - Abbey Road

De Mello FI heb ik wel, die is ook tof.
 
Heb mede door deze later de hele Arturia fx-bundel aangeschaft.
Hier net zo. Nou, eigenlijk omdat ik Fragments wilde hebben en die Lofi zo lekker vond klinken.
En ik had al een Juno chorus van Arturia en de Filter plugin (moog a like). (allemaal gratis gekregen).
Bij elkaar was het toen ineens een heel mooi prijsje (ben al jaren Arturia klant door ooit een SparkLE te hebben gekocht) en kon ik hem niet laten schieten.
Echt een fijne plugin suite idd.
Ik ga voorlopig niks anders kopen qua effecten (uhu), als het hier niet mee lukt, dan kan ik beter gaan schilderen.
 
Mello Fi is inderdaad erg fijn. Retro fi van Waves is ook leuk. En Unfiltered Audio Lo-Fi-Af is ontzettend uitgebreid, mooie toolset.
 
Super VHS van Baby Audio is erg nice.

 
@Void Pointer & @Synergist Die Baby Audio Super VHS heeft wel een erg mooi melancholiek karakter. Melancholiek is goed! 8~
RC-20 heeft een demo die je kan proberen.
Dat is i.d. het plan voor aankomende week. Eerst alle opties verkennen, voor ik hals over kop iets aanschaf en straks met vsts zit die te weinig toevoegen aan het redelijke arsenaal dat hier al is. De voorkeur ligt momenteel bij Super VHS, Audiothing wires en de RC-20, of een combi.

Voor mij zijn fx vsts net zo inspirerend als instrumenten. Ze moeten een soort "ziel" hebben (eigen geluid / smaak / hoe je dat ook noemt). Mixen en sounds bijschaven is eigenlijk net zo creatief als muziek maken zelf.

En Unfiltered Audio Lo-Fi-Af is ontzettend uitgebreid, mooie toolset.
Die ga ik fijn vanavond laat uitchecken :W
 
Chow Tape model is gratis en erg uitgebreid. Te uitgebreid voor mijn summiere kennis van taperecorders, maar met wat oppervlakkig pielen klinkt het al goed. (Edit: is al genoemd, zie ik)
 
Back
Top