Cage-synth

Ja - de priem-synth geeft per definitie "blokkerige" geluidssignalen (zie ook de plaatjes), dus goed mogelijk dat het wat van Chiptune weg heeft. Ik weet nog niet hoe ik dit concept verder ga uitwerken: misschien is het juist niet slim om het op een analoge synth te laten lijken? Synths met het overbekende oscillator(s), ADSR, filter, reverb procedé zijn er immers al zoveel. Heb je suggesties?
 
Code:
import("stdfaust.lib");

priemWave = waveform{829, 37330, 41478, 31523, 42308, 3318, 18250, 34841, 60558, 38160, 13273, 7466, 8295, 45626, 21568, 53092, 29864, 33182, 51433, 20739, 15761, 53922, 1659, 9125, 17420, 63047, 19080, 6636, 36501, 4147, 55581, 10784, 26546, 14932, 16591, 25716, 43137, 40648, 59729};

number = priemWave : _,!;

dc = (829 + 37330 + 41478 + 31523 + 42308 + 3318 + 18250 + 34841 + 60558 + 38160 + 13273 + 7466 + 8295 + 45626 + 21568 + 53092 + 29864 + 33182 + 51433 + 20739 + 15761 + 53922 + 1659 + 9125 + 17420 + 63047 + 19080 + 6636 + 36501 + 4147 + 55581 + 10784 + 26546 + 14932 + 16591 + 25716 + 43137 + 40648 + 59729)/number;

priemOsc(f) = priemWave,int(os.phasor(number,f)) : rdtable : _ - dc : _*(0.00001) ;

process = g * a * priemOsc(f*b) <: _,_;

a = hslider("gain",1,0,1,0.001);
b = ba.semi2ratio(hslider("bend [midi:pitchwheel]",0,-2,2,0.001));
f = hslider("freq",440,10,20000,0.01);
g = button("gate");

Ik heb het progje nog wat verder gefatsoeneerd, en dit is dan de 'Priem-Synth 79' in zijn meest elementaire vorm. In de bijlage een zip-bestand voor degene die de plugin zelf op hun Windows systeem willen uitproberen. Ik ben heel benieuwd of dat nu inderdaad werkt.
 

Attachments

  • priemsynth79.dll.zip
    88,9 KB · Bekeken: 120
Werkt bij mij niet, maar dat komt waarschijnlijk niet door jouw plugin. Een laadpaal heeft niet veel zin voor een T-Ford, zoiets speelt hier ook... ;)
 
Dan denk ik dat 32-bit het probleem is. Zal even zien of ik nog een 32-bit plugin kan genereren... Ja dus, hier is die:
 

Attachments

  • priemsynth79(32bit).dll.zip
    85,9 KB · Bekeken: 114
32-bit plugin

Die ziet ie niet. Maar dat is in Adobe Audition, die is nog een stukje meer antiek dan de hardware... :D Iemand met een modern systeem en uptodate hostprogramma kan het beter proberen.
 
Wat jammer! De plugin ziet er ook niet heel spectaculair uit, er is geen noemenswaardige GUI. Maar je kunt er een keyboard op aansluiten en dan geeft die geluid. Bijvoorbeeld in NanoHost 32bit zie je dit:

Priemsynth-in-NanoHost.png


En in VSTHost dit:

Priemsynth-in-VSTHost.png


NanoHost en VSTHost zijn beide Windows programma's die ik hier onder Wine heb draaien.
 
Hier de code voor een Priem-Synth 83:

Code:
import("stdfaust.lib");

priemWave = waveform{789, 38689, 60798, 30004, 28425, 16581, 26056, 31583, 40269, 7106, 20529, 22898, 7895, 59219, 18160, 37900, 22108, 34741, 63956, 53692, 9475, 5527, 8685, 32373, 13423, 2368, 50533, 51323, 24477, 19739, 49744, 12633, 29214, 55271, 21318, 61588, 3158, 23687, 46585, 54481, 48165};

number = priemWave : _,!;

dc = (789 + 38689 + 60798 + 30004 + 28425 + 16581 + 26056 + 31583 + 40269 + 7106 + 20529 + 22898 + 7895 + 59219 + 18160 + 37900 + 22108 + 34741 + 63956 + 53692 + 9475 + 5527 + 8685 + 32373 + 13423 + 2368 + 50533 + 51323 + 24477 + 19739 + 49744 + 12633 + 29214 + 55271 + 21318 + 61588 + 3158 + 23687 + 46585 + 54481 +
48165)/number;

priemOsc(f) = priemWave,int(os.phasor(number,f)) : rdtable : _ - dc : _*(0.00001) ;

process = g * a * priemOsc(f*b) <: _,_;

a = hslider("gain",1,0,1,0.001);
b = ba.semi2ratio(hslider("bend [midi:pitchwheel]",0,-2,2,0.001));
f = hslider("freq",440,10,20000,0.01);
g = button("gate");

Maar daar is iets vreemds mee, want het klinkt nu zo:



Wat is hier aan de hand? :? Of kunnen we dit toch maar beter een "feature" in plaats van een gebrek noemen? :D
 
@ snitch Dank voor het testen! :)

Dan doe ik er het beste aan om steeds beide versies aan te bieden. In VeSTige in LMMS werken bij mij ook alleen de 32-bit VST's.
 
WavePlayer.png


Bovenstaande module zouden we in SynthEdit moeten gebruiken om een PriemSynth te bouwen. Oscillators die direct op een array van getallen werken heb ik in SynthEdit niet gevonden. Wel heeft SynthEdit de module van een soundfont oscillator, maar dan moeten we eerst zelf een soundfont maken. Dat is het paard achter de wagen, want een soundfont is op zich al cross-platform. Als we een soundfount hebben is een VST-plugin niet meer nodig...
 
I had het al weer bijna opgegeven, want ik kreeg SynthEdit's Wave Player module (zie hierboven) maar niet aan de praat. Maar zojuist zag ik bij het zoeken op internet een klacht voorbij komen over een oude plugin die niet werkte met 24-bit samples. En daar ging mij een lampje branden. En ja hoor - ik had het ook met 24-bit samples geprobeerd! Na het downgraden van een sample naar 16-bit met behulp van Audacity hoor ik ineens wel geluiden. - Ben benieuwd of het gaat lukken met die antieke software...
 
Het begint erop te lijken. Gebouwd met een oude versie van SynthEdit. Dit is de GUI in LMMS:

GUI-in-LMMS.png


Zo klinkt het:
 
Bron: Priemgetal - Wikipedia

1/2 geeft: 0,[32768][0][0][0]...
1/3 geeft: 0,[21845][21845][21845]...
1/5 geeft: 0,[13107][13107][13107]...
1/7 geeft: 0,[9362][18724][37449][9362][18724][37449]...
1/11 geeft: 0,[5957][53620][23831][17873][29789][5957][53620][23831][17873][29789]...
1/13 geeft: 0,[5041][15123][45371][5041][15123][45371]...
1/17 geeft: 0,[3855][3855][3855]...

Niet alle priemgetallen zijn kennelijk voor de priem-synth even interessant...

Maar de priemgetallen 79 en 83 lijken dan weer enkel geschikt voor het produceren van zwaar vervormde gruizige tonen. (Tenzij je ze in een sampler stopt en nog wat oppoetst. Maar erg origineel klinkt het dan nog steeds niet.) Dat roept de vraag op welke priemgetallen kleiner dan 79 dan wel interessante signalen opleveren. Een periode met lengte 2 levert na normalisatie een blokgolf op, wat een mooi signaal is maar niks nieuws. De periode zal dus in elk geval groter dan 2 moeten zijn. De daarvoor resterende eventuele (want nog na te pluizen) alternatieven zijn dan: 7, 11, 13, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67, 71, 73.
 
Laatst gewijzigd:
Ik geef het op! Heb nog wat verder geëxperimenteerd met verschillende geluidjes op basis van een repeterende periode van lengte 3, maar hoe ik ook aan de knoppen draai het blijft (afgezien van harder of zachter) steeds vrijwel hetzelfde klinken als eerdere probeersels in dit topic. Een muzikaal interessant nieuw soort synth is het dus niet geworden, maar ik heb er wel weer veel van geleerd. ;-)
 
Ik kan me voorstellen dat je het opgegeven hebt.
Het lijkt me ook onzinnig er iets van te verwachten.
Het komt niet verder dan een combinatie van wat gruizige ruis waar misschien een toon in te herkennen is.
En wat combinaties daar mee.
Dat komt omdat bij het mixen van die blokgolven bijna geen meest of minst belangrijk bit te herkennen valt.
Bij een DA convertor die dat wel heeft begint het een beetje interessant te worden van af 8 bit.
Omdat er dan al zaagtanden en sinussen te herkennen zijn.
Om er zo maar wat mee te knoeien *** ben je beter af met oscillators met wat analoge zaagtanden.
Zonder digitale getallen.
Daar zit meer `leven` in.
Of zoals bij de DX7 (1983) het stapelen van sinussen van verschillende grootte.
Waarbij ook nog de volumes onderling kunnen variëren.
Dat geeft vaak ook verrassende ongewone geluiden waar niet iedereen me om kan gaan.
De meest gangbare zitten vaak al uitgezocht bij de pre-sets.
Ook in romplers.
. . . Maar waar wel originele ontdekkingen kunnen gedaan worden dat is bij de opeenvolging van tonen.
Met die variaties valt nog veel zelf te knutselen om iets bijzonders te maken.
Dat weet ik omdat ik in jaren zeventig me in de elektronica gestort heb en synthesizers. En :
Analoog / digitaal / microprocessors / computers.
Heel aparte dingen kunnen gemaakt worden door te beginnen met de normale toonafstanden die we gewend zijn
En dan `stiekem weg` dit twaalf tonen systeem te verlaten door langzaam aan potentiometertjes te draaien.
Waarbij de zelfde sequense doorloopt.
Heel leuk, dan ga je aan je eigen oren twijfelen.

*** Begin ik zelf niet aan. Van de jaren zeventig heb ik afscheid genomen.
 
Zouden de muzikaal interessante synthese methoden inmiddels allemaal al gevonden zijn?
 
Zouden de muzikaal interessante synthese methoden inmiddels allemaal al gevonden zijn?

Dat is misschien wat te pessimistisch. Wat wel mogelijk het geval is dat het niet mee zal vallen om met tamelijk eenvoudige methoden echt nieuwe klanken te vinden op een vrij korte tijdschaal. Voorbeeld, Curtis Roads bedacht 'ns pulsar synthesis (beschrijving hier), een implementatie daarvan:



Daarvan val je nog niet uit je stoel. Ondanks dat het een andere methode is klinken veel geluiden zoals we die wel kennen van eerdere synthese. Echt heel spannend is het niet, de vraag is komt dat door deze pulsar synthesis, of krijg je dit soort kortdurende geluiden die bruikbaar zijn in een muzikale context al snel, ongeacht de precieze methode? Met andere woorden, vissen alle synthesemethoden in dezelfde vijver van mogelijke geluiden die kort zijn, prettig klinken en muzikaal gemakkelijk zijn in te zetten?

Zo ja, dan is nieuwe, interessante synthese vooral voor geluiden op wat langere tijdschalen, geluiden die "bewegen", met een zekere muzikale progressie binnen dat geluid en veel meer is dan slechts een golfvorm die je gebruikt om op verschillende toonhoogten af te spelen. Een progressie van het geluid dat ahw. "ingebakken" zit in de synthesemethode, en niet tot stand komt met allerlei secundaire modulatietechnieken om die beweging te creëren, zoals nu vaak het geval is.
 
Back
Top