Klaus Schulze is overleden

Schulze-DaftPunkMode-1.jpg


Hier word ik toch wel stil van. Klaus Schulze was een van die artiesten waardoor ik in de synths zit.
Hij is nu samen ergens met Edgar Froese, Bob Moog, Keith Emerson. The godfather of techno.

Luister naar Timewind, Shadows of Ignorance, Dig It...

https://www.antimusic.com/news/electronic-music-pioneer-klaus-schulze-dead-at-74-042722/

https://www.brooklynvegan.com/klaus...oser-and-electronic-music-pioneer-dies-at-74/

edit: aanvullingen door het mod-team
 
Last edited by a moderator:
Wow... dit komt wel even binnen, zeg..
Hij alleen is de reden dat ik in 1979 mijn allereerste muziekapparatuur kocht. (een ARP AXXE met een ARP Sequencer)
Nog steeds geniet ik geregeld van Meesterwerken als Picture Music, Black Dance, Moondawn, Bodylove, Timewind, X en ook dat geweldige livealbum uit 1980.
Wat een pionier was deze man!

R.I.P Klaus..
 
In 1975 kocht mijn vader de Time Wind lp en ik heb toen als 13-jarige die plaat werkelijk uuuren gedraaid op - voor die tijd - zeer goede stereo.
(Quad 405 en Bose 901)

Helaas waren synths toen onbetaalbaar en moest ik het in die tijd stellen met een Bontempi orgeltje. :dubbel:
RIP Klaus.
 
RIP. Dat komt wel ff binnen ja. Een van mijn grootste inspiraties toen ik een jaar of 20 geleden écht elektronische muziek ging luisteren.
Een van de grote synth helden van de jaren '70.
Geen fan van alles wat ik van latere jaren heb gehoord, maar bij vlagen zeker nog mooie muziek gemaakt, waaronder de Dark Side of the Moog series met Pete Namlook (die helaas al eerder is heengegaan).
Crystal Lake van het nog niet genoemde Mirage (!) blijft magistraal, tezamen met Floating (Moondawn) en Friedrich Nietzsche (X) mijn favoriete tracks van Schulze.

 
Nie gezond, muziek maken.JM Jarre komt ook in de geburen van Klaus leeftijd.🧐
 
Nie gezond, muziek maken.JM Jarre komt ook in de geburen van Klaus leeftijd.🧐
Muziek maken is gezond, roken niet. Ik weet niet waaraan hij is overleden en het gaat me niets aan, maar hij heeft vroeger gerookt als een schoorsteen. Voor zijn optredens was hij altijd zo zenuwachtig dat hij de ene na de andere opstak. Hij is jaren geleden na een ernstig ziekte ermee gestopt maar blijven tobben met zijn gezondheid. Ik had verwacht dat hij eerder zou gaan dan Edgar Froese, maar als het dan gebeurt, ben je toch verrast.
 
Een muzikaal genie is heengegaan en het doet me eerlijk gezegd meer dan de overlijdens van Jan Rot, Arno Hintjens en Henny Vrienten bij elkaar...
De man was enorm productief, zwichtte niet voor commercie en bleef altijd zijn eigen weg volgen. Ook op latere leeftijd zakte hij niet in...Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik vond Silhouettes een van zijn beste albums (samen met Mirage en Timewind) en kijk dan ook uit naar Deuk Arrakis.

Er moet me nog wel iets van het hart..., hoe de 'reguliere' gerenommeerde media bericht over zijn overlijden:

Volkskrant:

Schulze werd hip en ging de samenwerking aan met gelijkgestemden als de Duitse Pete Namlook, met wie hij elf albums maakte. Onder de titel The Dark Side of the Moog bewerkten ze het werk van Pink Floyd elektronisch.

Die laatste zin....serieus?? Welke stagiare is hier mee aan de slag gegaan?

Maar ook Rolling Stone (!)

in collaborations with artists like Rainer Bloss and Pete Namlock (with whom he recorded 11 volumes of Pink Floyd reinterpretations on the Moog), and under his pseudonym Richard Wahnfried.

Pete Namlock? Pink Floyd reinterpretations??

Nou ja, laten we blij zijn dat er nu al wat aandacht aan wordt besteed, de komende jaren zal de waardering van zijn invloed op huidige electronische muziek nog wel meer vorm krijgen.
 
Niet echt mijn muziek, wel een hele grote naam. En inderdaad weer een legende die er niet meer is. Maar ja, alle hippe pioniers van toen zijn de opa's van nu, zo zie je langzaam aan de hele populatie aan boomeridolen achter elkaar het tijdelijke voor het eeuwige verwisselen...
 
Steve Roach (voor mij een grootheid van minstens hetzelfde formaat) heeft op z'n Facebook wat aandacht hieraan besteed, voor de liefhebbers. Eind jaren '70 hebben Steve en Klaus een briefwisseling gehad en heeft Steve artikeltjes over Klaus geschreven in het Amerikaans blad Interface. Ze hebben elkaar ook eens ontmoet. En Steve was destijds uiteraard geïnspireerd door Klaus, m.n. Timewind.
 
[...] The godfather of techno. [...]

Wat mijns inziens flauwe kul is -- toegepast door degene Duitse media die in de jaren 70 nog beweerden dat Schulze een opschepper en prutser is die niet kan spelen, die alleen een paar knopjes hoeft te drukken en de muziek ontstaat vanzelf.

Op die manier kunnen de media zo doen alsof ze zelf "modern" zijn doordat ze de "moderne" muziek in de gaten houden (die al in 1994 verouderd was en lom klonk... denk maar aan de samenwerking tussen Schulze en Snap!, en ook de samenwerking met Namlook deed me niets). Uiteindelijk blijven ze alleen maar de koptitels en trefwoorden van elkaar kopiëren.

Belachelijk maar wat weet ik veel.

Goeie reis, Klaus -- het was leuk om je een paar keer tegen het lijf te lopen.
 
De uitdrukking The Godfather of Techno is inderdaad weinig genuanceerd m.b.t. Klaus Schulze. Maar zijn invloed in het elektronische dance genre is er toch wel vanwege zijn pioniersrol in de sequencer-ritmische elektronische muziek sinds het midden van de jaren 70.
Ik had waarschijnlijk beter Icon of Electronic Music moeten gebruiken.

Het blijft me toch nog droevig stemmen maar ben blij dat de prachtige muziek er nog is.
 
Dat in yoga houding.Dat is vermoeiend hoor.Probeer maar eens.


279440357_5089286281153566_8640882520914088466_n.jpg
 
Omringd door de duurste en zeldzaamste synths, om dan volledig op de Minimoog te focussen. Begrijpelijk.
 
Omringd door de duurste en zeldzaamste synths, om dan volledig op de Minimoog te focussen. Begrijpelijk.
En op zijn scherm daarachter had hij al softsynth's.Zijn tijd ver vooruit.🤭
 
Laten wij het niet hebben over het tillen van zware lasten...
Ja,die zat daar zo 2 uur in die houding in zijn eerste jaren van live concerten.Moet je als beginner niet aan beginnen.
 
Back
Top