Tweedehands PC kopen.. waar op letten?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Apple lijmt alles vast..
Maakt spullen praktisch onrepareerbaar..
Wil teveel deugen en 'de wereld ten goede veranderen'....
Onbetrouwbaar qua Macbook pro's
Gaat voor on-device scanning van jouw eigen content en schakelt de politie in..
Trackt de locatie van elk device standaard aan de hand van het serienummer, ongeacht of je dat wil.

Ja ik vind MacOS echt top maar ga toch maar eens naar een PC kijken op deze manier.. Maar waar moet ik op letten bij een tweedehandsje? BIOS instellingen/specs? Ik wil er eigenlijk allleen audio software op draaien. Ik ben niet zo thuis in PC's/Windows

Dit is waar ik zelf aan denk:
- BIOS is soms locked bij tweedehands PC's - opletten dus
- Geen Windows 11 (want Microsoft account verplicht)
- geen Windows S-mode (enkel apps via appstore installeren) (?)
- Wndows serial key moet aanwezig zijn
- 4-core of meer
- 16 gb ram of meer
- snel DDR-4 ram
- SSD voor het OS
- USB 3.0 poorten
 
Laatst gewijzigd:
mijn 27 inch does the job... Tenzij je een plugin guru bent, who cares, volstaat allemaal...
mij een mega raadsel waarom mensen laptops kopen. Bloedhekel aan die dingen. Ik gebruik mijne zo weinig dat ie van 2008 is en nog steeds werkt. Rotding :D

does the job.jpeg
 
mijn 27 inch does the job... Tenzij je een plugin guru bent, who cares, volstaat allemaal...


Da's geen PC he... Dat is een Apple Macintoshhhj...
(Wel lekker die 24gb ram)
 
- BIOS is soms locked bij tweedehands PC's - opletten dus

bedoel je met een wachtwoord?

- Wndows serial key moet aanwezig zijn

wil je een soort van 'mediamarkt' peecee kopen? of een zelfbouw?

eerst moet je een vorm van budget vaststellen.... en de wensen van snelheid... 4 cores zegt niets, namelik. of niets...

de desktop die ik nu gebruik, zelfbouw, met nieuwe onderdelen (ach, een verzameling van oud/nieuw.. maar meeste nieuw) is speciaal gericht op wat ik nodig heb, hoge IPC per core en voldoende cores om uitgebreidere projekten te maken én zware plugins te draaien.

mijn vorige desktop heb ik voor een vriendenprijs aan een vriend verkocht (en ingesteld etc.), voor hem een perfekte machine, waar hij nog jaren, jaren mee kan werken. ook zelfbouw. met een iGPU, voldoende voor zijn wensen.

maar op zich is je lijst goed.

ga je voor intel dan is snelheid van het geheugen minder van belang, ga je voor AMD, ik zou ZEN(1) en ZEN2 generaties overslaan. kom je bij ZEN3, wanneer ZEN3+ uitkomt en die komt zo, worden die wel 'gedumpt'. er zijn genoeg mensen tevreden met de eerste 2 generaties, maar vallen door de mand bij single core prestaties (en ik doel dan altijd op, alle cores voluit, komt amper voor bij een DAW, alhoewel..., een aantal cores zeker...) tegenover intel.

ik heb geen voorkeur voor intel of amd, want heb nu een amd, eigenlik de eerste met een amd... of de 2e... wel lang geleden.

DDR4 wanneer werd dat standaard? iig 2016 was dat normaal, wellicht al veel eerder.

en ik zeg wel nu neem niet zen1/2, maar wellicht werkt dat voor jou wél goed.. dan wordt geheugensnelheid wel van belang (door een vreemde konstruktie is geheugensnelheid van invloed op hoe de cpu intern kommuniceert...).

maar wat meer info, en je zal zeker veel verschillende opties en adviezen krijgen, is wel handig, dunkt me.


vergeet overigens ook niet; een goede voeding... én een grafische kaart (die nu bloedduur zijn), maar er zijn instapkaarten, die nog betaalbaar zijn, maar ook een iGPU kan nog goed dienst doen.
hangt wederom om af van de user-case. wat voor plugins gebruik je, de DAW is niet zo van belang vergelijking (equation..), al is een DAW wel verantwoordelik voor multi-core handling, maar een vaag gebied..
 
Je moet op niks letten voor een audio pc eigenlijk kwa HW ,maar je moet ervoor zorgen dat die niet met internet verbonden wordt en dus een 2dehandse met een os die al gedraaid heeft (weet niet wat allemaal en waar) is niet aangeraden,moet dus nieuwe OS op en van nul beginnen.

Tenzij je een workstation koopt die bvb enkel en alleen voor grafische toepassing heeft gedient ofzo dan ist ok.
 
Tweedehands PC???

Voordat er een chiptekort was waren nieuwe PC's ongeveer €250 bij Gistron. Is nu €350 geworden (ik zou dus ff wachten met een aankoop). Geen zin in Win 11 en wil je over een paar jaar nog steeds veiligheidsupdates? Dan is Linux een keuze, maar dan moet computeren wel je hobby zijn (lees: 90% van je vrije tijd gaat een paar jaar lang in Linux zitten en specifieke Linux kennis veroudert veel sneller dan Windows kennis). De tijd dat je een boel centen kon besparen door 2e hands te kopen is volgens mij voorbij. Zelfs bij Alternate kun je "refurbished" laptops kopen. Hoef je dat verrotte Marktplaats.nl niet op. Ik heb echter het donkerbruine vermoeden dat je dan zo hopeloos achterloopt dat je net zo goed een spotgoedkope nieuwe kunt kopen.

Verder hangt het zeer sterk af van wat je met je compu wilt doen. Beetje muziek productie gaat prima met een goedkoopje. De prijs gaat echter sterk omhoog als je wilt:
  • een laptop i.p.v. desktop
  • gamen
  • 1.000 VST draaien in je DAW
  • meer dan tig GB aan RAM
  • gamen
  • gamen, of had ik dat al gezegd?
Ik ben erg blij met mijn goedkoopje en mijn Xbox voor het gamen. Ten slotte: het valt me op dat de goedkope nieuwe compu's nog immer 4 GB aan RAM hebben. Dat is volgens mij veel te weinig voor Windows. Ook al doe je bijna nix op je compu.

Succes met kiezen en veel plezier met je nieuwe computer. :)


P.S. Deze v/d Mediamarkt voor €300 lijkt me wel leuk als je het intern geheugen van 4 GB naar 5 GB uitbreidt.
 
P.S. Deze v/d Mediamarkt voor €300 lijkt me wel leuk als je het intern geheugen van 4 GB naar 5 GB uitbreidt.

zou ik zelf nooit aanraden.


kleine cache, lage kloksnelheid (echt te laag, al is van de 10e gen, ik heb er 1 van de 9e gen, in een laptop.. 6 core/12 threads,, die kan 4ghz alle cores (totdat ie te warm wordt........), aardig, kan veel aan, maar toch...), en 2 cores...

en vanzelfsprekend; wanneer je 2e hands koopt, partioneer je de OS schijf, formatteer m (er kan nog ergens diep een virus zitten.. dat wel..), en schone installatie, evident, lijkt me.
 
@Furious5,

Wat is je budget? Dat maakt het een stuk makkelijker om mee te denken. Toevallig heb ik net voor een vriend een nieuw systeem gebouwd (zie afbeelding), maar dat kun je zo duur en/of goedkoop maken als je wilt. Ik zou niet voor een 2ehands gaan. Je loopt dan altijd achter de feiten aan wat de ontwikkeling van software betreft. Ik noem maar een voorbeeld. Stel je hebt de V collection van Arturia. Dan werkt dat nu prima tot en met windows 10. Maar de ondersteuning van windows 10 stopt uiterlijk op 13-10-2025 (in de praktijk al een jaar eerder). Een ontwikkelaar als Arturia (maar IEDERE andere software ontwikkelaar ook) is dus hard bezig zijn software geschikt te maken voor windows 11. Op een gegeven moment sta je dus voor de keuze, wil ik straks ook nog de nieuwste V collection blijven gebruiken dan moet je upgraden. Je kunt uiteraard ook kiezen voor een OFFLINE computer systeem, maar als de chip (je CPU) of moederboard dan kapot gaat heb je een probleem. Zie die dan maar weer eens 2e hands te vinden. Dit vergt nog wel iets meer uitleg dan ik het nu simpel probeer te verwoorden, dus laat dat maar even links liggen. En als je natuurlijk geen VST software gebruikt is het ook weer een ander verhaal. Waar je verder op moet letten:

- "Geen Windows 11 (want Microsoft account verplicht)" - Is plat gezegd onzin. Maak gewoon FF een fake account aan. Je hoeft er verder niets mee te doen. Overigens zijn pc bouwers al tijden in gesprek met Microsoft om dit van tafel te krijgen. Daarnaast zijn er zogeheten 'workarounds' waarbij een MS account helemaal niet nodig is tijdens de installatie. Geen zorgen hierover dus. En wat betreft Windows codes heb je heel veel (soms erg vage) websites waar je goedkoop een code kunt kopen. Een veilige website is bijvoorbeeld deze: Download Windows 11 Pro goedkoop - Laagste prijs garantie! koop je voor 13,75 een Win 11 pro key. De adder onder het gras is dat dit een zogeheten OEM code is. Maak je geen backup van je systeemschijf en je systeem crasht, dan ben je de code kwijt en moet je deze opnieuw kopen (in de praktijk werkt hij vaak wel twee keer). Maar goed, wie werkt er nog zonder backup? ;-) Ik heb naast mijn systeemschijf nog 6 extra ssd's in mijn pc en van ALLEMAAL maak ik een backup op externe schijven. De ervaring leert (tot huilen toe als het misgaat!)

- "snel DDR-4 ram" - de nieuwste generatie CPU's kan zowel draaien op DDR4 EN DDR5. Waar je op moet letten is je moederboard (afgekort MOBO). Voor mijn maatje heb ik bijvoorbeeld een MSI Z690 EDGE WIFI DDR4 mobo gebruikt met een Intel i7-12700K CPU. Dit MOBO kost los al 329 euro. Maar dit MOBO is er ook in een DDR5 versie. Dat is de nieuwste generatie geheugen. De adder: DDR4 is relatief goedkoop en gaat nog wel een tijdje mee. DDR5 is duur en slechter verkrijgbaar. Je hebt dan alleen het nieuwste type geheugen voor de lange termijn. Je kunt op een MOBO alleen DDR4 OF DDR5 gebruiken. Koop je dus nu een MOBO met DDR4 en je wilt overschakelen naar DDR5 moet je dus een nieuw MOBO kopen. Voor nu zou ik je gewoon een MOBO met DDR4 adviseren. Aan 16GB of maximaal 32gb geheugen heb je meer dan genoeg. Meer heeft geen enkele zin. De software die je gebruikt moet namelijk gebruik KUNNEN maken van dat geheugen. De meeste VST software doet dit voorlopig niet.

- Grafische kaart. Heb je die echt nodig? Check de specs van je DAW en andere software. Vaak is de ingebouwde Intel Graphics chip op een CPU al genoeg en heb je niet eens een aparte grafische kaart nodig. Doe je iets met video? Dan uiteraard wel, alhoewel er genoeg pro software is die prima draait op die Intel Graphics chip. Let bij het kopen van een CPU wel op de letter dier achter de CPU chip staat. Voor mijn maatje heb ik een i7-12700K gebruikt (425 euro). Deze CHIP is unlocked (belangrijk voor gamers en verder niet) maar de letter K wil zeggen dat deze chip Intel Graphics aan boord heeft. Een F of KF versie heeft deze graphics bijvoorbeeld niet aan boord.

- "SSD voor het OS" - ook hier spreek ik uit ervaring. Afhankelijk van je MOBO gebruik je een ssd met M.2 aansluiting of een ssd 2,5 inch. Ik zou of een Samsung 980 pro ssd (de grootte bepaal je uiteraard zelf) of een WD Black SN850 type adviseren voor je systeem. Persoonlijk heb ik erg slechte ervaring met ssd's van Crucial. Voor gewoon data kun je prima de goedkoper versie pakken van de genoemde ssd's. Dat zijn de NIET pro versies.

Nou goed, ik kan nog wel FF doorgaan als het over zelfbouw pc's gaat. Mocht je een systeem zelf willen bouwen (wat helemaal niet zo moeilijk is als mensen soms denken) heb je dus nodig: een kast (in ieder geval geschikt voor een zogeheten ATX mobo), een MOBO, een CPU, een CPU koeler (Noctua als aanrader), een goede modulaire voeding (corsair RM850x 2021 is een aanrader) en geheugen. En natuurlijk een goede monitor :-)

Bedenk dus eerst eens wat je echt wilt doen met een pc. Welke WINDOWS software ga je gebruiken en hoe lang moet die software meegaan is ook belangrijk. Verder heb je 10.000 mogelijkheden om binnen je budget een mooi systeem te bouwen.

Dit bedrijf timmert ook leuk aan de weg met DAW systemen: DAW COMPUTER Archieven en zo zijn er meer leveranciers die leuke betaalbare system voor je maken mocht je niet zelf willen bouwen.
 

Attachments

  • i7-12700K.jpg
    i7-12700K.jpg
    185,1 KB · Bekeken: 125
En voor Windows 11 heb je ook een zogenaamde Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0 op je moederbord nodig (of heeft M$ hier inmiddels iets aan veranderd?)
 
Stel je hebt de V collection van Arturia. Dan werkt dat nu prima tot en met windows 10. Maar de ondersteuning van windows 10 stopt uiterlijk op 13-10-2025
Wat mij betreft een heel belangrijk punt. Als je nu (begin 2022) een goedkope bagger PC koopt wil je die misschien wel vervangen in 2025. Maar een racemonster van €1.000? Nah. Verder zijn er mensen die neerkijken op een goedkoop computertje, maar uitleggen waarom: ho maar. Ik noem dat snobisme. Tussen een Mercedes en een Fiat Panda zit een kwaliteitsverschil. Maar qua computers merk je het verschil in de praktijk niet tussen een goedkoopje en een racemonster. Dat was in 1997 het geval. Nu niet meer.

Verder willen sommigen zich niet registreren bij Microsoft maar hebben ze wel Facebook en Twitter. Proest! :dubbel:
 
Ligt natuurlijk aan hoeveel layers je tracks gemiddeld bevatten, hoeveel plugins je gebruikt tegelijk enz, dus dat is niet zo maar op voorhand te zeggen.
Een paar zaken die je in ieder geval qua specs wel moet aanhouden; een i7 processor van zeg maar de 8ste of 9de generatie of later (8700 serie) en idd 6 a 8 cores of meer zou ik voor gaan, 16 gb geheugen en een ssd harddisk.
Als je een kast koopt dan is het heel simpel om 'm stil te krijgen want een stille fan kost je hooguit een paar tientjes, upgraden is dan ook heel simpel, wat extra geheugen kost dan niet de hoofdprijs.
Bij een i7 processor zit er automatisch ok een grafische chip dus een aparte grafische kaart is niet belangrijk in dit geval.
Als je eentje met een windows 10 pro koopt hoeft je bij een upgrade naar 11 geen microsoft account aan te maken, bij de home versie wel.

Ik heb alleen ervaring met oudere AMD dus daar kan ik niets over zeggen, wel heb ik begrepen dat een behoorlijke Ryzen de laatste jaren het net zo goed kan doen als een Intel.

Als je voor een laptop gaat dan wordt het lastiger want veel laptops worden uitgevoerd met een ander soort i7 processor, vaak een meer beperkte behalve als je een echte gamers laptop koopt maar dan zit je met een dure grafische kaart ook nog dus dan zit je in een hele andere prijscategorie.
Vaak ook moeilijker te upgraden dus een gewone kast is een betere koop.
Alls je een beetje oplet heb je voor een 3 a 4 honderd euro wel een redelijk recente i7 pc met behoorlijke specs.
 
Laatst gewijzigd:
@Furious5,

Wat is je budget? Dat maakt het een stuk makkelijker om mee te denken.


Ja goeie... dat had ik ook even aan moeten geven. Bedankt voor jullie input maar ik zoek gewoon een cheap-ass ding tot 350,-. hij moet beter presteren als m'n Mac Mini i5-3210m of de Macbook Pro i5-5257u die ik tot voor kort had...

Ik geloof dat een nieuwe laptop met een 4-core Ryzen 5300u zo'n 600,- kost.. die lijkt me in ierder geval snel genoeg..

Het is ook een beetje in het test afstappen van MacOS.. als het bevalt zal er wel een beter PC komen.. Een Windows PC voor audiosoftware, en een PC met Linux voor internet..
 
Laatst gewijzigd:
En voor Windows 11 heb je ook een zogenaamde Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0 op je moederbord nodig (of heeft M$ hier inmiddels iets aan veranderd?)
zie TPM 2.0 inschakelen op uw pc nieuwe generatie MOBO's hebben vaak al tpm 2 aan boord.

Verder zijn er mensen die neerkijken op een goedkoop computertje, maar uitleggen waarom: ho maar. Ik noem dat snobisme. Tussen een Mercedes en een Fiat Panda zit een kwaliteitsverschil. Maar qua computers merk je het verschil in de praktijk niet tussen een goedkoopje en een racemonster. Dat was in 1997 het geval. Nu niet meer.

Verder willen sommigen zich niet registreren bij Microsoft maar hebben ze wel Facebook en Twitter. Proest! :dubbel:

mee eens, maar dat komt omdat vaak niet wordt nagedacht over "wat wil ik nou eigenlijk met die computer" en dat heeft in mijn beleving weer te maken met het feit dat mensen vaak niet weten wat er allemaal mogelijk is. Voorbeeld: een maatje is boekhouder. Die koopt een i9 CPU van 600 euro, omdat 'íe het makkelijk kan betalen en denkt dan dat hij een 'retesnelle' computer voor zijn simpele boekhoudsoftware heeft gekocht, terwijl hij er verder niets anders mee doet dan mailen en internetten, haha. Een gewone i3 cpu was meer dan genoeg :-) Over snobisme gesproken. Maar hij wel trots als hij tegen me zegt: 'dat ding is snel joh'. Dan kom ik niet meer bij van het lachen.

En wat FB en Twitter betreft, die zijn een beetje op hun retour gelukkig. Ik gebruik niet eens meer whatsapp. Legio bedrijven gebruiken dit om met hun medewerkers te communiceren. Gevoelige bedrijfsinformatie gratis beschikbaar via de Amerikaanse servers van WA zal ik maar zeggen. En geen IT'er bij een bedrijf die er iets van zegt (of het zelf snapt, haha). Heerlijk! (ik gebruik zelf Threema - gecodeerd en Zwitsers)
 
Verder willen sommigen zich niet registreren bij Microsoft maar hebben ze wel Facebook en Twitter. Proest! :dubbel:

Ik heb bewust geen Facebook, geen Google account, geen MS account m'n Android telefoon gebruik ik ook zonder account.. (maar heb natuurlijk wel vol trots een Synthforum account!!) Ik heb een schijthekel aan tracking.. En zoals ik zal zei, die standaard locatietracking die Apple standaard doet met alle devices is een reden om MacOS te verlaten..
 
Als je eentje met een windows 10 pro koopt hoeft je bij een upgrade naar 11 geen microsoft account aan te maken, bij de home versie wel.


:)

Screenshot 2022-02-24 at 14.48.05.png
 
Back
Top