Hoi! Ik heb een Roland Jupiter-4 gevonden!

Interessant, het klinkt op zich niet heel dramatisch. VCA's werken alvast. Geen keyboard tracking dus de VCO's krijgen geen (goed) stuursignaal. Kan iets minimaal zijn zoals de CV in jack die vervelend doet of probleem bij klavierconnector Misschien ook net iets ingrijpender. In ieder geval, ik denk dat je hem best naar een bekwame reparateur doet die er eens volledig doorheen gaat.

Als je er zelf mee wil spelen heb je er dan een heel mooi instrument aan. En als je hem wil verkopen, zal dat meer opbrengen wanneer hij gezond is. :)
 
Als hij het al zo ver doet dan is het gewoon te fixen. Hij is optisch ook netjes voor iets wat waarschijnlijk jaren niet gebruikt is. Ik ben stiekem wel dik jaloers, hier hoop ik al decennia op zoiets. Maar het mooiste is dus dat er weer één JP4 extra is toegevoegd aan het aantal in omloop!
 
Ik ben ook (positief) heel jaloers. En blij om te horen dat je er zelf op wil gaan spelen, dat vind ik de mooiste verhalen van zoldervondsten. De onderhoudskost moet je relatief zien: in de huidige markt is een Jupiter 4 een heel goed beleggingsobject, dus er zijn weinig manieren om je geld beter te besteden dan een Juup4 te laten repareren. En zoals Bikkel ook zegt: met wat wij nu zien lijkt hij heel goed te repareren. Je had mijn Polysix moeten zien, enfin horen, enfin vooral niét horen, voordat hij gerepareerd was. Die was echt ziek. Die is destijds trouwens gerepareerd door een zekere Vic...
 
Ik voel me bijna schuldig dat ik het zo in mijn schoot geworpen heb gekregen... Op het nippertje gered van een enkeltje kringloop. :bekdicht:

Maar inderdaad zoals ik in de OP al aangaf, altijd al het idee gehad om ooit dit instrument onder de knie te krijgen, dus dit is waarschijnlijk HET moment.
Daarnaast doe ik de vorige eigenaar eer aan door het ook daadwerkelijk te bespelen i.p.v. te verkopen.

Zeker na het zien van de verscheidene video's ben ik ook echt benieuwd geworden hoe 'ie kan gaan klinken!
 
Als je op zoek bent naar realistische klanken, kan je hem beter ruilen. :) Als je er mooie klassieke synthesizerklanken uit wil krijgen, heb je de juiste bak te pakken. Anders zouden er hier niet zoveel mensen nu jaloers zijn. :) Terzijnertijd misschien hier dan eens rondvragen naar een geschikte manier voor jou om enig effect (galmpje, echo...) op het geluid te krijgen, want helemaal "droog" klinken synthesizers soms nogal...droog.
 
Als je op zoek bent naar realistische klanken, kan je hem beter ruilen. :) Als je er mooie klassieke synthesizerklanken uit wil krijgen, heb je de juiste bak te pakken. Anders zouden er hier niet zoveel mensen nu jaloers zijn. :) Terzijnertijd misschien hier dan eens rondvragen naar een geschikte manier voor jou om enig effect (galmpje, echo...) op het geluid te krijgen, want helemaal "droog" klinken synthesizers soms nogal...droog.
Geloof of het niet, er zat zelfs een analoog mengpaneel bij. Even geen foto voorhanden, maar dit is het type: Cosmic AE-7000 Analog Delay Spring Reverb Rack Mount Effects | #1773695786

Zou zoiets werken?

En qua sound, tja, dat moet ik ondervinden inderdaad. 😅
Eerst maar eens weer tot leven wekken!
 
Je moet er ook geen klassieke "piano" op willen leren spelen want met 4 noten tegelijk kom je dan niet heel ver, maar voor synthesizers kan je met die 4 noten wel al erg veel doen.

Die Cosmic is geen mengpaneel maar een leuke effectenbak, eigenlijk precies wat ik in mijn vorige post voorstelde. Misschien Vic er best ook even naar laten kijken. Die gecombineerd met de Jupiter gaat heel lekkere klanken voortbrengen! Ik zie op internet trouwens nog mensen die de Cosmic met een Jupiter 4 gecombineerd hebben. Geen idee waarom ik die combi meermaals vind want beide bedrijven/producten staan bij mijn weten helemaal los van elkaar. Qua ouderdom komt het wel overeen. Misschien bij gebruik van de Cosmic wel wat opletten dat je de verengalm niet al te enthousiast gebruikt, want dan hoor je uiteindelijk meer veer dan Jupiter. :) Maar mits beperkt gebruikt kan die de boel goed aankleden, en een BBD delay kan altijd mooie dingen doen met analoge synths.

 
Zo, dat was even geleden. Maar vandaag heb ik eindelijk mijn Jupiter-4 kunnen ophalen! Het instrument is gereviseerd op aanraden van dit forum bij Dutch Light & Sound Engineering, en hij doet het weer perfect!
Alle verbindingen en toetscontacten zijn schoongemaakt, batterijtje vervangen en dat was het eigenlijk wel! Condensatoren waren in uitstekende staat dus daar hoefde niks aan te gebeuren. Algemene staat was eigenlijk al vrij goed.

Vandaag al even mee lopen pielen en het geluid is erg gaaf! Nu nog onder de knie krijgen. 😅
 
Super man!! Heel veel plezier en zuinig zijn op 'm... Leuk ook dat je 'm gaat leren bespelen... je hebt er een geweldige hobby bij :-D
 
Back
Top